Gå till innehåll

Pokerproffsens moral (avdelad tråd från SKV på krigsstigen)


Nstradamus

Recommended Posts

Jag var mer intresserad av hur ni räknade än vem som genererar mest skatteintäkter.

 

 

 

Det är heller inte någon som sagt det.

 

Jodå, diskussionen har varit om pokerspelare bidrar till samhället, och vissa har sagt att i och med att de drar in så mycket pengar och spenderar dem här i Sverige så är de med och bidrar, och att detta ska kunna jämställas med vad alla andra betalar i skatt och att de därför inte borde betala mer, Därför är det moraliskt försvarbart att inte följa reglerna och inte betala.

Jag anser att folk som utöver moms dessutom betalar inkomstskatt bidrar mer och att argumentet att pokerspelare redan drar sitt strå till stacken och därför ska vara skattebefriade inte håller lika lite som argumentet att höginkomstagare ska betala mindre skatt p.g.a att de konsumerar mer inte håller heller.

 

Problemet är väl snarare att pokerspelare inte fått en ärlig chans att betala skatt på ett rimligt sätt. När SKV ändrat sitt ställningstagande borde de gett alla en chans till innan de tar till husrannsakan. Därför anser jag inte att man kan kalla dem för skattefuskare, inte för att de redan bidrar så mycket till samhället.

 

Alla här på forumet skulle med lite betänketid komma på hur pokerspelare skulle kunna betala skatt utan att det blir orimligt, t.ex. skatt på vinster som inte finns i realiteten. SKV har inte lyckats trots flera års betänketid. Tyvärr är det något sånt här som ska till för att det ska bli någon förändring.

Hoppas det blir till det bättre, men allt kan ju hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 191
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ni har tagit en medveten risk och blivit tagna med byxorna nere. Inget att lipa över, utan det är sådant som händer skattesmitare, brottslingar och andra lagbrytare dagligen.

 

Jag skulle aldrig riskera att deklarera en vinst om jag inte samtidigt visste hur stor skatt jag skulle få betala för den och jag riskerade att betala en större summa än den faktiska vinsten. SKV är alldeles för oförutsägbart för att ta den risken. Felet här ligger till stor del hos skatteverket som inte kunnat ta fram ett rimligt sätt att beskatta pokerspelarna som spelat utanför EU. Därför anser jag att jämställa de 135 med brottslingar är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, diskussionen har varit om pokerspelare bidrar till samhället, och vissa har sagt att i och med att de drar in så mycket pengar och spenderar dem här i Sverige så är de med och bidrar, och att detta ska kunna jämställas med vad alla andra betalar i skatt och att de därför inte borde betala mer, Därför är det moraliskt försvarbart att inte följa reglerna och inte betala.

 

Då får du gärna citera vem som sagt det för jag har lyckats missa det helt. Jag trodde diskussionen mer var huruvida pokerspelare är onda skattebrottslingar som lever på bidrag trots inkomster på fler miljoner eller om de, trots att de kanske inte redovisat eventuellt skattepliktiga inkomster, ändå på något sätt genererar skatteintäkter.

 

Mig veterligen har ingen i denna diskussion påstått att pokerspelare konsumerar så mycket så att de därför inte borde behöva skatta för sina skattepliktiga inkomster.

 

Jag anser att folk som utöver moms dessutom betalar inkomstskatt bidrar mer och att argumentet att pokerspelare redan drar sitt strå till stacken och därför ska vara skattebefriade inte håller lika lite som argumentet att höginkomstagare ska betala mindre skatt p.g.a att de konsumerar mer inte håller heller.

 

är det en åsiktsfråga mer än en faktafråga? Om vi antar att du med begreppet bidrar mer avser betalar in mest skatt så beror det ju på hur mycket skatteintäkter man genererar. I den diskussionen så är det ju heller inte självklart att hela delen av de sociala avgifterna ska medräknas eftersom de går till vissa förmåner som pokerspelare inte kan åtnjuta.

 

Frågan om höginkomsttagare ska betala mindre i skatt sker väl oftast i relativa termer, inte absoluta?

 

jaja, orkar inte med denna diskussionen ändå. Det är skit samma eftersom situationen är som den är.

 

@hubbahubba: ja, vi verkar se det på samma sätt. Jag var mer intresserad av hur ni räknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en del av svint0s inlägg, fetmarkeeringen är min.

1. Precis som Heltok säger så har proffsen bidragit oerhört mycket till svensk ekonomi. Dem köper lägenheter, spenderar löjligt mycket pengar på prylar, sprit, mat, etc.

Jag kan ju bara tala för mig själv och vissa andra vänner som vunnit mycket pengar, men jag skäms över hur jag spenderat väldigt mycket av mina vinster. Så kom inte och säg att man inte bidrar till svensk ekonomi. Pokerspelarna bidrar ju minst lika mycket som en vanlig svensson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har du en del av svint0s inlägg, fetmarkeeringen är min.

 

Absolut. Jag har inte påstått att det var du som började med detta, utan du gjorde ett påstående där jag blev nyfiken på hur du räknade.

 

Jag läser dock inte det som att Svint0 anser att pokerspelare inte ska behöva skatta för sina vinster, bara att de inte är parasiter som lever på andra. Vilket du nog inte heller har påstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har tagit en medveten risk och blivit tagna med byxorna nere. Inget att lipa över, utan det är sådant som händer skattesmitare, brottslingar och andra lagbrytare dagligen.

De är inte skattesmitare, de har inte givits möjlighet att betala. Därför är de heller inte brottslingar eller lagbrytare (vad du nu menar är skillnaden). De kan ju för sjutton inte skicka in en helt godtycklig deklaration efter typ "känsla".

 

De är dock antagligen skyldiga SKV pengar. Att det är SKVs fel att de inte kunnat betala den skulden är ju elakt, men det gör antagligen inte att skulden försvinner.

 

Vad som egentligen gäller är det väl rätten som bestämmer, men om rätten bestämmer att de (idag) är skattesmitare/brottslingar har rätten fel.

 

Hursansakan känns möjligen närmare brott till och med. När underlaget kommer fram är det ju inte helt omöjligt att det kan attackeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då skiter Kalle helt i att betala skatt istället. Nu när han åker fast får han betala de 30 % som han rimligen kunde anta från början att han var skyldig att betala. Vad är det att lipa om?
Nej, han har aldrig någonsin rimligt kunna anta att han skulle få betala 30% på nettot. Det har alltid kunnat bli minst 30% på nettot till i stort sett hur mycket som helst.

 

Vi kan nog anta att skatteverket aldrig skulle försöka skicka en räkning på några miljarder. Men de skulle mycket väl kunnat få för sig att ta nettot per site för cashgame och behandlat varje enskild turnering, inklusive sng, som en separat lotterivinst utan möjligheter till avdrag. Det är ungefär lika rimligt som deras nuvarande tolkning, alltså inte alls.

 

Någon som självdeklarerat har alltid tagit en risk att kunna få betala något tiotal gånger mer än sitt nettoresultat. Därför finns det all anledning att lipa när någon säger att Kalle självklart borde deklarerat sina vinster, det har nämligen alltid varit ett riskfyllt val.

 

Så inte bara har Kalle hamnat i en tråkig sits, han har hamnat i en mycket tråkigare sits än han någonsin rimligt kunnat tro. Det rimliga, verkar vi ju vara överens om, är att Kalle kunde väntat sig att få betala 30% på sina pokervinster. Men i realiteten kan han med lätthet få betala ett par tusen procent av sitt resultat, beroende på vad handläggaren får för sig att göra för tolkning av de orimliga reglerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt att du ljuger. Bara några veckor efter att dina pokerinkomster för 2008 skulle ha deklarerats, hade du t ex koll på vad som gällde för pokerlicenser i Italien, vilket måste betraktas som betydligt mer initierad kunskap, så att du inte skulle ha haft koll på de grundläggande skattereglerna tror jag är ett rent påhitt.

 

http://pokerforum.nu/forum/1257109-post4.html

 

 

 

Så vad du säger är att pokerspelare i allmänhet har lyckats ta reda på det mycket ovanliga undantaget, men missat grundregeln? Helt orimligt, förstås. Det man har gjort är tillämpat lagen när det gynnar ens egna syften, men låtit bli den annars.

 

Ni har tagit en medveten risk och blivit tagna med byxorna nere. Inget att lipa över, utan det är sådant som händer skattesmitare, brottslingar och andra lagbrytare dagligen.

 

Tro vad du vill, jag var i Italien flera gånger och spelade live under den perioden så det var inte speciellt svårt att märka att det fanns onlinespel även där.

 

Jag tror heller inte att någon tagit reda på att ett undantag gäller för just internetpoker, man har väl försökt förvisso sig huruvida nätpoker är skattepliktigt eller inte och det generella svaret är ju att det är skattefritt snarare än skattepliktigt iaf. Ska man sedan reda ut site för site har det ju visats sig väldigt problematiskt i vissa fall eftersom det än idag debatteras om huruvida någon/några sidor är skattepliktiga eller ej.

 

Att man ska betala skatt på de pengar man tjänat på utomeuropeiska sidor säger jag verkligen inte emot överhuvudtaget, men jag vägrar att acceptera att jag och framför allt mina vänner likställs med "skattesmitare, brottslingar och andra lagbrytare" för så är helt enkelt i fallet. Det finns säkert de som medvetet fifflat och gjort sitt bästa för att undanhålla skattepengar precis som i vilken bransch som helst, men i den absoluta majoriteten av fall handlar det om brist på kunskap, information och brist på tydliga regler att förhålla sig till.

 

Jag inser att du antagligen tror att jag ljuger så det är nog ingen idé att vi debatterar det här något mer, men detta är i alla fall min bild av verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker beskattningarna på både poker- och spelintäkter är helt orimliga. Jag tycker att det är en självklarhet att man som poker- och/eller sportsbettingspelare skattar för nettovinsterna och inget annat för både spel inom och utom EU. Att det inte är möjligt inom EU är uppenbart eftersom man redan betalat skatt i annat EU-land. I så fall måste hela skattesystemet inom EU ändras och det är lite väl avancerat att göra för att huvudsakligen fixa till det för pokerspelarna.

 

När det gäller Poker Stars, Full Tilt poker m.m. tror jag de flesta faktiskt på något sätt tidigt blivit informerad om att man förväntas skatta för vinster och att det potentiellt kan bli väldigt dyrt eftersom inget vet hur det ska beskattas. Jag har personligen hållt mig ifrån att spela på dessa siter i den utsträckning det varit möjligt. Några av de spelarna som varit med och vunnit miljonbelopp på dessa siter har varit medvetna om att de kan vara tvungna att beskatta absurda belopp men har ändå valt att spela på siterna. De har tagit en möjligt rätt liten risk men som potentiellt kan kosta multum och kanske rentav personlig konkurs. Jag vågade inte ta denna risken (när det gäller poker hade jag inte kunnat göra det p.g.a. för dåliga pokerskills) och var förvånad över att det trots allt var så många svenskar som tog denna risken genom att framför allt spela cash games på Poker Stars.

 

Med tanke på hur usla skatteverket varit på att ordna vettiga skatteregler så tycker jag synd om de som drabbats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller snacket om att pokerspelarna bidrar mycket med pengar från sina vinster och att man därmed gör väl så mycket rätt för sig som en vanlig löntagare så är detta i mitt tycke rent skitsnack.

 

Snacket om att pokerspelarna drar in utländska pengar till Sverige är definitivt skitsnack. Det är orimligt eftersom man i så fall ska ha sån edge att man inte bara övervinner konkurrerande pokerspelare utan även siternas rake från pott/turnering.

 

När man pratar om hur mycket pengar pokerspelarna betalar i skatt från sina vinster så bör man även betänka att vinsterna utgörs av förluster från andra. Bland dessa är staten tvungen att betala pengar för att åtgärda psykisk och fysisk ohälsa och även minskad produktivitet.

 

Tar man in alla aspekter på pokerns effekt på landets ekonomi så är det förstås helt orimligt att de som vinner inte ska betala någon typ av skatt. Dock är det som jag nämnde i tidigare inlägget fullkomligt sanslösa och orimliga regler som gäller idag. Att Skatteverket inte ens kan gå ut med tydlig information om vad man ska beskatta vid vinster från t.ex. Poker Stars är sanslöst. I snart 10 års tid har myndigheten känt till internetspel (sportspel och poker) och vetat om hur gigantiskt stor del av befolkningen som använder sig av dessa. Naturligtvis är det egentligen inte Skatteverket som är den stora boven utan politikerna som inte tagit detta samhällsproblem (menar då beskattningen) på allvar. Politikerna borde ha arbetat fram lagar där det tydligt framgår vad som gäller för spelvinster och även tvinga Skatteverket att definiera var olika spelaktörer är hemmavarande och därmed vad man enligt svensk lag ska beskatta vinster för hos oss dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Jag har inte påstått att det var du som började med detta, utan du gjorde ett påstående där jag blev nyfiken på hur du räknade.

 

Jag läser dock inte det som att Svint0 anser att pokerspelare inte ska behöva skatta för sina vinster, bara att de inte är parasiter som lever på andra. Vilket du nog inte heller har påstått.

 

affe fångar min poäng, jag har aldrig påstått att pokerspelare inte ska behöva beskatta.. Jag försvarar dem bara i den mening att de inte är sådana som tar massa bidrag etc för att utnyttja systemet.

 

Sen så var jag väl rätt "upprörd" över NipSlips diverse uttalanden för stunden när jag skrev det. Så blev väl lite av en överdrift också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad lever du i för bubbla får jag fråga? Är du kommunist och vill att alla ska dela lika på kakan?

Jag har inte på något sätt vunnit i närheten av de summor som vissa av dessa spelare har gjort, men har levt gott på pokern under ett par år på vinster från skattefria sidor.

 

1. Precis som Heltok säger så har proffsen bidragit oerhört mycket till svensk ekonomi. Dem köper lägenheter, spenderar löjligt mycket pengar på prylar, sprit, mat, etc.

Jag kan ju bara tala för mig själv och vissa andra vänner som vunnit mycket pengar, men jag skäms över hur jag spenderat väldigt mycket av mina vinster. Så kom inte och säg att man inte bidrar till svensk ekonomi. Pokerspelarna bidrar ju minst lika mycket som en vanlig svensson.

 

3. En hel del av dessa s.k. proffs har andra sysslor vid sidan av spelet, som t.ex. studier för att vara beredda att kliva ut i arbetslivet när det inte längre är lika lukrativt att spela.

 

Väldigt många företaget inom exempelvis revisions-branschen etc ser ju det som en viktig erfarenhet med utlands-terminer, etc etc. Har man då rest och fått ta stort ansvar för sig själv i livet, hur skall de inte då kunna vara lärorikt?

 

4. Varför skulle de lämna Sverige för ett liv i dekadens?

Alla "proffs" jag träffat, eller är vänner med, är alla i sig väldigt drivna och lär troligtvis bidra mer till Sveriges välfärd än en bitter Svensk som vill göra dem skuldsatta för livet.

 

5. Precis som heltok säger är det nog snarare bättre att bittra människor (läs dig själv), som vill att alla skall få lika stor del av kakan trots att de inte bidrar i samma utsträckning, lämnar landet

 

6. Om man nu konsumerar mer än dubbelt så mycket som medel-svensson, tycker inte du man bidrar till samhället då?

Skulle inte exempelvis investeringar etc. i Sverige öka om skatten minskar tror du?

 

7. Borde inte lägre skatt leda till mer investeringar och ett bättre företagsklimat överlag tycker du?

 

Förövrigt människor med värderingar som du, som får mig att vilja lämna detta landet.

 

Intressant att se hur du försöker ändra andemeningen i ditt stycke där du väldigt klart återger din åsikt i ämnet. För det första skriver du att jag är kommunist för att jag tycker att pokerspelare som spelar på utomeuropeiska sajter ska skatta.

För det andra skriver du att pokerspelare har bidragit så oerhört mycket. Minst lika mycket som medelsvensson. Så varför ska de skatta då? I tredje punkten säger du att många av dessa har andra inkomstkällor. Högst tvivelaktigt men ok soc bidrag kan jag gå med på. Men även onde har andra i inkomstkällor friskriver det dom inte från att skatta på pokerinkomster. Att Sveriges pokerspelare skulle lämna Sverige var det heltok som skrev och det skulle enligt honom de göra pga hårt skatteklimat. Punkt fem se. Och sju hör inte till ämnet alternativt är personliga påhopp.

 

Varför exakt menar du att du blev upprörd över mitt inlägg? Enda anledningen är ju att du blev irriterad för att min åsikt är att pokerspelare ska skatta. Du besvarar med sju punkter varför pokerspelare inte ska skatta och nu skriver att du menade något helt annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller snacket om att pokerspelarna bidrar mycket med pengar från sina vinster och att man därmed gör väl så mycket rätt för sig som en vanlig löntagare så är detta i mitt tycke rent skitsnack.

 

Snacket om att pokerspelarna drar in utländska pengar till Sverige är definitivt skitsnack. Det är orimligt eftersom man i så fall ska ha sån edge att man inte bara övervinner konkurrerande pokerspelare utan även siternas rake från pott/turnering.

 

När man pratar om hur mycket pengar pokerspelarna betalar i skatt från sina vinster så bör man även betänka att vinsterna utgörs av förluster från andra. Bland dessa är staten tvungen att betala pengar för att åtgärda psykisk och fysisk ohälsa och även minskad produktivitet.

 

Tar man in alla aspekter på pokerns effekt på landets ekonomi så är det förstås helt orimligt att de som vinner inte ska betala någon typ av skatt. Dock är det som jag nämnde i tidigare inlägget fullkomligt sanslösa och orimliga regler som gäller idag. Att Skatteverket inte ens kan gå ut med tydlig information om vad man ska beskatta vid vinster från t.ex. Poker Stars är sanslöst. I snart 10 års tid har myndigheten känt till internetspel (sportspel och poker) och vetat om hur gigantiskt stor del av befolkningen som använder sig av dessa. Naturligtvis är det egentligen inte Skatteverket som är den stora boven utan politikerna som inte tagit detta samhällsproblem (menar då beskattningen) på allvar. Politikerna borde ha arbetat fram lagar där det tydligt framgår vad som gäller för spelvinster och även tvinga Skatteverket att definiera var olika spelaktörer är hemmavarande och därmed vad man enligt svensk lag ska beskatta vinster för hos oss dessa.

Helt enig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är många av de drabbade människor som jag uppskattar både online och IRL vilket gör att man blir lite vinklad och kluven.

 

Men en sak som jag nämnt innan och som verkar förbigå människor i denna frågan är att de gärna vill bli sedda som en yrkeskategori.

Om man ser på det lite logiskt så har rättens ställningstagande att poker i huvudsak är baserat på tur som konsekvens att det inte ska kunna vara ett yrke i konventionell mening.

Det skulle ju vara samma som att man klassificerade lottskrapning som yrke.

(Vet ju obv att det inte är sant men det är den utgångspunkt som finns)

 

Man har ju belagt det med skatt utanför EU/EES eftersom man inte kan beskatta det som anordnar spelet inom trots att de befinner sig på den svenska tjänstemarknaden. Så som det ser ut nu har det inte funnit någon mening med att utforma en skattereglering som i realiteten har gjort det möjligt att ha det som yrke.

 

Nu har dock detta inneburit en diskrepans mot verkligenheten där det faktiskt har gått/ och går att över större volymer slå turmomentet (MTT - kanske inte).

 

 

I korthet så har man ansett att pokerspelade och i förlängningen spelarna inte är skyddsvärda eftersom poker i deras ögon INTE är ett yrke eller något som bör finnas i större omfattning är absolut nödvändigt.

(På samma grunder som vårt spelmonopol vilar på)

 

Finns liksom ingen vinning för samhället att folk med en snittförmåga över medel sitter hemma och tar andras pengar ist för att utbilda sig/arbeta osv.

 

Sen tycker jag personligen att det mest rimliga vore att man kunde driva sitt spel i någon passande associationsform, skulle ju inte innebära någon kontrovers mot givna ställningstagande eftersom det inte finns några förbud mot att starta företag med negativ EV. Finns ju en stor turfaktor även när man startar upp ett företag och det är ju upp till var och en att ta den risken med sitt kapital.

 

Låt folk spela pokersh i AB säger jag!

 

 

Edit: I mitt tycke överdrivs det hur mycket spelare bidrar till samhället genom moms etc. Även hur begåvande de är, eller iaf hur väl den begåvning kan omsättas i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker beskattningarna på både poker- och spelintäkter är helt orimliga. Jag tycker att det är en självklarhet att man som poker- och/eller sportsbettingspelare skattar för nettovinsterna och inget annat för både spel inom och utom EU. Att det inte är möjligt inom EU är uppenbart eftersom man redan betalat skatt i annat EU-land. I så fall måste hela skattesystemet inom EU ändras och det är lite väl avancerat att göra för att huvudsakligen fixa till det för pokerspelarna.

 

När det gäller Poker Stars, Full Tilt poker m.m. tror jag de flesta faktiskt på något sätt tidigt blivit informerad om att man förväntas skatta för vinster och att det potentiellt kan bli väldigt dyrt eftersom inget vet hur det ska beskattas. Jag har personligen hållt mig ifrån att spela på dessa siter i den utsträckning det varit möjligt. Några av de spelarna som varit med och vunnit miljonbelopp på dessa siter har varit medvetna om att de kan vara tvungna att beskatta absurda belopp men har ändå valt att spela på siterna. De har tagit en möjligt rätt liten risk men som potentiellt kan kosta multum och kanske rentav personlig konkurs. Jag vågade inte ta denna risken (när det gäller poker hade jag inte kunnat göra det p.g.a. för dåliga pokerskills) och var förvånad över att det trots allt var så många svenskar som tog denna risken genom att framför allt spela cash games på Poker Stars.

 

Med tanke på hur usla skatteverket varit på att ordna vettiga skatteregler så tycker jag synd om de som drabbats.

 

Helt enig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är många av de drabbade människor som jag uppskattar både online och IRL vilket gör att man blir lite vinklad och kluven.

 

Men en sak som jag nämnt innan och som verkar förbigå människor i denna frågan är att de gärna vill bli sedda som en yrkeskategori.

Om man ser på det lite logiskt så har rättens ställningstagande att poker i huvudsak är baserat på tur som konsekvens att det inte ska kunna vara ett yrke i konventionell mening.

Det skulle ju vara samma som att man klassificerade lottskrapning som yrke.

(Vet ju obv att det inte är sant men det är den utgångspunkt som finns)

 

Man har ju belagt det med skatt utanför EU/EES eftersom man inte kan beskatta det som anordnar spelet inom trots att de befinner sig på den svenska tjänstemarknaden. Så som det ser ut nu har det inte funnit någon mening med att utforma en skattereglering som i realiteten har gjort det möjligt att ha det som yrke.

 

Nu har dock detta inneburit en diskrepans mot verkligenheten där det faktiskt har gått/ och går att över större volymer slå turmomentet (MTT - kanske inte).

 

 

I korthet så har man ansett att pokerspelade och i förlängningen spelarna inte är skyddsvärda eftersom poker i deras ögon INTE är ett yrke eller något som bör finnas i större omfattning är absolut nödvändigt.

(På samma grunder som vårt spelmonopol vilar på)

 

Finns liksom ingen vinning för samhället att folk med en snittförmåga över medel sitter hemma och tar andras pengar ist för att utbilda sig/arbeta osv.

 

Sen tycker jag personligen att det mest rimliga vore att man kunde driva sitt spel i någon passande associationsform, skulle ju inte innebära någon kontrovers mot givna ställningstagande eftersom det inte finns några förbud mot att starta företag med negativ EV. Finns ju en stor turfaktor även när man startar upp ett företag och det är ju upp till var och en att ta den risken med sitt kapital.

 

Låt folk spela pokersh i AB säger jag!

 

 

Edit: I mitt tycke överdrivs det hur mycket spelare bidrar till samhället genom moms etc. Även hur begåvande de är, eller iaf hur väl den begåvning kan omsättas i samhället.

 

Helt enig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att se hur du försöker ändra andemeningen i ditt stycke där du väldigt klart återger din åsikt i ämnet. För det första skriver du att jag är kommunist för att jag tycker att pokerspelare ska skatta.

För det andra skriver du att pokerspelare har bidragit så oerhört mycket. Minst lika mycket som medelsvensson. Så varför ska de skatta då? I tredje punkten säger du att många av dessa har andra inkomstkällor. Högst tvivelaktigt men ok soc bidrag kan jag gå med på. Men även onde har andra i inkomstkällor friskriver det dom inte från att skatta på pokerinkomster. Att Sveriges pokerspelare skulle lämna Sverige var det heltok som skrev och det skulle enligt honom de göra pga hårt skatteklimat. Punkt fem se. Och sju hör inte till ämnet alternativt är personliga påhopp.

 

Varför exakt menar du att du blev upprörd över mitt inlägg? Enda anledningen är ju att du blev irriterad för att min åsikt är att pokerspelare ska skatta. Du besvarar med sju punkter varför pokerspelare inte ska skatta och nu skriver att du menade något helt annat?

 

Själv orkade jag inte ens bemöta kommunistanklagelsen. Jag slutar aldrig att förvånas över kopplingen att om man har en socialistisk grundsyn på tillvaron så är man automatiskt kommunist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte förvåna mig om det är runt 10% av Sveriges vuxna befolkning som ägnat sig åt spel på internet och minst 1% av Sveriges befolkning har ägnat sig av det i sån omfattning att man potentiellt skulle kunna få skatta enorma summor beroende på hur Skatteverket tolkar lagar.

 

1% skulle motsvara över 50000 personer och att så många ska riskera personlig konkurs för att svenska politiker struntar i denna grupp är rätt absurt. Varför tar man inte denna gruppen på allvar? Allt denna grupp vill är att antingen försöka livnära sig på sin hobby eller att enbart ha en rolig fritidssysselsättning. Ägnar man sig åt kroppsbyggnad istället så är inte risken direkt stor för personlig konkurs ...

 

Är inte ens möjligt att enkelt dra slutsatsen om att Maltabaserade bolag som Unibet och Expekt är skattefritt att spela hos. Jag tror utifrån mina uppgifter att det är 100% skattefritt men det finns så mycket konstiga skattelösningar från de flesta spelbolag så man kan mycket väl faktiskt vara skatteskyldig trots allt. Full Tilt Poker är ju onekligen ett bolag där ingen riktigt varit säker på om det är EU eller inte pga att vissa delar är inom EU och andra på t.ex. brittisk kanalö. Irlands största sportsbetting bolag Paddypower verkar ha delar av sin verksamhet utanför EU och kanske ska man även skatta för intäkter där och hur ska man kunna anta att normal-Svensson ens ska misstänka att detta kan vara fallet? Ytterst få svenskar som spelar hos Paddypower men ändå ett ytterst relevant exempel. Också varit väldigt svårt förstå om bolag med pokernätverk som drivs utanför EU ska beskattas och om jag spelar poker på Unibet så är det logiskt att jag inte ens kan tänka tanken att pokerklienten spelar in för var jag ska skatta.

 

Politikerna och skatteverket skulle tveklöst kunna ge tydliga besked om olika spelbolag anses skattefria eller inte. Man skulle tveklöst kunna ge spelbolagen möjligheten att bekräfta hemvist inom eller utom EU och därmed lägga ut dokument på sin hemsida med vilka siter som man kan spela hos under nuvarande villkor utan att behöva skatta. Tycker det är oansvarigt att det inte är så i nuläget. Väljer man som spelare sen att trots detta spela hos andra bolag så får man skylla sig själv men idag är det inte så lätt att säga att man får skylla sig själv när det är så extremt svårt tolka skattereglerna.

 

Ursäktar för en kanske lite väl mycket off topic post men detta med skatt på icke-EU siter vare sig det är poker eller sportsbetting är ett område som stör mig då jag tycker staten inte ens är i närheten av att ta sitt ansvar. Att sätta så många under sån potentiell stor skuldbelastning är bedrövligt. De flesta av dessa har inte som intresse att ägna sig åt skattefusk likt ekobrottslingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tolkar heltoks frånvaro som att han insett att han var fel ute och att han skäms för att han försökte bygga en argumentation på personliga påhopp, nedvärderande syn på andras åsikter, egna slutsatser om andras syn på helt andra ämnen och politiska synpunkter och ångrar sig att han gav sig in i argumentationen över huvud taget. En argumentation som bara kunde sluta på ett sätt. Att han sköt sig själv i foten med sitt snåriga, osammanhängande inkonsekventa och många försök att lämna ämnet för att diskutera mina ståndpunkter i helt andra ämnen.

Jag anser diskussionen avslutad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det många pokerspelare som tagit ut à-kassa, bostadsbidrag sjukvård m.m att inte erkänna det inger inte mycket förtroende.
Nej, det är inte särskilt självklart. Nästan alla jag känner som försörjt sig på poker på heltid har varit ganska så unga och alltså inte haft någon a-kassa och då heller inte varit särskilt sjuka. Lite elakt så är det sällan jag umgåtts särskilt med pokerspelare som inte tjänat så bra att bidragsfusk varit under deras värdighet.

 

Sen får du ju tänka igenom vad fan det är du försöker säga. Försöker du hävda att det är omoraliskt i sig att inte betala skatt, även om man inte behöver, eller är det omoraliskt att smita från skatt man var juridiskt skyldig att betala?

 

 

Är det det första är du ju åtminstone konsekvent, men det är ju å andra sidan ett ganska pantat argument eftersom få skulle få för sig att betala skatt om de inte var tvungna.

 

Är det det andra så har ju sjukvård, utbildning och annat inget med saken att göra. Samhällsfunktionerna ifråga är ju inte villkorerade på så vis att enbart skattebetalare ska ta del av dem. Du får ju förstås tro vad du vill om bidragsfusk, men det är då inget jag sett särskilt bland folk som tjänat hyffs med pengar. Jag kan tänka mig att det förekommer bland halvgula stejkproffs och cosmogrinders, men det är väl inte den sorts existenser vi pratar om när vi pratar om pokerproffs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...