Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Måste sæga att det ær skønt att det kommit in några till i denna lilla bubbla som har liknande åsikter som mig. Børjade bli lite mørkrædd av Heltok ett tag som tydligen ær van att vinna sina diskussioner genom en snårig argumentation som syftar till att manipulera læsaren, sætta sig sjælv på høga hæstar och nedværdera argumenten hos den han diskuterar med. Att du dessutom sysslar med direkta personangrepp ær riktigt lågt.

• Svars 191
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Ja absolut det ær ju det jag argumenterat før hela tiden. Dock går nu Skv in och statuerar exempel och då anser jag inte att kroon hør till det fåtal som de nu straffar. Hade hellre sett att de gick in hos de 135 værsta. Dock så ær ju inte det genomførbart med all anonymitet som ær i branschen så då får de ta de som de hittar identitet på.

Vore intressant att veta hur du definierar vilka som är de 135 "värsta"? Jag kan med ganska stor säkerhet säga att Kroon är topp 135 i Sverige om man räknar omsättning på utomeuropeiska siter, men ja han är en fantastisk människa och jag håller med om att han liksom alla andra inte borde drabbats på det sätt de har drabbats.

Min sambo hälsar också! Hon säger att hon har skattat ca 150k i livet (vi är jämngamla). Då har hon pluggat 4 år med studiebidrag så ca 100 k i bidrag. Själv har jag skattat ca 300k so far (utan att ha skattat för nätpoker) och inte tagit ut en spänn i varken A-kassa, bostadsbidrag eller studiebidrag när jag har pluggat. Ska jag vara ärlig känner jag faktiskt inte till nån pokerspelare som tagit ut varken A-kassa eller bostadsbidrag som du verkar tro att alla gör.

Tro mig, jag och mina vänner försöker inte utnyttja systemet, vi vill vara en del av det på samma villkor som alla andra, men den möjligheten har inte givits oss än, och med den svartmålningskampanj som nu pågår i media kommer det nog dröja lång tid innan det sker också.

Postad
Menar du att medelsvensson genererar värde motsvarande att spendera en miljon per år?

Om du med "genererar värde" menar skatteintäkter baserat på inkomst av tjänst, ja.

lön 300K

Arbetsgivaravgift 90K

Inkomstskatt 70K

momsen varierar mellan 25% och 6%.

Jag höftar siffrorna, tycker du att de är mycket off? Eller att jag resonerar galet på något annat sätt?

Postad
I detta fall handlar det dessutom om folk som enkelt hade kunnat undkomma skatt lagligt (genom att spela på EU-siter), vilket gör spelarna än mindre ömkansvärda, men girighet kan uppenbarligen göra folk riktigt, riktigt korkade.
Det enda det handlar om är folk som missat att vara tillräckligt anonyma, flera av de som fått brev är ju nettoförlorare och man tycker ju att de i regel inte borde ha anledning att alls kolla upp skattesituationen.

Och det krävs förstås inte att man är korkad eller girig för att sitta i skiten. Ponera att Kalle 19 år börjar spela poker, går lite halvbra i början, han hör talas om bonusar och spelar på alla möjliga siter som ger honom gratis pengar. I slutet på året så har det visst gått riktigt bra med helgspelet och Kalle inser att han nog borde börja kolla upp det här med skatt. När Kalle väl sätter sig in i situationen så inser han att de där gratispengarna han slagit upp på Stars visst medfört att han potentiellt ska betala några miljoner i skatt när hans nettoresultat är runt 100 papp.

Tycker ni det i det läget är rimligt att säga att Kalle borde vetat bättre eller att han behöver ta kontakt med skatteverket och be om att få betala?

Och nej, det är inte ett extremt exempel. De flesta nätgrinders började med att flänga runt efter bonusar och spela i ganska låg ålder, utan att det fanns något särskilt skäl för dem att tro att pokersite A var annorlunda än pokersite B ur något hänseende.

Visst en hel del fortsatte spela på icke-EU siter även efter att de förstått läget. Men så gott som alla nätgrinders hann ställa till det för sig rejält redan innan de förstått, eller borde förstått, att det är skillnad beroende på var en pokersites verksamhet bedrivs.

Postad
här var din post:

vad SKV tycker de drabbade ska göra blir det tyvärr inte bättre av. och vem bestämmer vem som ska göra vad? centralplaneraren?

du kallar det rättvisa när alla får det sämre bara för att tvinga en pokerspelare att göra allt som de ska enligt en godtycklig omtolkning av en orimlig regel om skat på något som är skattefritt i sverige och eu men inte på isle of man. jag kallar det ondska.

Jag har aldrig påstått att jag tycker att nuvarande tolkning är rättvis. Snarare tvärtom, bara i små delar är den rimligare än de ursprungliga stolligheterna. (Rimligt vore att bara beskatta de pengar som spelarna "tagit ut som lön". Resten av pengarna är ju bara "arbetsverktyg".)

Precis som några skrivit här så betalar man moms med skattade ( eller tydligt skattefria ) medel.

Det är såklart sant att även de som betalar moms med oskattade medel betalar moms ( och därmed bidrar en del till vårat gemensamma ), något annat går inte att påstå. Men att det finns de som betalar så mycket moms att de ska slippa betala skatt på sina inkomster kommer jag aldrig tycka.

Angående skattefrihet inom/utom EU/EES så är det väl så att det i hela världen finns regler/tullar/handelshinder som är till för att gynna/reglera olika typer av inre och yttre marknader. Är dessa onda de med?

I så fall så är jag ond eftersom jag tycker att en del av dessa fyller sin funktion.

Postad
Om du med "genererar värde" menar skatteintäkter baserat på inkomst av tjänst, ja.

lön 300K

Arbetsgivaravgift 90K

Inkomstskatt 70K

momsen varierar mellan 25% och 6%.

Jag höftar siffrorna, tycker du att de är mycket off? Eller att jag resonerar galet på något annat sätt?

Om vi utgår från dina siffror ser vi ju att lönetagaren i fråga genererar skatter och sociala avgifter på 160 k och har sedan 230k att spendera. Även om vi skulle låtsas att alla dessa pengar spenderas på momsbelagda varor och tjänster (vilket såklart inte är sant eftersom en stor del av de pengarna går åt till ej momsbelagda levnadsomkostnader såsom boende) och momssatsen på samtliga inköp är 25 % (vilket inte heller är sant eftersom stor del av dessa inköp är mat) så blir det alltså maximalt 46k till i moms.

Totala skatter och sociala avgifter (inklusive moms) blir då i ett inte alls verklighetsvänt exempel 205k för medelsvensson.

Skulle vi göra samma övning för en pokerspelare med en miljon i inkomst så blir det alltså 200k i moms.

Sen är ju detta inte fallet i verkligheten utan lönetagaren betalar klart mindre i moms samtidigt som pokerspelaren inte spenderar sin miljon endast på varor och tjänster belagda med 25 % svensk moms. Om man däremot antar att de lägger ungefär lika mycket på boendekostnader och liknande så ökar ju pokerspelarens genererade värde i förhållande till lönetagaren (och dessutom tror jag lönen är för hög, tror snarare medellönen är ca 50 k lägre).

Postad
Det enda det handlar om är folk som missat att vara tillräckligt anonyma, flera av de som fått brev är ju nettoförlorare och man tycker ju att de i regel inte borde ha anledning att alls kolla upp skattesituationen.

Och det krävs förstås inte att man är korkad eller girig för att sitta i skiten. Ponera att Kalle 19 år börjar spela poker, går lite halvbra i början, han hör talas om bonusar och spelar på alla möjliga siter som ger honom gratis pengar. I slutet på året så har det visst gått riktigt bra med helgspelet och Kalle inser att han nog borde börja kolla upp det här med skatt. När Kalle väl sätter sig in i situationen så inser han att de där gratispengarna han slagit upp på Stars visst medfört att han potentiellt ska betala några miljoner i skatt när hans nettoresultat är runt 100 papp.

Tycker ni det i det läget är rimligt att säga att Kalle borde vetat bättre eller att han behöver ta kontakt med skatteverket och be om att få betala?

Och nej, det är inte ett extremt exempel. De flesta nätgrinders började med att flänga runt efter bonusar och spela i ganska låg ålder, utan att det fanns något särskilt skäl för dem att tro att pokersite A var annorlunda än pokersite B ur något hänseende.

Visst en hel del fortsatte spela på icke-EU siter även efter att de förstått läget. Men så gott som alla nätgrinders hann ställa till det för sig rejält redan innan de förstått, eller borde förstått, att det är skillnad beroende på var en pokersites verksamhet bedrivs.

Det tror jag ärligt talat inte ens sekund på. Det är inte random Kalle som kommer beskattas här, utan storspelarna som GARANTERAT har vetat om att det är skillnad på EU- och icke-EU-siter.

För det andra bygger ditt resonemang på en föreställning om att det gemene man förväntas tro, är att utgångsläget är att intäkter är skattefria om inte annat sägs. Så är det inte. Utgångsläget i Sverige är att intäkter beskattas och då måste det rimligen åligga den som har intäkten att ta reda på HUR det ska beskattas.

För det tredje känns det inte särskilt relevant att snacka om hur hemsk bruttobeskattningen per pott är. Ingen har någonsin beskattats på det sättet.

Det den svenska pokercommunityn borde har gjort för länge sedan, är att samarbeta med SKV om HUR pokervinster ska beskattas. Nu har man istället stuckit huvudet i sanden om hoppats på att inte bli upptäckt och då får man, som kollektiv, skylla sig själv.

Nästa spännande grej blir ifall SKV kommer fram till att poker är ett skicklighetsspel, inte ett lotteri, vilket ju faktiskt är sanningen. Då lär det bli liv i luckan..

Postad
Det tror jag ärligt talat inte ens sekund på. Det är inte random Kalle som kommer beskattas här, utan storspelarna som GARANTERAT har vetat om att det är skillnad på EU- och icke-EU-siter.
Det är folk som RSV kunnat koppla till nick, vilket i stor utsträckning är vardagsspelare som är oförsiktiga med sina personuppgifter.

För det andra bygger ditt resonemang på en föreställning om att det gemene man förväntas tro, är att utgångsläget är att intäkter är skattefria om inte annat sägs.
Nej, det bygger explicit på att gemene man bör tro att pokerpengar väl ligger någonstans kring 30% på nettot. I mitt exempel sätter ju Kalle igång och försöker ploja runt lite och när det gått bra så inser han ju helt korrekt att det här nog borde skattas. Men när han väl sätter sig in i situationen så inser han att det är en sjuhelvetes risk att frivilligt utsätta sig för granskning.

Visst, ingen har någonsin behövt skatta på bruttot, och det är inte heller vidare troligt. Men det är fortfarande mycket att begära att någon alls ska behöva ta den risken.

För övrigt så verkar ju skatteverkets nuvarande modell med rätt hög sannolikhet kunna medföra att Kalle likväl skulle förväntas betala betydligt mer i skatt än sitt netto. Det hade ju räckt med att han bonushorat, gjort en turreklonk och backat på resten av siterna. Det är inget ovanligt scenario.

Det är inte en situation där man åtminstone inte moraliskt kan begära att Kalle ska utsätta sig för granskning. Det är inte klandervärt att ha någon sorts självbevarelsedrift.

Däremot kan man ju gott tycka att det är dumt av Kalle att fortsätta ta den risken. Men man kan absolut inte begära att nya, oinsatta spelare omedelbart bör vara medvetna om att nätpokerspel kan innebära att de blir skatteskyldiga för ganska stora belopp även om de gör ett nettominus. För så funkar inte någon annan skattelagstiftning.

Notera alltså att med nuvarande tolkning så är det alltså inte bara vinnande grinders som har skyldighet att betala ganska mycket skatt. Det gäller också random halvpank speltorsk som backat $20k på ftp och vunnit $15k på Stars. Har en grinder som faktiskt plussat en moralisk skyldighet att skatta för att reglerna säger så gäller detsamma ju speltorsken som aldrig haft ett plusår i sitt liv.

För det tredje känns det inte särskilt relevant att snacka om hur hemsk bruttobeskattningen per pott är. Ingen har någonsin beskattats på det sättet.
Det är klart som fan det är relevant. Det är den enda tolkningen med lagstöd. Även om man inte ser det som ett möjligt utfall kan det mycket väl innebära att en domstol skulle kunna få för sig att det är fullt rimligt att betala 4-5 ggr vinsten i skatt eftersom det ju ändå är rimligare än den explicita lagstiftningen.

Det den svenska pokercommunityn borde har gjort för länge sedan, är att samarbeta med SKV om HUR pokervinster ska beskattas.
Hur tänkte du att det skulle gå till? Tror du skatteverket hade varit öppna för diskussioner med pokerspelare om hur de borde tolka lagen (som för övrigt inte lämnar särskilt mycket tolkningsutrymme).
Postad
Om vi utgår från dina siffror ser vi ju att lönetagaren i fråga genererar skatter och sociala avgifter på 160 k och har sedan 230k att spendera. Även om vi skulle låtsas att alla dessa pengar spenderas på momsbelagda varor och tjänster (vilket såklart inte är sant eftersom en stor del av de pengarna går åt till ej momsbelagda levnadsomkostnader såsom boende) och momssatsen på samtliga inköp är 25 % (vilket inte heller är sant eftersom stor del av dessa inköp är mat) så blir det alltså maximalt 46k till i moms.

Totala skatter och sociala avgifter (inklusive moms) blir då i ett inte alls verklighetsvänt exempel 205k för medelsvensson.

Skulle vi göra samma övning för en pokerspelare med en miljon i inkomst så blir det alltså 200k i moms.

Sen är ju detta inte fallet i verkligheten utan lönetagaren betalar klart mindre i moms samtidigt som pokerspelaren inte spenderar sin miljon endast på varor och tjänster belagda med 25 % svensk moms. Om man däremot antar att de lägger ungefär lika mycket på boendekostnader och liknande så ökar ju pokerspelarens genererade värde i förhållande till lönetagaren (och dessutom tror jag lönen är för hög, tror snarare medellönen är ca 50 k lägre).

Ge dig, medellönen är 330K 2012, och varför skulle pokerspelaren genrera högre värde? Vad säger att denna köper fler varor med 25% moms? Ska vi gissa och gå in på detaljer så gissar jag att pokerspelaren spenderar en del av sin miljon utomlands. Så, för att mäta sig med en medelsvensson vill det till att man verkligen spenderar 1M. Tveksam till att vi har 135 st pokerspelare i sverige som spenderar en miljon om året. Rullarna skulle sina ganska snabbt då.

Egentligen ointressant, moms kan aldrig ersätta annan skatt som alibi för skattefrihet. Ska en höginkomsttagare betala mindre inkomstskatt för att han spenderar mer?

Jag tycker inte att de 135 är skattefuskare, jag tror de fallit offer för ett snårigt regelverk som gjort det omöjligt att ärligt redovisa sina vinster utan att försätta sig själv i personlig konkurs. Skatteverket tvärvänder sedan och bestämmer sig för att ta i med hårdhandskarna bara månader efter att de modiferat sina regler till något de tycker är rimligt, men som i verkligheten är bättre än förut men fortfarande uppåt väggarna fel.

Samtidigt känns det inte rätt att jämföra pokerspelare som spenderar 1M sek per år med medelsvensson som betalar inkomstskatt och avgifter på sina 330K. Man kan väl säga så här, att i förhållande till sin inkomst är medelsvenssons bidrag väldigt mycket större. Men det gör väl inte pokerspelare till sämre människor, de har ju inte direkt blivit inbjudna att bidra.

Postad

För det andra bygger ditt resonemang på en föreställning om att det gemene man förväntas tro, är att utgångsläget är att intäkter är skattefria om inte annat sägs. Så är det inte. Utgångsläget i Sverige är att intäkter beskattas och då måste det rimligen åligga den som har intäkten att ta reda på HUR det ska beskattas.

Finns många som spelat i liten skala och lagt av för flera år sedan som fått brevet, så nej det är definitivt inte enbart storspelare. Skulle inte kategorisera mig själv som storspelare heller (på dessa siter dvs), men jag har fått brevet och jag kan säga att år 2008 hade åtminstonte inte jag nån koll alls på skattereglerna. Även nu på senare tid när man lärt sig mer är det ju fortfarande skitsvårt att avgöra om vissa siter är skattefria eller inte. Faktum kvarstår dock att folk som gulat (vissa kanske inte ens hade plusår om man räknar ihop siterna) och lagt poker bakom sig för längesedan kommer att åka på upptaxeringar, ibland ganska rejäla sådana.

Ja, tumregeln är att alla inkomster ska beskattas, men alla vi här vet ju också att inom EU är det skattefritt, och 90% av alla siter ligger ju inom EU så har man inte god anledning att tro något annat så utgår man ju snarare från att en site är skattefri.

Postad
Ge dig, medellönen är 330K 2012, och varför skulle pokerspelaren genrera högre värde? Vad säger att denna köper fler varor med 25% moms? Ska vi gissa och gå in på detaljer så gissar jag att pokerspelaren spenderar en del av sin miljon utomlands. Så, för att mäta sig med en medelsvensson vill det till att man verkligen spenderar 1M. Tveksam till att vi har 135 st pokerspelare i sverige som spenderar en miljon om året. Rullarna skulle sina ganska snabbt då.

Jag var mer intresserad av hur ni räknade än vem som genererar mest skatteintäkter.

Egentligen ointressant, moms kan aldrig ersätta annan skatt som alibi för skattefrihet.

Det är heller inte någon som sagt det.

Postad
Haha værldsklass! Jag har argumenterat før det som hør till sak.

och jag har argumenterat emot dig.

och som anklagar mig før åsikter i helt andra æmnen och dessutom smutskastar mig som person.

jag påpekar att dina åsikter i ämnet kommer ur samma resonemang som även gäller i andra ämnen du säkert är obekväm med. detta för att påvisa att du borde uppdatera dina åsikter i ämnet eller erkänna att du håller med i det andra. men det kräver intellektuell ärlighet vilket du inte verkar ha.

Att du sedan kommer med ett sådant hær inlægg som vad jag kan se endast har som syfte att nedværdera mina poster och få min argumentation att se "velig" ut

klart jag nedvärderar dina poster när jag argumenterar emot dina poster. och om jag belyser din argumentation som velig är väl inte mitt problem. du borde istället för att vara så aggro fundera på om argumenten är rätt eller fel. om de är fel borde det inte vara så svårt att visa detta.

och før att vilseleda de andra som læser så att du framstår som vinnare i diskussionen utan att ha sagt något konstruktivt i saken och dessutom førsøker placera dig på en pidestal ær inte annat æn pinsamt.

pidestal?

Før mig som føljer detta spektakel utifrån och utan kopplingar till varken den ena eller andra sidan så ter sig den svenska pokereliten vældigt amatørmæsig.
Nejdå. Ingen Hardyson här. Bara en Svensson som inte lever i din bubbla
Detta var pinsamt formulerat. Så du menar att unga pokerspelare bidrar med något idag?
För är det så så har det lätta pokerlivet förstört karaktären totalt hos dessa individer
oss andra som bidrar i systemet.
Mm vad fin du är i din lilla bubbla.
Ett snällt försök att svara på mycket nonsens.
Ingen idé att besvara ditt inlägg eftersom du har dina egna sanningar om vad jag står för och vad jag skrivit. Ditt svar spårar ur ganska kraftigt, det är vi nog båda överens om?
Ett litet tips bara Heltok.
Postad
Finns många som spelat i liten skala och lagt av för flera år sedan som fått brevet, så nej det är definitivt inte enbart storspelare. Skulle inte kategorisera mig själv som storspelare heller (på dessa siter dvs), men jag har fått brevet och jag kan säga att år 2008 hade åtminstonte inte jag nån koll alls på skattereglerna.

Tror faktiskt att du ljuger. Bara några veckor efter att dina pokerinkomster för 2008 skulle ha deklarerats, hade du t ex koll på vad som gällde för pokerlicenser i Italien, vilket måste betraktas som betydligt mer initierad kunskap, så att du inte skulle ha haft koll på de grundläggande skattereglerna tror jag är ett rent påhitt.

http://pokerforum.nu/forum/1257109-post4.html

Ja, tumregeln är att alla inkomster ska beskattas, men alla vi här vet ju också att inom EU är det skattefritt, och 90% av alla siter ligger ju inom EU så har man inte god anledning att tro något annat så utgår man ju snarare från att en site är skattefri.

Så vad du säger är att pokerspelare i allmänhet har lyckats ta reda på det mycket ovanliga undantaget, men missat grundregeln? Helt orimligt, förstås. Det man har gjort är tillämpat lagen när det gynnar ens egna syften, men låtit bli den annars.

Ni har tagit en medveten risk och blivit tagna med byxorna nere. Inget att lipa över, utan det är sådant som händer skattesmitare, brottslingar och andra lagbrytare dagligen.

Postad
Nej, det bygger explicit på att gemene man bör tro att pokerpengar väl ligger någonstans kring 30% på nettot. I mitt exempel sätter ju Kalle igång och försöker ploja runt lite och när det gått bra så inser han ju helt korrekt att det här nog borde skattas. Men när han väl sätter sig in i situationen så inser han att det är en sjuhelvetes risk att frivilligt utsätta sig för granskning.

Och då skiter Kalle helt i att betala skatt istället. Nu när han åker fast får han betala de 30 % som han rimligen kunde anta från början att han var skyldig att betala. Vad är det att lipa om?

Notera alltså att med nuvarande tolkning så är det alltså inte bara vinnande grinders som har skyldighet att betala ganska mycket skatt. Det gäller också random halvpank speltorsk som backat $20k på ftp och vunnit $15k på Stars. Har en grinder som faktiskt plussat en moralisk skyldighet att skatta för att reglerna säger så gäller detsamma ju speltorsken som aldrig haft ett plusår i sitt liv.

Antingen det eller att ALLA pokervinster blir skattepliktiga, vilket förstås är det rimliga. De som röstar för det kan räcka upp handen.

Postad

givetvis borde de som fått brevet hållit en låg profil, inte låta några nick bli kända och hålla allt mil ifrån allt vad svenskt banksystem heter. då är risken liten om man ändå väljer att spela på utländska siter. man får väl lite grann skylla sig själv om man inte tagit dessa enkla steg för att skydda sig själv, men som hjort skrev tidigare i tråden så var man lite mer naiv i 18års-åldern. vilken total mardröm säger jag bara med allt vad rakeback, överföringar mellan pokerspelare, osynliga pengar genom netelller osv osv..

Postad
och jag har argumenterat emot dig.

Du argumenterar genom att att dra egna slutsatser om mina ståndpunkter i andra ämnen. Synpunkter somr irrelevanta för denna diskussionen och som du dessutom inte har en aning om.

jag påpekar att dina åsikter i ämnet kommer ur samma resonemang som även gäller i andra ämnen du säkert är obekväm med. detta för att påvisa att du borde uppdatera dina åsikter i ämnet eller erkänna att du håller med i det andra. men det kräver intellektuell ärlighet vilket du inte verkar ha.

Varför ska jag svara på påhopp som inte rör ämnet utan bara visar vilken låg nivå du ligger på?

klart jag nedvärderar dina poster när jag argumenterar emot dina poster. och om jag belyser din argumentation som velig är väl inte mitt problem. du borde istället för att vara så aggro fundera på om argumenten är rätt eller fel. om de är fel borde det inte vara så svårt att visa detta.

Du gör det genom att påstå att jag rör mig mellan att argumentera, projicera, argumentera igen och undvika argumentation. Detta har jag inte gjort.

pidestal?

återigen rycker du lös delar av meningar ur sitt sammanhang som tillochmed bara är svar på personliga påhopp till största del.
Postad
givetvis borde de som fått brevet hållit en låg profil, inte låta några nick bli kända och hålla allt mil ifrån allt vad svenskt banksystem heter. då är risken liten om man ändå väljer att spela på utländska siter. man får väl lite grann skylla sig själv om man inte tagit dessa enkla steg för att skydda sig själv, men som hjort skrev tidigare i tråden så var man lite mer naiv i 18års-åldern. vilken total mardröm säger jag bara med allt vad rakeback, överföringar mellan pokerspelare, osynliga pengar genom netelller osv osv..

Han skrev 17 års ålder.

Postad

alltså, varenda jäkla kotte jag känner IRL spelade poker mellan 2003-2008, och alla satt ju på party/och eller stars och 4tablade midstakes utan huds och allmänt satt och tilta och var kassa. ALLA är gula idag/jobbar, på antingen att ha cashat ut när de förlorat det mesta och levt upp varje krona eller så gulade de rätt och slätt, dessa killar är nu tvugna betala multum i retroaktiv skatt pga kalenderåren som gått, de flesta jobbade heltid under tiden också, way to go att pungslå dem på allt de har?

Anledningen alla spelade på party/stars var för att det var de två största siterna, och stort=tryggt, det som syntes och hördes i tugget och random åke back then behövde bara ha lite live cashgame vana för att inte torska rakt ut och så lite heaters på det så är du in a huge world of dynga.

Inte ok.

edit: "storspelarna" är snarare en minoritet av de drabbade, SÄRSKILT om skv vidgar sitt gap och går efter varje stackare som tyckte poker var kul nästa rond.

edit2: poker var en stor grej tidigt i Piteå i byn jag bodde i, alla spelade live cg innan internet blev grejen, mycket speltorskar helt enkelt, jag själv är sjukt tacksam att jag hade den randomturen att jag laddade ner ladbrokes först av alla klienter och inte party och formligen älskade ursprungliga laddie/Prima Poker klienterna på den tiden och vägrade byta, sedan hatade jag ju även SpicyF, så jag njöt ju så att bordet lutade varje gång jag fick in det bra mot honom, bara det var en anledning stanna.

Postad
återigen rycker du lös delar av meningar ur sitt sammanhang som tillochmed bara är svar på personliga påhopp till största del.

och återigen lyssnar du inte på något och bemöter inte argumentationen.

sorry alla andra om jag har förpestat tråden. jag lägger nipslip på ignore och hoppas han lägger mig på ignore.

Postad

Löntagare: 160K skatt + ~200K blandat

Pokerpro: 25% på 800K + ~200K blandat

Jag tror absolut att vi har folk som spenderat 1MSek i sverige (eller 800K för den delen) men jag har svårt att tro att skulle vara medel.

Men affe, jag tolkar din post som att vi har ungefär samma syn på frågan.

Postad

varför det nu skulle vara så viktigt att stödja sverige som nation. jag är då glad om kapital används mer effektivt än här. om det så är att flytta kapitalet till skatteparadis, stödja turism i thailand eller importera skor från kina.

Postad
kungkroon, jag lider med dig. De beslogtog dina grejer alltså?

Tack, men nej jag slapp hembesök. Har redan varit i kontakt med SKV sen tidigare och skickat in deklarationer osv, så trodde aldrig att jag låg i någon sådan risk-zon.

Det har iofs inte hindrat mig från att ligga och noja i sängen och stirra på dörren i väntan på SWAT-teamet :mrgreen:

Riktigt trist att Kroon är drabbad. Från det jag läst på forumet verkar du vara en riktigt genuint fin människa med god moral så det är synd att du hamnade bland de 135. Dock ser ju inte skv till människan i detta fallet utan vill bara statuera exempel och få ett beslut på hur dessa frågor ska drivas framöver. Hoppas du kommer ur detta relativt lindrigt.

Att du och killerwolf har nekat alla bidrag som svenska samhället erbjuder betyder inte att inte väldigt många sugit ut alla kr de kan få från staten men det är stort att det finns hederliga människor trots allt.

Det var fina ord. Tack och bock!

Jag är inte bättre än någon av de drabbade jag känner och förtjänar det här lika mkt som dem.

För mig blir problemet (när man drar det till sin spets) alla jävla regelvärk som har tagit människans roll. Vilken frisk person som helst förstår ju att det här inte har gått rätt till, men vem ska man skylla på?

Dag Hardysson ligger väl nära till hands, men det är troligt att han bara har gjort sitt jobb.

Vi lever i ett samhälle som strävar efter att vara så lite mänskligt som möjligt, som inte ser nya möjligheter utan nya hot att spika igen med ett automatiserat regelverk. Mänsklig input är något som tyvärr har blivit begravt under alla A4-papper med bestämmelser.

Vote for Pedro!