Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

Har letat men inte hittat svar ang detta, ponera att en kompis gör ett stort uttag från en icke skattefri sajt till netteller och sen till kontot. Banken meddelar skattemyndigheterna som vill veta vart pengarna kommer ifrån.

 

Om han då vunnit större summor på skattefria sidor, kan han inte då hävda att summan kommer från de sidorna? Finns ju ingen möjlighet att skatteverket kan kolla/få tillgång till en skattefri sidas alla potter så att de kan bevisa att man inte är vinnande MTT eller CG lirare där. Dessutom skulle han ju kunna be att få en redogörelse för vinsterna på den skattefria sidan och om den vunna summan där är tillräckligt hög bör man kunna använda den, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Skatteverket behöver inte bevisa någonting. De ser bara att det är en överföring ifrån neteller på x kr och sköntaxerar efter denna. Om man inte vill att skatt ska dras får man själv skicka in tillräckligt med papper för att bevisa att det är skattefritt.

 

Skatteverket kan taxera mina uttag från neteller 30% varje gång! Jag har inga problem med det överhuvudtaget. (Man får bara se till att allt man tar ut är vinster) Det äckliga vore om de kom i efterhand och undersökte hur mycket man vunnit på siten, som Cashgames spelare "vinner" man ju bra mycket mer än vad man gör i netto. Eftersom man inte får dra av förluster enligt av vad jag förståt av alla postningar på PF.

Det bästa vore om det började räknas som inkomst på arbete. Då räknas det till pension allt sånt bra ju!

 

Vad menar du med sköntaxering? Vad brukar en sköntaxering uppgå till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med sköntaxering? Vad brukar en sköntaxering uppgå till?
En "sköning" är när Skatteverket uppskattar vad du kan tänkas behöva för ditt leverne. Man gör alltså en uppskattning utifrån de fakta man känner till om dig.

Det finns många som tar en skönstaxering, för dom är ofta för lågt räknande... (det är min erfarenhet iaf.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja. Av ett företags lönekostnad på 50kkr går drygt hälften till staten i skatt, arbetsgivaravigtre och liknande, och arbetaren får ut 25kkr.

 

Det är sant så som du säger, men du kan inte riktigt se på det som så. Eller hur Cyntax

Källskatten (preliminär skatten) dras ju på bruttolönen.

 

Jag håller med om att skattesatserna är höga. Sedan har vi mervärdesskatt (moms), som är 25, 12 eller 6 procent på det vi köper :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är exakt så man ska se på det. Någonting annat vore totalt felaktigt.

 

Preliminärskatten ingår i företagets lönekostnad som en skuld till skatteverket - den drags från bruttolönen. Arbetsgivaravgiften beräknas på bruttolönen, och är en kostnad företaget ska betala.

 

Så kan det väl kortfattat sammanfattas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preliminärskatten ingår i företagets lönekostnad som en skuld till skatteverket - den drags från bruttolönen. Arbetsgivaravgiften beräknas på bruttolönen, och är en kostnad företaget ska betala.

 

Så kan det väl kortfattat sammanfattas

 

Det som många anställda missar - om inte de allra flesta - är att företaget "osynligt" betalar en mängd avgifter till staten. Den stora majoriteten ser bara de där c:a 35% skatt som dras på bruttolönen och tänker inte så mycket på socialavgifterna. Därför har jag på mitt företag infört en lönespecifikation på vilken den anställde klart ser exakt hur mycket denne i verkligheten kostar för företaget. Hittills har jag bara hört positiva kommentarer till denna information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var någon bensinmack som tog och skrev ut bensinpriset på kvittot i klartext (typ 10%) och sedan skatten (900%) och momsen (25% på skattade priset). Tyvärr så fick dom inte fortsätta med det.

 

Edit: Jag högg till lite i ovan, men efter en googling: För varje 10kr du betalar i bensinmacken tar staten 7.06 och bensinbolaget får 2.94

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var någon bensinmack som tog och skrev ut bensinpriset på kvittot i klartext (typ 10%) och sedan skatten (900%) och momsen (25% på skattade priset). Tyvärr så fick dom inte fortsätta med det.

 

Edit: Jag högg till lite i ovan, men efter en googling: För varje 10kr du betalar i bensinmacken tar staten 7.06 och bensinbolaget får 2.94

 

Dessutom skatt på moms... Grrr! Nu blir jag lite arg... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte detta lösningen till skatteproblemen ni lirar på skattefria sidor och tar ut till neteller. Efter det sätter ni tillbaka pengarna på en skattefri pokersite och tar ut dem därifrån.

Sen spelar man lite på den skattefria sidan för att göra dem lite små nöjda så de inte tror de blir utnyttjade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte detta lösningen till skatteproblemen ni lirar på skattefria sidor och tar ut till neteller och sen sätter ni tillbaka pengarna på skattefri pokersite och tar ut dem därifrån..sen spelare man lite på den skattefria sidan för att göra dem lite små nöjda så de inte tror de blir utnyttjade

 

Tja, det kan tyckas "smart", men det finns ingen annan lösning på "skatteproblemen" än att bita i det sura äpplet och betala skatt om man spelar på sajter utanför EU, typ Pokerstars. Om man försöker trixa och dona så kan man alltid till slut råka illa ut och bestraffas med såväl skattetillägg på 40% och kanske även - hårddraget - ett åtal för skattebrott, även om det givetvis är mycket osannolikt. Varför inte i stället spela på garanterat skattefria sajter så slipper man alla dessa frågor om skatt hit eller dit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här borde väl vara helt okej.. säg att jag ska ta ut från skattefri sajt->Neteller->Bankkontot.

 

---------------------------------------

1.Gör en överföring från sajten till neteller och spara/skriv ut och spara kontohistoriken. (~Withdraw to neteller: $500.)

 

2. ta en kopia/spara/skriv ut/ whatever på Netellers kontohistorik, där man ser att pengarna kommer från ovanstående sajt som ju är skattefri. (samma summa givetvis)

 

3. Gör ett uttag till Bankkontot och ta en kopia/spara/skriv ut kontohistoriken för överföringen till bankkontot.

 

Behövs det göras samma sak åt andra hållet? (Bank->Neteller-Sajt??)

---------------------------------------

 

 

Spara alla papper i en pärm, och gör alltid samma sak för varje gång du spelar. (på skattefria sajter). Skulle skatteverket fråga så har du allt redan.

 

 

 

En bra idé eller är det krångligare än så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar bara på hur skattekontoret skulle få reda på hur mycket man tjänat på pokern, de har väl knappast tillgång till mina Netellerkonton???

 

Om du tjänar stora pengar så lär du nog få en fråga så småningom (inom x antal månader eller år), särskilt om du köper bil, båt, hus och herresäte samtidigt som du deklarerar noll och går på a-kassa.

 

I övrigt? Ja, hur får Skatteverket veta att du tjänar pengar på poker? Genom att du är ärlig och deklarerar dina inkomster från icke-skattefria sajter. Om du spelar på skattefria sajter (särskilt de utländska) så bör du nog spara lite kontohistorik, ifall du skulle få en förfrågan från myndigheterna.

 

Med den lagstiftning vi har idag (och den kan man ju tycka en del om) så är du faktiskt en skattefuskare om du inte deklarerar dina pokervinster från icke-EU-sajter. Notera att det är själva vinsterna från spelandet som beskattas, inte på vilket sätt du gör uttagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger som så många andra. Så länge inte spelförluster är avdragsgilla så borde inte vinster vara beskattningsbara :)

 

NETeller + Debit Card = ovetande skattemyndighet...

 

HA!

OMg, min nya livsfilosofi.

 

 

och till trådskaparen: oroa dej inte över vinstbeskattning, det vänder snart för dej ska du se ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...