Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

Jag säger som så många andra. Så länge inte spelförluster är avdragsgilla så borde inte vinster vara beskattningsbara :)

 

NETeller + Debit Card = ovetande skattemyndighet...

 

NETeller har jag aldrig använd, så låt oss säga att någon inte vill att skattemyndigheten ska få veta. Så hur skulle man göra exakt ? :P med debit card menar du ens vanliga visa eller mastercard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

OK då kan jag svara på frågan eftersom skattehandläggarna inte vet (jag är inte direkt förvånad). Så här ligger det till statsrättsligt:

  • Gibraltar är EG-medlem sedan 1973 (samtidigt med Storbritannien) och sedermera EU-medlem.
  • Jersey är varken EU-medlem eller associerad till EU. Man är dock med i EU:s tullunion.
  • Nederländska Antillerna är inte EU-medlem. Däremot är man associerad till EU, dock ej i skattehänseende.

Vad innebär det här då? Jo, alla sajter som är registrerade på Gibraltar är skattefria. Ingen sajt som är registrerad på Nederländska Antillerna eller Jersey (eller någon annan kanalö för den delen) är skattefri.

Ah, tack! Har du en källa också?

Diskussionen dök upp då vi diskuterade uppskov av beskattning på permanentbostad. Uppskov är inte kul. Man borde skrota uppskoven. Slukar en massa resurser!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, tack! Har du en källa också?

Diskussionen dök upp då vi diskuterade uppskov av beskattning på permanentbostad. Uppskov är inte kul. Man borde skrota uppskoven. Slukar en massa resurser!

 

Min källa är min kunskap. :-)

 

Men om du vill ha hårda fakta kan du gå in på exempelvis Riksdagens EU-upplysning på http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____3035.aspx. Mer information finns väl också på EU:s officiella hemsida http://europa.eu/.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man betala skatt om man tjänat dryga 30k på pokern men har kvar dom på sidan ? eller ska man betala skatt när man tar ut dom ? eller ska man inte betala skatt över huvudtaget ? spelar på Svenska Spel , som ägs av staten ! gör det ngn skillnad ?

 

Läste i tidningen här om dagen att en kille skulle betala 30 miljoner i skatt :-S , det här måste SVERIGE göra ngt åt och klargöra hur alla pokerspelare ska göra

 

Mvh _SnajdarN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall betala skatt på dom det året du har tjänat dom, om du tagit ut dom, eller förlorat dom, eller köpt en båt med dom är irrelevant.

 

Du spelar på svenska spel, vilket är skattefritt, du skall inte betala någon skatt.

 

Så om jag tar ut pengar från Svenska Spel så ska jag inte betala någon skatt ?

 

finns det någon källa där det står med finskrivet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag tar ut pengar från Svenska Spel så ska jag inte betala någon skatt ?

 

finns det någon källa där det står med finskrivet ?

 

Gå in på Svenska Spels hemsida, klicka in dig på "Poker" och sedan "FAQ", eller sök på "skatt" når du är inne på sajten. Då ser du att vinster på Svenska Spel är helt skattefria, precis som om du skulle ha vunnit på Lotto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
vad händer om man tar ut pengar från neteller?

skatteverket kan väll inte kolla upp vart dom kommer ifrån?

 

Även om man spelat på skattefria sajter så kan man väl inte bevisa det, eller?

 

Kanske borde använda visa istället för neteller på skattefria sajter. Eller kan det bli problem där med?

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gäller den lagen bara sidor inom EU eller alla online sidor?

 

Om det ställe du spelar på ligger inom eu betalar du ingen skatt eftersom dubbelbeskattning inte är tillåten enligt eu-rätt. Annars är det väl 30% skatt om jag inte minns fel. Länk kommer inom kort

 

[edit]Den utlovade länken...

http://www.alltomspel.info/publish/article_229.shtml

[/edit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men gäller den lagen bara sidor inom EU eller alla online sidor?

 

Vet inte riktigt vad du menar nu? poängen är att du ska bevisa varifrån pengarna kommer från... om de sedan gäller svartjobb eller va som helst

Kan du inte visa att pengarna är lagliga/skattefria osv,,, riskerar du ju straffskatt osv(dvs din sak att bevisa att dom är skattefria, inte skatteverkets sak), dom pekar väl bara på summan/nya bilen och undrar varifrån pengarna kommit. Då e de bara att bevisa att dom är lagligt skaffade annars lär de ju bli strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Vet inte riktigt vad du menar nu? poängen är att du ska bevisa varifrån pengarna kommer från... om de sedan gäller svartjobb eller va som helst

Kan du inte visa att pengarna är lagliga/skattefria osv,,, riskerar du ju straffskatt osv(dvs din sak att bevisa att dom är skattefria, inte skatteverkets sak), dom pekar väl bara på summan/nya bilen och undrar varifrån pengarna kommit. Då e de bara att bevisa att dom är lagligt skaffade annars lär de ju bli strul.

 

Så länge man bara spelar på skattefria sajter när man använder neteller så är det ingen fara väl?

Jag menar, allt loggas ju på ett eller annat sätt. Om inte på kontohistoriken på netellerkontot så på sajtens kontohistorik. Har just nu ~10.000kr på 5-6 sajter som jag har satt in via neteller. två av dom är utländska, men där har jag bara $70 som jag tänkte ta ut nu medans det är lite för att undvika framtida problem.

 

Man blir ju lite nojjig..:-)

 

Ni andra som är lite oroliga för sånt här, kör ni med neteller och spelar bara på skattefria sajter eller använder ni bara kort för insättningar/uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på PKR som tydligen inte är skattefritt, men har inte tänkt att ta ut pengarna närmsta tiden,' Blir väl via neteller till nån annan EU sida sen å köra ett år eller 2...

 

 

Så länge man bara spelar på skattefria sajter när man använder neteller så är det ingen fara väl?

Jag menar, allt loggas ju på ett eller annat sätt. Om inte på kontohistoriken på netellerkontot så på sajtens kontohistorik. Har just nu ~10.000kr på 5-6 sajter som jag har satt in via neteller. två av dom är utländska, men där har jag bara $70 som jag tänkte ta ut nu medans det är lite för att undvika framtida problem.

 

Man blir ju lite nojjig..:-)

 

Ni andra som är lite oroliga för sånt här, kör ni med neteller och spelar bara på skattefria sajter eller använder ni bara kort för insättningar/uttag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha vad i....

kan inte tänka mig det..

Men de håller ju på med en utredning om spel och dobbel på lotteriinspektionen nu ju, Verkar som om det blir ett licenssystem trots allt i SVerige.

För inte kan de förbjuda Internetpokern helt eller?

 

Va? :) Affärshemligheter som vi på Skatteverket behåller för oss själva!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cyntax: Försöker du mörka dina egna vinster?

 

Anställd raderade filer - övervakning satt ur spel | 2007-08-06 11:40

Sabotage mot Skatteverkets it-system

Hehe nä, jag har ännu inte fått sparken. Dock har jag bara anställning till 15/9, sen vet jag inte.
Ha ha vad i....

kan inte tänka mig det..

Men de håller ju på med en utredning om spel och dobbel på lotteriinspektionen nu ju, Verkar som om det blir ett licenssystem trots allt i SVerige.

För inte kan de förbjuda Internetpokern helt eller?

Nä, inget kommer att förbjudas. Då jävlar placerar jag ut min trojan som raderar allt!

 

Förresten, idag var jag drabbad av datastrul. Inte på hela dagen kunnde jag skriva ut förfrågningar, övervägande, beslut, meddelanden eller annat skräp som vi skickar. Sårbart system.

 

Nå, beskattning av cash games var samtalsämnet. Min teori är att det är synnerligen svårt att beskatt någon exakt efter de regler som finns. Skatteverket har sina knep för att spåra uttag - man kan "sköna" dom spelarna. Min erfarenhet av "sköningar" är att Skatteverket är alldeles för snälla i sin bedömning. T.o.m. jag har varit för snäll ibland känner jag. Men så länge jag inte jobbar på provision tänker jag inte jaga livet ur någon.

Det finns dom som sätter detta i system. För ganska många är "sköningar" fördelaktigare än vanliga "hederliga" taxeringar.

 

Hade jag dragit in fett med $$$ från någon icke skattefri pokersajt hade jag dragit en chansing iaf. Risken att åka fast vs. risken för en icke fördelaktig "sköning" + straffskatt = bra pot-odds! Och vet man (går att lista ut genom att läsa runt lite här på forumet) lite hur Skatteverket jobbar så är det inte speciellt svårt att trixa sig förbi.

 

En känd person på forumet (som fått en del skattetips via pm) tyckte att jag skulle öppna skatterådgivningsbyrå för pokerspelare. Jag får fundera på det om jag inte får förlängning då. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha Ha tack för hjälpen...

Ja det borde du fan. Många som är intresserade,,,

 

 

Hehe nä, jag har ännu inte fått sparken. Dock har jag bara anställning till 15/9, sen vet jag inte.

Nä, inget kommer att förbjudas. Då jävlar placerar jag ut min trojan som raderar allt!

 

Förresten, idag var jag drabbad av datastrul. Inte på hela dagen kunnde jag skriva ut förfrågningar, övervägande, beslut, meddelanden eller annat skräp som vi skickar. Sårbart system.

 

Nå, beskattning av cash games var samtalsämnet. Min teori är att det är synnerligen svårt att beskatt någon exakt efter de regler som finns. Skatteverket har sina knep för att spåra uttag - man kan "sköna" dom spelarna. Min erfarenhet av "sköningar" är att Skatteverket är alldeles för snälla i sin bedömning. T.o.m. jag har varit för snäll ibland känner jag. Men så länge jag inte jobbar på provision tänker jag inte jaga livet ur någon.

Det finns dom som sätter detta i system. För ganska många är "sköningar" fördelaktigare än vanliga "hederliga" taxeringar.

 

Hade jag dragit in fett med $$$ från någon icke skattefri pokersajt hade jag dragit en chansing iaf. Risken att åka fast vs. risken för en icke fördelaktig "sköning" + straffskatt = bra pot-odds! Och vet man (går att lista ut genom att läsa runt lite här på forumet) lite hur Skatteverket jobbar så är det inte speciellt svårt att trixa sig förbi.

 

En känd person på forumet (som fått en del skattetips via pm) tyckte att jag skulle öppna skatterådgivningsbyrå för pokerspelare. Jag får fundera på det om jag inte får förlängning då. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste ju lotteriinspektionens utredning, verkar ju vara ett licenssystem på g i alla fall. Vad exakt nu det kommer att innebära

 

Hehe nä, jag har ännu inte fått sparken. Dock har jag bara anställning till 15/9, sen vet jag inte.

Nä, inget kommer att förbjudas. Då jävlar placerar jag ut min trojan som raderar allt!

 

Förresten, idag var jag drabbad av datastrul. Inte på hela dagen kunnde jag skriva ut förfrågningar, övervägande, beslut, meddelanden eller annat skräp som vi skickar. Sårbart system.

 

Nå, beskattning av cash games var samtalsämnet. Min teori är att det är synnerligen svårt att beskatt någon exakt efter de regler som finns. Skatteverket har sina knep för att spåra uttag - man kan "sköna" dom spelarna. Min erfarenhet av "sköningar" är att Skatteverket är alldeles för snälla i sin bedömning. T.o.m. jag har varit för snäll ibland känner jag. Men så länge jag inte jobbar på provision tänker jag inte jaga livet ur någon.

Det finns dom som sätter detta i system. För ganska många är "sköningar" fördelaktigare än vanliga "hederliga" taxeringar.

 

Hade jag dragit in fett med $$$ från någon icke skattefri pokersajt hade jag dragit en chansing iaf. Risken att åka fast vs. risken för en icke fördelaktig "sköning" + straffskatt = bra pot-odds! Och vet man (går att lista ut genom att läsa runt lite här på forumet) lite hur Skatteverket jobbar så är det inte speciellt svårt att trixa sig förbi.

 

En känd person på forumet (som fått en del skattetips via pm) tyckte att jag skulle öppna skatterådgivningsbyrå för pokerspelare. Jag får fundera på det om jag inte får förlängning då. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...