Gå till innehåll

Myssions SnG-Guide


Myssion

Recommended Posts

Här tänkte jag bygga upp en liten plan/guide över hur jag ska spela. Kommer att skriva efter hand i förstaposten och bygga ut resonemangen så att det hela blir mer detaljerat.

 

Bakgrund

För er som inte är bekanta med SnG's på PokerStars: Det är 9-manna, man börjar med 1500 marker, och blindsen ökar var 5:e minut (turbo). Motståndet är i allmänhet väldigt vektajt med inslag av en del lösa syntomtar och enstaka skickliga TAG-spelare (sällsynta dock). Jag multitablar 6 bord.

 

 

Allmänt

Spela tajt i början, för att öppna upp och bli aggressivare ju högre blindsen blir. Generell SnG-strategi innebär att man spelar för att maximera $EV (duh) vilket i praktiken oftast innebär att man strävar i första hand efter att komma ITM, och därefter spelar för förstaplatsen.

 

 

Level I & II (10/20 & 15/30)

På de två första nivåerna är det extremtajt spel som gäller. Potterna är så små att det inte finns så mycket att vinna, och en hel del att riskera, såvida man inte har en stark hand. P.g.a. det typiska tajta/försiktiga motståndet finns det inte heller så goda implicita odds. Största värdet i en SnG finns dessutom i slutspelet. Med en långsam struktur och stora stackar vore det en god idé att spela LAG från början för att samla marker, men i en turboturnering har man inte råd att slösa marker tidigt för då blir man oftast snabbt kortstackad och hamnar i en klurig situtaion.

 

Till stor del ABC-poker då man inte har hunnit få särskilt mycket reads i detta läget.

 

Starthänder från tidig position

- Höjer först in med AA/KK/QQ/AK, ibland AQs.

- Limpar först in med JJ-22. Limpar även med AQs om någon har limpat före.

- Höjer med QQ+ samt AK mot limpare.

- Reräjsar med AA/KK, ibland AK/QQ beroende på fi.

- Mot räjs+reräjs ställer jag AA/KK, ibland AK/QQ beroende på fi.

- Synar höjningar med QQ-22, ibland AK beroende på fi. För små- och mellanparen (22-88/99) gäller att jag som mest betalar 1/15 av min stack, d.v.s. oftast 100 marker, för att ha tillräckligt bra implicita odds vid träff (självfallet måste även höjaren och/eller synare ha tillräckligt stor stack).

 

Starthänder från mittenposition

- Höjer först in med samma händer som i tidig position samt AQ, AJs, KQs och 99+.

- Limpar först in med 88-22.

- Höjer mot limpare med samma händer som i tidig position, ibland även AQs om det bara är en limpare.

- Reräjsar med samma händer som i tidig position.

- Synar höjningar med samma händer som i tidig position, små- och mellanparen (22-88/99) beror dock på höjningens storlek. Om det har hunnit bli en familjepott med flera synare så kan jag sträcka mig till att betala 10% av min stack (återigen förutsatt att höjaren och/eller synare har tillräckligt stor stack), d.v.s. oftast 150 marker.

- Mot limpare spelar jag även AQ, AJs, KQs

 

Starthänder från sen position

Traditionella starthandstabeller för turneringsspel inkluderar stöldhänder i sen position, men i detta skedet är blindsen så låga att man man oftast antingen vinner en jätteliten pott eller hamnar i trubbel efter potten med en marginell hand. Därför spelar jag relativt tajt även från sen position och tar bort händer som KJ, Ax, suited connectors o.s.v..

- Höjer först in med samma händer som i mittenposition samt 77+, AJ, ATs och KQo.

- Limpar först in med 66-22.

- Höjer och synar mot limpare på samma sätt som mittenposition, lägger till ATs som synhand mot limpare.

- Mot tre eller fler limpare synar jag med Axs samt suited connectors ner till 54s.

- Reräjsar med samma händer som i mittenposition, kan dock syna med QQ om det är en familjepott.

- Synar höjningar med samma händer som i mittenposition.

 

Stjäla blinds från sen position

Om jag sitter på knappen mot två kända och tajta spelare så kan jag stjäla med any two. Annars bryr jag mig inte om blindsen på dessa nivåer.

 

Spel från Small Blind

Om folk har limpat före så synar jag (förutom redan nämnda händer) med Ax, Kxs, K9+ och samtliga connectors (inklusive 1-gappers och 2-gappers). Allt övrigt kastas.

 

Standardhöjning

4-5xbb(+1xbb/limpare). Eftersom blindsen är så låga så behöver man oftast klämma i lite mer för att skära ner på motståndet.

 

 

Level III (25/50)

 

Öppnar nu upp något då blindsen börjar få lite mer värde. Har man inte ökat på sin stack så ligger man nu i Harringtons gula zon, där det är korrekt att bli något lösare. Har man byggt på sin stack så kan man dock fortsätta vara konservativ även på denna nivån, såvida inte bordet är väldigt tajt då det som sagt ligger lite värde i blindsen.

 

Starthänder för tidig/mittenposition

Höjer först in från tidig position med samma händer som på Level I & II samt: TT+, AQ, AJs, KQs. Från mittenposition: 88+, KQ, AJo, ATs. Justerar självfallet beroende på hur synglada blindsen (och även övriga spelar bakom mig) är. Limpar aldrig först in, nu gäller räjs eller fåld (såvida inte bordet är löst och passivt, vilket inte händer särskilt ofta på Stars).

Samma riktlinjer för syn med små- och mellanpar som för de två första nivåerna, vilket i praktiken innebär att man spelar dem mer sällan.

 

Stjäla blinds från sen position

Samma som på level I och II, med skillnaden att jag kan intressera mig för blindsen från c/o med any two, dels för att man har spelat fler händer och därmed har en tydligare read på snubbarna som sitter efter en, och dels för att blindsen nu är något mer värda. I sen position överlag lägger jag till A8+, A7s+, KJ samt QJ för att stjäla med.

 

Standardhöjning

3-4xbb(+0.5-1xbb/limpare). Nu börjar blindsen bli något mer värda i förhållande till spelarnas stack, och en mindre räjs inger samma respekt som en större räjs på tidigare nivåer.

 

 

Bygger på mer efterhand som sagt, kommentera och kritisera gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 51
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du tycker inte att du slösar onödigt med marker och sätter dig själv i svåra situationer (beslutsmässigt svåra) när du limpar in från SB med en sådan HD?

 

Om du tex träffar A på floppen med Ax på handen med 2 limpare och BB med i potten är det check fold som gäller? Vad skall du ha träffat för att vara med vid motstånd från fi?

 

Edit: Din level 1 och 2 är det som gäller

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att man kan öppna upp spelet något mer på Level III (25/50). T.ex. höja först in från tidig position med JJ/TT, AQ/KQs och/eller lägga till t.ex. KTs/K9s/QTs/JTs i sen position (såvida inte blindsen är synmuppar förstås). Kommentarer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här:

Synar höjningar med QQ-88, ibland AK beroende på fi.

 

Diskuterade lite med eyedol... 88-TT blir ju svårspelade när man har överpar, så egentligen spelar man dem endast för set, och då man man antingen skita i det, eller syna även med 22+...

 

Harrington förespråkar syn med 77+ mot räjsare ur tredje stolen när han själv sitter i femte, men släpper 66-22... Kanske borda lägga till honom på MSN...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt ok att höja med även TT+ och AQ/KQs på level tre (läs, jag gör alltid det själv iaf).

Det är lite chipberoende iofs.

En höjning kostar 150/200 chips (för jag gissar vi pratar standardhöjning här). Har man slaskat bort lite innan den här leveln är man ju nere på kanske 1000-1250 chips utan träffar.

Mothugg på raisen pre, hur ska du göra då? Allin? Fold känns väl bäst?

Då har man bara kanske +800 chip kvar och blir smådesperat när höjningen till level 4 kommer som ett brev på posten inom någon minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg -

Fram till lvl 3 kan man vara mussla och folda på det allt och då har man oftast bara suttit i bb två ggr.

På Stars tycker jag man max hinner en bb/lvl dom första två levlarna.

Då har man iofs 1500 - (20+10) - (30+15) = 1425 chip kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är helt ok att höja med även TT+ och AQ/KQs på level tre (läs, jag gör alltid det själv iaf).

Det är lite chipberoende iofs.

En höjning kostar 150/200 chips (för jag gissar vi pratar standardhöjning här). Har man slaskat bort lite innan den här leveln är man ju nere på kanske 1000-1250 chips utan träffar.

Mothugg på raisen pre, hur ska du göra då? Allin? Fold känns väl bäst?

Då har man bara kanske +800 chip kvar och blir smådesperat när höjningen till level 4 kommer som ett brev på posten inom någon minut.

 

Mmm, ändrar lite där. Mot mothugg får man nog släppa (såvida inte vi är slaskig förstås). Är man semikort så kan man dock justera lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur gör dom om du sitter på knappen och typ 6 st har limpat med och du har AQ off blinds 15/30 och du har medelstack.

 

och samma sak fast blindsen är 50/100

 

Situation ett så synar jag bara och spelar för tvåpar eller liknande, medan jag oftast ställer i den andra situationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, du hade bakat in det i "synar höjningar"?

Du använder alltså samma kriterier för att syna ur position som i position?

 

Alltså du openlimpar 88 UTG och synar sedan alltid ett omslag från t.ex knappen? Oavsett om folk limpat emellan eller inte?

Du måste väl ha andra kriterier med 88 UTG+1 när UTG har höjt?

 

Och hmm...det här med att höja sina bästa händer och openlimpa sina sämsta (av de man spelar) har jag aldrig begripit mig på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du använder alltså samma kriterier för att syna ur position som i position?

 

Alltså du openlimpar 88 UTG och synar sedan alltid ett omslag från t.ex knappen? Oavsett om folk limpat emellan eller inte?

Du måste väl ha andra kriterier med 88 UTG+1 när UTG har höjt?

 

Just 88 spelar jag ju mest för set-träff så det handlar isåfall mest om att ta hänsyn till pottoddsen. Just paren är jag inte 100% på hur jag vill spela. Egentligen är det ju inte mycket skillnad på 22 och 88 här eftersom man hamnar i majoriteten av fallen i samma situation; antingen så träffar man sitt set eller så missar man och hamnar i en svårspelad situation med överkort på brädan.

 

På första nivån finns det tillräckligt med odds för att spela låga par från tidig position även om man möter en höjning från någon bakom, men därefter är de inte spelbara så länge inte folk limpat in före.

 

 

Och hmm...det här med att höja sina bästa händer och openlimpa sina sämsta (av de man spelar) har jag aldrig begripit mig på...

 

Du rekommenderar alltså att alltid räjsa när man är först in, förstår jag dig rätt då? Är väl inte helt främmande för att spela så, men i denna kontexten tror jag inte det finns något värde i att undvika att vara lättläst. Det skulle t.ex. innebära att jag spelar räjs eller fold med 22 från UTG, och 22 tror jag helt klart det ligger mer värde i att limpa med och syna eventuell räjs (på level I) än att folda eller openräjsa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en mixad strategi är bäst. Där man openlimpar ibland, men då också ibland med mycket starka händer.

Därefter tror jag att en strategi där man aldrig openlimpar är bäst.

Därefter en där man openlimpar sina sämsta händer.

Jag kanske är paranoid, men när man har sin databas fylld med spelare som man spelat dussinet turneringar med så känns det lätt som att nån skulle kunna lägga märke till ens tendenser och utnyttja det.

 

Det är möjligt att man ändå har odds att limpa 22 UTG på de flesta bord, bara för setvärde. Men i period ett finns ändå tillräckligt med marker för att 88 ska vara en klart starkare hand än 22, jag menar...postflopspel existerar. Även om man naturligtvis är jävligt tight och sällan nöjer sig med endast ett par på floppen, så är jag relativt säker på att man tjänar en betydande större summa med sina åttor än med sina tvåor, när man väl ser en flopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en mixad strategi är bäst. Där man openlimpar ibland, men då också ibland med mycket starka händer.

Därefter tror jag att en strategi där man aldrig openlimpar är bäst.

Därefter en där man openlimpar sina sämsta händer.

 

Generellt sett håller jag med om det där. Jag tror bara inte att motståndet är tillräckligt kvalificerat för att man ska avvika från vad som är optimal strategi med varje given hand. Visst finns där ettl litet fåtal duktiga spelare, men även de flesta regulars är så vektajta att de aldrig skulle komma på tanken att exploatera en annan spelares svaghet utan en egna kort som motiverar ett move.

 

Exakt vad är det de ska utnyttja förresten? Jag limpar sällan om jag inte tänker syna en höjning ändå. Sitter de direkt bakom mig så kan de inte räjsa hur som helst med tanke på att det gärna kommer in fler spelare bakom dem som synar, och om de sitter i sen position med flera limpare efter mig/före dem, så kan de inte heller räjsa hur som helst med tanke på att de spelar mot fler personer än mig. Då återstår när de sitter i sen position eller blindsen och ingen annan har limpat, vilket händer väldigt sällan på nivå I och II, men visst, de få tillfällen det inträffar OCH det är en spelare som har en read på mig OCH är tillräckligt kompetent för att exploatera mig så visst, grattis liksom, men jag tror inte att det generella motståndet kräver att jag spelar mixat. På högre nivåer, mot regulars, hade jag spelat annorlunda, bör tilläggas.

 

Visst existerar påstflåppspel, men ur position i en familjepott har 88 inte mycket mer att hämta än 22. HU eller mot två motståndare blir det ju annorlunda förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Finns det något speciellt man bör tänka på när det gäller Sng's med bara en vinnare?

 

Ska nämligen spela WSOP-kval på Pokerstars ikväll.

Är bara ett bord med 9 svenskar, en av oss får WSOP-paket.

 

PS. följer din blog och dina resultat med stort intresse. keep up the good work. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något speciellt man bör tänka på när det gäller Sng's med bara en vinnare?

Ja, det finns inget straff alls med att vara all-in, så du kan syna grymt mycket mer eftersom det inte finns någon bubbla. Omvänt så kan du teoretiskt inte ställa lika mycket heller eftersom motståndarna kan syna mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mer och mer börjat inse att jag är för lös i tidig position på level 3 och 4, ska skriva lite mer om det senare.

 

Finns det något speciellt man bör tänka på när det gäller Sng's med bara en vinnare?

 

Ska nämligen spela WSOP-kval på Pokerstars ikväll.

Är bara ett bord med 9 svenskar, en av oss får WSOP-paket.

 

PS. följer din blog och dina resultat med stort intresse. keep up the good work. :D

 

I en sådan SnG är cEV = $EV hela vägen, så det blir bl.a. som Hjort skriver. Kika även i gdailys dagbok, där skriver han en liten guide om den typen av turneringar.

 

Hur gick det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...