Gå till innehåll

Bör jag undvika någon nivå?


Deppodi

Recommended Posts

Hej!

 

Jag tänkte börja spela poker igen. Har haft ett uppehåll på 4 år +/-.

Jag spelade väldigt mycket förut och försökte utvecklas så mycket som möjligt.

 

Nu tänkte jag dock bara börja spela på en hobby-nivå!

 

Bankroll management är säkert ett bekant begrepp för dom flesta.. och även om jag börjar som amatör och kommer att spela på låga nivåer så tänkte jag att försöka hålla mig till detta så gott som det går.

 

Jag funderar på hur det fungerar på dom absolut lägsta nivåerna?

 

Låt oss säga att jag ska spela turneringar som kostar 0.02$ inköp.

Om jag då sätter in 1$ så har jag 50 inköp.

Det borde räcka ganska länge...

 

Tror ni att det här kommer att hålla i längden? Det kanske inte spelar någon roll vilken summa man spelar med?

 

Det jag tänker på är att 0.02$ är en "kaffepeng" och troligtvis så kommer man inte att möta så duktiga spelare här - och om jag vinner en turnering nån gång så kommer jag troligtvis inte att få mer än 1$ i vinstsumma.

 

Vad tycker ni? ska man strunta i bankroll management på dom lägsta nivåerna - eller ska jag helt enkelt strunta i vad markerna faktiskt är värda och försöka spela mitt bästa spel ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snusarn; Ja det gör det :P

Samba; Det är vad jag funderar på. Kommer nog inte kännas av att det är riktiga pengar, vilket i sin tur eventuellt resulterar i tristess.

 

Ny tanke; Jag måste hitta en nivå där jag har råd med 30-40 inköp utan att behöva få ett stort hål i plånboken samtidigt som jag behåller spänningen ^^.

 

200$ borde räcka isf.. Köra på 5$ nivån.

 

Förlorar jag ner till 100$ får jag väl backa - om jag ska spela för pengarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du spelar om några få cent kan du lägga ner alla dom funderingar du har och lägga tiden på ditt spel istället.

Varför skaffa dig onödigt huvudbry över hur du ska lägga upp ditt brm med $3?

 

Tuta och kör istället, det är ju faktiskt inte ens kaffepengar du kommer spela om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant och jag lägger facit i spoiler så du får klura lite själv först.

 

Ungefär hur mycket kostar ett vanligt kaffepaket i en mataffär? Och hur många koppar får man ut från ett kaffepaket?

Kaffe är en produkt som ofta används i kampanjer i detaljhandeln, så det är svårt att definiera ett typiskt pris. År 2009 var snittpriset ungefär 30 kr för ett ½kg paket (vi har inte fått fram 2010 års snittpris ännu, men det torde vara något högre). 30 kr kan man fortfarande köpa kaffe för, när det är extrapris, vilket det så gott som alltid är på något märke.

 

500 gram räcker vid normaldosering (60 gram kaffe/liter vatten) till 67 koppar (à 125 ml).

 

Råvarukostnaden för en kopp kaffe är alltså ungefär 45 öre.

 

(kaffeinformation.se, 2011)

 

Beroende på vad som åsyftas motsvarar alltså 1 amerikans dollar ungefär 15 (~14,97) koppar, medan 3 amerikanska dollar motsvarar 45 (~44,96) koppar.

 

Notera dock att vi räknar utan kvantitetsrabatt och därmed förskönar verkligheten en smula. Priset utrett för 67+ koppar, med ökning i multipler. Vidare bortser vi ifrån energiförbrukning och behov av tillbehör.

 

 

 

Kaffe eller inte kaffe har jag inte förstått meningen med så låga nivåer, bortom underhållningen. Tycker man playmoney är roligt så tycker man antagligen 0,02$ är ännu lite roligare.

 

Ekonomiskt ser jag inte poängen alls, åtminstone inte i ett land som Sverige. 10$ bör heller inte vara en speciellt märkbar summa, om man nu inte tänkt återupprepa insättningen dagligen. Varvid det antagligen handlar om missbruk, och då ska man nog låta bli 0,02$ också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken är den lägsta nivån man ska spela på om man ska använda sig av ordentlig BRM?

 

Jag satte in 10$ - har nu 20$. Spelar just nu 0.5$ turneringar - och om jag får mindre än 10$ tänkte jag fortsätta spela 0.25$ turneringar!

 

Vad tycker ni? Ska man skita i BRM innan man har en ordentlig rulle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BRM handlar om vilka risker du är beredd att ta för att få din rulle att växa.

En förutsättning för att det överhuvudtaget ska vara intressant är att du har edge mot fältet där du spelar.

 

Googla Kelly criterion och försök att uppskatta din edge.

 

Annars är det lämpligare att se poker som en utgift (nöjeskontot). Då blir nivåfrågan mer beroende av hur mycket du vill spela.

Kommer du att sluta spela poker om du gular din rulle?

Om inte så är BRM inte vikitgt oavset om du spelar med cent eller mega dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Vad är rake?

 

2) När ska man byta nivå om man spelar SNGs?

 

Jag började med 40 inköp på 0.5$. Har nu 60 inköp på 0.5$. Ska jag gå över till nästa nivå (1$) och pröva om jag klarar av den med mina 30 inköp där? Eller ska jag vänta tills jag har 40 inköp på $1 nivån innan jag byter?

 

Jag vet att jag måste byta ner till 0.5$ igen, om min rulle skulle gå under 20$.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rake är den avgift du betalar för att få spela. Alltså den del av inköpet som inte går till prispoolen.

 

När du ska gå upp i nivå beror på:

  • Din edge
  • Hur snart du är beredd på att gå ner igen
  • Hur många bord du spelar samtidigt

 

Testa att gå upp en gång, gå tillbaka om du förlorar, gå upp igen när du spelat in ett nytt inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag börjar med 20$ och spelar på 0.5$ så har jag 40 inköp.

 

När ska jag då byta upp mig till 1$ nivån menar du?

 

Läs detta, tror det står sig rätt bra idag med, sen kan du söka i forumt efter Iremmats, tror han hade en guide med som var rätt ok.

 

http://pokerforum.nu/forum/enbordsturneringar/17052-myssions-sng-guide.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...