Gå till innehåll

Plata o Plomo?


GTOBåten

Recommended Posts

18 minuter sedan, säger Namehere :

Tack för lite insikt:)!

Men detta kan ju knappast vara lagligt? Är ju uppenbar manipulation av kurser.
Samt GL o trycka ner bitcoin-priset när CME kommer in med futures för bitcoin? Då finns det väl ännu mer köpkraft att fånga upp hans dump

Oreglerade marknader. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagligt? Cryptovalutor är väl till för att vara sin egen bank, att flytta makten från bankerna och från staterna, lite udda att ropa på polis då. Dessutom vad är felet, att någon växlar tillgång X mot tillgång Y. Bitcoin är "under attack" lika lite när folk växlar till Bticoin Cash (eller dollar) som när kronan (eller mjölken) är under attack när jag köper min frukost. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

2) BCash on-chain scaling är en kortsiktig lösning. On-chain blockchain-transaktioner kommer aldrig bli nya Visa som BCash supporters får det att låta.

Agree att det kanske är en kortsiktig lösning, men det är i alla fall en lösning. Bitcoin har ingen lösning, kom inte och säg Lightning som ligger 18 månader bort i tiden, minst (det har sagts flera gånger att 18 månader så)... 

Handlare behöver en lösning nu. När 2X inte blev av, så kommer utvecklingsfokus att flyttas till Bitcoin Cash. Just nu suger adaptionen, eftersom valutan funnits någon månad bara, men nu kommer handlare att implementera så de kan ta betalt i Bitcoin Cash. 

140.000 struck transactions talar sitt tydliga språk. Core har använt de senaste månaderna till att baktala miners deluxe. Sedan ser man det som en attack på Bitcoin för att de börjar minea Bitcoin Cash... Hade jag haft Bitcoin (vilket jag inte har) så hade jag definitivt sålt dom nu. Säger inte att Bitcoin Cash är bättre (äger inga Bitcoin Cash heller), men Bitcoin kommer långsamt gå dåligt en hygglig tid framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Ola Brandborn :

Agree att det kanske är en kortsiktig lösning, men det är i alla fall en lösning. Bitcoin har ingen lösning, kom inte och säg Lightning som ligger 18 månader bort i tiden, minst (det har sagts flera gånger att 18 månader så)... 

Handlare behöver en lösning nu. När 2X inte blev av, så kommer utvecklingsfokus att flyttas till Bitcoin Cash. Just nu suger adaptionen, eftersom valutan funnits någon månad bara, men nu kommer handlare att implementera så de kan ta betalt i Bitcoin Cash. 

Vad är det som det inte finns någon lösning på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Transaktionerna är spam, syns tydligt om du tittar över en graf av mempoolen. 

Pooler (Antpool/bitmain) spammar transaktioner och lägger de först i sina egna blocks, kostar lite men fungerar bra med narativen av fulla block och dyra transaktioner. Jag har senaste månaden gjort mängder av transaktioner utan att behöva vänta för 50 cent. 

Handlare behöver inte Bitcoin nu, de kan fortsätta använda Visa 18 månader till om de måste. Varför någon konsument skulle vilja använda Bitcoin Cash är också bortom mitt förstånd.

Ingen ser det som en attack när rationella miners minar det som är mest lönsamt. Däremot att spamma transaktioner eller ta tomma block för att enbart söla ner nätverket (vilket de förlorar pengar på) så är det en ganska tydlig attack. 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Ola Brandborn :

Lagligt? Cryptovalutor är väl till för att vara sin egen bank, att flytta makten från bankerna och från staterna, lite udda att ropa på polis då. Dessutom vad är felet, att någon växlar tillgång X mot tillgång Y. Bitcoin är "under attack" lika lite när folk växlar till Bticoin Cash (eller dollar) som när kronan (eller mjölken) är under attack när jag köper min frukost. 

Ingen som ropar på polis. Varnar bara folk från att köpa en valuta mitt i en pump'n'dump. Det kan du trots allt inte förneka då priset går upp till 0.5BTC för att sedan falla 65% på 30 minuter. Denna prisökning är ingen organisk tillväxt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, säger GTOBåten :

Bitcoin är inte till för att handla kaffe. 

Bitcoin är inte tänkt att vara PayPal 2.0. 

https://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System Satoshi Nakamoto satoshin@gmx.com www.bitcoin.org Abstract. A purely peer-to-peer version of electronic cash would allow online payments to be sent directly from one party to another without going through a financial institution.

Det märks att du har fallit för Cores narrative. Het hedrar dig dock att du använder korrekt namn på forken och inte Bcrach och liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, var står det att man ska handla kaffe där?

Hela poängen med en blockchain är decentralisering. Slå bara upp ett bar serverar annars så kan du helt skippa alla kostnader som har med mining att göra. 

Decentralisering måste komma först.

Låga fees och commerce kommer sen. 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, säger GTOBåten :

Ingen som ropar på polis. Varnar bara folk från att köpa en valuta mitt i en pump'n'dump. Det kan du trots allt inte förneka då priset går upp till 0.5BTC för att sedan falla 65% på 30 minuter. Denna prisökning är ingen organisk tillväxt. 

Jag förnekar inget, jag håller mig som sagt utanför (tyvärr) och försöker vara så neutral som möjligt. Läser båda subredditarna med stort nöje över att se hur maximalisterna på båda läger har skygglappar för ögonen, precis som att de har gift sig med sin valuta och att den andra valutan förklarat krig, dödat deras förstfödda och eldat upp julgranen. 

Had jag hållt den ena valutan så hade jag differentierat mig med kanske 10% i den andra, även om jag vore maximalist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Jag förnekar inget, jag håller mig som sagt utanför (tyvärr) och försöker vara så neutral som möjligt. Läser båda subredditarna med stort nöje över att se hur maximalisterna på båda läger har skygglappar för ögonen, precis som att de har gift sig med sin valuta och att den andra valutan förklarat krig, dödat deras förstfödda och eldat upp julgranen. 

Had jag hållt den ena valutan så hade jag differentierat mig med kanske 10% i den andra, även om jag vore maximalist.

Ja reddit får man inte ut mycket bra av, det är vi överens om! 

Hela fejden bottnar i: 

a) En sida som prioriterar decentralisering och censorship resistance
b) En sida som prioriterar låga avgifter och möjlighet till commerce (till vis mån) redan idag

Där jag står starkt på a) och du verkar luta mer mot b). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, säger Namehere :

https://twitter.com/SatoshiLite/status/929657935868788737

Enligt Lee så är det mer bcash vs ltc, än bcash vs btc. 
BTC = store of value. Man spenderar inte sina pengar som håller värdet bäst, det får man väl göra med sina dåliga pengar.

Ah attans att jag inte kunde köpa den där koppen kaffe då BTC stod i $5! Tvingades hålla och bara gjort 1000x return. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, säger GTOBåten :

Ja, var står det att man ska handla kaffe där?

Hela poängen med en blockchain är decentralisering. Slå bara upp ett bar serverar annars så kan du helt skippa alla kostnader som har med mining att göra. 

Decentralisering måste komma först.

Låga fees och commerce kommer sen. 

Är ej insatt i det tekniska men var inte en stor del av nyttan med bitcoin att  transaktioner skulle ske avgiftsfritt?

Redigerad av DavidDuzak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, säger GTOBåten :

Ah attans att jag inte kunde köpa den där koppen kaffe då BTC stod i $5! Tvingades hålla och bara gjort 1000x return. 

överraskande att detta argument används av en person som livnär sig på poker. 

tror du att det finns någon risk att du är biased vad gäller din syn på bitcoin?

Redigerad av DavidDuzak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, säger GTOBåten :

Vad är ens poängen med en blockchain isåfall? De kan lika gärna slänga upp några serverar och skippa alla elkostnader för mining. Mining är endast till för att säkra nätverket och hålla det decentraliserat. 

contradiction_o_188908.jpg

15 timmar sedan, säger GTOBåten :

Transaktionerna är spam, syns tydligt om du tittar över en graf av mempoolen. 

Pooler (Antpool/bitmain) spammar transaktioner och lägger de först i sina egna blocks, kostar lite men fungerar bra med narativen av fulla block och dyra transaktioner.

 

15 timmar sedan, säger GTOBåten :

Hela poängen med en blockchain är decentralisering. Slå bara upp ett bar serverar annars så kan du helt skippa alla kostnader som har med mining att göra. 

Decentralisering måste komma först.

Låga fees och commerce kommer sen. 

 

1za8gb.jpg

Redigerad av Yoyo123
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@DavidDuzak

Ja så är det! Tycker absolut att det är viktigt att folk kan skicka Bitcoin mellan varandra billigt, oavsett om det är för commerce (ville jag inte skulle använda det för innan det finns enkla billiga sätt att ersätta de Bitcoins jag handlat för) men framförallt för remittances osv. 

Men det får inte komma till kostnaden av att några få personer styr Bitcoin likt ett företag. Måste komma i andrahand. 

Förstår inte din andra poäng. Varför skulle jag handla dagligen med någonting som är deflatoriskt? Är det möjligt att du är biased eller inte förstår hur inflation och deflation fungerar?

Om jag handlar med Bitcoin skulle jag behöva köpa nya för att inte minska mitt innehav om jag inte vill förlora pengar till följd av inflation. Så hur som helst måste jag handla någonting för FIAT och då kan jag lika gärna skippa att handla mitt kaffe för Bitcoin till första början. 

@Yoyo123

Dyker upp timat som vanligt och cherrypickar några lines. Undrar när någon av er ska få för er att bemöta alla argument istället för att välja ut 1/10 som passar när du vill trolla. 

Ingen fara att de spammaår, okej om min transaktion tar 24h då jag inte ska köpa kaffe.

De agerar ekonomiskt orationellt och spenderar sina egna pengar i ett försök att skapa en narrative om höga fees och långa confirmation times, som ni alla verkar falla för. 

Har som sagt gjort transaktioner väldigt frekvent för mindre än $0.5, där transaktioner med avgifter på så lite som 5 cent går igenom väldigt snabbt, mycket tack vare SegWit, en temporär lösning på eventuellt fulla blocks men som också öppnar dörrar för många andra trevliga uppgraderingar.

Antar du väljer att tolka mig fel, men det allvarliga problemet med centralisering blir då färre människor har möjlighet att köra en full nod, och verifiering av blocken sker av endast ett antal större noder. 

Detta är ett jätteproblem för ETH då deras blockchain växer mycket snabbare och med alla potentiella dappa kommer öka lavinartat. 

Edit: Håller f.ö med om att miningen är för centraliserad, men måste ses relativt till hur illa det är med t.ex. BCash.

Sannolikt kommer det behövas en förändring i PoW i framtiden om vi inte ser konkurrenter till Bitmain ploppa upp snart. 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, säger maskin :

Varför blir det mycket mer centralisering med större blocks?

Om man vill att Bitcoin ska fungera likt Visa kommer man behöva upp emot 1GB blocks för att kunna hantera den mängden transaktioner on chain. Du behöver nu en rigg och internetuppkoppling som klarar av 4TB data i månaden. Ingen vanlig människa kommer köra en sån nod utan det kommer bli miners. När en mindre grupp kör all kod kan de kollektivt komma överens om att göra ändringar till nätverket.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger GTOBåten :

@DavidDuzak

Förstår inte din andra poäng. Varför skulle jag handla dagligen med någonting som är deflatoriskt? Är det möjligt att du är biased eller inte förstår hur inflation och deflation fungerar?

Var inte en av dina anledningar till att du investerade att Bitcoin ej påverkas av inflation, då antar jag att deflation ej heller påverkar men det gör det alltså? Jag tyckte det du skrev om kaffen du ej köpte verkade resultatorienterat och jag tycker generellt det är en ovanlig egenskap av folk som livnär sig som poker. 

och ja jag är definitivt biased vad gäller min syn på Bitcoin.

Redigerad av DavidDuzak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, säger DavidDuzak :

Var inte en av dina anledningar till att du investerade att Bitcoin ej påverkas av inflation, då antar jag att deflation ej heller påverkar men det gör det alltså? Jag tyckte det du skrev om kaffen du ej köpte verkade resultatorienterat och jag tycker generellt det är en ovanlig egenskap av folk som livnär sig som poker. 

och ja jag är definitivt biased vad gäller min syn på Bitcoin.

Ja, inom Bitcoin finns en fast mängd och därmed inte inflation. Mina svenska kronor jag har påverkas av inflation. Över tid blir mina Bitcoins värda fler svenska kronor. Bitcoin är deflatoriskt jämt emot svenska kronor.  Vad är det som är svårt att förstå? 

Kaffe-exemplet var naturligtvis draget till sitt extrema men till för att illustrera hur svenska kronor eller annan FIAT-valuta tappar i värde jämtemot en valuta som saknar inflation. 

Redigerad av GTOBåten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, säger GTOBåten :

Ja, inom Bitcoin finns en fast mängd och därmed inte inflation. Mina svenska kronor jag har påverkas av inflation. Över tid blir mina Bitcoins värda fler svenska kronor. Bitcoin är deflatoriskt jämt emot svenska kronor.  Vad är det som är svårt att förstå? 

Kaffe-exemplet var naturligtvis draget till sitt extrema men till för att illustrera hur svenska kronor eller annan FIAT-valuta tappar i värde jämtemot en valuta som saknar inflation. 

och du tycker det är bra att en valuta är deflatorisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...