Gå till innehåll

800 nivåer med Markus


Markus800

Recommended Posts

Tough one. Tight is right tänkte jag säga. Men live är det lite annorlunda, allt beror på hur bordet är. Brukar väl annars säga till bekanta att bara försöka lira händer där alla kort connectar med varandra. Lite abc.

Hej eddor och stort tack för hjälpen. Vet julklappar vad som är att anse som ABC i omaha men förstår hur du menar. Jag tolkar connectar som kort som sitter ihop, exvis 6789, stämmer det? Hur bör man tänka med parhänder?

Tycker AJ-handen är horribelt spelad iaf på tal om. Tycker du kan börja med att syna pre, sen ser jag inte riktigt hur du kan få in det postflop heller.

 

Hej igen gorillai och tack för din analys. Håller med dig om att preflopspelet i denna hand är under all kritik. Jag tycker dock inte att det är någon diskussion om att få in det efter floppen. Misstänker att jag får folda för ofta ifall jag floppar toppar med bra kicker i 5betad pott och sedan strävar efter att komma undan. Man skulle kunna argumentera för ett annat linjeval men att pengarna åker in känns inte som någon konstighet för mig i alla fall.

 

---

 

Skönt med fredag. Blir till att göra en kraftsamtling på jobbet och sedan ta en förmodat skön helgledighet. Hoppas kunna spela en hel del poker också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen gorillai och tack för din analys. Håller med dig om att preflopspelet i denna hand är under all kritik. Jag tycker dock inte att det är någon diskussion om att få in det efter floppen. Misstänker att jag får folda för ofta ifall jag floppar toppar med bra kicker i 5betad pott och sedan strävar efter att komma undan. Man skulle kunna argumentera för ett annat linjeval men att pengarna åker in känns inte som någon konstighet för mig i alla fall.

 

Vet inte om jag missförstod dig, men tycker du J är en bra kicker i en 5bettad pott i CO vs SB? Han lär ju aldrig ha ett sämre ess, och det vore väldigt konstigt om han bluffshovade turn också för den delen. Du kanske borde kasta in lite andra händer i din 5-betrange om du inte klarar av att folda dem post. Vi har ju honom aldrig dominerad här så i mitt tycke är AJ ungefär samma som A4 här. Vad räknar du egentligen med att han ska dyka upp med för händer? Känns inte som att man dyker upp med rags i en 5bettad pott i CO vs SB speciellt ofta. Ingen aning hur den bör spelas post då jag aldrig sätter mig sådana situationer själv, tycker dock inte postflop-spelet ser optimalt ut. Känns som man borde kunna ge upp någon gång. Väldigt svårt att se att han är balanserad på turn, och obv drar vi mer eller mindre dött mot hans värderange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett rätt basic fel som många nya omaha spelare gör och kanske speciellt erfarna texas spelare gör som ger sig på disciplinen är att överskatta starthänder med just ett par. AA i all ära men likväl där ska du helst ha någonting mer som höjer handens potential så som färg/stege. I regel krävs det alltid något mer än just ett par för att vinna en hand så i början är det nog bra att ta det rätt lugnt med mellanparen åtminstone tills du fått in känslan för det eller floppat ett set billigt.

 

Lika basic är att ej övervärdera låga färger och ej undervärdera en parad bräda om du själv sitter på en stege/färg.

 

Spela gärna kort som sitter ihop så som just 6789 och leta efter en närliggande bräda som kanske 57x och sök full action för att alltid ha god chans :)

 

Hej eddor och stort tack för hjälpen. Vet julklappar vad som är att anse som ABC i omaha men förstår hur du menar. Jag tolkar connectar som kort som sitter ihop, exvis 6789, stämmer det? Hur bör man tänka med parhänder?

 

 

Hej igen gorillai och tack för din analys. Håller med dig om att preflopspelet i denna hand är under all kritik. Jag tycker dock inte att det är någon diskussion om att få in det efter floppen. Misstänker att jag får folda för ofta ifall jag floppar toppar med bra kicker i 5betad pott och sedan strävar efter att komma undan. Man skulle kunna argumentera för ett annat linjeval men att pengarna åker in känns inte som någon konstighet för mig i alla fall.

 

---

 

Skönt med fredag. Blir till att göra en kraftsamtling på jobbet och sedan ta en förmodat skön helgledighet. Hoppas kunna spela en hel del poker också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag missförstod dig, men tycker du J är en bra kicker i en 5bettad pott i CO vs SB? Han lär ju aldrig ha ett sämre ess, och det vore väldigt konstigt om han bluffshovade turn också för den delen. Du kanske borde kasta in lite andra händer i din 5-betrange om du inte klarar av att folda dem post. Vi har ju honom aldrig dominerad här så i mitt tycke är AJ ungefär samma som A4 här. Vad räknar du egentligen med att han ska dyka upp med för händer? Känns inte som att man dyker upp med rags i en 5bettad pott i CO vs SB speciellt ofta. Ingen aning hur den bör spelas post då jag aldrig sätter mig sådana situationer själv, tycker dock inte postflop-spelet ser optimalt ut. Känns som man borde kunna ge upp någon gång. Väldigt svårt att se att han är balanserad på turn, och obv drar vi mer eller mindre dött mot hans värderange.

 

Med markus image så kan jag definitivt se fi ibland dyka upp med en bluff i den spoten. i en 5bettad pott spelar kickern generellt mindre roll där. Brukar oftast vara ak/kk/AA eller bluff. generellt brukar folk syna aq mot 3bet 200bb deep.... iaf mina 2 cents. Nu ska jag dricka ännu mer cola och uppnå ett sockerrus!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag missförstod dig, men tycker du J är en bra kicker i en 5bettad pott i CO vs SB? Han lär ju aldrig ha ett sämre ess, och det vore väldigt konstigt om han bluffshovade turn också för den delen. Du kanske borde kasta in lite andra händer i din 5-betrange om du inte klarar av att folda dem post. Vi har ju honom aldrig dominerad här så i mitt tycke är AJ ungefär samma som A4 här. Vad räknar du egentligen med att han ska dyka upp med för händer? Känns inte som att man dyker upp med rags i en 5bettad pott i CO vs SB speciellt ofta. Ingen aning hur den bör spelas post då jag aldrig sätter mig sådana situationer själv, tycker dock inte postflop-spelet ser optimalt ut. Känns som man borde kunna ge upp någon gång. Väldigt svårt att se att han är balanserad på turn, och obv drar vi mer eller mindre dött mot hans värderange.

Hej igen gorillai. Tack för en bra skriven analys. Jag menar på att J är en bra kicker i detta läge då jag räknar med att min motspelare får in det med AK. Du har helt rätt i att AJ är en riktigt dålig hand att ha i 5bet-rangen även om jag säkerligen får syn av sämre ess lite då och då. Jag trodde vid tillfället att hans range innehåller tillräckligt med draghänder för att synen ska vara marginellt vinnande i längden. Mitt turnbet är ju också upplagt för att inducera en all in från såna händer.

 

Känns som att detta är en sån här gång där jag verkligen tycker att jag inte kan folda men har svårt att exakt konkretisera varför. Du har i alla fall skrivit goda motiv för att jag ska undvika sånt här elände i fortsättningen. Tack återigen.

Ett rätt basic fel som många nya omaha spelare gör och kanske speciellt erfarna texas spelare gör som ger sig på disciplinen är att överskatta starthänder med just ett par. AA i all ära men likväl där ska du helst ha någonting mer som höjer handens potential så som färg/stege. I regel krävs det alltid något mer än just ett par för att vinna en hand så i början är det nog bra att ta det rätt lugnt med mellanparen åtminstone tills du fått in känslan för det eller floppat ett set billigt.

 

Lika basic är att ej övervärdera låga färger och ej undervärdera en parad bräda om du själv sitter på en stege/färg.

 

Spela gärna kort som sitter ihop så som just 6789 och leta efter en närliggande bräda som kanske 57x och sök full action för att alltid ha god chans :)

Hej Quangaroo. Välkommen till dagboken och tack för bra Omaha-tips. Jag tror det ligger väldigt mycket i vad du skriver att jag som nybörjare överskattar värdet i par- och färghänder. Nu blev det inget spel ikväll men om inte i morgon så kommer det bli snart. Kanske testar lite mininivåer på svenska spel för att öva.

 

Med markus image så kan jag definitivt se fi ibland dyka upp med en bluff i den spoten. i en 5bettad pott spelar kickern generellt mindre roll där. Brukar oftast vara ak/kk/AA eller bluff. generellt brukar folk syna aq mot 3bet 200bb deep.... iaf mina 2 cents. Nu ska jag dricka ännu mer cola och uppnå ett sockerrus!

 

Hej igen bobby232. Tror det ligger väldigt mycket i vad du skriver. Tror även min motståndare kan ha några svidade a2-a5 i sin range, även om det sannolikt inte är de händerna han går all in med.

 

---

 

Extremt oengagerad insats vid borden ikväll. Är väldigt trött och det avspeglades i mitt spel. Somnade i soffan typ 3 timmar när jag kom hem från jobbet och man kan lugnt säga att det fick konsekvenser för mitt välmående och då inte i positiv anda. Blev helt sänkt både fysiskt och psykiskt. Ska testa lite frisk luft och se i fall jag hittar taggen för en fortsatt nattagrind. Kan nog vara bra att testa något annat i magen än en påse ostkrokar hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade aldrig den där riktiga känslan som jag allt som oftast har när det finns tid för mycket poker. Gnetade ändå in 1700 händer men stängde ner när 400 bb-pott åkte med KK mot QQ och min motståndare träffade en dam. Märker nu efter en god natt att det bara handlade om sömnbrist för nu är spelsuget på plats igen.

 

Idag blir det att försöka hitta några sessioner med olika längd som iaf rasslar ihop till ett par tusen händer. Ska förstås se el classico också. Det är för övrigt en match jag aldrig på förhand vet vilket lag jag ska heja på. Brukar bli olika nästan varje gång. Beror mest troligt på att jag haft svårt för båda lagen i egenskap av käppar i hjulet för Manchester United i avancemang mot CL-bucklan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt även UFC ikväll, från just Manchester 8-) Man kan verkligen inte säga att det kryllar av toppnamn på galan men åh vad man hade velat vara där och se United först för att sen dra direkt vidare till UFC.

 

Ja. Jag hade gärna spenderat pengar på att se den långe i stoke dominera!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt även UFC ikväll, från just Manchester 8-) Man kan verkligen inte säga att det kryllar av toppnamn på galan men åh vad man hade velat vara där och se United först för att sen dra direkt vidare till UFC.

 

Ja. Jag hade gärna spenderat pengar på att se den långe i stoke dominera!

<<<<<<låter helveteiska spämnaden Metaddict. <tack för att du skriver. Ska kolla ufc om det bara går på cmore!

+1 :D, nu får du ta och säga till ditt lag att skärpa sig Meta :(

Jag hejar på metaaddict i kampen för manchester United. Därmed inte sagt att dina lag på något sätt är dåliga slowbow. Tack för att du skriver!

Pf-fotbollsresa i vinter. Arsenal - man u! Gogo

Exakt bobby232. Hela dagboken bara drar utomlands är en kanonidé. Vi kan antagligen ha grymt kul med ett gemensamt intresse och samtidigt diskutera huruvida man bör syna eller vika en så vacker hand som AJs mot en trebet från winningkid eller inte.

Äsch inga problem, vi har bara otur. Detta vänder vi lätt i andra halvlek om vi fortsätter dominera som vi gjort.

 

Snyggt sagt med otur metaddict. Dessutom vände det till det bättre hehe he.

 

---

 

Lagade en chili som avnjöts i goda vänners lag, men som genererade för mycket svett i min panna för att avnjutningne skulle vara komplett. Mängden öl tilltog för varje svettdroppe så nu är det så klart dags för ett skott. För mina pokerforum-vänner, håll tummarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man gick ju så klart på en riktig GRISotur och fick bra händer mot fel spelare och förlorade alla viktiga flips. Tycker att det stämmer bra överens med hur det gått för mig överlag på 25/50. Spelat när det varit spelare som jag anser mig ha en bättre strategi men som alltid, alltid klamrar sig över strecket. Jag ska dock vara ärlig och säga att jag sprang som ett djur mot en sån som scirea som faktiskt är riktigt grym, men som hade oturen att ha bra händer när jag hade bra händer. Om jag hade fått välja hade jag så klart fått stå i mina slantsinglingar mot den spelare som jag ansåg hade minst genomtänkt strategi, men som ändå vann varenda hand mot mig.

 

Nu när svs stängde tänker jag själv tankar om att jag nog inte är någon bra att ha i stake. Jag behöver verkligen den där kortsiktiga glädjen av att spela lite högre. Tror det mest har att göra med min individuellt tävlingsinriktade karaktär. Soom min historia varit ler den mest mot mina 2/4 och 2.5/5-äventyr då jag antaglien slår de nivåerna på ett betryggande sätt. Problemet med att vara tävlingsinriktad på det sätt jag fungerar är att jag aldrig någonsin kan ge upp mot det som är en till synes övermäktig motståndare. Jag hade alltså med andra ord spelat vidare mot blom90 om det så krävdes för att kunna avsluta i bra humör.

 

Nu har jag ju ändå lyckats, med guds försyn, hitta en tränare och stakare som är extremt jävla skön och som egentligen bara peppar mig, men ändå, hur ska man egentligen kunna släppa riktigt bisarra backdagar om man inte ens kan göra det i stake?

 

Jag vill så klart bjuda på lite händer eftersom det är så sällan jag bjuder upp till 25/50-dans:

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $50(BB) Replayer

SB ($3,790)

Hero ($19,015)

UTG ($10,760)

CO ($15,799)

BTN ($19,772)

 

Dealt to Hero T:diamond: T:spade:

 

UTG raises to $150, fold, fold, SB calls $125, Hero raises to $700, UTG calls $550, SB raises to $3,790 (AI), Hero raises to $7,931, UTG raises to $10,760 (AI), Hero calls $2,828

 

FLOP ($25,310) 6:heart: 5:spade: 8:spade:

 

TURN ($25,310) 6:heart: 5:spade: 8:spade: 4:club:

 

RIVER ($25,310) 6:heart: 5:spade: 8:spade: 4:club: K:heart:

 

UTG shows J:heart: J:club:

(Pre 66%, Flop 62.4%, Turn 7.9%)

 

SB shows 4:diamond: 4:spade:

(Pre 16%, Flop 24.0%, Turn 84.1%)

 

Hero shows T:diamond: T:spade:

(Pre 18%, Flop 13.6%, Turn 7.9%)

 

UTG wins $13,938

SB wins $11,357

 

---

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $50(BB) Replayer

SB ($15,733)

Hero ($10,000)

UTG ($12,335)

CO ($15,872)

BTN ($14,528)

 

Dealt to Hero J:heart: J:diamond:

 

fold, fold, BTN raises to $200, fold, Hero raises to $700, BTN calls $500

 

FLOP ($1,425) T:diamond: A:spade: 6:diamond:

 

Hero checks, BTN bets $1,068, Hero calls $1,068

 

TURN ($3,562) T:diamond: A:spade: 6:diamond: 9:diamond:

 

Hero checks, BTN bets $2,671, Hero calls $2,671

 

RIVER ($8,906) T:diamond: A:spade: 6:diamond: 9:diamond: A:diamond:

 

Hero checks, BTN bets $10,087 (AI), Hero calls $5,559 (AI)

 

Hero shows J:heart: J:diamond:

(Pre 69%, Flop 56.8%, Turn 0.0%)

 

BTN shows K:diamond: 8:diamond:

(Pre 31%, Flop 43.2%, Turn 100.0%)

 

BTN wins $20,010

 

----

Den handen jag väl i efterhand kan tycka att jag borde göra annorlunda i. Jag möter dock en skicklig motståndare som antagligen ser mig som en galning så jag tänker mig att få syn av sämre ibland och ffa fold av bättre.

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $50(BB) Replayer

SB ($15,170)

Hero ($14,771)

UTG ($10,029)

CO ($8,081)

BTN ($14,693)

 

Dealt to Hero K:heart: J:diamond:

 

UTG raises to $143, CO raises to $415, fold, fold, Hero raises to $1,237, fold, CO calls $821

 

FLOP ($2,643) 4:club: 5:heart: 9:diamond:

 

Hero bets $950, CO calls $950

 

TURN ($4,543) 4:club: 5:heart: 9:diamond: J:spade:

 

Hero bets $12,584 (AI), CO calls $5,894 (AI)

 

RIVER ($16,331) 4:club: 5:heart: 9:diamond: J:spade: A:club:

 

Hero shows K:heart: J:diamond:

(Pre 27%, Flop 13.5%, Turn 11.4%)

 

CO shows Q:heart: Q:diamond:

(Pre 73%, Flop 86.5%, Turn 88.6%)

 

CO wins $16,316

 

---

 

Här har vi en så kallad avgörande hand, Om jag vinner denna hade det nog skjutits hej vilt på 25/50 ikväll

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $50(BB) Replayer

Hero ($7,702)

BB ($11,307)

UTG ($5,737)

CO ($10,000)

BTN ($13,604)

 

Dealt to Hero Q:diamond: K:diamond:

 

UTG raises to $143, CO raises to $337, fold, Hero calls $312, fold, UTG calls $193

 

FLOP ($1,062) 3:spade: 5:club: K:club:

 

Hero checks, UTG checks, CO bets $850, Hero raises to $2,231, UTG folds, CO raises to $9,662 (AI), Hero calls $5,134 (AI)

 

TURN ($15,793) 3:spade: 5:club: K:club: 4:club:

 

RIVER ($15,793) 3:spade: 5:club: K:club: 4:club: 5:heart:

 

Hero shows Q:diamond: K:diamond:

(Pre 62%, Flop 60.2%, Turn 0.0%)

 

CO shows 6:club: 9:club:

(Pre 38%, Flop 39.8%, Turn 100.0%)

 

CO wins $15,778

 

---

 

Här har vi en standardhand mot en spelare som jag antagligen får vara lad för att flippa mot. En sån snubbe som bara är fruktansvärt solid utan att någonsin göra misstag. Dr Clemens eller hur det nu skrivs.

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $50(BB) Replayer

SB ($8,773)

BB ($8,093)

UTG ($9,571)

Hero ($5,000)

BTN ($7,977)

 

Dealt to Hero K:spade: A:club:

 

fold, Hero raises to $143, fold, SB raises to $481, fold, Hero raises to $1,118, SB raises to $8,773 (AI), Hero calls $3,881 (AI)

 

FLOP ($10,050) K:diamond: 7:club: Q:diamond:

 

TURN ($10,050) K:diamond: 7:club: Q:diamond: 2:diamond:

 

RIVER ($10,050) K:diamond: 7:club: Q:diamond: 2:diamond: T:diamond:

 

SB shows Q:heart: Q:club:

(Pre 56%, Flop 96.8%, Turn 100.0%)

 

Hero shows K:spade: A:club:

(Pre 44%, Flop 3.2%, Turn 0.0%)

 

SB wins $10,035

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev precis ett för mig ganska aggressivt inllägg ör att betona vikten i att svenska spel inte glömmer bort att tänka på oss som faktiskt viger vårt liv till att spela just inhemsk poker. Just idag var jag back vad som i gemene man är extrema summor och fick inte chansen att spela tillbaka det mot en spelare som jag gissar har en väldigt basal strategi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande ett stort mysterium hur svs kan välja att stänga ner en löningshelg på grund av att det ska bli vintertid. Jag tänker mig att justeringen borde gå att göra på något smidigare sätt.

 

Klart det går, hade räckt med 5 minuter att stänga om det nu ens behövs. Men det är säkerligen någon retaderad jävel som jobbar där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va säger din stejkare om att du lirar /50?

Hej Lolomgsiick och tack för din fråga. Jag frågade honom innan eftersom det ju inte är mina vanliga spelnivåer. Det var grönt så då var det bara köra. Är ju något som jag brukar gilla att göra. Är som ett slags examensprov där jag får mäta mig med spelare som naturligtvis är skickligare än mig men där det ju garanterat är utvecklande som tusan.

Klart det går, hade räckt med 5 minuter att stänga om det nu ens behövs. Men det är säkerligen någon retaderad jävel som jobbar där...

Hej wahlen1. Tack för din synpunkt. Hållet verkligen med om att det borde kunna göras på smidigare sätt. Borde ju också ligga i svenska spels intresse tycker man.

 

Kommer ihåg förut att dom stängde varje vecka för något slags underhållsarbete också. Är ju inget som drabbar mig eftersom jag inte kan spela på vardagsnätter men det känns ju också som något ganska märkligt.

Har funderat på det också, undrar också vad en backare tycker om att man 3bettar T6s i blinds vs UTG-raise. Borde ju finnas andra händer som är mer lämpliga :(

 

Hej igen gorillai. Tack för din fråga. Kommer inte ihåg att jag gjort det, därmed verkligen inte sagt att det inte hänt :) Du får gärna påminna mig.

 

När det sedan gäller isolerade händer tror jag inte att konceptet tillåter så mycket pekpinnar, än så länge i alla fall. Jag har så mycket grövre, generella luckor så att enstaka avvikelser nog inte är värt att bryta i. Jag menar alltså inte att såna saker inte är värt att täppa till, men det skulle nog riskera att min tränare får viga för mycket tid åt att fixa saker på detaljnivå när det i själva verket finns saker som måste fixas innan. Om jag ska försöka mig på en metafor så lagar man ju inte som standard ett hål i sittdynan på en bil innan som har en defekt motor.

 

Nu ska det ju också läggas till att hela konceptet med stake och träning är nytt för mig så har ingen direkt koll. Jag bara skriver hur jag sett på saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antônio Rogério Nogueira för Gustafsson i nästa match. Försökte kolla in motståndaren och såg att Nogueira i alla fall vunnit mot Tito Ortiz som väl är en av legenderna. Blir till att vara vaksam mot någon så pass erfaren antar jag, men hungern efter bältet hos den yngre svensken borde bli avgörande.

 

Jon Jones ska möta någon som heter Teixeira och om han bara besegrar honom och Gustafsson gör sitt så blir det ny titelmatch för svensken. Bara hålla tummarna. Lite synd att det ska gå så länge mellan matcherna men man förstår ju så klart att det behövs lite tid för träning och läkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

November nine närmar sig. J.C. Tran leder och har vad som visats från videoklippen spelat stabilt, även om det också funnits några tveksamheter. tänker på en syn av 4bet med 88 som jag funderade över. Kommer inte ihåg stackdjupen och det kanske är helt standard, men gissar att det blir ganska svårspelat i längden. Lär väl hursom inte vara så otroligt att han ror hem det även om det som bekant kan gå ruggigt fort i båda riktningarna.

 

Kan också misstänka att Lehavout är något skönt geni som spelar skjortan av alla när det blir färre spelare. Vad tror ni, vem tycker ni spelat bäst och vem tror ni vinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill också visa varför David Benjamin är en av mina favoriter. Tänk att kunna ha sån sinnesnärvaro att han vet att Negreanu har färg och kommer folda. Inte nog med det, han bet också att Doyle har en triss eller liknande och kommer lura in sig själv till en syn. Mycket snyggt, eller vad tycker ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...