Gå till innehåll

800 nivåer med Markus


Markus800

Recommended Posts

Hahahaha Markus. Jag älskar dig! BTN är våran alla Makkan! (hoppas det är ok att ja delar den)

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Boss

SB ($985)

BB ($635)

UTG ($2,339)

Hero ($1,364)

BTN ($960)

 

Dealt to Hero J:club: K:diamond:

 

UTG raises to $15, Hero calls $15, BTN raises to $54.37, fold, BB calls $49.37, UTG calls $39.37, Hero calls $39.37

 

FLOP ($219) 9:club: 4:diamond: 7:heart:

 

BB checks, UTG checks, Hero checks, BTN bets $120, BB folds, UTG raises to $349, Hero folds, BTN calls $229

 

TURN ($919) 9:club: 4:diamond: 7:heart: 4:club:

 

UTG bets $919, BTN calls $555 (AI)

 

RIVER ($2,031) 9:club: 4:diamond: 7:heart: 4:club: 4:spade:

 

UTG shows K:heart: T:diamond:

(Pre 43%, Flop 28.2%, Turn 13.6%)

 

BTN shows A:club: 2:spade:

(Pre 57%, Flop 71.8%, Turn 86.4%)

 

BTN wins $2,016

 

Lite gifs på det också hade varit nöten ;)

 

Haha älskar hjärtat i potterna alltså.

 

Sen vad du pysslar med varje beslut i den där näven är bortom mitt förstånd. Hoppas inte de där är ditt A-game+ :)

 

Hehe, en riktigt härlig hand det där. Tack för kommentarerna.

 

---

 

Nu har det blivit dags för mig att ge upp pokerskrivandet här. Jag har haft mycket roligt tillsammans med er alla som läst och kommenterat och är väldigt tacksam för all hjälp. Trodde nog aldrig det skulle bli så länge och heller aldrig så många som ville läsa. Nu är jag inte säker exakt hur det mäts men ungefär 150 000 visningar är betydligt mer än vad jag kunde tro. Hursom, jag önskar er alla pokerspelare en god jul och en konstant medvind vid borden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, en riktigt härlig hand det där. Tack för kommentarerna.

 

---

 

Nu har det blivit dags för mig att ge upp pokerskrivandet här. Jag har haft mycket roligt tillsammans med er alla som läst och kommenterat och är väldigt tacksam för all hjälp. Trodde nog aldrig det skulle bli så länge och heller aldrig så många som ville läsa. Nu är jag inte säker exakt hur det mäts men ungefär 150 000 visningar är betydligt mer än vad jag kunde tro. Hursom, jag önskar er alla pokerspelare en god jul och en konstant medvind vid borden.

 

syn.

Du skrev en gång tidigare att du skulle sluta, (efter en hand mot mig faktiskt), men kom tillbaka större och starkare! vilket är vad jag tror du kommer göra efter ett uppehåll här med ;-) God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ååh :h: all good things comes to an end. Varit roligt o läsa!

 

:( troll eller ej, trist att du ska sluta skriva. Haft mkt gott åt denna db

 

Är meta anledningen till att du ska sluta skriva? :-P

 

Hahaha!

 

Jag hade gärna sett honom skriva mer om han skrev som i början :) Han är rolig att ha vid pokerborden med men där kanske han inte kommer försvinna ifrån.

 

syn.

Du skrev en gång tidigare att du skulle sluta, (efter en hand mot mig faktiskt), men kom tillbaka större och starkare! vilket är vad jag tror du kommer göra efter ett uppehåll här med ;-) God jul!

Tack allihopa. Har helt klart varit väldigt roligt att skriva här, men nu får det räcka. Jag kommer också ta en jättelång spelpaus.

 

Om någon administratör läser här så ber jag om en låsning, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Dagboken är nu öppnad, välkommen tillbaka Markus! :)

 

Ett omtumlande år börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags för en liten omstart i pokerspelandet. Jag har saknat att spela regelbundet men också att skriva i dagboken. Hur ofta det blir att spela och skriva återstår att se men hårresande misstag, hjärta och smärta utlovas.

 

Har hunnit vara inne i klienten ett par kvällar och siktar på mastodontgrind från och med helgen då jag tar en enligt mig själv välförtjänt julsemester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer några händer från de första sessionerna. Jag har naturligtvis tappat ännu mer mot utvecklingen under året som gått så kom gärna med synpunkter.

 

---

 

Så här ska en riversten dras del 1

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

Hero ($1,378)

BB ($1,035)

UTG ($1,013)

CO ($1,187)

BTN ($1,272)

 

Dealt to Hero K:spade: 7:spade:

 

UTG raises to $15, CO calls $15, fold, Hero raises to $70, fold, UTG calls $55, CO calls $55

 

FLOP ($215) J:spade: 4:diamond: 4:heart:

 

Hero bets $115, UTG calls $115, CO folds

 

TURN ($445) J:spade: 4:diamond: 4:heart: 9:heart:

 

Hero bets $235, UTG calls $235

 

RIVER ($915) J:spade: 4:diamond: 4:heart: 9:heart: K:heart:

 

Hero bets $457, UTG calls $457

 

Hero shows K:spade: 7:spade:

 

Hero wins $1,815

 

---

 

Så här ska en riversten dras del 2

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

SB ($985)

BB ($1,112)

CO ($794)

Hero ($1,559)

 

Dealt to Hero K:club: Q:spade:

 

fold, Hero raises to $10, SB raises to $35, fold, Hero calls $25

 

FLOP ($75) A:diamond: 5:heart: T:spade:

 

SB bets $45, Hero raises to $127, SB calls $82.50

 

TURN ($330) A:diamond: 5:heart: T:spade: 8:club:

 

SB checks, Hero bets $245, SB calls $245

 

RIVER ($820) A:diamond: 5:heart: T:spade: 8:club: J:club:

 

SB checks, Hero bets $615, SB calls $578 (AI)

 

Hero shows K:club: Q:spade:

 

Hero wins $1,961

 

---

 

Blockerbluff där jag kände mig som ett geni för några hundradelar del 1

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

SB ($2,426)

BB ($895)

Hero ($1,657)

 

Dealt to Hero A:spade: K:club:

 

Hero raises to $10, SB raises to $35, fold, Hero raises to $91.25, SB calls $56.25

 

FLOP ($187) 4:diamond: T:spade: 9:club:

 

SB checks, Hero checks

 

TURN ($187) 4:diamond: T:spade: 9:club: 5:spade:

 

SB bets $135, Hero calls $135

 

RIVER ($457) 4:diamond: T:spade: 9:club: 5:spade: 7:spade:

 

SB bets $335, Hero raises to $1,431 (AI), SB calls $1,096

 

Hero shows A:spade: K:club:

(Pre 46%, Flop 1.6%, Turn 0.0%)

 

SB shows 9:spade: 9:heart:

(Pre 54%, Flop 98.4%, Turn 100.0%)

 

SB wins $3,305

 

---

 

Blockerbluff där jag kände mig som ett geni för några hundradelar del 2

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

SB ($1,327)

BB ($396)

Hero ($1,410)

BTN ($1,000)

 

Dealt to Hero J:diamond: J:club:

 

Hero raises to $14.37, fold, SB raises to $53.74, fold, Hero calls $39.37

 

FLOP ($112) T:diamond: K:club: 9:heart:

 

SB bets $70, Hero raises to $196, SB calls $126

 

TURN ($504) T:diamond: K:club: 9:heart: 8:heart:

 

SB checks, Hero bets $275, SB calls $275

 

RIVER ($1,054) T:diamond: K:club: 9:heart: 8:heart: 5:club:

 

SB checks, Hero bets $885 (AI), SB calls $802 (AI)

 

SB shows T:heart: T:spade:

(Pre 19%, Flop 77.0%, Turn 77.3%)

 

Hero shows J:diamond: J:club:

(Pre 81%, Flop 23.0%, Turn 22.7%)

 

SB wins $2,645

 

---

 

Ett så kallat magkänslespel

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

($1,186)

Hero ($1,176)

 

Dealt to Hero A:heart: 3:heart:

 

Hero raises to $10, raises to $45, Hero calls $35

 

FLOP ($90) 5:diamond: K:heart: 4:spade:

 

bets $60, Hero calls $60

 

TURN ($210) 5:diamond: K:heart: 4:spade: K:club:

 

checks, Hero bets $145, raises to $370, Hero calls $225

 

RIVER ($950) 5:diamond: K:heart: 4:spade: K:club: 9:club:

 

checks, Hero bets $701 (AI), calls $701

 

Hero shows A:heart: 3:heart:

(Pre 54%, Flop 74.6%, Turn 86.4%)

 

shows 9:diamond: T:diamond:

(Pre 46%, Flop 25.4%, Turn 13.6%)

 

wins $2,338

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

[/color]Dealt to Hero K:club: Q:spade:

 

fold, Hero raises to $10, SB raises to $35, fold, Hero calls $25

 

FLOP ($75) A:diamond: 5:heart: T:spade:

 

SB bets $45, Hero raises to $127, SB calls $82.50

 

 

Tjena! Jag undrar hur dina tankebanor går här? Jag är microgrinder och har problem med aggression. Hade själv aldrig gjort det här utan en riktigt bra read :P Skulle vara kul att höra hur bättre spelare än mig själv motiverar sån här aggression :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mål för 2015?

 

Hej Hehahuhahe och tack för din fråga. Målet är att vara glad så ofta som det bara är möjligt.

 

Pokermässigt är det att hitta tillbaka mot en mycket mer avslappnad attityd där det roliga i spelet kan prioriteras före resultat. Kommer ihåg perioder när jag nästan fnissat åt konstigt planerade spel som med fru fortunas hjälp lyckats från mina motståndare men där har också funnits tider när det väckt ilska och irritation. Det förstnämnda var en så otroligt mycket angenämare tillvaro. Att det blir oerhört viktigt att vara vinnande är självklart men någonstans så måste girigheten ersättas av välmående.

 

Speltekniskt hoppas jag så klart gnugga på detaljer som gör att jag förlorar pengar. Min ganska förande spelstil kommer inte ta bort det faktum att potter vinns. Det gäller dock att dessa inte äts upp av läckage i situationer som inte så kräver.

 

Tjena! Jag undrar hur dina tankebanor går här? Jag är microgrinder och har problem med aggression. Hade själv aldrig gjort det här utan en riktigt bra read :P Skulle vara kul att höra hur bättre spelare än mig själv motiverar sån här aggression :)

 

Hej itisnotgambling och tack för att du skriver. Först och främst så finns ingen anledning att förutsätta någon spelteknisk skillnad oss emellan. Jag uppskattar att jag är teoretiskt sämre än åtminstone 80 % av alla grinders på ännu lägre nivå än vad jag spelar. Min vinning finns på andra saker som är svårt att konkretisera.

 

Spelet med KQ har jag även i efterhand svårt att motivera mer detaljerat än att min motståndare får en jobbig sits ur position så här djupstackat och att hans range innehåller väldigt många enparshänder. Linjevalet är inte heller särskilt välbalanserat så det är ingen vacker hand.

 

Händerna som postades senast är överhuvudtaget ganska speciella vilket också motiverar dess pokerforumska existens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du är tillbaka mackan! :)

 

Sjukt roligt att du är tillbaka! Kunde inte sitta bättre i den mörka dystra vintern :D

 

Hej och tack för att ni skriver så. Det gör mig glas.

 

---

 

Hunnit med en kort session och så senare en ännu kortare då jag fick besök. Ska nu iväg på lite fotbollsträning innan det blir fokus på en god natts sömn. I morgon står kneg och gnet på schemat. Det senare i form av stor volym i svs-klienten. Målet är 8-10 K händer fredag och lördag. Otroligt viktigt att vara på rätt sida från start mtp min klena bankrulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en hand från igår som jag tvekade inför turnspelet på. Jag möter en solid spelare som ändå enligt statsen synar många 3bet. Vad tycks?

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

SB ($1,562)

BB ($2,633)

CO ($445)

Hero ($1,069)

 

Dealt to Hero J:spade: J:heart:

 

CO raises to $15, Hero raises to $43.12, fold, fold, CO calls $28.12

 

FLOP ($93.74) T:heart: 7:spade: 4:spade:

 

CO checks, Hero bets $55, CO calls $55

 

TURN ($203) T:heart: 7:spade: 4:spade: 9:spade:

 

CO checks, Hero

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en hand från igår som jag tvekade inför turnspelet på. Jag möter en solid spelare som ändå enligt statsen synar många 3bet. Vad tycks?

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $5(BB) Replayer

SB ($1,562)

BB ($2,633)

CO ($445)

Hero ($1,069)

 

Dealt to Hero J:spade: J:heart:

 

CO raises to $15, Hero raises to $43.12, fold, fold, CO calls $28.12

 

FLOP ($93.74) T:heart: 7:spade: 4:spade:

 

CO checks, Hero bets $55, CO calls $55

 

TURN ($203) T:heart: 7:spade: 4:spade: 9:spade:

 

CO checks, Hero

 

Känns som tunt värde att beta där, finns väl några få sämre händer som synar. Blir rätt jobbigt om vi betar och får se en raise. Ta gratiskort och utvärdera river? :-)

 

Trevlig DB för övrigt!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som tunt värde att beta där, finns väl några få sämre händer som synar. Blir rätt jobbigt om vi betar och får se en raise. Ta gratiskort och utvärdera river? :-)

 

Trevlig DB för övrigt!

 

Mvh

 

Hej och tack för synpunkten Enterprise. Man kan säga att du slog huvudet på spiken i din analys om vi ser till resultatet. Jag drog hammaren rätt över tummen eftersom det blev betsyn rakt in i 99 som träffade ut mig på turn. Kändes som ett barrelvänligt kort på turn och att jag därför vill kunna ta lite tunnare värde men valde en felaktig hand för det ändamålet, helt klart.

 

---

 

Jag har börjat skrapa lite på ytan i det för mig obekanta Game Theory Optimal. Mest bara för att förstå begreppet. Det mest förståeliga som jag läst hittills är att man baserar sina beslut efter en jämn fördelning snarare än motståndarens eventuella luckor. En artikel beskrev det som att man spelar sten, sax, påse och att det optimala då är att välja exakt lika många av de olika alternativen. En tanke som då väcks hos mig är att man, för att kunna lägga upp den fördelningen, måste veta hur många omgångar man ska spela. Alltså om jag ska kunna fördela mina stenar, saxar och påsar på ett svårläst sätt så måste det finnas ett slutligt antal att basera det på. Om vi ska spela 102 omgångar så ska jag välja 34 stycken av de tre alternativen och fördela dem på något godtyckligt sätt. Den slumpmässiga fördelningen kräver just ett ändtal på 102 i detta exempel. Hur fungerar det när man applicerar tankesättet på poker. Jag kan tänka mig att gällande poker blir det mycket mer komplex men just urvalet från vilket mina frekvenser baseras förstår jag inte.

 

Andra saker som tillför orsak till tanke för mig med poker kontra sten, sax, påse är följande:

 

- Brädornas utseende

- Stackarnas storlek

- Möjligheten att beta olika stort

 

Finns det någon som kan hjälpa en nybörjare att förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig att gällande poker blir det mycket mer komplex men just urvalet från vilket mina frekvenser baseras förstår jag inte.

dina frekvenser ska inte väljas så att du totalt spelar 1/3 av alla alternativ utan innan varje spelomgång ska sannolikheten för att du väljer sten, sax eller påse alla vara 1/3, annars blir du exploaterar när du måste välja påse sista tre rundorna för att du redan spelat dina frekvenser av sten/sax.

 

kan varmt rekommendera att du läser http://www.amazon.com/The-Mathematics-Poker-Bill-Chen/dp/1886070253 om du vill lära dig mer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dina frekvenser ska inte väljas så att du totalt spelar 1/3 av alla alternativ utan innan varje spelomgång ska sannolikheten för att du väljer sten, sax eller påse alla vara 1/3, annars blir du exploaterar när du måste välja påse sista tre rundorna för att du redan spelat dina frekvenser av sten/sax.

 

kan varmt rekommendera att du läser http://www.amazon.com/The-Mathematics-Poker-Bill-Chen/dp/1886070253 om du vill lära dig mer

 

Hej igen okocka och tack för bra svar. Det var där jag gjorde min tankevurpa, alltså att tänka utifrån varje specifikt beslut i stället för hela urvalet.

 

Om jag då ska vrida det till poker, förstår jag det rätt att man för varje given situation, varje kategori av bräda och för varje given pottstorlek betar x antal gånger och y procentuell del av potten?

 

Jag har förstått att de riktiga pokersherifferna kan massor som jag inte kan tack vare matematiskt förankrade beslut, men att det skulle ligga den typen av jobb kunde jag inte föreställa mig. Om man tänker sig att det förhåller sig på ovan beskrivet sätt alltså.

 

Som jag gör idag finns det vissa floppar jag cbetar 100 % på. Betstorleken försöker jag också hålla hyfsat lika oavsett vilken hand jag håller. Jag har dock inget som helst tänk kring detta på resterande gator. Då blir det magkänsla. Skulle man då kunna säga att det är en form av ofrivilligt GTO i det floppspelet men att turn och river blir exploativ poker som jag förstått är motsatt speltaktik?

 

Vad gäller boken så är jag tacksam för tipset. Funderar dock på om tidsåtgången som krävs för att till fullo förstå den blir stor och om en förståelse och förankring skulle motsvara en rimlig vinning. Hur många på 2/4-5/10 spelar GTO egentligen? I det urvalet sen, hur många försöker och kan inte hantera det jämfört med hur många som bemästrar det? Kan någon rent av namedroppa CG-spelare som kör GTO på svs?

 

Om jag i den begäran går över någon för mig okänd hederskodex så står jag gärna rättad. Tänker att en sådan spelstrategi är så himla generell att det inte gör någon skillnad att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen okocka och tack för bra svar. Det var där jag gjorde min tankevurpa, alltså att tänka utifrån varje specifikt beslut i stället för hela urvalet.

Hej igen Markus och tack för en bra dagbok!

 

Om jag då ska vrida det till poker, förstår jag det rätt att man för varje given situation, varje kategori av bräda och för varje given pottstorlek betar x antal gånger och y procentuell del av potten?

olika betsizear är tillåtet (och troligtvis en förutsättning) i en GTO-strategi och varje bitsize balanseras upp med korrekt andel värdebets/semibluffar/bluffar. För människor kan det vara vettigt att begränsa antalet olika betsizear man använder sig av då väntevärdet troligtvis inte kommer ändra sig nämnvärt om man aldrig betar 1.3x pott utan istället använder 1.4x pott eller liknande.

 

Jag har förstått att de riktiga pokersherifferna kan massor som jag inte kan tack vare matematiskt förankrade beslut, men att det skulle ligga den typen av jobb kunde jag inte föreställa mig. Om man tänker sig att det förhåller sig på ovan beskrivet sätt alltså.

dom allra bästa har i väldigt många fall lagt ner ett enormt arbete för att hitta bra strategier.Det finns också dom som provat sig fram och hittat väldigt rätt snabbt, huruvida detta är talang eller tur kan diskuteras..

 

Som jag gör idag finns det vissa floppar jag cbetar 100 % på. Betstorleken försöker jag också hålla hyfsat lika oavsett vilken hand jag håller. Jag har dock inget som helst tänk kring detta på resterande gator. Då blir det magkänsla. Skulle man då kunna säga att det är en form av ofrivilligt GTO i det floppspelet men att turn och river blir exploativ poker som jag förstått är motsatt speltaktik?

nja, GTO handlar mer om att vara 100% balanserad och inte ge motståndarna några som helst luckor att utnyttja.

 

Vad gäller boken så är jag tacksam för tipset. Funderar dock på om tidsåtgången som krävs för att till fullo förstå den blir stor och om en förståelse och förankring skulle motsvara en rimlig vinning. Hur många på 2/4-5/10 spelar GTO egentligen? I det urvalet sen, hur många försöker och kan inte hantera det jämfört med hur många som bemästrar det? Kan någon rent av namedroppa CG-spelare som kör GTO på svs?

ingen i hela världen spelar GTO idag, många har en GTO-approach där de försöker täta sina egna luckor och jobba med sitt eget spel istället för att hitta luckor hos motståndaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...