Gå till innehåll

Pokerskolan 2015


itisnotgambling

Recommended Posts

Intressant det där med teoretiskt duktiga be-spelare. Fanns det någon slutsats i artikeln?

 

Du verkar ha ångan uppe och viljan att bli vinnande. Passa på och fundera över vad för mål du har med pokern, och sätt upp några long term goals. Du jämför poker med sport. Visst kan man göra det... En väldigt individuell sport i så fall. Du måste förstå att alla pokerspelare är väldigt egoistiska och inte en jävel kommer bry sig om du gular. På samma sätt bryr sig ingen direkt vilken nivå du spelar på heller. Så sätt upp klara riktlinjer och håll dom i vått o torrt. Jag är sugen på en framgångssaga nu!

 

Fokusera på en läcka i taget. Att samtidigt täppa tre luckor som du lägger till massa vapen i din arsenal kan bli väldigt rörigt och svårt att urskilja vad som blivit bättre och inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 91
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Intressant det där med teoretiskt duktiga be-spelare. Fanns det någon slutsats i artikeln?

 

Du verkar ha ångan uppe och viljan att bli vinnande. Passa på och fundera över vad för mål du har med pokern, och sätt upp några long term goals. Du jämför poker med sport. Visst kan man göra det... En väldigt individuell sport i så fall. Du måste förstå att alla pokerspelare är väldigt egoistiska och inte en jävel kommer bry sig om du gular. På samma sätt bryr sig ingen direkt vilken nivå du spelar på heller. Så sätt upp klara riktlinjer och håll dom i vått o torrt. Jag är sugen på en framgångssaga nu!

 

Fokusera på en läcka i taget. Att samtidigt täppa tre luckor som du lägger till massa vapen i din arsenal kan bli väldigt rörigt och svårt att urskilja vad som blivit bättre och inte.

 

Artikeln hade tyvärr ingen slutsats, samt att den egentligen inte beskrev vad det är som skiljer vinnare från duktiga spelare, utan mer påpekade att det finns stora skillnader. Författaren beskrev sig själv som vinnande men inte skicklig. (jämfört med nivån han spelar på förstås).

 

Tack som fan för mycket bra tips. Har tagit tillvara på mina gamla studier om idrottspsykologi och läste att de bästa atleterna är uppgiftsorienterade för att vara så konsekventa som möjligt. Självklart finns resultatmål men de lägger inte grunden för utvecklingen. Så jag ska försöka utforma mål som ska leda till utveckling, istället för att sätta mål som bara är motiverande.

 

Angående mina läckor ska jag följa ditt råd och satsa på en. Eftersom jag spelar på lägsta stakes så tror jag den mest relevanta läckan är att jag inte får ut maximalt värde på river. Känns som att de två andra är av mindre vikt på lägsta nivån.

 

Återigen, Tack som fan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det inte finns teoretiskt duktiga spelare som går b/e på micro. På highstakes däremot kanske, spec om man räknar i $ ist för bb. Har nog mer med att göra att du tror att du är bättre än vad du är.

 

Det jag talar om är relativ skicklighet. Jag påstår aldrig att jag är lika teoretiskt skicklig som spelare på högre nivåer. Jag påstår dock att relativt till många av de jag spelar mot, har jag en stor teoretisk fördel, som dock inte automatiskt renderar i vinst. Jag går + på .25/.50, men inte tillräckligt för att kliva upp.. än.

Men jag förstår ditt tvivel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag talar om är relativ skicklighet. Jag påstår aldrig att jag är lika teoretiskt skicklig som spelare på högre nivåer. Jag påstår dock att relativt till många av de jag spelar mot, har jag en stor teoretisk fördel, som dock inte automatiskt renderar i vinst. Jag går + på .25/.50, men inte tillräckligt för att kliva upp.. än.

Men jag förstår ditt tvivel.

 

Vad är problemet då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Styrkor:

Känner mig bra på pot-control, oftast lyckas jag hålla potten i den storleken jag vill ha.

 

Nu har jag inte spelat så mkt micros men jag har mött mkt dåliga spelare i mina dagar vilket iofs är samma sak, potcontrol är lite överskattat mot många, Har du K3 på K92 i holdem etc så kan det vara rätt att betta två gator mot många dåliga spelare ist för checka bakom, flop lr turn osv, missa för guds skull inte värde för att försöka kontrollera pottstorleken med en marginell hand som antagligen är bäst och fi kommer syna av med sämre.

 

Svagheter:

Ger inte microstakes spelare tillräckligt med cred, synar för mycket på river.

 

Syna i rätt lägen bara, det kan vara lite svårt att avgöra vad som är bra lägen, men försök hitta lägen att syna ner när fi's range väldigt stor och kan innehålla väldigt många offsuitade överkort(holdem) många missade drag(PLO)

många gånger kan folk betta i stort sett vadsomhelst på rivern och du t ex hittar en hjälte syn med ett bottenpar bara för att få se fi vika upp en 3:e paret.(holdem) Så se till att försök ha en hyffsad hand att hjältesyna med och inte A hög varje gång.

 

 

Hoppas något jag skrev var till hjälp.

 

 

//Semipackad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips, köp boken "crushing the micros" av blackrain79. Kostar 19$ och de pengarna har du spelat ihop direkt. Får en att spela mycket mer straightforward och MYCKET bättre.

 

Snubben har en winrate på 9 bb/100 (big bets) över 5 miljoner händer. Han påstår att det är den högsta winraten någonsin på nivåerna han spelat. Skojar han? Eller är jag dum i huvudet och har missat något?

 

http://www.blackrain79.com/p/book.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snubben har en winrate på 9 bb/100 (big bets) över 5 miljoner händer. Han påstår att det är den högsta winraten någonsin på nivåerna han spelat. Skojar han? Eller är jag dum i huvudet och har missat något?

 

http://www.blackrain79.com/p/book.html

 

Jag har läst den, och jag tycker inte att den ens är topp 10 av de jag läst.

Om jag minns rätt påstår han att han har vunnit mest pengar på .01/.02 av alla. Vilket självklart är bra jobbat, men tvivlar på om ens någon har spelat så många händer som han har på den nivån. Hur som haver så hittade han ett vinnande koncept och ska såklart ha respekt för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den, och jag tycker inte att den ens är topp 10 av de jag läst.

Om jag minns rätt påstår han att han har vunnit mest pengar på .01/.02 av alla. Vilket självklart är bra jobbat, men tvivlar på om ens någon har spelat så många händer som han har på den nivån. Hur som haver så hittade han ett vinnande koncept och ska såklart ha respekt för det.

 

Tycker väll att hans book är "one of a kind", och finns nog ingen annan jämföra med direkt. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon vassare PLO spelare än mig själv får gärna dela med sig av lite tankar om att spela OOP. Förutom att man är lite tightare pre, så långt har jag kommit ^^ Att donka på flopp är inget alternativ, föredrar check-raise eller om fi checkar så leder jag ut på turn.

 

Hur tänker du här? Ska du aldrig någonsin donka flopp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst den, och jag tycker inte att den ens är topp 10 av de jag läst.

Om jag minns rätt påstår han att han har vunnit mest pengar på .01/.02 av alla. Vilket självklart är bra jobbat, men tvivlar på om ens någon har spelat så många händer som han har på den nivån. Hur som haver så hittade han ett vinnande koncept och ska såklart ha respekt för det.

 

 

Syftade på att hans wr är ganska medelmåttig. Många här på PF "krossar" micro med dubbelt så hög wr. Därav min förvåning. Kolla länken så fattar du. 9bb/100 ger inte en så märkvärdig vinst på micro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första veckan av det jag kallar för nystart var väldigt blygsam. Miniplus både på Stars och SvS. Var långt ifrån den volym jag ville få in, har varit för distraherad under veckan tyvärr. När jag spelat har jag inte kunnat fokusera ordentligt och det leder till att jag inte vill spela så mycket.

Ibland är det svårt att spela bra och mycket när det finns så mycket runtomkring som stör.

 

Men teorin under veckan har uteslutande bestått av idrottspsykologi som är ett gammalt intresse. Försökte se om det fanns tydliga tips som kan användas till pokern. Och, föga förvånande, så finns det väldigt mycket som fungerar väl för en pokerspelare.

T.ex hur man sätter bra mål och håller igång motivationen. Byggandet av självförtroende. Att reglera spänningsnivån. Hitta och behålla koncentration. Att vara mentalt redo. Och att finna flow.

Ska fortsätta jobba med detta för jag har en känsla av att det kommer hjälpa mitt spel mest för tillfället.

 

Trevlig helg !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på form, motståndet och matchbilden så är jag mycket nöjd över mitt kära Djurgården som tog poäng på Nationalarenans grönmålade gräsmatta (lol).

 

Ville bara få det sagt.

 

PLO strategin börjar sätta sig. Spelar stabilt för tillfället och rullen mår bra. Började gröta in mig i PLO strategi för några veckor sedan och jag är mycket nöjd med det valet. Efter att ha tröttnat på NLHE så börjar jag nu känna ett sug efter det igen. Men det spelet får vänta på mig ett tag till.

Har skett en stor förbättring i mitt preflop spel så jag sätter mig själv i bra situationer, dock är stor varians en del av Omaha och därför har jag stort tålamod.

 

Har fortsatt problem att trycka in den volym jag eftersträvar. Detta eftersom jag bestämt mig för att inte spela när förutsättningarna inte är optimala. Jag vill ha lugn och ro och mental närvaro.

 

En fråga: Hur fan ändrar man namn på sin db? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Efter ett brutalt misslyckande att fortsätta skriva här kommer jag nu försöka ta upp detta igen. Det är ju idiotiskt att inte ta vara på all den kunskap som går att utbyta här.

 

Tyvärr var den här hösten inte vad jag hade hoppats på. Jag fortsatte att spela dåligt och det var frustrerande att inte förstå varför. Att spela poker gav mig ungefär samma känsla som att plugga till ett prov. Du måste klara av det men det är fan inte roligt..

 

Men i november tog jag en annan approach till att lära mig poker och i slutet av månaden började det faktiskt gå riktigt bra och december har fortsatt på den vägen. Istället för att läsa en bok om hur Negreanu spelar flushdraw på turn så började jag kolla på inspirationsvideor som handlar om att nå sina mål, förstå hur framgångsrika människor jobbar och undviker amotivation.*

Köpte även böcker i ämnet och tog fram gammal litteratur om idrottspsykologi som jag glömt bort.

*Amotivation: Läste att en varningsflagga hissas när du:

Börjar tvivla på din förmåga. (Har alla pokerspelare gjort nån gång?)

Börjar tvivla på att belöningen är värt mödan. (Att vinna 5 buy ins på nl2 innebär att jag kan köpa dyrare snus)

Börjar tvivla på att man själv har kontroll över resultatet. (Stackars variansen som får skulden för allt..)

Allt detta stämde in på mig och resultatet blev brist på motivation.

 

Den 23e oktober lovade jag mig själv att jag från och med då ska spela poker för att utvecklas och bli bättre på spelet.

Allt jag gör ska leda till att jag blir en bättre spelare och jag struntar för tillfället i pengarna. Microstakes är inte en inkomstkälla för mig, det är bara en "introduktionskurs" till min Pokerskola som börjar 2015.

Sedan 23e Oktober har jag spenderat många timmar på att analysera händer, skaffat Pokertracker, Har spelat 2-4 bord för att hinna tänka igenom mina beslut, och jag har framförallt jobbat på mitt mindset.

 

För att inte det här inlägget ska bli för långt kommer jag vid ett senare tillfälle skriva mer om mål och andra tankar om min Pokerutbildning.

Tack som fan om du har läst detta :D

Ps. Önska mig lycka till, det är alltid värmande ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till, jag följer gärna din väg till framgång

 

Lycka till!

 

Tackar! :D

 

----

 

Gav mig på en bluff idag och skulle vilja ha lite input på den.

Tanken med mitt turnbet är i princip att jag kommer ställa på vilken river som helst. Jag kan inte spela såhär för att sedan ge upp på river hela tiden. Han måste folda 42% för att denna bluff ska vara lönsam.

Min fråga är väl egentligen om jag ska spela såhär på alla rivers förutom ett hjärter?

 

CO: 100 BB (VPIP: 22.22, PFR: 11.11, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 18)

BTN: 42.5 BB (VPIP: 50.00, PFR: 10.53, 3Bet Preflop: 7.14, Hands: 41)

Hero (SB): 97 BB

BB: 55.5 BB (VPIP: 13.33, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 47)

UTG: 46.5 BB (VPIP: 26.32, PFR: 21.05, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 38)

 

Hero posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

 

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has 9:diamond: 8:diamond:

 

fold, CO raises to 3 BB, fold, Hero raises to 7 BB, fold, CO calls 4 BB

 

Flop: (15 BB, 2 players) 7:heart: 4:diamond: 3:heart:

Hero bets 10 BB, CO calls 10 BB

 

Turn: (35 BB, 2 players) 5:spade:

Hero bets 22 BB, CO calls 22 BB

 

River: (79 BB, 2 players) Q:heart:

Hero bets 58 BB and is all-in, CO calls 58 BB

 

Spoiler!
Hero shows 9:diamond: 8:diamond: (High Card, Queen)

(Pre 39%, Flop 18%, Turn 16%)

CO shows J:heart: A:heart: (Flush, Ace High)

(Pre 61%, Flop 82%, Turn 84%)

CO wins 188 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! :D

 

----

 

Gav mig på en bluff idag och skulle vilja ha lite input på den.

Tanken med mitt turnbet är i princip att jag kommer ställa på vilken river som helst. Jag kan inte spela såhär för att sedan ge upp på river hela tiden. Han måste folda 42% för att denna bluff ska vara lönsam.

Min fråga är väl egentligen om jag ska spela såhär på alla rivers förutom ett hjärter?

 

CO: 100 BB (VPIP: 22.22, PFR: 11.11, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 18)

BTN: 42.5 BB (VPIP: 50.00, PFR: 10.53, 3Bet Preflop: 7.14, Hands: 41)

Hero (SB): 97 BB

BB: 55.5 BB (VPIP: 13.33, PFR: 0.00, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 47)

UTG: 46.5 BB (VPIP: 26.32, PFR: 21.05, 3Bet Preflop: 0.00, Hands: 38)

 

Hero posts SB 0.5 BB, BB posts BB 1 BB

 

Pre Flop: (pot: 1.5 BB) Hero has 9:diamond: 8:diamond:

 

fold, CO raises to 3 BB, fold, Hero raises to 7 BB, fold, CO calls 4 BB

 

Flop: (15 BB, 2 players) 7:heart: 4:diamond: 3:heart:

Hero bets 10 BB, CO calls 10 BB

 

Turn: (35 BB, 2 players) 5:spade:

Hero bets 22 BB, CO calls 22 BB

 

River: (79 BB, 2 players) Q:heart:

Hero bets 58 BB and is all-in, CO calls 58 BB

 

Spoiler!
Hero shows 9:diamond: 8:diamond: (High Card, Queen)

(Pre 39%, Flop 18%, Turn 16%)

CO shows J:heart: A:heart: (Flush, Ace High)

(Pre 61%, Flop 82%, Turn 84%)

CO wins 188 BB

 

 

Tycker framförallt om du ska 3b och vara OOP så kan du inte göra det sådär litet om du vill ha någon form av fold equity.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker framförallt om du ska 3b och vara OOP så kan du inte göra det sådär litet om du vill ha någon form av fold equity.

 

Okej! Jag brukar använda något runt den sizen om handen sällan vinner vid showdown utan istället oftast spelas för att stjäla potten. Det blir billigare så ;) Men egentligen borde jag tänka tvärtom och betta större pre om jag behöver stjäla ofta post?

Räcker det med 9bb eller behöver jag gå ännu högre?

Blir det inte ännu svårare att stjäla potten med lägre SPR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyss klar med en horribel session på 700 händer.

Inga speciella händer med bad beats eller tuffa beslut, bara en riktigt trött session med MÅNGA misstag som resulterar i en hel del förlorade små och medelstora potter.

 

Alla har vi sessions där vi förlorar flips och blir utdragna och backar några buy-ins, men det här är annorlunda. Jag måste undvika dessa urusla stunder vid bordet där ingen tur i världen kan kompensera för de felaktiga beslut jag ständigt tar. Dessa stunder sker allt för ofta och påverkar min bankrulle avsevärt. Jag vill inte påstå att jag tiltar, för jag låter inte förluster påverka mig och jag agerar inte bara med känsla. Utan det som händer är att jag är ofokuserad, gör simpla misstag, struntar i grunderna och missar viktig information. Det sätter mig i tråkiga situationer hela tiden.

 

Men min Pokerskola är en lång utbildning och jag ser till att lära mig nya saker hela tiden. Även om bankrullen är en berg-och-dalbana så går utvecklingskurvan ständigt uppåt :D

 

Nu ska jag ta reda på hur min hjärna och kropp fungerar när jag spelar bra respektive dåligt, och utefter det se till att skaffa bästa möjliga förutsättningar före varje session.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...