Gå till innehåll

Pokerproffsens moral (avdelad tråd från SKV på krigsstigen)


Nstradamus

Recommended Posts

Før mig som føljer detta spektakel utifrån och utan kopplingar till varken den ena eller andra sidan så ter sig den svenska pokereliten vældigt amatørmæsig.

 

Ett påhopp tænker sækert många men jag antar att iaf 90% av de 200 speciellt utvalda som fått brevet ær fullblodsproffs som livnært sig på poker de senaste 5 åren.

 

Att då spela på sajter som man vet ær skattebelagda och i många av dessa fall gøra miljonvinster och sedan leva i någon bubbla att det hemska Skatteverket som alla svenska føretagare och inkomsttagare i øvrigt ær drabbade av, skulle friskriva pokerspelare från att skatta på sina vinster under kalenderåret ær från min synvinkel otroligt blåøgt och korkat. Att man grundar dessa påståenden på att lagen ær luddig, svårtolkad och rent orimlig ær ingen friskrivning från att man har upptrætt idiotiskt och naivt i sitt føretagande, alternativt medvetet bedragit staten på skatteintækter.

 

Jag tycker det ær stort av Cyntax och Affe att hjælpa till i denna hærva och det ær sjælvklart att de ska ta bra betalt før att løsa det så bra det går.

Dock skulle jag personligen skaffa mig en bra personlig advokat om jag var inne med miljonbelopp i potten.

 

Jag tycker det ær bra att detta nu slutligen tas upp och vi får en dom i ærendet så att ljuskygga skattesmitande pokerspelare æntligen kan få se dagens ljus och driva sitt føretag på laglydigt sætt.

 

Jag hoppas givetvis att denna luddiga lag nu efter dessa kommande rættsfall kommer få en dom på hur den ska tolkas och att det då blir en sund och bra anpassad tolkning som gør det møjligt att fortfarande livnæra sig på poker genom att spela på skatteklassade pokersidor.

Detta spelande ska då enligt mig gøras utan att behøva skatta stora belopp på fantasibelopp utan på det redovisade nettoresultatet før samtliga inkomster från sidor som inte ær skattebefriade vid årets slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 191
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tycker det ær bra att detta nu slutligen tas upp och vi får en dom i ærendet så att ljuskygga skattesmitande pokerspelare æntligen kan få se dagens ljus och driva sitt føretag på laglydigt sætt.

 

Du råkar möjligtvis inte vara den Dagge Hardyson som sitter och skriver nya regler för skv dagarna i enda efter eget tycke?

 

Jag hoppas givetvis att denna luddiga lag nu efter dessa kommande rættsfall kommer få en dom på hur den ska tolkas och att det då blir en sund och bra anpassad tolkning som gør det møjligt att fortfarande livnæra sig på poker genom att spela på skatteklassade pokersidor.

 

Vadå denna luddiga lag? Skv ändrar ju ställningstagande dagligen beroende på vem man frågar. Undrar sedan vilka sajter som enligt dig är "skatteklassade"(?) i dagsläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett påhopp tænker sækert många men jag antar att iaf 90% av de 200 speciellt utvalda som fått brevet ær fullblodsproffs som livnært sig på poker de senaste 5 åren.
Om du med fullblodsproffs menar studenter eller gymnasieungdomar som upptäckte att det fanns lätta pengar att vinna på att spela kort, så visst. Det är väl inte jättekonstigt att någon som blir självförsörjande 17 år gammal och sen kör sitt race några år inte har hunnit få någon koll på skattelagstiftning?

 

Sen när poletten väl trillar ned efter några år har de hunnit omsätta ganska mycket på siter utanför EU, har bristfällig dokumentation över sitt spel, etc. Att i det läget höra av sig till skatteverket är kanske ens bästa alternativ, men det är ju också ett rätt stort risktagande i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med fullblodsproffs menar studenter eller gymnasieungdomar som upptäckte att det fanns lätta pengar att vinna på att spela kort, så visst. Det är väl inte jättekonstigt att någon som blir självförsörjande 17 år gammal och sen kör sitt race några år inte har hunnit få någon koll på skattelagstiftning?

 

Sen när poletten väl trillar ned efter några år har de hunnit omsätta ganska mycket på siter utanför EU, har bristfällig dokumentation över sitt spel, etc. Att i det läget höra av sig till skatteverket är kanske ens bästa alternativ, men det är ju också ett rätt stort risktagande i sig.

Att man inte har koll på regelverket när man omsätter mångmiljonbelopp är idiotiskt och antagligen en anledning till att pokerspel om pengar inte är lagligt förrän man fyllt 18. Startar man ett företag i en annan bransch när man är 18 måste man hålla sig till reglerna. Varför skulle inte det gälla polerspelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man inte har koll på regelverket när man omsätter mångmiljonbelopp är idiotiskt och antagligen en anledning till att pokerspel om pengar inte är lagligt förrän man fyllt 18. Startar man ett företag i en annan bransch när man är 18 måste man hålla sig till reglerna. Varför skulle inte det gälla polerspelare?

 

Hur tycker du att man ska "hålla sig till reglerna" inom ett område som består av godtyckliga lagtolkningar? OM tydliga, konsensustolkade regler hade funnits så tror jag nog att alla drabbade hade hållit sin käft stängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla inblandade är medvetna om att inkomster på dessa sajter ska beskattas och alla vet att reglerna hur det ska beräknas är luddiga. Sen är det frivilligt om man ska spela på dessa sajter med högriskbeskattning eller hålla sig till eu sajter. Att tro att man slipper beskattning för att reglerna är oklara är som jag nämnde minst sagt blåögt. Dessutom riktar sig detta till ett fåtal spelare som omsatt många hundramiljoner så detta är otroligt bra att det sker så att Sveriges övriga stackars studenter får reda på hur de ska beskatta sina miljoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett påhopp tænker sækert många men jag antar att iaf 90% av de 200 speciellt utvalda som fått brevet ær fullblodsproffs som livnært sig på poker de senaste 5 åren.

135 fick brevet. Flera av dem är back på alla siter och år.

 

Och det är inte bara proffsen som ska skatta, även de 10-100 000svenskarna som spelat på pokerstars ska skatta.

 

Att tro att man slipper beskattning för att reglerna är oklara är som jag nämnde minst sagt blåögt.

Folk trodde de slapp beskattning för det var orimlig beskattning(folk som plussade $1k skulle skatta $10M på omsättningen) enligt reglerna som gällde innan maj 2012. Och om det skulle skattas som kapital skulle det innebära att de 90% som backar skulle få dra av pengar från skatten, dvs en beskattning innebär isåfall en minskning av skatteintäkterna vilket många bedömde som osannolikt att skatteverket skulle vilja ha.

 

Dessutom riktar sig detta till ett fåtal spelare som omsatt många hundramiljoner

Enligt reglerna som var under perioden handlade det inte om miljoner, det handlade om hundratals miljarder för spelare som gick nettoback. Att isåfall redovisa hade inneburit en risk att gå från att ha det bra till att aldrig kunna tjäna ett öre över existensminimum.

 

Jag tycker det ær bra att detta nu slutligen tas upp och vi får en dom i ærendet så att ljuskygga skattesmitande pokerspelare æntligen kan få se dagens ljus och driva sitt føretag på laglydigt sætt.

Du menar "så vi kan skrämma bort unga produktiva arbetare så de aldrig kommer skatta ett öre igen i Sverige och Sverige kommer gå nettoback i skatt". För så kommer det bli för många, de kommer att gå från att ha 100kkr på banken och ett svenssonjobb till att bli skyldiga staten miljoner de aldrig kommer kunna ha råd att betala räntan och amortera, så de kommer som SKV själva inser tvingas utvandra och bosätta sig i Thailand eller liknande.

 

Inte nog mot att det är elakt mot de som drabbas, det minskar även våra skatteintäkter.

 

Enda rimliga vore en retroaktiv nettobeskattning med periodiseringsfond för perioden.

år1 +100k på stars -50k på ftp

år2: -20k på stars

=netto 30k

skatt 42% = 12.6k skatt

 

Tror de flesta drabbade skulle tycka detta vore rimligt. Att däremot skatt 42k är orimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

135 fick brevet. Flera av dem är back på alla siter och år.

Är de back på alla sajter och år ser jag inte problemet...

 

Och det är inte bara proffsen som ska skatta, även de 10-100 000svenskarna som spelat på pokerstars ska skatta.

 

Givetvis ska alla skatta men hur stor tror du risken är att skv lägger resurser på leta upp namn, eventuellt inspelade pengar och adress för alla nick som finns på pokerstars. Och dessutom var alla medvetna om risken.

 

 

Folk trodde de slapp beskattning för det var orimlig beskattning(folk som plussade $1k skulle skatta $10M på omsättningen) enligt reglerna som gällde innan maj 2012. Och om det skulle skattas som kapital skulle det innebära att de 90% som backar skulle få dra av pengar från skatten, dvs en beskattning innebär isåfall en minskning av skatteintäkterna vilket många bedömde som osannolikt att skatteverket skulle vilja ha.

Vad har detta med något att göra? Skattereglerna var luddiga och alla visste det. Det medför inte att ni helt ska undslippa skatt. Nettobeskattning i slutet av kalenderåret är rimligt.

 

Enligt reglerna som var under perioden handlade det inte om miljoner, det handlade om hundratals miljarder för spelare som gick nettoback. Att isåfall redovisa hade inneburit en risk att gå från att ha det bra till att aldrig kunna tjäna ett öre över existensminimum.

 

 

Du menar "så vi kan skrämma bort unga produktiva arbetare så de aldrig kommer skatta ett öre igen i Sverige och Sverige kommer gå nettoback i skatt". För så kommer det bli för många, de kommer att gå från att ha 100kkr på banken och ett svenssonjobb till att bli skyldiga staten miljoner de aldrig kommer kunna ha råd att betala räntan och amortera, så de kommer som SKV själva inser tvingas utvandra och bosätta sig i Thailand eller liknande.

 

Detta var pinsamt formulerat. Så du menar att unga pokerspelare bidrar med något idag? De skattar inte utan lever på att alla övriga företagare och anställda bidrar med skatten till välfärden. Enligt mig så har det lätta pokerlivet bidragit till att det svenska samhället har tappat många unga, bevisat smarta individer som annars kunde varit ute i arbetslivet och bidragit och samtidigt börjat bygga en egen framgångsrik karriär. Vill de nu inte betala för sin dumhet och sedan knyta näven i byxan och utvandra till Thailand så är det bara positivt. För är det så så har det lätta pokerlivet förstört karaktären totalt hos dessa individer eftersom de ser det som naturligt att de även fortsättningsvis kan leva på andra och förlita sig på oss andra som bidrar i systemet.

Inte nog mot att det är elakt mot de som drabbas, det minskar även våra skatteintäkter.

 

Enda rimliga vore en retroaktiv nettobeskattning med periodiseringsfond för perioden.

år1 +100k på stars -50k på ftp

år2: -20k på stars

=netto 30k

skatt 42% = 12.6k skatt

 

Enda rimliga är nettobeskattning för varje kalenderår.

 

Tror de flesta drabbade skulle tycka detta vore rimligt. Att däremot skatt 42k är orimligt.

 

Kommenterade i ditt citat. Skriver från iPhone så ser kanske rörigt ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var pinsamt formulerat. Så du menar att unga pokerspelare bidrar med något idag? De skattar inte utan lever på att alla övriga företagare och anställda bidrar med skatten till välfärden. Enligt mig så har det lätta pokerlivet bidragit till att det svenska samhället har tappat många unga, bevisat smarta individer som annars kunde varit ute i arbetslivet och bidragit och samtidigt börjat bygga en egen framgångsrik karriär. Vill de nu inte betala för sin dumhet och sedan knyta näven i byxan och utvandra till Thailand så är det bara positivt. För är det så så har det lätta pokerlivet förstört karaktären totalt hos dessa individer eftersom de ser det som naturligt att de även fortsättningsvis kan leva på andra och förlita sig på oss andra som bidrar i systemet.

 

ska reda ut lite missförstånd

1. proffsen har ofta bidragit något oerhört till svensk ekonomi. pengarna de betalar i moms, investerar i företag är ofta många gånger högre än folk som åker till norge och arbetar och liknande

2. väldigt få av de som vann 2008-2011 vinner pengar idag

3. inga har tappats, snarare har de haft en lärorik tid. att se folk som tappade är ovärdigt.

4. de flesta av dem har lagt av och kommer ge sig ut i arbetslivet inom kort

5. det är inte postivt att kapital och humankapital i form av unga välutbildade drivna lämnar landet, det är ren och skär ondska att tycka det. om folk som du lämnade landet hade det varit bra.

6. de flesta av de som skatteverket jagar har inte levt på andra

7. "oss andra som bidrar". sluta ta credit för något som du inte gör. sådana som du har bidragit till att hundratusentals jobb lämnat landet, att skatteintäkterna minskat och att en väldigt tråkig vi-mot-dem-känsla uppstår, där folk känner sig utanför, folk inte vill bidra och där fattiga får det sämre.

 

 

hoppas du tänker till och slutar förstöra vårt fina land och hoppas det löser sig för alla drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol@den ärrade svenssonhatern. Klart som korvspad att en 17/18åring@2007 kunde göra sig ett par miljoner utan att ha en susning om skatteregler och därefter slaska bort pengarna på krogen utan eftertanke, ingen visste ju gällande skatteregler, ingen hade ju hört talas om någon som skattat vid det laget ens.

 

Hela jävla pokerbranschen var ju en nyfödd bäbis och alla högg för allt vad de kunde, och för de flesta var det ingen skillnad på att spela på jackvegas som att spela poker, båda lika sjuka, båda lika beroendeframkallande, sedan att vissa(t.ex. slaktarn) kunde dra ihop sjuka summor i sin morsas källare medan han mer eller mindre satt och "LOL i have no idea what im doing xD" bevisar ju det.

 

Retroaktiv beskattning öht är rätt sjukt när de ändrar i efterhand som de själva behagar för att få ut så mycket som möjligt med minsta möjliga jobb.

iaf... total nettobeskattning över alla gällande siter per kalenderår är det ENDA sättet de kan beskatta, det hoppas jag alla är överens om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol@den ärrade svenssonhatern. Klart som korvspad att en 17/18åring@2007 kunde göra sig ett par miljoner utan att ha en susning om skatteregler och därefter slaska bort pengarna på krogen utan eftertanke, ingen visste ju gällande skatteregler, ingen hade ju hört talas om någon som skattat vid det laget ens.

 

Hela jävla pokerbranschen var ju en nyfödd bäbis och alla högg för allt vad de kunde, och för de flesta var det ingen skillnad på att spela på jackvegas som att spela poker, båda lika sjuka, båda lika beroendeframkallande, sedan att vissa(t.ex. slaktarn) kunde dra ihop sjuka summor i sin morsas källare medan han mer eller mindre satt och "LOL i have no idea what im doing xD" bevisar ju det.

 

Retroaktiv beskattning öht är rätt sjukt när de ändrar i efterhand som de själva behagar för att få ut så mycket som möjligt med minsta möjliga jobb.

iaf... total nettobeskattning över alla gällande siter per kalenderår är det ENDA sättet de kan beskatta, det hoppas jag alla är överens om?

 

 

Förstår inte var du vill komma med de inledande styckena. Försöker du friskriva er från att betala skatt för att ni i te visste? Sällar dig till de naiva och korkade i så fall. Angående skattandet så är det ju exakt så jag beskrev hur det borde beskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska reda ut lite missförstånd

1. proffsen har ofta bidragit något oerhört till svensk ekonomi. pengarna de betalar i moms, investerar i företag är ofta många gånger högre än folk som åker till norge och arbetar och liknande

2. väldigt få av de som vann 2008-2011 vinner pengar idag

3. inga har tappats, snarare har de haft en lärorik tid. att se folk som tappade är ovärdigt.

4. de flesta av dem har lagt av och kommer ge sig ut i arbetslivet inom kort

5. det är inte postivt att kapital och humankapital i form av unga välutbildade drivna lämnar landet, det är ren och skär ondska att tycka det. om folk som du lämnade landet hade det varit bra.

6. de flesta av de som skatteverket jagar har inte levt på andra

7. "oss andra som bidrar". sluta ta credit för något som du inte gör. sådana som du har bidragit till att hundratusentals jobb lämnat landet, att skatteintäkterna minskat och att en väldigt tråkig vi-mot-dem-känsla uppstår, där folk känner sig utanför, folk inte vill bidra och där fattiga får det sämre.

 

 

hoppas du tänker till och slutar förstöra vårt fina land och hoppas det löser sig för alla drabbade.

 

Mm vad fin du är i din lilla bubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan år? Hur skulle du få till det för framtida beskattning menar du?

 

Eftersom "rullen" är pokerspelarens huvudsakliga arbetsredskap så vore det inte helt orimligt att man fick "fondera vinster" för att kvitta mot framtida förluster och bara skatta på den del av pengarna som man "tar ut" för att användas utanför pokern. Dvs den del som spelaren tar ut som "lön".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom "rullen" är pokerspelarens huvudsakliga arbetsredskap så vore det inte helt orimligt att man fick "fondera vinster" för att kvitta mot framtida förluster och bara skatta på den del av pengarna som man "tas ut" för att användas utanför pokern. Dvs den del som spelaren tar ut som "lön".

 

Nej du har helt klart en poäng där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska reda ut lite missförstånd

1. proffsen har ofta bidragit något oerhört till svensk ekonomi. pengarna de betalar i moms, investerar i företag är ofta många gånger högre än folk som åker till norge och arbetar och liknande

2. väldigt få av de som vann 2008-2011 vinner pengar idag

3. inga har tappats, snarare har de haft en lärorik tid. att se folk som tappade är ovärdigt.

4. de flesta av dem har lagt av och kommer ge sig ut i arbetslivet inom kort

5. det är inte postivt att kapital och humankapital i form av unga välutbildade drivna lämnar landet, det är ren och skär ondska att tycka det. om folk som du lämnade landet hade det varit bra.

6. de flesta av de som skatteverket jagar har inte levt på andra

7. "oss andra som bidrar". sluta ta credit för något som du inte gör. sådana som du har bidragit till att hundratusentals jobb lämnat landet, att skatteintäkterna minskat och att en väldigt tråkig vi-mot-dem-känsla uppstår, där folk känner sig utanför, folk inte vill bidra och där fattiga får det sämre.

 

 

hoppas du tänker till och slutar förstöra vårt fina land och hoppas det löser sig för alla drabbade.

 

1) låter oerhört osannolikt. Vad grundar du detta på?

2) vad har det med saken att göra?

3) vem har rätten att avgöra det? Det var min åsikt att svenska samhället har tappat bra arbetskraft under fem års tid. Du kan inte bestämma att den åsikten är ovärdig.

4) eller flytta till Thailand?

5) ett rent påhopp på mig som person som jag antar att du skriver för att du blev sårad. Förlåt för att jag sårade dig personligen.

6) de har inte betalat någon skatt under fem år men har inte levt på andra? De har inte benyttjat svensk sjukvård, à-kassa och liknande? Lol

7) ett grundlöst påstående och rent påhopp. Utveckla tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har bara läst heltoks kommentarer på min post. Testa att läsa vad jag skrev i min post och kommentera det istället för att göra något hopkok på min och andras poster som du kommenterar för att visa att jag är en kommunist och Svensson... Stort att ni håller varandra så hårt om ryggen iaf.

För att kommentera det du skriver så får ni gärna köpa en bricka smirnoff ice så länge det är med skattade pengar. Kopplar inte riktigt ihop stort ansvar med att undvika att betala skatt. Att de skulle lämna Sverige var det heltok som skrev. Jag bara kommenterade det faktum. Punkt fem är bara idiotisk. Självklart ökar investeringar i Sverige om skatten minskar. Inte det vi har diskuterat. Som företagare välkomnar jag givetvis en lägre beskattning men det är fortfarande inte det vi diskuterat.

 

Ett snällt försök att svara på mycket nonsens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) låter oerhört osannolikt. Vad grundar du detta på?

mig själv, många vänner och hur jag har hört hur snacket gå om deras vänner.

 

2) vad har det med saken att göra?

det påverkar hur mycket de kommer skatta i framtiden om det är skatt du vill maximera.

 

3) vem har rätten att avgöra det? Det var min åsikt att svenska samhället har tappat bra arbetskraft under fem års tid. Du kan inte bestämma att den åsikten är ovärdig.

du får bestämma dig om du vill ha kakan eller äta den. ska pokerspelare vara slackers som aldrig kommer skatta eller är de högproduktiva medborgare som kommer skatta.

 

visst det fanns en alternativkostnad att vara proffs. men vissa av de proffs som skatteverket jagar har på en kort tid tjänat in mer utländskt kapital till sverige än vad en volvoarbetare gör under sin livstid. detta under en tid med 20% ungdomsarbetslöshet. med ränta! utan att slösa naturresurser!! och deras liv är inte över, de kommer fortsätta att dra in pengar till Sverige.

 

oavsett om de har maximerat sina skatteintäkter eller ej, respektera dem som människor! de kränker inte någon, de slåss inte, de förstör inte, de är snälla mot sina vänner och arbetskamrater och tar hand om sin familj.

 

ha en positiv människosyn!

 

4) eller flytta till Thailand?

och leva av vad? om du inte visste det så kostar det rätt mycket att leva i Thailand och har man ingen inkomst blir semestern rätt kort. sedan lessnar man på att semestra efter några månader, speciellt om man är ung och har en framtida karriär att tänka på.

 

5) ett rent påhopp på mig som person som jag antar att du skriver för att du blev sårad. Förlåt för att jag sårade dig personligen.

sluta projicera. det jag skrev stämmer. det jag syftar på är mentaliteten att det är bättre att jaga bort rika än att de får komma lindrigt undan. även om det så innebär att skatteintäkterna minskar.

 

alltså:

jaga skattebetalare för mycket->färre skattebetalare->mindre skatt->mindre välfärd->fattiga får det sämre

 

förlorare: rika, fattiga, medelinkomsttagare

vinnare: folk som vill att alla ska få det sämre, du som njuter av andras misär

 

6) de har inte betalat någon skatt under fem år men har inte levt på andra? De har inte benyttjat svensk sjukvård, à-kassa och liknande? Lol

många av dem är unga och nyttjar inte svensk sjukvård alls mycket.

 

a-kassa? inga proffs har tagit a-kassa vad jag vet.

 

inte betala skatt? moms, alkoholskatt, inflation, kapitalskatt, bensinskatt etc etc. och även om de haft några år med nettoförlust för staten så är det framtiden vi diskuterar, om de kommer nettoskatta i framtiden och det finner jag väldigt sannolikt.

 

7) ett grundlöst påstående och rent påhopp. Utveckla tack.

jämför införande av förmögensskatt som du säkert var för. den drev bort enorma mängder utländska investeringar förutom att den minskade skatteintäkterna. investeringar som krävs om produktiviteten ska hållas uppe inom näringslivet. och gör vi inte investeringarna kommer det bli för resten av sverige som det blev för textilindustrin, för varvsindstrin, för stålindustrin.

 

vi lever i en globaliserad värld med disruptiva innovationer som totalt river upp gamla strukturer. den politik du förespråkar där man jagar bort investeringar är det som lett till att sverige tappar hundratusentals jobb.

chart-214-v43646-sv-col214-1-2-3.png

(anställda i sverige respektive utomlands på svenska företag).

 

jag bryr mig faktiskt om sverige och vill se vårt välstånd öka och att färre ska leva i fattigdom eller olyckliga. det är den typen av resonemang du använder mot pokerproffs(att det är bra att de får så de tiger, skit samma om alla får det sämre) som leder till att folk får det sämre.

 

och ditt sätt att se det som en konflikt är något oerhört destruktivt för samhällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...