Gå till innehåll

Hypotetiskt läge i WSOP Main.


Recommended Posts

  • Svars 127
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du kan inte skriva att folk inte tänker till i samma mening som du säger att du hade pushat 30k när det är höjt till 300.

 

Det jag skrev om push är inte ett vettigt resonemang utan en insikt om hur jag hade spelat eftersom jag hade vart scared money och haft svårt att spela flopp mot folk jag aldrig träffat i en turre jag troligen aldrig mer kommer lira.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nämnde balans. Varför är jag ute och cyklar när jag säger att man ska ta hänsyn till balans i handen?

.

 

Balans är helt ovidkommande i en turre du lirar under ett par dagar med folk du aldrig träffat innan och inte kommer göra igen och har en spot som väldigt väldigt sällan kommer inträffa. Din raiserange i denna spot kan ju innehålla bara AA och ingen kommer ändå fatta det, den kan också innehålla any two och ingen kommer kunna anpassa sitt spel till att exploatera dig. Därför gör man vettigast till att glömma balans och gto snack och istället fokusera på, hur mjölkar jag ut mest deg ur denna specifika hand, alt 2 om man är scared money, hur mjölkar jag ut mest deg ur denna handen fast med minimal risk.

 

Ditt inlägg får mig nästan att tro att det är 2005 f.ö. Inte alltid man ser någon resonera sådär nuförtiden.

Och ditt inlägg får mig att tro att du är cashgamelirare som tänker att om motståndaren tar en marginellt felaktig syn och hittar set och stackar oss är det bara att fortsätta och göra en rebuy för vi kommer tjäna pengar i längden på den stollen, problemet är att vi aldrig mer kommer se honom och att vi i en turre med bra struktur och mycket idioter ska försöka spela variansminimerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågeställaren fortsätter att utveckla sin strategi och sitt "facit":

 

Beträffande turneringsstrategi.

1. Det går inte att vinna turneringen nu, däremot kan man mycket väl förlora den. I WSOP tar det cirka 100 timmars effektiv speltid att nå finalbordet. Att som prioritet 1 försöka vinna en stor pott med denna... hand tycker jag är dumt. Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur. Bortsett från de första två nivåerna ska ambitionen vara att öka sin stack 10% per timme. Av detta följer att t o m X´s skämt att folda faktiskt inte är fullt så jävla dumt som det låter.

2. Position är oerhört viktigt särskilt med många spelare i potten. Av detta följer att AI faktiskt inte alls är så korkat.

 

‎2003 eller 2004 händer just det jag beskriver i WSOP. Då startade man med 10k. Blinds 25/50. Andra handen. 3-4 man i potten. En snubbe med AA höjer till 1000. Alla foldar utan Sammy Farha med 33. Han träffar sitt set. Snubben betar nu ännu stolligare. 5k! De blir all in och snubben har på cirka 4 minuter torskat sina 10k dollar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med hans resonemang låter det nästan som han förespråkar att man ska köpa in sig för att ta sit-out. Jag har ingen erfarenhet på det området, men han når nog inte pengarna ;)

 

2. Position är oerhört viktigt särskilt med många spelare i potten. Av detta följer att AI faktiskt inte alls är så korkat.

 

Jag förstår vad han skriver, men andra meningen har ju inte så mycket med första att göra?! Ja han har position, än mer anledning att inte bara pusha rakt ut.

 

Hade han däremot varit på bb och hela bordet limpat, så kan jag förstå att han, som inte verkar veta hur man spelar flopp, tycker push är fin-fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur
Med hans resonemang låter det nästan som han förespråkar att man ska köpa in sig för att ta sit-out. Jag har ingen erfarenhet på det området, men han når nog inte pengarna ;)

 

Ja eller hur? Alltså vad är det här för människa egentligen?:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja eller hur? Alltså vad är det här för människa egentligen?:-)

 

Sure, fattar vad du vill få sagt. Men när man drar det så långt att man verkar rädd för att spela AA. Eller som jag tolkar det, rädd att man inte ska vara kapabel att foldare AA senare om det behövs, så kanske man ska fundera på över om man ens bör spela poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beträffande turneringsstrategi.

1. Det går inte att vinna turneringen nu, däremot kan man mycket väl förlora den. I WSOP tar det cirka 100 timmars effektiv speltid att nå finalbordet. Att som prioritet 1 försöka vinna en stor pott med denna... hand tycker jag är dumt. Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur.

 

Är det då inte bättre att stanna hemma, så sparar man hela inköpet plus res- och boendekostnader? Om man ändå inte tänker spelar poker, liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balans är helt ovidkommande i en turre du lirar under ett par dagar med folk du aldrig träffat innan och inte kommer göra igen och har en spot som väldigt väldigt sällan kommer inträffa. Din raiserange i denna spot kan ju innehålla bara AA och ingen kommer ändå fatta det, den kan också innehålla any two och ingen kommer kunna anpassa sitt spel till att exploatera dig. Därför gör man vettigast till att glömma balans och gto snack och istället fokusera på, hur mjölkar jag ut mest deg ur denna specifika hand, alt 2 om man är scared money, hur mjölkar jag ut mest deg ur denna handen fast med minimal risk.

 

Jag håller med om att balans / inte bli exploaterad i längden, inte är vad man ska basera sitt beslut på i den här handen, främst.

 

MEN,

Personligen tycker jag inte man har nåt i ME att göra om man inte är där med planen att spela grym poker.

Grym poker innefattar inte att passa upp på ett +EV tillfälle (få in andra personers pengar i mitten när du har AA, det är ett skolboksexempel)

 

Men visst kan man folda sig in i dag 2 om man känner för det.

 

Jag utgår dock från att frågeställaren är där för att vinna och inte åka ut så "riskfritt som möjligt" så han slipper ha ångest över att ha blåst $10k i första perioden.

 

Det du nämner i din post som faktiskt har med pokerteori att göra håller jag inte heller med om för den delen.

 

Jag blir så jävla förbannad. Kan folk bara ta sig tid att kolla på resonemangen som nämnts i tråden. Folk vill alltså inte raisa "vanligt" för att dom kanske kommer behöva betfolda när låga kort faller?

Vad fan är det frågan om?

 

Räkna ut raisestorleken som får med så många synare som möjligt till fel odds.

Denna line är solklart rätt.

 

Om man sen inte kan spela postflop för fem öre hör inte dit. Vi snackar det bästa PF-alternativet.

 

Det krävs inte mycket teorisnack för att komma till slutsatsen att en raise åt 5-6k hållet (och givetvis också AI) får allting inkl. KK att folda.

(grattis frågeställaren, om du verkligen vill så vinner du nog potten med AA preflop)

 

Om FI sitter med KK och besitter en bråkdel av mentaliteten som råder här inne så är den ju instamuckad.

 

 

Och ditt inlägg får mig att tro att du är cashgamelirare som tänker att om motståndaren tar en marginellt felaktig syn och hittar set och stackar oss är det bara att fortsätta och göra en rebuy för vi kommer tjäna pengar i längden på den stollen, problemet är att vi aldrig mer kommer se honom och att vi i en turre med bra struktur och mycket idioter ska försöka spela variansminimerande.

 

Jag spelar till allra stört del turneringar.

 

Det felstilta.

Turneringspoker handlar i min bok om att ta varenda +EV spot man ges.

Vad det är i det här fallet har jag och flera andra redan konstaterat,

när man kommer till ett beslut som är extremt marginellt förstår jag att man kan få för sig att tänka "vänta på ett bättre läge" eller "jag vill inte åka ut här" eller w/e.

Variansminimerande är inte synonymt med korrekt.

Om nån gav mig möjligheten att första handen i WSOP ME gå AI med 22 mot AKo skulle jag göra det direkt.

Nog för att jag gillar att tro att jag har edge, men min edge kommer knappast alltid tillåta mig att garanterat göra ett beslut som mer ofta än inte resulterar i en uppdubbling. Till exempel.

 

Om det är någon som borde ha som intention att spela handen korrekt är det ju åsnan som ställde frågan i första taget, för bättre lägen än såhär borde han inte räkna med.

 

 

 

 

 

 

du har kommit med ganska konstiga resonemang angående händer i andra trådar och är 16 år enligt din profil, va du med 2005?:-D

 

Kan du hänvisa till dom är du snäll? Bör antagligen påpeka att jag inte förnekar det du säger, men vore ju kul att få reda på var jag resonerar weird :)

Vem vet, kanske renderar i mer diskussion?

 

Jag var ju mycket riktigt inte med 2005, men jag har bläddrat i gamla forumarkiv och ja, det påminner en del om det som nämns stundtals här.

 

Grädden på moset som avslutning:

 

Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur

Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur

Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur

Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur

Prio 1 i varje givet läge ska vara att minimera eller helst eliminera risken att åka ur

 

Ska inte krävas någon vidare utveckling av det här, men kan inte låta bli.

Dan Glimne, om du kikar in här:

Om du får köra in det med AA mot KK i första handen, skulle du låta gamblern i dig leva ut då?

 

Något mer realistiskt då, för att få lite nivå på diskussionen:

 

Något som alla borde medge är solklart +EV i heros skor, men mycket riktigt medför en risk att åka ut ur turneringen.

Låt det vara på bubblan, början på dag 2, eller whatever.

 

Alla foldar till dig i SB, du har JJ med 30k på 800/1600 med ante.

Du och FI har samma stats, 22/19/8 över 150 händer, och han täcker dig precis.

 

Du raisar till 4.5k, BB pushar.

Syn? Sällskapa med bordskamraterna över en drink i en halvtimme till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla foldar till dig i SB, du har JJ med 30k på 800/1600 med ante.

Du och FI har samma stats, 22/19/8 över 150 händer, och han täcker dig precis.

 

Du raisar till 4.5k, BB pushar.

Syn? Sällskapa med bordskamraterna över en drink i en halvtimme till.

 

 

MITT SVAR

 

Jag synar , men har även sett i mina ögon kompetenta spelare lagt sig

mot mig i liknande situationer med JJ - KK .

 

true

 

Ang tråd 1

 

Facit finns inte...

 

Fold = osannolikt

 

syn = osannolikt

 

raise 600 = bästa alternativet ? ( om utg har qq , kk eller ak kör han RR här , de andra synarna har antagligen inget så en RR från dem kan vi nog glömma. )

 

raise 1500-2500 = bästa spelet ? då vi kan spela efter flopp utan att vara comittade till potten.

 

raise 5000-7500 = galet spelat , hur spelar vi denna efter flopp om FI pushar efter flopp.

 

raise 10K - AI = näst bästa spelet? då vi är comittade och kan gå AI på flopp om vi har några marker kvar.

 

( Jag kom precis på att jag spelade en hand på SM i malta som skulle kunna likna denna om det vill sig illa .

" ska försöka återberätta så nära sanningen jag kan , minns inte riktigt "

Vi började med 15K i startstack och jag hade bestämt mig för att ta det lugnt första perioderna. 2 handen får jag AA i tidig position ( har för mig vi började med 25-50 i blinds ) , öppnar med raise till 175 , får två syn . flop XXX .

Satsar 600 på flop , får 1 syn av kille i sen position . Turn X . Satsar 1,5K , får syn. River X (nu finns det missat färg och missad stege på bordet ) checkar och FI satsar 3K , det svider, känner att jag är slagen, väljer att syna , han visar lågt pocket för floppad triss. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla foldar till dig i SB, du har JJ med 30k på 800/1600 med ante.

Du och FI har samma stats, 22/19/8 över 150 händer, och han täcker dig precis.

 

Du raisar till 4.5k, BB pushar.

Syn? Sällskapa med bordskamraterna över en drink i en halvtimme till.

 

 

MITT SVAR

 

Jag synar , men har även sett i mina ögon kompetenta spelare lagt sig

mot mig i liknande situationer med JJ - KK .

 

true

 

Ang tråd 1

 

Facit finns inte...

 

Fold = osannolikt

 

syn = osannolikt

 

raise 600 = bästa alternativet ? ( om utg har qq , kk eller ak kör han RR här , de andra synarna har antagligen inget så en RR från dem kan vi nog glömma. )

 

raise 1500-2500 = bästa spelet ? då vi kan spela efter flopp utan att vara comittade till potten.

 

raise 5000-7500 = galet spelat , hur spelar vi denna efter flopp om FI pushar efter flopp.

 

raise 10K - AI = näst bästa spelet? då vi är comittade och kan gå AI på flopp om vi har några marker kvar.

 

( Jag kom precis på att jag spelade en hand på SM i malta som skulle kunna likna denna om det vill sig illa .

" ska försöka återberätta så nära sanningen jag kan , minns inte riktigt "

Vi började med 15K i startstack och jag hade bestämt mig för att ta det lugnt första perioderna. 2 handen får jag AA i tidig position ( har för mig vi började med 25-50 i blinds ) , öppnar med raise till 175 , får två syn . flop XXX .

Satsar 600 på flop , får 1 syn av kille i sen position . Turn X . Satsar 1,5K , får syn. River X (nu finns det missat färg och missad stege på bordet ) checkar och FI satsar 3K , det svider, känner att jag är slagen, väljer att syna , han visar lågt pocket för floppad triss. )

 

Gillar din line på den brädan.

Ska raila lite highstakes nu så jag nån gång kan lära mig att disciplinerat lägga KK bvb med 20bb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl knappt någon WSOP-fisk som bryr sig om odds. Slå om normalt istället, så vi inte commitar oss till en massa jobbiga floppar.

 

1650 och spela ut eventuella stationer postflop.

Sant. Men då vet jag iaf att han gjort fel pre och han hade bara flax om han slår ut mig. Good enough for me. :mrgreen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska skriva ut "svaret" och hänga upp på väggen. Helt underbart ju!

 

Bästa resonemanget är nog att en miniraise till 600 tvingar killen UTG med AQ att 4-beta... Om man är så livrädd för att ta en flopp med AA att man tycker det är OK att höja till 6.000 preflop, så verkar det lite lustigt att tro att andra skulle gilla att spela AQ 4-betat 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska skriva ut "svaret" och hänga upp på väggen. Helt underbart ju!

 

Bästa resonemanget är nog att en miniraise till 600 tvingar killen UTG med AQ att 4-beta... Om man är så livrädd för att ta en flopp med AA att man tycker det är OK att höja till 6.000 preflop, så verkar det lite lustigt att tro att andra skulle gilla att spela AQ 4-betat 8-)

 

Om du skulle hänga upp alla guldklimpar från den här tråden på väggen skulle du behöva köpa globen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna ut raisestorleken som får med så många synare som möjligt till fel odds.

Denna line är solklart rätt.

...

Det krävs inte mycket teorisnack för att komma till slutsatsen att en raise åt 5-6k hållet (och givetvis också AI) får allting inkl. KK att folda.

Vi bör alltså göra en "normal" höjning med AA och KK, men höja till 5-6k med resten av vår range ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När antydde jag det? Jag har ingen 5/6k-raiserange här, har du? Antagligen. Stolpskott.

Läser du citatet i min förra post så skrev du själv att motståndarna lägger allt utom AA om vi höjer till 5-6k. Om du inte själv inser att det bästa spelet för oss då vore att höja till 5-6k med allt utom AA och KK så är det nog du som är ett stolpskott lilla vän ;)

 

Själv skulle jag inte höja så stort med någon hand, men det beror på att jag till skillnad från dig tror att vi får syn/raise av fler händer än AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan konstaterat i tråden spelar det du syftar på bara roll om du möter återkommande motståndare och framförallt inte fiskar och i en enda specifik hand i ett sanslöst ovanligt läge.

 

Du snackar om en range.

Att bluffraisa 5-6k är bara bra om AA/KK/QQ w/e är i din perceived range när du faktiskt gör så .

Vanligtvis är inte såklart inte det fallet.

 

Om jag som du säger raisar 1.7k med AA, samtidigt som jag påstår att allt under AA foldar (vilket såklart inte jag håller med om heller, utan använde det som ett resonemang varför 6k suger, det är underförstått att vi tappar värde dock, för alla utom ett retard).

 

och således föreslås raisa 6k med en hand som inte vill ha en syn, spricker resonamanget på att jag inte ens förväntas ha KK/AA med den sizen, därför är den inte EV+

 

Blev knepigt att formulera sig här men hoppas det gick fram, kör 18 bord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör ni i följande tänkta scenario. WSOP efter ca 30 min. Alla har typ 30k i stacken. Blinds 50/100. Utg höjer till 300, 4 man synar. Det är din tur, du är BB och har AA?

 

2. Position är oerhört viktigt särskilt med många spelare i potten. Av detta följer att AI faktiskt inte alls är så korkat.

 

Jag förstår vad han skriver, men andra meningen har ju inte så mycket med första att göra?! Ja han har position, än mer anledning att inte bara pusha rakt ut.

 

Jag förespråkar inte ai men han sitter på bb..

 

och således föreslås raisa 6k med en hand som inte vill ha en syn, spricker resonamanget på att jag inte ens förväntas ha KK/AA med den sizen, därför är den inte EV+

 

 

Hmm.. jag fattar inte hur du menar :oops: Kan du utveckla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...