Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

Funderar på att spela wsop i sommar..vet att lagarna är helt störda, men iallafall.. om jag cashar för 5k$ i en turnering där nere och lagt totalt 20k$ på inköp under en veckas tid. Skulle ni tagit med denna 5k "vinst" i deklarationen och sen skatta för hela summan? Eller skippat de pga den minst sagt sjuka lagstiftningen...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Funderar på att spela wsop i sommar..vet att lagarna är helt störda, men iallafall.. om jag cashar för 5k$ i en turnering där nere och lagt totalt 20k$ på inköp under en veckas tid. Skulle ni tagit med denna 5k "vinst" i deklarationen och sen skatta för hela summan? Eller skippat de pga den minst sagt sjuka lagstiftningen...?
Vinner du och ändå väljer att inte ta emot vinsten så måste du ändå skatta för den. Finns regler/lagar och rättsfall på folk som vunnit/jobbat och sen skänkt sina pengar men ändå varit tvungen att betala skatten. Jag minns inte exakt den juridiska termen eller namnet på principen ... men det handlar om att du har möjlighet att förfoga över pengarna och att det är din "arbetsinsats" som är avgörande. *bust*

 

... men det kanske inte var svar på din fråga riktigt ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... men det kanske inte var svar på din fråga riktigt ...

 

Nej inte riktigt svar på min fråga.. i exemplet är jag back 15k$ men enligt skatteverket blir detta en beskattning på de 5k$ jag "vunnit"..

 

edit: Hänger nu med på vad du menar i ditt resonemang...men det jag frågar är skulle du tagit med detta i deklarationen som en vinst på 5k$? för det är ju väldigt orimligt att betala för en inkomst som egentligen aldrig existerat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att spela wsop i sommar..vet att lagarna är helt störda, men iallafall.. om jag cashar för 5k$ i en turnering där nere och lagt totalt 20k$ på inköp under en veckas tid. Skulle ni tagit med denna 5k "vinst" i deklarationen och sen skatta för hela summan? Eller skippat de pga den minst sagt sjuka lagstiftningen...?

 

Du lär bli tvungen att skatta för vinsten, du får inte ut pengarna utan pappersarbete, och skatteverket kommer få koll på dig.

 

Heter du Anders Andersson eller annat skitvanligt namn så kanske du slinker, inte annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte riktigt svar på min fråga.. i exemplet är jag back 15k$ men enligt skatteverket blir detta en beskattning på de 5k$ jag "vunnit".. Det jag frågar är skulle du tagit med detta i deklarationen som en vinst på 5k$?

 

Om du inte tar upp den så får du skattetillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att "få rätt". Det vill man inte ha. Man vill ha 30% schablonskatt på uttagen istället för 30% på vinstpoterna som är det rätta. Så varför skulle man vilja dra i gång nån apparat på att få betala flera 1000% skatt på sina nettovinster som den lagliga regeln ofta ger.

 

Har man inget mer än dessa 30% på uttagen att oroa sig för så kan man ju glatt spela på icke EU siter om man tycker att det är värt 30% dvs. Det som gör att man inte vill spela är ju att det inte är värt 1000% eller mer i skatt.

 

Jag kan bara hålla med. Jag inser när jag läser texten att jag uttryckte mig lite märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det är obegripligt att någon som drar in hundratusentals kronor i månaden på poker väljer att spela på en icke-skattefri sajt. Jag rekommenderar alla storspelare att spela på en sajt inom EU. Inom hur många yrken kan man helt lagligt välja om du ska skatta eller inte? Ändå sitter många och storspelar på Stars med flera icke-EU-sajter.

 

Så fort myndigheterna börjar intressera sig för någon spelare så ligger man redan kraftigt i underläge, särskilt när det handlar om skatter. Som du kanske vet har vi omvänd bevisbörda i skattefrågor i Sverige vilket innebär att Skatteverket kan påstå att du har vunnit alla dina pengar på Pokerstars och sedan är det upp till dig att bevisa att så inte är fallet.

 

När det gäller lagtolkningen så ser praxis idagsläget ut att Skatteverket schablonbeskattar uttagen från icke skattefria sajter med 30%. Det må vara rätt eller fel, men tänk dig vilken apparat som du behöver dra igång för att "få rätt". Är du beredd på det och den tidsåtgång som behövs?

 

Tidigare hade Skatteverket inte resurser överhuvudtaget att göra några större insatser, men nu tycks det fått ökade resurser att "jaga" handel på nätet, och även pokerspelare.

 

Givetvis är det så att Skatteverket koncentrerar sig på de namnkunniga spelarna och på de som vinner eller hamnar i topp i de större turneringarna. En svensk som vinner Sunday Million kan nog vara ganska säker på att denne inte kommer undan beskattning.

 

Jag är inte alls insatt, men det där låter lite konstigt för mig.

De "vet" att de gör fel beslut, men altenativet är att ignorera det helt.

För som ni tidigare har kommit fram till är det i princip omöjligt att bokföra varje enskild pott eller turneringsinkomst, alltså tar skatteverket in en summa pengar som dom vet att är för liten istället för att inte ta in någon alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls insatt, men det där låter lite konstigt för mig.

De "vet" att de gör fel beslut, men altenativet är att ignorera det helt.

För som ni tidigare har kommit fram till är det i princip omöjligt att bokföra varje enskild pott eller turneringsinkomst, alltså tar skatteverket in en summa pengar som dom vet att är för liten istället för att inte ta in någon alls?

 

Ja, så tycks det vara idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man klonkar ett wsop-paket på $15k genom att vinna ett raked hands race behöver man då skatta på detta?

 

Paketet är helt personligt, kan inte bytas mot pengar eller överlåtas. Verkar väldigt orimligt o skatta. Tänk om någon mininöjesspelare klonkar en satelit för 5 dollar och behöver skatta 30% på 15k. Hur fungerar det. Någon som vet?

 

Beror på om sajten du vunnit paketet på är skattefri eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gdaily:

 

Innebär detta att alla sponsrade spelare är skatteskyldiga på alla inköp de får betalt av sponsorn. Även från icke skattefria siter? Menar det är ju inga vinster utan sponsring?

 

 

I teorin borde nog sponsrade spelare bli förmånsbeskattade på sponsringen, ja. Om de är så snälla att de anmäler detta till skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilt på utsugarna

 

Så fick man blanketter hem från skatteverket häromdagen. I deras preliminära skatteuträkning ska jag skatta en mindre summa, pga lite vinster på fonder.

 

Bäst att snällt betala detta utan att ta upp uttag på dryga millen över det senaste året?

 

Mina vinster är mestadels skattefria (tror jag) med undantag för en klonk i ftops som jag skickade till bankkontot via neteller (full tilt är inte skattefritt, elr??).

 

Borde inte vara nån skatt överhuvudtaget... man slåss tillräckligt med rejken imo. Och att betala tex 10k för att effektivt delta i en 7k-turnering... ganska mkt EV förlorat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilt på utsugarna

 

Så fick man blanketter hem från skatteverket häromdagen. I deras preliminära skatteuträkning ska jag skatta en mindre summa, pga lite vinster på fonder.

 

Fy fan alltså, hade de inte slösat bort massa pengar på vägar, skolor och sjukvård hade vi sluppit utsugarna. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin borde nog sponsrade spelare bli förmånsbeskattade på sponsringen, ja. Om de är så snälla att de anmäler detta till skatteverket.
Va? Näää, så kan det inte vara. En förmån är något man får i ett anställningsförhållande. Jag kan inte tänka mig att ett sponsoravtal kan räknas dit. Rimligtvis borde hela sponsringspaketets värde tas upp till beskattning i inkomstslaget tjänst. ... Jag skulle dock kunna sträcka mig till att inkomsten inte är PGI.

För att det ska bli förmånsbeskattat måste nog... eller nej, hur jag än vänder och vrider på det kan det inte bli en förmån. Sorry. (Iaf. som jag spontat ser det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det blir ju inte direkt bättre om det skulle skattas i Tjänst.

 

Påminn mig i alla fall om att aldrig någonsin bli sponsrad i lotteriier...

 

Det är tillräckligt svrt att deklarera ändå, jag har ringt tre samtal till Skv idag och fått tre olika svar (efter det att jag och en kompis mailade samma fråga och fick två olika svar) på eb fråga som rör blanketterna K10/K12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, det blir ju inte direkt bättre om det skulle skattas i Tjänst.
Beror ju på vilken marginalskatt du har? tjänar du lite och bor i rätt kommun kan du ju hamna under 30%.

 

Påminn mig i alla fall om att aldrig någonsin bli sponsrad i lotteriier...
Inkomstskatt, skattetillägg, kapitalskatt och byte av % med andra spelare... en liten klonk kan sluta på minus! :)

Ni som kan tänka er att sponsra gdaily - han vill inte - sponsra mig istället! ;-)

 

Det är tillräckligt svrt att deklarera ändå, jag har ringt tre samtal till Skv idag och fått tre olika svar (efter det att jag och en kompis mailade samma fråga och fick två olika svar) på eb fråga som rör blanketterna K10/K12
Ah! Du spelar "skatte-lotto" hör jag. GL!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vilken marginalskatt du har? tjänar du lite och bor i rätt kommun kan du ju hamna under 30%.
Jag tänkte mer på risken att skv anser att man bedriver näringsverksamhet då, och åker på sociala avgifter och skit också. För dessa avgifter lär de ju inte kunna kräva de utländska spelbolagen på, efersom dessa enligt lag inte kan finnas i Sverige?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mer på risken att skv anser att man bedriver näringsverksamhet då, och åker på sociala avgifter och skit också. För dessa avgifter lär de ju inte kunna kräva de utländska spelbolagen på, efersom dessa enligt lag inte kan finnas i Sverige?
Sant. Men en enda enstaka sponsring är troligen inte näringsverksamhet. Men ta t.ex. en av de mer kända forumprofilerna som får åka till Estland och Aruba och blir sponsrad samt inte har några andra förvärvsinkomster... då börjar vi närma oss gränslandet för vad Skratteverket kan acceptera?

Usch, fan jag skulle aldrig ha börjat plugga juridik. Köra glassbil var så mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Kanske är värt en egen tråd men... Hur tror ni FRA-lagen kommer förändra skattesituationen för onlinepoker? SKV kommer ju inte ens behöva få ut namn på kända nicknames från siterna, räcker ju med att de "avlyssnar" deras emails eller helt enkelt spårar deras trafik.

 

Citerar från en hemsida: "Även regering och myndigheter ges befogenhet att söka i den privata kommunikationen. Lagen öppnar för nya, godtyckliga användningsområden. Materialet kan dessutom lätt missbrukas eller hamna i fel händer.". http://www.stoppafralagen.nu/

 

Så uppenbarligen lär SKV få "avlyssna" email och trafik till pokersajter bäst de vill. Är inte så jätteinsatt i vad lagen säger, mer än vad den länkande hemsidan sammanfattar, så någon som har större insikt i lagen. Hur tror ni lagen kan påverka skattesituationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...