Gå till innehåll

Probably the best player in the world


Kilo55

Recommended Posts

  • Svars 479
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Spelform och stakes varierar. Jag tycker MTT är roligast, men jag tjänar mest pengar på Cash. Tur är en mycket mindre faktor i cashgames.

 

I cash märker jag att jag faktiskt spelar sämre om nivån är för låg, jag bryr mig inte lika mycket och spelar dumt och riskfyllt. Bästa nivån för mig nu är blinds $0,10/$0,25 och stack $20.

 

Turneringar varierar men under $10 i buy-in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En stor anledning att jag inte har ett "vanligt" jobb nu är att jag sen en tid tillbaka har en sjukdomsdiagnos SCA7, vilket påverkar balansen och synen kraftigt. Med andra ord jag kan fysiskt inte ha vilket vanligt jobb som helst.

 

Jag är 26 och har jobbat och utbildat mig och hela baletten men sen jag har denna sjukdom har jag fått ändra hur min vardag ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenare kilo tråkigt att höra om din sjukdom.

 

Med det sagt, jag själv är pokerproffs cg spelare, spelar ganska högt. har levt på pokern i ett par år(helt utan annat yrke).

 

Jag tror att du begår ett mycket stort misstag när du säger att du inte vill analysera separata händer(spelar ingen större roll vilken form av poker du spelar)

För att få förståelse kring spelet och blir långsiktig vinnare krävs idag väldigt mycket arbete på ens spel, Om du har detta som en hobby och bara vill ha lite kul medans du sitter hemma på dagarna eller vad du nu gör är det givetvis inte lika viktigt att du förstår fundamentala grunder i spelet så som vinst % samt att förstå sig på hand ranger för de mest normala spotsen du kommer hamna i.

Om du vill ta pokern seriöst samt har mycket tid över att sitta och grinda och tycker om pengar, finns det väldigt stor anledning till att faktiskt analysera separata händer och förstå varför du / dina motståndare agerar som de gör och hur du på bästa sätt exploaterar detta faktum!

Om du vill ha hjälp att komma igång finns det olika typer av coachnings siter med videos där coacherna spelar olika former av poker och förklarar hur dem tänker kring spelet (brukar kosta runt 15$ i månaden eller något).

Det är den vanligaste vägen att gå, samt starta en DB och vara öppen för kritik, men man bör vara aktsam från vem analyserna kommer också så att du får vettig information..

 

Blev lite lång post men GL o hoppas det går bra för dig! (:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag fredag blev det många timmar poker, från kl 10 till kl 22. Vann först och gick upp en VIP nivå på pokerstars. Spelade både cash och fyra SnG, tog pengar i tre hade tagit pengar i sista också men tröttnade och gick all-in mot en höjning med K8 blev callad av AT och åkte ur på fjärde plats.

 

Förlorade sedan så är på minus för idag.

 

Nya tag imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]

För att få förståelse kring spelet och blir långsiktig vinnare krävs idag väldigt mycket arbete på ens spel, Om du har detta som en hobby och bara vill ha lite kul medans du sitter hemma på dagarna eller vad du nu gör är det givetvis inte lika viktigt att du förstår fundamentala grunder i spelet så som vinst % samt att förstå sig på hand ranger för de mest normala spotsen du kommer hamna i.

Om du vill ta pokern seriöst samt har mycket tid över att sitta och grinda och tycker om pengar, finns det väldigt stor anledning till att faktiskt analysera separata händer och förstå varför du / dina motståndare agerar som de gör och hur du på bästa sätt exploaterar detta faktum!

Om du vill ha hjälp att komma igång finns det olika typer av coachnings siter med videos där coacherna spelar olika former av poker och förklarar hur dem tänker kring spelet (brukar kosta runt 15$ i månaden eller något).

Det är den vanligaste vägen att gå, samt starta en DB och vara öppen för kritik, men man bör vara aktsam från vem analyserna kommer också så att du får vettig information..

[...]

 

Jo jag förstår och håller med. Jag menade mer att skriva om separata händer i en dagbok kanske inte är det roligaste, vi får se hur det artar sig.

 

Jag "pluggar" en hel del poker, har inte läst många böcker men sett i stort sett alla instruktionsfilmer av proffsen. Gripsed på youtube är bra, förutom de kända namnen (David Skalansky osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det först en MTT där jag slutade på 19 av 180, surt (18:e är iitm). Spelade dumt och försökte bluffa mot en kille med större stack än mig. Han höjde 1 bb från early jag callar med AJ från SB. Floppen ger Q53 jag c-bettar ½ potten han callar, turnen ger en till 3 jag bettar ½ potten igen, han höjer nu och jag lägger mig. Efter det kom jag inte riktigt tillbaka, höll mig vid liv till 19:e plats, gick allin med 44 i SB mot BB som callade med K6, han träffa sin K och slog ut mig.

 

Sen blev det en SnG en-bords, kom på andra plats. Förlorade HU matchen med KQ mot AK. Jag höjde från SB och han gick allin, jag callade och resten är historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag blev det först en MTT där jag slutade på 19 av 180, surt (18:e är iitm). Spelade dumt och försökte bluffa mot en kille med större stack än mig. Han höjde 1 bb från early jag callar med AJ från SB. Floppen ger Q53 jag c-bettar ½ potten han callar, turnen ger en till 3 jag bettar ½ potten igen, han höjer nu och jag lägger mig. Efter det kom jag inte riktigt tillbaka, höll mig vid liv till 19:e plats, gick allin med 44 i SB mot BB som callade med K6, han träffa sin K och slog ut mig.

 

Sen blev det en SnG en-bords, kom på andra plats. Förlorade HU matchen med KQ mot AK. Jag höjde från SB och han gick allin, jag callade och resten är historia.

 

C-bet kan inte du göra i denna hand. Bara den som leder ut preflopp kan göra ett "Continuation bet". Det du gör kallas donkbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C-bet kan inte du göra i denna hand. Bara den som leder ut preflopp kan göra ett "Continuation bet". Det du gör kallas donkbet.

 

Okej, det kändes dumt när jag gjorde det. Men säg att jag fick par i Q, ska jag inte betta då? Eller att jag fått triss i 5, ska jag inte betta då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det kändes dumt när jag gjorde det. Men säg att jag fick par i Q, ska jag inte betta då? Eller att jag fått triss i 5, ska jag inte betta då?

 

Varför betta? Q35 är en bräda där du absolut kan förvänta dig ett c-bet från fi, så varför inte låta honom leda tangon? Har du dessutom ett set kan du ju kallt räkna med att din hand är bäst i stort set alltid, och då är det ju bättre att låta honom bygga pott i tron om att han ligger före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det kändes dumt när jag gjorde det. Men säg att jag fick par i Q, ska jag inte betta då? Eller att jag fått triss i 5, ska jag inte betta då?

 

Jag tog ingen hänsyn till hur du spelade utan menade bara ditt ordval. C-bet är något man kan göra om man pre-flopp varit den spelaren som betat. Om du alltså synar preflopp så heter det inte c-bet. Donkbet är när man synat preflopp och sedan betar ur position, alltså före fi har fått chans att göra sin c-bet. Så som du gjorde i denna hand.

 

Om du haft AQ i denna hand så finns det vissa fall där ett bet är mer rätt än andra. Bland annat vilka färger korten på bordet har. Till exempel en enfärgad bräda med bara tex klöver (vilken du ingen har någon) så kan det vara värt att donkbetta för att fi inte skall få chansen att checka för ännu ett gratis kort. Alltså för att skydda ditt toppar (du vill inte ha 4 kort i samma färg på bordet här). Har floppen 3 olika färger (rainbow) så finns det bara 4 kort som är riktigt tråkiga att se (kungarna) därför kan man då checka och försöka sig på till exempel en checkraise alternativt om man är lite kall bara syna och hoppas han betar på turn också. Ungefär samma sak gäller om du har trissen (femmorna) bara att du slipper oroa dig för några händer till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog ingen hänsyn till hur du spelade utan menade bara ditt ordval. C-bet är något man kan göra om man pre-flopp varit den spelaren som betat. Om du alltså synar preflopp så heter det inte c-bet. Donkbet är när man synat preflopp och sedan betar ur position, alltså före fi har fått chans att göra sin c-bet. Så som du gjorde i denna hand.

Dessutom "betar" man inte preflop i spel som holdem med mörkar. Man raisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slappsöndag bjöd på UFC144 sen lite cashgame. Det tog lite tid att anamma en ny teknik dvs inte bluffhöja så ofta outofposition. Jag behövde omvärdera mina syn-händer. Det gjordes och en förlorad buyin senare var jag tillbaka på banan igen.

 

Sen blev det tredje plats i två stycken SnG. I båda var det trötthet som gjorde att jag inte kom bättre.

 

En annan sak jag gör ofta som jag tror kallas potcontroll är om jag agerar först och tänker tex ”om han bettar 100 kommer jag syna, bettar han mindre synar jag och mer så lägger jag mig.” Då bettar jag 100 själv istället direkt för att vara den aggressiva osv. Om fi har en "monsterhand" höjer han mig men jag bestämmer på så vis vad jag ska betala för att se ett kort till. Är det bra spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag gör ofta som jag tror kallas potcontroll är om jag agerar först och tänker tex ”om han bettar 100 kommer jag syna, bettar han mindre synar jag och mer så lägger jag mig.” Då bettar jag 100 själv istället direkt för att vara den aggressiva osv. Om fi har en "monsterhand" höjer han mig men jag bestämmer på så vis vad jag ska betala för att se ett kort till. Är det bra spel?

 

Level? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak jag gör ofta som jag tror kallas potcontroll är om jag agerar först och tänker tex ”om han bettar 100 kommer jag syna, bettar han mindre synar jag och mer så lägger jag mig.” Då bettar jag 100 själv istället direkt för att vara den aggressiva osv. Om fi har en "monsterhand" höjer han mig men jag bestämmer på så vis vad jag ska betala för att se ett kort till. Är det bra spel?

 

Nja, det där är inte vad man menar med pottkontroll. Dock är det ett vapen mot just pottkontroll ifall en spelare ofta checkar floppen när han är i position och du vill ha värde eller helt enkelt enkelt vill sno potten ifrån honom. Jag skulle inte donka mediokra värdehänder särskilt ofta som du verkar göra. Risken är att han spazar och höjer dig och då foldar du bästa handen. Och låter du han beta sin svaga hand istället så får du ju värde för din hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Level? :-)

 

Vilka stakes? Jag förstår inte riktigt vad du menar med level.

 

 

Nja, det där är inte vad man menar med pottkontroll. Dock är det ett vapen mot just pottkontroll ifall en spelare ofta checkar floppen när han är i position och du vill ha värde eller helt enkelt enkelt vill sno potten ifrån honom. Jag skulle inte donka mediokra värdehänder särskilt ofta som du verkar göra. Risken är att han spazar och höjer dig och då foldar du bästa handen. Och låter du han beta sin svaga hand istället så får du ju värde för din hand

 

Om jag redan har bästa handen tänker jag inte på detta, ett tydligt senario är flush-draws. Då bettar jag gärna innan jag fått i min flush för att potensiellt vinna en större pott om den går in samt kontrollera storleken på potten, vara den aggressiva och allt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måndagen inleddes med en MTT slutade 4 av 180. Åkte ut med TT mot KK, ändå nöjd. Han som slog ut mig vann turneringen.

 

Sen SnG som jag fort åkte ur, trodde mina 99 på en all brick bräda var bra men fi hade TT.

 

Efter det lirade jag lite cash och förlorade några buyins på $25 stack nivå.

 

 

Tisdag inleddes också med en MTT där jag slutade 24 av 180. Vann ingen stor pot tidigt och blev ut blindad helt enkelt.

 

Spelade lite cash senare och sänkte stakes till $5 stack. Det gick direkt mycket bättre och tredubblade min stack inom nån timme.

 

Slutsats: Högre nivå är fortfarande lite för svårt, jag kommer hålla mig på lägre nivå i en vecka ungefär, sen gå upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...