Gå till innehåll

NL - Strategitips för microlimit?


snetreff

Recommended Posts

Jag lirar 0.05/0.1 hos Prima efter att ha fått den där 25% bonusen (satte in 200$). Nu har jag tagit ut pengarna jag satte in och lirar för bonusen, har lirat några dagar och det har gått upp och ner, nu ligger jag kanske ett par dollar plus bara.

 

Jag har vissa problem med dessa nivåer, pinsamt nog (även om jag själv nog får ses som en tomte). När jag får schyssta kort och höjer lägger sig alla direkt, och när jag floppar exmpelvis monster är det någon som sätter något ännu bättre på rivern vilket gör att jag torskar pengar. Hur ska jag egentligen spela på dessa weaktighta bord? Känns som att när jag har något lägger sig alla, när jag bluffar så blir jag synad eller vinner en liten skitpott coh att jag inte ritkigt får flyt på det. Enda sättet att vinna på verkar vara att ha ett monster samtidigt som någon annan har ett något sämre monster. Jag vet att tight spel ska bemötas med loose och mycket bluffande men det verkar inte riktigt fungera.

 

Tips mottages tacksamt.

 

* Lite RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började med $50 på 0.05/0.10 borden och har spelat ihop drygt $5000 med det, Vad jag har lärt mig är detta:

 

Spela Tight

Och då menar jag tight på riktigt. Inte spela AJ från tidig poition eller syna höjningar med AQ. Spela connectors bara i position (sista tre platserna) men försöka se floppar med alla par (om det inte kostar mer än 5% av din eller din motståndares stack). Spela inte skräp som AT, KJ osv över huvud taget annat än om de är suited, du sitter i position, och det är en massa limpare framför.

 

Spela selektivt Aggressivt

Beta hårt när du har något, ge inte gratiskort om det finns minsta chans att du kan bli utdragen. Om någon betar eller raisar och du tror du har bästa handen, gå gärna all-in. Du blir ofta synad av en sämre hand. T-ex har du 88 och floppen kommer A87, du betar och någon raisar, folk har otroligt svårt att släppa AK eller T9 här så det är bara att trycka.

 

Bluffa inte

Naturligtvis kan du bluffa ibland, men bara om du verkligen har en bra anöedning att tro att din motståndare kommer att lägga sig, och bara om du dessutom har outs ifall han inte gör det. Du vinner pengar på den här nivån genom att valuebetta korrekt, inte på att bluffa.

 

Disciplin

När du har foldat 50 händer i rad och sen plockar upp AQs i mellan-position och höjer, det kommer en raisa från knappen... fold. När du har foldat 50 händer till och J9s börjar se attraktiv ut i tidig position, fold. Det är skit samma hur många händer du har foldat tidigare, har du inte en bra hand så har du inte det. och då ska du inte spela.

 

Man vinner genom att spela bra händer och valuebetta dem, man förlorar genom att spela dåliga händer och bluffa. Så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoneburg,

det du skriver är till vis del sant. Visst ska man lära sig att vara selektiv, och mestadels bara spela premium händer preflop, men det är inte strategin man ska använda sig av på micro limits.

 

När jag lirade där nere så limpade jag VARJE hand. Och då menar jag verkligen varje hand. 2 7 mot 9 10 suited var värd lika mkt i mina ögon.

 

Anledningen, givetvis, var ju att jag ville spela så många händer som möjligt, eftersom jag visste med mej att jag var oerhört bättre poker spelare än dem. Självfallet var min statistik på post flop spel bedrövlig då jag foldade "allt" som inte kunde ge nutsen när alla kort ligger på bordet, men det var det så mycket värt. Ge bort 100 BB för att sedan vinna 400 BB är enkel och suverän matematik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, båda teorierna låter intressant.

 

Stoneburg: Nackdelen är att de flesta snappar upp rätt så fort att man är super tight och foldar när man dundrar in.

 

FraZin: Låter väldigt kostsamt, det gäller VERKLIGEN att man får betalt de gånger man tar en pott. Även jobbigt att köpa ut till rivern om man floppar något intressant som senare vissar sig vara en uber farlig hand.....

 

Jag skulle nog gå på 80% Stoneberg Theory och 20% av FraZin teorin, d.v.s en kombination.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoneburg,

det du skriver är till vis del sant. Visst ska man lära sig att vara selektiv, och mestadels bara spela premium händer preflop, men det är inte strategin man ska använda sig av på micro limits.

 

När jag lirade där nere så limpade jag VARJE hand. Och då menar jag verkligen varje hand. 2 7 mot 9 10 suited var värd lika mkt i mina ögon.

 

Anledningen, givetvis, var ju att jag ville spela så många händer som möjligt, eftersom jag visste med mej att jag var oerhört bättre poker spelare än dem. Självfallet var min statistik på post flop spel bedrövlig då jag foldade "allt" som inte kunde ge nutsen när alla kort ligger på bordet, men det var det så mycket värt. Ge bort 100 BB för att sedan vinna 400 BB är enkel och suverän matematik.

 

Hömm, jag skulle nog säga att det är MYCKET svårt att plussa om du callar alla händer. Även om du är stark postflop så är detta ett bedrövligt tips. Premiumhänder (ink. sc och pp) floppar nötter otroligt mycket oftare än låt oss säga 10-2o, så att spela den handen är alltid sämre än att spela en premium. Varför inte bara satsa på premium och vara säker?

Du bör plussa mer om du börjar bara börjar spela premium, även om du plussar redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt bedrövligt tips till någon som är hyfsat ny att spela alla händer. Dessutom tror jag att du bedrar dig själv, det brukar folk som är väldigt loose göra. De resonerar att "Jag kan spela 97o UTG för jag får så bra betalt när jag träffar..." men kollar man deras statistik skulle de tjäna pengar på att folda marginella händer ur position.

 

Jag gjorde ca: 42bb/100 händer på microlimits förra månades, lite mindre månaden innan det. Skillnaden? Jag spelade *ännu* tightare senaste månaden. Är du bra postflop kan du spela fler händer i position, men inte ens Phil Ivey skulle tjäna på att spela T4o.

 

Nackdelen är att de flesta snappar upp rätt så fort att man är super tight och foldar när man dundrar in.

Det där är helt enkelt inte sant, på microlimits snappar 95% av folket inte upp ett dugg. De tittar bara på sina egna kort. Det finns ett gäng hajar (som jag!) som sitter och grindar på low stakes, och Vi kommer att upptäcka att du är tight efter ungefär 50 händer, men de flesta av dina motståndare upptäcker inte det, och gör de det så bryr de sig ändå inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att marginella händer som KJ och AJ å så vidare går att ta hem potter med på den här nivån. mycket ofta som en knekthög flop betyder att Jx betalar av lite grann. Inte monsterpotter men i alla fall.

 

Ha lite koll på vem det är som synar ner när du betar så att det inte är den andra storstacken på bordet (den tighte som spelar vidare en hand per session efter flop) som sitter på floppad triss.

 

mina 2 ören

 

Bloop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoneburg, min spel stil på micro limits passar givetvis inte en nybörjare. Och som jag poängterade tidigare, jag gick ALDRIG med post flopp om jag inte hade drag mot (semi)nutsen. Allt som oftast kostade det mig ca en dollar per varv att gå med, se en flopp, och sedan folda. Men sätt en bra flopp en av dessa tio gånger så får du tillbaka betydligt mer än vad du la ut.

 

30-50 dollar i timmen plussade jag på micro limits med den här strategin. Den funkar absolut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoneburg, min spel stil på micro limits passar givetvis inte en nybörjare. Och som jag poängterade tidigare, jag gick ALDRIG med post flopp om jag inte hade drag mot (semi)nutsen. Allt som oftast kostade det mig ca en dollar per varv att gå med, se en flopp, och sedan folda. Men sätt en bra flopp en av dessa tio gånger så får du tillbaka betydligt mer än vad du la ut.

 

30-50 dollar i timmen plussade jag på micro limits med den här strategin. Den funkar absolut.

 

Hur gjorde du när någon bettade/raisade/reraisade pf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte ens Phil Ivey skulle tjäna på att spela T4o.

 

Nä han spelar istället 93o ep med fyra andra i potten och vinner lik förbannat handen. :D Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt så kan det ligga en del i det där med Phil Ivey och andra LAG stjärnor. Man ser och läser om dem och så blir man inspirerad. Men det som gör dem så himla bra är ju deras förmåga att uppfatta vad de andra har och online finns inte alls lika mycket information så även om man är just Phil Ivey och i princip kan se igenom de andras kort så finns det förmodligen inte tillräckligt med information för att kunna spela såna händer online. Jag tror ärligt talat inte att Ivey spelar så många skräphänder online som han gör live.

 

Vad jag kan föreställa mig om microlimit NL så är det väl precis som microlimit FL, dvs ABC poker vinner, bara att spela bra starthänder är förmodligen tillräckligt för att gå plus. Sen att man respekterar loosa spelares jättestora riverraise och inte sitter där och tänker "han kan väl inte ha kallat mina pottbet hela vägen med 63o och bara en runner runner straight jag måste kalla de där fem dollarna han bettar i den här endollarspotten med mitt TPTK??" för det är just det de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har ni sett Phil Ivey spela cash-game? Jag misstänker att ni sett honom spela turnering, mestadels SH, med grunda stackar. OTROLIGT stor skillnad. Finns ingen som helst anledning att spela 93o EP i ett cash-game, finns en jättebra anledning att göra det i turnering.. man kan sno blinds.

 

2. FraZin, visa mig PT statistik där du går plus på att spela junk i tidig position. Om du verkligen plussar 30-50 i timmen (vilket låter som en stor överdrift/önsketänkande) kan jag garantera att det mesta kom från premium händer, par, och SC's i sen position. Jag tror att det är mycket snack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Är ingen gud direkt, men plussar iallafall. En sak jag tänkt på är att jo, det lönar sig visst att bluffa mycket. Inte hela tiden, men om du misstänker att de är svaga, släng iväg ett bet. Om de reraisar så foldar du om du inte har något riktigt bra. Det är inte många på den här nivån som bluffraisar. Men framförallt, slowplaya INTE, du tjänar så mycket mer på att bara panga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men det känns inte som att det ger utdelning. Iaf inte med Axs...

 

 

Det är AXs som ger mig mest pengar...

 

Okej.. Kanske bara är jag som har fått dåligt betalt senaste dagarna.. Spelar du alla Axs i alla positioner?

 

Kan även passa på att fråga hur ni spelar KQs och KQo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...