Gå till innehåll

Pokerskolan 2015


itisnotgambling

Recommended Posts

Har nu bestämt mig för att skapa en dagbok på detta fantastiska forum.

Anledningen är att jag behöver vägledning, stöd och tips.

 

Kort info:

Är 21 år och bor i Stockholm. Har spelat till och från sedan jag var 18, men har endast spelat seriöst det senaste halvåret.

På Pokerstars spelar jag:

6 max CG nl5 (4-8 bord)

9 max CG nl2 (12-16 bord)

6 max PLO Z nl2 (4 bord)

7 card stud 0,04/0,08 (2 bord)

 

På Svenska Spel:

5 max CG 0,25/0,50

7 card stud 4/8

 

Jag är den där spelaren som inte fattar hur fan han kan förlora trots att han kan så jävla mycket ;)

Har bara spelat på SvS i två månader och det har gått hyfsat. På Stars har jag aldrig kunnat plocka ut pengar och bankrullen blöder om än i långsam takt.

 

Min tanke med denna dagbok är att från och med augusti skaffa mig en nystart med fokus på att utvecklas och klättra i nivåer.

De sista dagarna i Juli ska jag bestämma mig för vilken form av poker jag ska fokusera mest på i augusti samt om jag ska spela mest på SvS eller Stars.

 

Styrkor:

Känner mig bra på pot-control, oftast lyckas jag hålla potten i den storleken jag vill ha.

Tiltar i princip aldrig.

Teoretiskt lagd.

Inte nog med att jag har tid att spela mycket (pga halvtidsjobb) så älskar jag att grinda i timmar.

 

Svagheter:

Ger inte microstakes spelare tillräckligt med cred, synar för mycket på river.

Saknar förmodligen volym som många motståndare besitter.

Har aldrig diskuterat händer med någon :S

 

Så i höst kommer jag jobba halvtid och har inget problem att få in 50k+ händer/månad.

Önska mig lycka till :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så länge du spelar micros tycker jag du ska hålla dig borta från Stars. Motstånd är tuffare och raken är mycket högre. Jag spelar mycket PLO på 0.25 och även spelat en del 7stöts när jag vill donera pengar, så vi har säkert möts en del. Vad nickar du på Svenska Spel?

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill först tacka för lyckönskningarna :)

Ska följa rådet att spela mer på SvS och utvärdera efter en månad.

 

Jag söker nu råd av de som är vinnande på microstakes alternativt de som har varit det och nu spelar på högre nivåer.

Jag undrar hur ni har tagit er ur mikroträsket, eller lärt er behärska det.

Det är för mig endast en stor frustration att höja pre med starka händer för att bli synad av tre spelare på ett 5max bord. Någon träffar garanterat floppen och har inga intentioner att ge upp sin hand.

 

Jag kommer aldrig sitta å klaga på att fisken drar ut mig. Det är trots allt dessa spelare jag förväntar mig att vinna mest från i längden.

Men vilken approach ska man ha vid ett bord med 2-3 fiskar?

Min styrka är postflop, och mitt preflop spel är för dåligt. Behöver garanterat tips på hur jag kan utveckla den delen.

 

Min andra fundering är vad nästa steg i min utveckling är? Förutom det uppenbara (hög volym, läsa böcker och analysera händer och sessions).

Coachning är tyvärr inte ett alternativ med dagens ekonomi, om inte någon snäll jävel erbjuder sig att coacha för en viss procent av eventuell vinst ;)

 

Eller ska jag bara fortsätta skaka den där jävla ketchupflaskan tills det börjar flyta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa konto på någon videosida och kolla upp deras nanovideos där går dem ingenom preflop och andra baskunskaper.

 

 

Ett litet tips dock

Är man inte berädd att arbeta hårt och länge i dagens pokerklimat kan man lika gärna ge upp, man får inget gratis och det är otroligt tiskrävande, med största sannolikhet kommer du önska att du aldrig började med detta många gånger om och vilja sluta men du känner att investerat för mycket tid och andra ego saker för att ge upp.

 

Jag lyssnade inte på folk när jag började 2011/2012 men det borde jag ha gjort.

 

gl iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det ser ut nu har jag kommit en bit på vägen då jag uppnått två korttidsmål:

"Välja Stars eller SvS." Kommer köra betydligt mer på SvS, nästan uteslutande där.

"Välja spelform." Har bestämt mig för att Omaha är mitt kall just nu. Har tröttnat lite på NLHE men kommer ändå hålla igång för att inte tappa det helt. Är fortfarande sugen på 7 card stud, men det tar jag itu med när jag tröttnat på PLO ;)

 

Ska försöka inom kort att lägga upp en intressant hand för analys.

Tänkte lira ett tag nu för att senare på dagen läsa PLO strategi.

 

Vi ses vid mikroborden , men jag kommer inte berätta mitt nick än. Anledningen är att jag inte vill bli idiotförklarad ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela färre antal bord, fokusera på utveckling av ditt spel istället för att maxa $/h. Likaså, försök inte bemästra 3 olika spelformer innan du iaf kommit upp på högre nivåer, gamesen är otroligt hårda idag och det är inte lätt att klättra i nivåer om du har ambitioner att nå midstakes osv.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för alla goda råd. Sjukt kul när andra engagerar sig i ens utveckling.

Blir till att läsa PLO strategi nu en stund innan jag hoppar på borden igen.

 

Jag vet själv att jag 3-bettar för sällan och ska försöka klura ut lite olika ranger i olika spots samt hur ofta jag ska 3-betta light. Det här har jag koll på i NLHE, men har förmodligen bara 10k PLO händer spelade så erfarenheten är näst intill obefintlig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är så svårt att bryta sig loss från nano som många säger. Se till att inte plocka ut pengar ur rullen för IRL bara. Att plocka 2k ur en nanorulle för att sponsra en blöt utgång eller köpa ngn skit är big no no om du vill uppåt. Glöm heller inte att omaha hilow / stud hilow är en riktigt kassako med lite varians, och det är speciellt sant på nano. GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är så svårt att bryta sig loss från nano som många säger. Se till att inte plocka ut pengar ur rullen för IRL bara. Att plocka 2k ur en nanorulle för att sponsra en blöt utgång eller köpa ngn skit är big no no om du vill uppåt. Glöm heller inte att omaha hilow / stud hilow är en riktigt kassako med lite varians, och det är speciellt sant på nano. GL

 

Tack för tipset. Jag gjorde misstaget att nyligen plocka ut hela rullen från SvS med anledningen att jag hellre ville ha dom pengarna på Stars. Jag vet att jag har alla förutsättningar för att snart kliva upp i nivå, jag tror i princip att jag har en läcka som kostar för mycket.

Fokuserar nu på PLO high enbart då det kändes som den enklare övergången för en inbiten NLHE lirare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påbörjade läsningen av en strategibok och läste en del om "float to steal-move". Att syna ett c-bet utan en speciellt bra hand för att stjäla potten på turn om fi checkar.

Eller för att citera: "calling the flop bet in position with the intention to steal the pot on the turn.

Spelade ca en timme för att enbart testa detta.

Hittade tyvärr inte jättemånga spots men jag gjorde det framgångsrikt två gånger.

En fråga: När jag postar en handhistorik, finns det någon regel som säger att jag inte får ha med några nicknames? Tänkte att någon kanske blir upprörd över att man lägger upp en hand där personen i fråga deltar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påbörjade läsningen av en strategibok och läste en del om "float to steal-move". Att syna ett c-bet utan en speciellt bra hand för att stjäla potten på turn om fi checkar.

Eller för att citera: "calling the flop bet in position with the intention to steal the pot on the turn.

Spelade ca en timme för att enbart testa detta.

Hittade tyvärr inte jättemånga spots men jag gjorde det framgångsrikt två gånger.

En fråga: När jag postar en handhistorik, finns det någon regel som säger att jag inte får ha med några nicknames? Tänkte att någon kanske blir upprörd över att man lägger upp en hand där personen i fråga deltar i potten.

 

Skippa nicknamesen och skriv bara stats ist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt spel känns bra just nu. Jag tycker att jag lyckas anpassa mig till bordet jag sitter på. Tar vara på informationen jag har om motståndarna och tar beslut därefter. Poker är roligt just nu :)

Ska läsa lite mer nu ur "Advanced Pot Limit Omaha" av Jeff Hwang. Han ska tydligen vara en höjdare på PLO ^^

Någon som läst den?

 

Hoppas vi ses vid ,25/,50 borden runt lunchtid.

 

Dagens fråga: Vet ej vart handhistoriken sparas på min mac (om den ens gör det). Och när jag tar upp handhistorik i webbläsaren, kan jag copy-paste å klistra in i någon hand converter för att automatiskt redigera? Till exempel ta bort namnen på spelarna som "gorillai" (tack för snabbt svar btw) rådde mig att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den, det enda den gav mig var att jag lärde mig hur man ska värdera starthänder samt snabbräkna hur många outs man har till sin wrap osv. Men just spelmässigt så är den sjukt utdaterad och förstörde nog mer av mitt spel än den hjälpte. Var iofs en 3 år sedan eller något, men ändå.

 

Han säger ju mer eller mindre att man aldrig ska försöka vinna små potter, man ska alltid försöka vinna motståndarens hela stack och det slutar bara med att man trasslar in sig som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... nu är det alltså bara en dag kvar tills min "nystart" börjar. Augusti kommer vara uteslutande PLO spel på SvS, sorry Stars men vi ses nog igen. Kommer kanske spela lite NLHE när det är dåligt med spelare vid Omaha borden.

 

Något jag skulle behöva hjälp med nu är att sätta mål för augusti månad. Vissa vanliga mål jag haft tidigare blir lätt kontraproduktiva.

Exempel: "Spela 50k händer i månaden." Resultat: Upptäcker sista två veckorna att jag ligger långt efter och sitter uppe sena nätter för att få in volymen och det hämmar mitt spel samt min bankrulle.

Exempel2: "Spela in 100bb/dag." Resultat: Ligger plus 120bb efter en halvtimme pga bra spring och har ingen aning om ifall jag bör sluta spela för att skydda min vinst.

 

Så finns det någon som har tips på ett antal kortsiktiga mål man kan ha? Är det någon statistik i mitt eget spel jag ska sikta på att förbättra? Eller ska jag öka tiden för teori varje dag? Osv..

Tack på förhand ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej... nu är det alltså bara en dag kvar tills min "nystart" börjar. Augusti kommer vara uteslutande PLO spel på SvS, sorry Stars men vi ses nog igen. Kommer kanske spela lite NLHE när det är dåligt med spelare vid Omaha borden.

 

Något jag skulle behöva hjälp med nu är att sätta mål för augusti månad. Vissa vanliga mål jag haft tidigare blir lätt kontraproduktiva.

Exempel: "Spela 50k händer i månaden." Resultat: Upptäcker sista två veckorna att jag ligger långt efter och sitter uppe sena nätter för att få in volymen och det hämmar mitt spel samt min bankrulle.

Exempel2: "Spela in 100bb/dag." Resultat: Ligger plus 120bb efter en halvtimme pga bra spring och har ingen aning om ifall jag bör sluta spela för att skydda min vinst.

 

Så finns det någon som har tips på ett antal kortsiktiga mål man kan ha? Är det någon statistik i mitt eget spel jag ska sikta på att förbättra? Eller ska jag öka tiden för teori varje dag? Osv..

Tack på förhand ;)

 

nd ;)

 

Kul db! Denna tänker jag följa! Speciellt med tanke på att vi kanske möts på NLHE 0,25/0,50 på svs! ;) Skriv PF eller nått i chatten om vi möts...

 

De där med målen... Sätt upp antalet händer. Men när du sätter upp antalet, gör lite såhär. Om du t.ex. tar 50k händer i månaden, ta det delat på antalet dagar du vet du lan och spela poker typ. Om du t.ex. vill spela 5 dagar i veckan så tar du delat på mellan 20-25 typ. Då vet du hur mycket du måste spela per dag, och då är det lättare att hålla upp tempot, eller att ta igen dagen efter eller så. :-)

 

Ses vid borden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kul db! Denna tänker jag följa! Speciellt med tanke på att vi kanske möts på NLHE 0,25/0,50 på svs! ;) Skriv PF eller nått i chatten om vi möts...

 

De där med målen... Sätt upp antalet händer. Men när du sätter upp antalet, gör lite såhär. Om du t.ex. tar 50k händer i månaden, ta det delat på antalet dagar du vet du lan och spela poker typ. Om du t.ex. vill spela 5 dagar i veckan så tar du delat på mellan 20-25 typ. Då vet du hur mycket du måste spela per dag, och då är det lättare att hålla upp tempot, eller att ta igen dagen efter eller så. :-)

 

Ses vid borden!

 

Tack för de snälla orden och det goda rådet :) Visst kan jag göra det, men jag behöver något mer. För antalet händer är inte tillräckligt motiverande för mig då jag ändå spelar så mycket och älskar det. Med antalet-händer-målet blir snarare mitt spelande ett krav och kan påverka spelglädjen. Men jag förstår vad du menar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag kom till en insikt idag, ett uppvaknande möjligtvis.

Har, som jag nämnde tidigare, funderat på varför jag inte går så mycket plus så att rullen tillåter mig att kliva upp.

Studerar och spelar poker dagligen och tror mig ha en teoretisk edge mot väldigt många mikrospelare.

 

Funderade på hur dåliga och bra spelare agerar vid borden. Samt hur "medelmåttan" (som jag anser mig själv vara) som går lite över BE på låga nivåer men som kämpar på och åtminstone jobbar för att utveckla sitt spel. Men inte tycks hitta det där genombrottet.

 

Försöker mig på en beskrivning nu som ni gärna får hissa och dissa.

 

Den dåliga spelaren.

Spelar för många händer från alla positioner med motivationen att vilken hand som helst kan floppa bra. Struntar i pottodds och vet inget om implied odds och jagar drag utan någon som helst tanke förutom att "sitter draget så vinner jag pengar". Har inga ambitioner att utvecklas och klättra. Dessa spelare ger bort för mycket pengar på lång sikt och lyckas inte själva få tillräckligt betalt för grymma händer eftersom bra spelare sällan är glada över att syna en reraise på river från den dåliga spelaren.

 

Den duktiga spelaren.

Är bra på att läsa av bordet, att snabbt hitta de svaga och starka motståndarna. De ser till att få ut så bra värde som möjligt och inte ge bättre händer för mycket betalt. De är långsiktiga vinnare eftersom de vet när de är i +EV situationer. Har ofta en plan för sitt agerande och lyckas variera sitt spel så pass bra att de blir väldigt svårlästa. De utnyttjar bra spots och undviker dåliga. Har förmågan att både slänga grymma händer och få bättre händer att folda. Spelar inte för tight och inte för löst, utan spelar många händer i rätt lägen för att de litar på sitt postflop spel.

 

Både den bra och den dåliga spelaren kan vara svår att spela mot, den dåliga för att han kan ha just precis vad som helst. Den duktiga för att han varierar sitt spel och anpassar sig efter motståndarna.

 

Medelmåttan (en kategori jag placerar mig själv i) är kanske den lättaste spelaren att spela mot.

Här hamnar spelare som kanske är lite förvirrade och vet inte riktigt vilken nivå de är på. De vill utvecklas och läser gärna artiklar, forum och böcker. Dock tycks de fastna på nivån de spelar på, blandar och ger för mycket för att rullen ska må bra. Ofta är de mot ABC hållet. Bettar bra händer, spelar draghänder försiktigt, bluffar inte mycket, väldigt medveten om position och pottodds, har hyfsad kontroll på sina känslor vid bordet osv.. En ABC spelare är tight från tidig position och lite lösare från sen. De gillar sällan att bli reraisade pre eftersom de gärna ser att potten är relativt liten på floppen om de inte har KK eller AA. Tycker sig själva bli "mobbade" av den bättre spelaren till höger och utdragen av fisken till vänster.

 

Självklart finns det hur mycket som helst att skriva och det här är rent generellt. Men denna tanke fastnade i min hjärna och tänkte att andra kan kommentera det här för att se om jag är på rätt spår.

Jag ska självklart jobba för att bli den duktiga spelaren och då är det bra att veta hur den duktiga spelaren agerar ^^

 

Fan va det här blev kladdigt och långt, du som läste hela sitter nu och ångrar dig antar jag ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1a augusti, nu jävlar. Vill bara motivera mig själv i och med detta inlägg.

Jag tror att jag hittat tre PLO läckor som jag ska försöka jobba bort.

 

1. Har många gånger upptäckt att jag på turn foldat en hand som är bättre än de två händerna som stannade. "Omöjligt att han bettar ut och nästa synar, och mitt tvåpar duger på denna bräda". Detta gäller oftast små potter som jag inte riktigt tycker är värd att kriga för.

2. För okreativ OOP. Går nästan alltid check-call , check-call , check-x. Vill verkligen bli bättre på att spela OOP, så det ska nötas.

3. Missar ibland värde på river genom att checka efter att själv ha betat pre, flop och turn. Samt bettar ibland för liten size med nöten.

 

Någon vassare PLO spelare än mig själv får gärna dela med sig av lite tankar om att spela OOP. Förutom att man är lite tightare pre, så långt har jag kommit ^^ Att donka på flopp är inget alternativ, föredrar check-raise eller om fi checkar så leder jag ut på turn.

 

c ya :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hittills väldigt nöjd med min nystart som påbörjades igår. Tänker inte dra några stora växlar av en så kort tid, men det är roligt när spelet känns bra.

Låg +120bb igår efter 2 timmars spel och skulle precis avsluta min session eftersom jag brukar vilja ta ett break efter ca 2 timmar. Men hittar AA (ja jag spelade lite holdem också) och tänker att det blir ett perfekt slut. Handen sparade jag tyvärr inte men slutade med att jag förlorade 100bb efter att ha blivit satt i ett shove or fold beslut på turn. Jag foldar och min fina session slutar med blygsamma +20bb. Blir förbannad och stänger av datorn direkt, fanns ingen möjlighet att vidare spel skulle bli bra.

Efter att ha lugnat ned mig och gjort annat en stund hoppar jag på borden igen. Jag vet att jag spelar bra och känslan från AA handen är helt borta. Spelar en kort stund och session slutar på +50bb.

Där stängde jag dagen på +70bb och tänkte att jag förtjänar fan en öl. Resten av kvällen kommer jag inte ihåg ^^

Spelade bra imorse, en kort liten session på +ca50bb.

 

Gjorde lite research igår för att ta reda på lite mer vad som skiljer en vinnande spelare från en teoretiskt skicklig break even spelare (märkligt nog finns de, jag är ett levande bevis).

Läste en hyfsat bra artikel som beskrev att bra spelare är inte nödvändigtvis vinnande, samtidigt som vinnande spelare inte nödvändigtvis är bra. Men det var lite luddig filosofi.

 

Jag har kommit fram till att jag behöver rätt approach till poker för att utvecklas på mitt eget sätt. Dan Bilzerian fick frågan "Hur bra är du på poker jämfört med de bästa i världen?".

Hans svar: "Det beror på hur du ser på poker. Om du ser poker som en sport, likt baseboll, så är jag en high-school spelare som försöker spela mot de bästa proffsen. Om du ser poker som en bussiness så är jag fucking Bill Gates."

 

Hans approach till poker är att det är en bussiness, han ska tjäna så mycket som möjligt. Jag tror att t.ex Negreanu ser det på ett annat sätt. Negreanu försöker bemästra spelets alla aspekter och om det kostar honom 1 milj$ för att lära sig något nytt så är han nog glad att betala det priset.

 

Jag som hållt på med idrott hela mitt liv, med hyfsad framgång, ska nog försöka approacha pokern som en idrott. Jag ska i alla fall testa det och se hur det påverkar mitt spel.

När jag kommer till match är jag mentalt och fysiskt redo. Jag skiljer på träning och tävling. Jag skaffar mig mentala rutiner. Jag anpassar mig till motståndet. Osv.. Ska inte uttråka er mer, kanske kommer mer info senare.

 

Hur som helst, mikrospelare får se upp, för jag spelar bra nu ;) #självförtroende

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...