Gå till innehåll

Fortfarande har inte syndaren vaknat. Eller blivit bättre på poker.


massive

Recommended Posts

Man tänker kanske inte på det men faktum är att man gör långt från inköp + per session och om man gör det så springer man jävligt bra... Jag försöker tänka att jag siktar på 8 BB / 100 och målet är 1000 händer per dag. Så som absolut bäst har jag således 80 BB + per session allt annat över det är jätte bra, allt under det är varians negativt. 

T.e.x spelar jag 5 dagar och jag ligger 800 BB upp så kan jag sen har jag en skit session som gör att jag. Backar 300 BB så ligger jag ändå + inom 8BB / 100. 

Man får sätta mål och jobba långsiktigt efter dom och acceptera varians både upp o ner och inte bli blind på kortsiktiga resultat som inte säger ett skit egentligen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, säger massive :

 

Sitter här i min ofrivilliga pokerpaus och förbereder mig så smått inför återkomsten :)

 

Blir nyfiken på era poker-rutiner alla ni därute.

 

Som mina tankar går nu så måste jag få struktur på pokern. Allt runt omkring. Min hjärna är ju kopplad på det sättet att vi har ADHD-token ( oförmåga att reglera mental energi / impulskontroll / oförmåga att apliccera den struktur som behövs för att må bra ) med Asperger ( specialintressen / fastna i saker )

Vilken underbar kombo va? :D Det gör att det väldigt lätt blir att jag går allin för nått 247,3% bränner ut mig, å sen kommer nått annat som fångar intresset å sen börjar det om ;)

Vet ni den där jobbiga typen som hittar en ny favvo-låt å sen spelar den 20 gånger om dan i 2 veckor å sen tröttnar å inte lyssnar på den alls sen? Det är jag det :D fråga frugan om hon e less. hehe

Applicerat på pokern blir det lätt att jag spelar varenda dag 17 dagar i sträck utan paus där man resten av den lediga tiden bara tänker poker poker poker å bränner ut mig å börjar spela skit å må skit utan att jag märker av den smått sluttande nedförsbacken.

 Jag behöver alltså struktur och regler att förhålla mig till. En setup och en plan. Och hjälp att följa den, framför allt att bromsa upp. Så jag tänkte höra lite om hur ni har det med pokern, men med allt runt om :) Hur får ni det att funka? 

 

Setup?

Kör ni schema eller mer löst?

Planering för volym timmar etc?

Speciella saker ni alltid gör innan pass?

familj/familjemedlemmar/barn - hur funkar det med den biten?

Balans (eller avsaknaden av den) med andra saker i livet?

Hur ser det ut med träning, mat, sömn, meditation och dom här sakerna och är det saker som ni gör direkt relaterat till spelet

 

Tja,

Jag ”jobbar” från 06:00 till 17:00 ungefär 6 dagar i veckan, alltså spelar och studerar poker den tiden. Har lite lika tanke sätt som dig att gå all in på nåt och sen tröttna, när man tröttnar gäller de bara att ligga i så kommer man över de och då poppar motivationen in igen :)

Brukar räkna allt som bb/100 beslut, kan ge lite exempel. Gymmar jag varje dag så ökar min winrate med 1Bb samma sak om jag inte gymmar så sjunker den med -1Bb. Då blir det alltså en 2bb skillnad av att gymma eller inte. Samma sak med meditation, mat, uppvärmning, även ”nedvärmning” för att komma ur pokern efter 17, att typ inte fundera över bad beatsen och vad man kunnat gjort annorlunda.

Har sambo och där får man prata igenom om vad man har för mål i livet och vars man vill komma så respekterar nog dom flesta det :)

Balansen skulle jag säga är väldigt viktig. Förra året satt jag nästan bara hemma å grindade 24/7 vilket jag fick tillbaka nu iår när man mist så mycket socialt

Sömn skulle jag säga är det viktigaste, sover jag dåligt en natt så väljer jag hellre att studera hela dagen än att spela. Vem vet då kanske min bb/100 är 0 och då diffar alltså sömnen ca 10bb/100

 

kanske blev lite luddigt så bara att fråga om du undrar nåt :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nördar ner mig i det här med varians och standard deviation och har några frågor.

 

På Svs är det ju mer regel än undantag med stackdjup på 150-300BB effektivt. (0.5-1)

 

Finns det någon bra förklaring på skillnaden i varians och förväntat värde mellan att köpa in 100BB mot 200BB? 

Det jag är ute efter är nån form av förståelse som gör att man kan fatta välgrundade beslut i inköpsnivå kontra varians. 

 

Jag tänker att om jag sitter med/köper in med 100bb istället för 200BB och alla fhesk sitter 200BB djupt så måste det vara en förlust i förväntat värde, (vinner inte lika mkt när vi stackar av) men en halvering i varians ("halva inköpet")

Tänker jag rätt?

 

Jag kollade PT4, och har en standard deviation på 145. I alla videos jag tittat på pratar dom om typ 70-110 är standard och att upp mot 150 är det "bara" 6-max omaha.

Vad beror detta på? Är det genomsnitt på stackdjup med möjlighet till 200BB inköp som drar upp variansen?

Eller tror ni det beror mer på min slask/spew/LAG-fisk spelstil? :) 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej HG! 

Vill tydligt uttrycka min tacksamhet över att du tar dig tid att svara, och dela med dig. Tack! :)

15 minuter sedan, säger HampusGabriel :

Jag ”jobbar” från 06:00 till 17:00 ungefär 6 dagar i veckan, alltså spelar och studerar poker den tiden.

Antar jag rätt att det skulle va högre förväntat värde att spela kväll/natt, men att dagtid/kontorstid är ett medvetet avkall från det, för att det är mer hållbart rent socialt att ha "normala tider"?

 

17 minuter sedan, säger HampusGabriel :

Har lite lika tanke sätt som dig att gå all in på nåt och sen tröttna,

Det är där tydlig målbild och struktur kommer in för mig. Om jag är "tvingad" (pga struktur/regler) till en struktur jag har svårt att upprätthålla annars, så kickar den här utbrändheten inte in på samma sätt, och det negativa av det slår inte lika hårt. Det är därför jag nu djupdyker in i allt runtomkring som inte har med pokern direkt att göra :) 

 

21 minuter sedan, säger HampusGabriel :

kanske blev lite luddigt så bara att fråga om du undrar nå

Nejdå! 

 

Mer bara för att man är nyfiken, samtalet med sambon, hur aprochade du det? Hur resonerade din sambo?

För nu skissar jag på ett upplägg att köra riktigt hårt och strukturerat i 3 månader och testa. Och min sambo förstår allt det här med varians,volym,tid som krävs osv men är fortfarade jävligt skeptisk (med rätta, hon känner mig ;) )

Grejen är att för mig är A och O att jag överhuvudtaget ska ge mig in ett sånt projekt är att jag har 100% backning från framför allt min sambo. Annars kommer det inte funka. Därför jag frågar. :)  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, säger massive :

På Svs är det ju mer regel än undantag med stackdjup på 150-300BB effektivt. (0.5-1)

 

Finns det någon bra förklaring på skillnaden i varians och förväntat värde mellan att köpa in 100BB mot 200BB? 

Lika lite skillnad som att köra potten 1 gång som 2 ggr. Ingen alls mao i långa loppet och man gör det tillräckligt lång tid. Allt över\=\100BB i inköp per nivå så man kan spela ut när man behöver. 

Köper du in med minimum så får du smisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger Flamberadraket :

Lika lite skillnad som att köra potten 1 gång som 2 ggr. Ingen alls mao i långa loppet och man gör det tillräckligt lång tid. Allt över\=\100BB i inköp per nivå så man kan spela ut när man behöver. 

Köper du in med minimum så får du smisk

Så om vi för diskussionens skull säger att jag konstant vinner potter på 200bb när jag stackar av, (för att jag sitter med 100BB/1 inköp) men att jag konstant skulle vinna potter på 400BB när jag stackar av för att jag köper in max å täcker fisken.

Det skulle då alltså inte vara nån skillnad i långa loppet när vi pratar förväntat värde och varians. Det låter ju heltokigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, säger massive :

Så om vi för diskussionens skull säger att jag konstant vinner potter på 200bb när jag stackar av, (för att jag sitter med 100BB/1 inköp) men att jag konstant skulle vinna potter på 400BB när jag stackar av för att jag köper in max å täcker fisken.

Det skulle då alltså inte vara nån skillnad i långa loppet när vi pratar förväntat värde och varians. Det låter ju heltokigt.

Dom gångerna du förlorar 200bb då?

Vinner du bara dock (vilket ingen gör) så höjder du din wr med det dubla om du kör dubbla inköp. Dock förutsätter detta att du alltid stackar, det gör man inte heller.... Ta o kolla i din PT4 hur många gånger volymen vart 100-200 BB så ser du snart att det är en försvinnande liten del. 

Mitt påstående står kvar, ingen skillnad alls 

Redigerad av Flamberadraket
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, säger Flamberadraket :

Dom gångerna du förlorar 200bb då?

Om jag konstant sitter med mindre stack än fisken så måste väl mitt förväntade värde vara mindre än om jag konstant täcker fisken om vi förutsätter att vi är vinnande i längden?

Och som jag skrev, det är ju själva grundpoängen i min fråga, hur relationen av förväntat värde och varians fungerar på en site där vi har möjlighet att köpa in 200bb istället för 100bb.

 

EDIT: Du svarade medans jag skrev nästa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, säger Flamberadraket :

Mitt påstående står kvar, ingen skillnad alls 

Om jag konstant sitter med mindre stack än fisken så måste väl mitt förväntade värde vara mindre än om jag konstant täcker fisken om vi förutsätter att vi är vinnande i längden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, säger massive :

Om jag konstant sitter med mindre stack än fisken så måste väl mitt förväntade värde vara mindre än om jag konstant täcker fisken om vi förutsätter att vi är vinnande i längden?

Och som jag skrev, det är ju själva grundpoängen i min fråga, hur relationen av förväntat värde och varians fungerar på en site där vi har möjlighet att köpa in 200bb istället för 100bb.

 

Och du säger att det här inte spelar nån roll. Vilket det känns helt ologiskt att det skulle vara. 

Ok.... Gör såhär då, köp in för 100BB i ett år o spela sen år 2 så köper du in för 200BB och kör så i ett år... År 3 kan du analysera och se att din wr är precis likadan... Annars kan du lyssna på mig och acceptera att det är så! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, säger Flamberadraket :

Annars kan du lyssna på mig och acceptera att det är så! 

Grejen är ju att jag frågar för att jag vill förstå hur det funkar.

Jag har ju noll % användning av att någon går in och säger att jag ska lyssna och acceptera om personen inte kan förklara varför.

Då finns det inte heller nån poäng att svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, säger massive :

Grejen är ju att jag frågar för att jag vill förstå hur det funkar.

Jag har ju noll % användning av att någon går in och säger att jag ska lyssna och acceptera om personen inte kan förklara varför.

Då finns det inte heller nån poäng att svara.

... Jag förklarade ju ...  Erkänn du är fisken som kör potten 2 ggr när du ligger efter och kör den bara 1 gång när du leder och tror det ger bättre resultat då...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, säger massive :

Antar jag rätt att det skulle va högre förväntat värde att spela kväll/natt, men att dagtid/kontorstid är ett medvetet avkall från det, för att det är mer hållbart rent socialt att ha "normala tider"?

Nja jag har mina bästa tider lite utrstäckta på dygnat men mornar brukar ofta vara bra :) Och ja precis tycker det är bäst att köra samma tider som en vanlig arbetare har också speciellt nu när jag skaffat ett kontor.
 

 

34 minuter sedan, säger massive :

Det är där tydlig målbild och struktur kommer in för mig. Om jag är "tvingad" (pga struktur/regler) till en struktur jag har svårt att upprätthålla annars, så kickar den här utbrändheten inte in på samma sätt, och det negativa av det slår inte lika hårt. Det är därför jag nu djupdyker in i allt runtomkring som inte har med pokern direkt att göra :) 

Precis hjärnan fungerar även bättre så att få skriva ner den vill göra så brukar ofta resultat spegla bättre, satt ett shema hade nog varit perfekt för dig.

 

57 minuter sedan, säger massive :

För nu skissar jag på ett upplägg att köra riktigt hårt och strukturerat i 3 månader och testa. Och min sambo förstår allt det här med varians,volym,tid som krävs osv men är fortfarade jävligt skeptisk (med rätta, hon känner mig ;) )

Tror du bara få vänja dig med att hon är skeptisk, sig istället att det är en hobby som du kör med och tycker är väldigt kul :)  Sen kan du även visa din won per hour i huden. När jag kunde visa för månad hur den gått upp så förstod hon mycket bättre. Skulle inte försökt göra sån stor grej av det tills du börjar tjäna dom stora pengarna för dom kommer bara du lägger in 2-3 timmar per dag av studering :)

Sen var väl inte pokern super poppis men hon får ju acceptera att de är din hobby och att de är de du tycker är kul. Det kan man ju se med vad som helst t.ex. när jag fiskar så kastar jag bort 2-3 drag per gång samt bensin vilket blir typ 1000kr per fisketur bara där. Nu så tjänar du pengar via din hobby vilket borde vara ett stor plus i min ögon iaf.

Bara fråga om du undrar något mer om det för jag har haft många diskussioner med hon om det hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väldigt många variabler som spelar in vad som är mest profitabelt av 100bb vs 200bb. 

Generellt ger ju 200bb en bättre wr, men det är ju under förutsättning att du gör rätt justeringar baserat på stackdjupet, att du är bekväm med att spela deep, att du är rullad för det osv osv. 

Skulle tro att variansen skjuter iväg 200bb vs 100bb också(därav större rullekrav). 

Men ja, på svs micros skulle jag generellt säga att man har högre wr 200bb deep så länge du inte gör stora missar med justeringar i strategin. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger Flamberadraket :

... Jag förklarade ju ...  Erkänn du är fisken som kör potten 2 ggr när du ligger efter och kör den bara 1 gång när du leder och tror det ger bättre resultat då...?

Du har inte förklarat ett skit eller refererat till nått överhuvudtaget som styrker det du säger.

Du berättar för mig hur det är (om du har rätt, vem vet) och ingenting annat.

Så jag får helt enkelt vänta på om någon annan inte bara kan berätta hur det är, vilket jag inte har nån nytta av, om jag inte också får en förklaring på varför.

Och om du nu ska va en dryg fitta så behöver du inte skriva i min dagbok överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Steve!

Tack för svaret!

4 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Men ja, på svs micros skulle jag generellt säga att man har högre wr 200bb deep så länge du inte gör stora missar med justeringar i strategin. 

Och det beror på?

 

5 minuter sedan, säger KlonkSteve :

ju under förutsättning att du gör rätt justeringar baserat på stackdjupet, att du är bekväm med att spela deep, att du är rullad för det osv osv. 

Vi förutsätter att vi gör/klarar av ovanstående ja.

 

Har jag förstått det rätt då (förutsatt att vi har + förväntat värde) att spelar vi deep så blir konsekvensen av dåligt spel större (och samma för bra spel) och att det är det som gör att vi har högre WR om vi spelar korrekt med djupare stackar?

Men att variansen/rullekrav dubblas vid inköp 200b gentemot 100bb?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, säger massive :

Hej Steve!

Tack för svaret!

Och det beror på?

Därför att spelarpoolen är så svag, att deras misstag kostar dem betydligt mer deep 200bb+ än 100bb deep. 

Tänker att man kan formulera sig så här: Om du spelar mot dåliga spelare vill du ha så många bbs på bordet som möjligt, då det innebär att du kan vinna mer från dem. 

"Har jag förstått det rätt då (förutsatt att vi har + förväntat värde) att spelar vi deep så blir konsekvensen av dåligt spel större (och samma för bra spel) och att det är det som gör att vi har högre WR om vi spelar korrekt med djupare stackar?

 

Men att variansen/rullekrav dubblas vid inköp 200b gentemot 100bb?"

Typ så skulle jag säga, ja. Sen vet jag inte om variansen exakt dubblas, för vi boostar ju vår WR också, och varians är ju en funktion av std dev och wr. Men, spelar mindre roll exakt hur mkt enligt mon mening, poängen är att spelet blir mer volatilt ju mer bbs man spelar om. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, säger massive :

Och om du nu ska va en dryg fitta så behöver du inte skriva i min dagbok överhuvudtaget.

Hahaha är det jag som är en dryg fitta!!??! Jag förklarar o du försöker dumförklara mig!!! Din lilla jävel du kommer aldrig bli nåt på poker. Sista gången jag sätter min fot i din värdelösa dagbok! 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gissar jag bara men är relativt säker att winrate ökar om man kör 200bb istället för 100bb, speciellt om du är duktig för folk suger generellt 200bb på svs.

Sen går ju variansen säkert upp, men man kommer inte vara ALL-IN före river lika ofta som på 100bb utan det blir mer river beslut för stacks isåfall istället. Så kan likaväll vara så att variansen är lägre på 200bb än 100bb? Är ju sällan man får in något annat än AA preflop för stacks på svs 200bb+

Återigen gissar jag bara, men vill minnas att variansen är högre på folk som lirar 40bb och shortstackar än 100bb? (öppen fråga, men har för mig det)

Förövrigt är ju Flamberadraket ett troll, annars så är han obv bara dryg och dum i huvudet.:D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Winrate är ett medelvärde. På statistikspråk säger standardavvikelsen bara hur stor spridning du har runt medelvärdet.

Din winrate stiger när du spelar djupt mot spelare som gör större misstag än du själv. För att det helt enkelt finns fler BB:s att förlora per misstag. 

Men eftersom det spelas för fler BB:s kommer även standardavvikelsen att öka. Det viktiga att förstå är dock att du kan ha en större standardavvikelse men ändå ha lägre chans att exempelvis ha en förlorande vecka. Det gör inget att det svänger lite om det svänger av anledningen att du skaffat dig en brantare WR att svänga runt, om du hänger med? 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, säger Flamberadraket :

Hahaha är det jag som är en dryg fitta!!??! Jag förklarar o du försöker dumförklara mig!!! Din lilla jävel du kommer aldrig bli nåt på poker. Sista gången jag sätter min fot i din värdelösa dagbok! 

Det är helt okej att både inte förstå allting och/eller tycka olika. Att bete sig nedtryckande bara för sakens skull är det inte.

Antingen höjer du nivån eller så åker du ut på heltid. Betrakta detta som din sista varning. Du kan reagera med din favoritreact om du vill att varningen sätts i bruk omgående.

/mod

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...