Gå till innehåll

Pokerproffsens moral (avdelad tråd från SKV på krigsstigen)


Nstradamus

Recommended Posts

Att jag ær nøjd med vad jag har byggt upp under 8 år kan ju i teorin innebæra att jag avancerat från att hacka løk i køket på restaurangen till att idag vara ansvarig før att smaka av såsen.

 

Det viktigaste ær att jag ær nøjd øver det hårda jobb jag lagt ner som har gett resultat och sjælvførtroende, gett anseende mellan kollegor och ett engagemang som man kan ta med sig i allt annat man gør i livet.

Det kan jag sæga ær genomgående med allt man gør. Det ær egentligen inte pengarna som ær drivkraften och det jag ær stolt øver. Det ær det hårda jobbet, engagemanget och strævan att læra sig mer som jag ær stolt øver, inte pengarna som detta inbringar.

 

Æh ser jævligt pretentiøst ut nu nær jag læser det men det ær så jag kænner iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 191
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

tror du $dollarmiljonärer i poker bara snubblar över det? Att de inte har fått slita för det? Undantag finns det dock förstås, men det finns det i alla branscher, med en viss skillnad, alla s.k. luckystars som inte hade något på hs att göra gulade.

 

Givetvis har de fått jobba stenhårt før det. Jag svarade bara på inlægget från den som trodde jag mest var avundsjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aning OT kanske men, jag får en stark känsla av att tråden egentligen handlar om att TS är avundsjuk på de som vunnit mycket..

 

Kanske kanske inte

 

Har själv spelat online sedan 2004, har från start vetat om skatteläget och själv endast spelat på de sajter som jag är (rätt) säker på att de är skattefria.

För säkerhetsskull så har jag haft olika nicks mm på de sajter där jag spelat.

Detta för att undvika problem (inte för att skattefuska).

 

Tycker skatteverket är riktigt usla i hur de nu agerar, de har haft så lång tid på sig att kolla reglerna och sätta sig in i problemet för att sedan informera spelarna.

 

Att de dessutom ska beskatta retroaktivt för så lång tid tillbaka i denna situation är ju riktigt löjligt!

 

Har visserligen själv konton på de stora "skattemässigt tveksamma" sajterna men då endast för att följa hardcorehighstakesgames eftersom man ju ändå är riktigt intresserad av poker.

 

Det som jag kan tycka är lite konstigt är att några av de som själva anser sig "lite smartare än alla andra" nu har åkt dit för granskning.

Om man är smart så borde man väl ha legat lågt för säkerhetsskull eller?

 

Antar att bekräftelsebehovet är stort för vissa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom åtminstone en person uppfattade min Yrrol-referens kan jag väl tänka mig skriva här igen. :-P

 

Angående anonymitet: Det som händer i den här tråden är ett argument för att undvika anonymitet, inte att gömma sig ännu mer. "Anonymitet" på nätet är hidden-fragility (vi rör oss numera med Taleb-vokabulär), det vill säga den lömskaste sorten.

 

Inte nog med att även vad som uppfattas som säker anonymitet kan komma att uppdagas - det är dessutom oerhört svårt att instinktivt dra en gräns för vart på nätet anonymiteten slutar, något facebook har förtydligat: en sömlös övergång har inneburit att gemene män helt enkelt inte begriper att de inte alls kan kontrollera vilka som får informationen de lägger ut.

 

För att fortsätta i Taleb-vokabulär har vi att göra med icke-linjär skada: en gnutta information kan vara den första tråden som får hela väggen av "anonymitet" att rasa fullständigt - kanske många års "anonymitet".

 

Det är därför jag inte utnyttjar anonymitet. Jag är Trillske. Vem Trillske egentligen är vet ganska många, och eventuell stalker skulle inte behöva lång tid för att ta reda på det. Även då har jag gjort och skrivit saker på nätet jag inte är helt stolt över - saker som ligger på gränsen. Gav jag mig en fiktig trygghet av anonymitet är jag säker på att gränsen skulle överskridas på ett eller annat sätt.

 

Om vi för en stund glömmer att vissa av de just nu utsatta pokerspelarna antagligen har agerat så bra de kunnat, men ändå hamnat i skiten. Hur många av dem har tvärt om gjort sitt bästa för att behålla anonymitet, bland annat med just SKV i åtanke? Det vet vi inte, men jag antar att vi är eniga om att det förmodligen rör sig om många. Trådens topic till trots så tänker jag inte moralisera: det verkar mänskligt att agera så bakom en (något fiktiv) vägg av anonymitet.

 

Men därav det lömska med den här typen av ömtålighet: Plötsligt blir någon skyldig att retroaktivt beskatta en 4 år gammal vinst han förlorade för 2 år sedan. Att det tog tid innan väggen av anonymitet rasade var inte positivt, det var oerhört negativt.

 

Utan anonymitet hade nog ingen spelare någonsin trott den skulle undkomma beskattning, då lagen varit tydlig med att det på ett eller annat sätt ska beskattas. Det vill säga spelaren hade agerat varsamt med sin miljon-vinst; knappast spelat bort den (undantag missbrukare).

 

Det faktum att internet-alteregot till synes befann sig i anonymitet, tillsammans med det faktum att det tog tid innan väggen rasade, är vad som orsakade den typen av enorm skada.

 

______________

 

Sedan sitter väl en och annan och vill att jag ska skylla på SKV istället. Men grejen är ju att skit händer, och det bästa man kan göra åt det är att se till att det inte är hela världen att det händer. Igen: det finns tillfällen på nätet när jag inte vill bli outad, men det är aldrig hela världen om jag blir det och anledningen till det är inte att jag är ordningsammare än någon annan, utan att jag aldrig trott att jag agerat under säker anonymitet. Det begränsar åtminstone hur hårt jag fuckar upp.*

 

*Att spela bort ett stort skattepliktigt belopp är i grund och botten att fucka upp rätt jävla rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde aldrig jag skulle skriva detta men ditt sista inlägg Trilske är otroligt bra och tänkvärt. Har inte läst Taleb själv men ditt inlägg gör mig intresserad att läsa hans böcker.

 

Måste även erkänna även om det tar emot att jag drog en aning på smilbanden i ditt Yrrol-relaterade inlägg.

 

Du har vuxit något enormt i mina ögon i och med detta sista mycket kloka inlägg!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen det är ju å ena sidan lite störigt att du lyckas hylla dig själv istället, när du ska hylla en annans inlägg.

 

Men sen har det också gått en fluga i att säga att mitt inlägg för en gångs skull är givande, det vill säga vi har högfrekventa undantag. Detta är ju matematiskt hysteriskt, så jag förstår inte varför inte Slaktavfall gått i taket ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sen har det också gått en fluga i att säga att mitt inlägg för en gångs skull är givande, det vill säga vi har högfrekventa undantag. Detta är ju matematiskt hysteriskt, så jag förstår inte varför inte Slaktavfall gått i taket ännu.

 

Är ju ett relativt litet sample så det kommer nog jämna ut sig igen. ;) personligen tycker jag inte du ligger över EV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ptja, jag vet inte om det är för att jag är alldeles för dum eller om det faktiskt är så att trillske vanligen skriver alldeles för obegripligt, hans inlägg brukar få mig att skjuta bak stolen och likt spock.gif peka med hela handen mot skärmen och säga högt och ljudligt för mig själv "vad fan är det här?!", men det här inlägget förstod jag och faktiskt också gillade, vilket är 2 av 2 :)

 

Vi har haft våra duster trillske, men idag får du en like.gif

 

!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...