Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

Vissa personer här i forumet säger att det är i princip helt riskfritt att ta ut pengar med neteller kortet?

 

Men vad jag vet så kan banken skicka uppgifter till RSV om det handlar om större summor och om det är ofta uttag på hyfade summor?

 

Någon som kan berätta lite mer om NETELLER-KORTET och om det är helt riskfritt osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det handlar om penningtvätt det ni vill göra och det är mycket straffbart och kan omöjligt ske helt utan risk.

 

Förstår mig inte riktigt på forumets policy. I en tråd kan man läsa att forumet inte vill uppmuntra till illegal verksamhet och stänger därför trådar osv. Här skriver man öppet att Neteller + Debitcard funkar bra och det rekommenderas. Känns som lite dubbelmoral. När det är olagliga saker som moderatorer sysslar med själva så är det okej, ibland. Beroende på vem som modererar.

 

För att återgå lite till frågan. Om du tar ut pengar med ditt debitcard och inte lägger in dem på bankkonto så vet inte din bank om att just du har dessa pengar. Det är ett utländskt kontokort som tagit ut pengar.

 

Om du måste lägga in dina svarta obeskattade pengar och få dom vita igen, ja då ska du helt klart undvika insättningar över 100k sek till att börja med. Dessa fastnar i ett speciellt register. I övrigt skulle jag lägga in typ 50k i taget med långa mellanrum och spontant säga i kassan att jag sålt min bil eller liknande. Då slipper den som arbetar där fråga och förmodligen reflekterar denne inte desto mer över varifrån pengarna kommer.

 

Återigen, jag är lite oklar med vad som gäller när man diskuterar sånt här så det vore trevligt om någon moderator kunde skicka PM eller förklara er policy angående uppmuntran och diskussion om illegal verksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har nu läst igenom den här tråden (delvis) och kontentan kan bara vara en:

Det är för eländigt att inte de svenska myndigheterna kan vara så pass tydliga att vi slipper tveka kring frågan om huruvida man ska betala skatt på pokervinster eller ej.

 

Själv försäkrar jag mig om att spela hos spelbolag med sin licens för online poker i EU-området och inbillar mig att mina pengar på detta sätt ej blir "drabbade" av beskattning.

 

Kan för övrigt tipsa om denna artikel i ämnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Själv spelar jag på Absolute Poker och tänkte ta ut pengar nu för första gången. Jag funderar på att skaffa Neteller, men vet inte hur det fungerar. Många påstår att man undviker skatten via dem lättare, men är det inte så att pengarna från Neteller förs över till mitt bankkonto (om jag nu inte vill få hem pengarna via check)? Vad jag hört måste man redovisa för banken samtliga inkomster på kontot..? Undrar också, om jag tar ut pengarna direkt från mitt pokerkonto via check, som skickas hem till mig från USA, hur kan jag då "tvingas" skatta för dom? Borde inte det alternativet vara minst lika riskfritt?

 

Tacksam om någon hjälpsam själ ville hjälpa mig och mina funderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv spelar jag på Absolute Poker och tänkte ta ut pengar nu för första gången. Jag funderar på att skaffa Neteller, men vet inte hur det fungerar. Många påstår att man undviker skatten via dem lättare, men är det inte så att pengarna från Neteller förs över till mitt bankkonto (om jag nu inte vill få hem pengarna via check)? Vad jag hört måste man redovisa för banken samtliga inkomster på kontot..? Undrar också, om jag tar ut pengarna direkt från mitt pokerkonto via check, som skickas hem till mig från USA, hur kan jag då "tvingas" skatta för dom? Borde inte det alternativet vara minst lika riskfritt?

 

Tacksam om någon hjälpsam själ ville hjälpa mig och mina funderingar.

 

Sluta spela på pokersiter som är icke-skattebefriade. Om skattemyndigheten kommer på dig så får du betala typ 500% av dina vinster i skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta spela på pokersiter som är icke-skattebefriade. Om skattemyndigheten kommer på dig så får du betala typ 500% av dina vinster i skatt.

Det finns det väl inte så mkt belägg för. RSV har ju svagt uttalat att det vid beskattningsfrågor kommer att handla om den sammanlagda summan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon lämnar oriktiga uppgifter i sin deklaration så riskerar man ju inte bara eftertaxering utan också ett s.k. skattetillägg. Detta tillägg kan vara nog så kännbart.

 

I övrigt kan jag flika in att skattetillägget är kontroversiellt eftersom EU anser att det är ett straff och ska utdömas av domstol medan svenska staten anser att det är en administrativ avgift, som således Skatteverkets tjänstemän godtyckligt kan lägga på medborgarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Får väl ta det säkra före det osäkra och skatta på pengarna i alla fall, även om det känns åt h*****e fel.

Vetgirig: Fördelen med AP är att många motspelarna håller samma klass som Gajs gör i fotboll. Frågan är dock om det, kontra en pokersajt inom EU, är lönande i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta mindre begåvad har jag en annan fundering. Då jag tidigare spelat och cashat ut pengar från sajter inom EU har jag alltid fått pengarna direkt in på kontot. Hur går jag till väga nu när jag ska skatta på den check som så småningom dyker upp i brevlådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta mindre begåvad har jag en annan fundering. Då jag tidigare spelat och cashat ut pengar från sajter inom EU har jag alltid fått pengarna direkt in på kontot. Hur går jag till väga nu när jag ska skatta på den check som så småningom dyker upp i brevlådan?

Testa apoteket, de borde ha något matnyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
[/b]

 

Är inte så sugen på att få en fet skatteskuld när jag som minst anar det...

Dessutom anser jag att det är rimligt att man följer de lagar som finns i Sverige och att man inte går runt och/eller utnuttjar systemet.

Men du kanske sjukskriver dig även om du inte är sjuk för att jobba svart.

 

För samhället spelar det ingen roll om du spelar på PokerX istället för PokerY så jag har väldigt svårt att lägga en moralisk aspekt på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För samhället spelar det ingen roll om du spelar på PokerX istället för PokerY så jag har väldigt svårt att lägga en moralisk aspekt på det här.

 

Fel. Om du spelar på en sajt inom EU så kommer ju en del av rejken EU-medborgare tillgodo. Eller om du spelar på Svenska Spel så gynnar du den svenska staten, dvs oss själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur stor andel pokerspelare som skulle plussa efter att de först betalat rake o sen dessutom betalat skatt på vinsten.

 

Exakt lika många som plussar idag.

Då räknar vi olika du och jag. Förutsatt att vi pratar om cg och ignorerar de som bara har spelat en handfull händer så uppskattar jag andelen till ungefär 0,000%, på en höft. :-)

 

Fattar inte hur ni orkar oroa er över sånt här dock.

Amen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ok Inkomstskatt på poker. Konstigt eftersom ingen efterfrågar våra "Tjänster". Vi utför ju ingenting. Poker är mer att likna vid Daytrading av aktier än arbete. Har inte RSV förstått det.

 

Om nu poker räknas som arbete och Rouletter, sportsbetting etc som lotteri.

Varför då inte ta sina pokervinster från en site och "tvätta" dessa i rouletten på samma site ? På det sättet så blir ju det hela skattefritt. När sedan siten rapporterar uttag så rapporterar dom ju lotteri vinst istället för arbetsinkomst.

 

Har jag rätt eller har jag fått det hela om bakfoten ?

 

I annat fall får ju Proffesionella nätspelare flytta utomlands eller bilda bolag för att undgå inkomstskatt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Inkomstskatt på poker. Konstigt eftersom ingen efterfrågar våra "Tjänster". Vi utför ju ingenting. Poker är mer att likna vid Daytrading av aktier än arbete. Har inte RSV förstått det.

 

Om nu poker räknas som arbete och Rouletter, sportsbetting etc som lotteri.

Varför då inte ta sina pokervinster från en site och "tvätta" dessa i rouletten på samma site ? På det sättet så blir ju det hela skattefritt. När sedan siten rapporterar uttag så rapporterar dom ju lotteri vinst istället för arbetsinkomst.

 

Har jag rätt eller har jag fått det hela om bakfoten ?

 

I annat fall får ju Proffesionella nätspelare flytta utomlands eller bilda bolag för att undgå inkomstskatt

 

Ja, du har fått det om bakfoten. För det första räknas poker som lotteri och för det andra blir det inte mer skattefritt för att du försöker trixa på olika sätt. I själva verket blir det då ett brott mot lagen om skatteflykt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt lika många som plussar idag. ;) De skulle bara plussa lite mindre.

 

Fattar inte hur ni orkar oroa er över sånt här dock.

 

Där har du inte ens nästan rätt.

Visst finns det en del turneringsspelare som fortfarande skulle plussa.

Men som cashgame-spelare torde du inte ha en sportmössa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattehandläggarna har oftast noll koll på vad som är en skattefri sajt eller inte. Jag har fått hundra svar (nåja 4-5 då) på om Gibraltar, Jersey eller Nederländska Antillerna skulle tillhöra EU/EES eller inte. De flesta säger direkt spontant nej till att t.ex. PartyPoker skulle vara skattefritt.

Kom ihåg att bara begära omprövning nåra vänder innan ni överklagar ;) Blir så mycker roligare process då. Lycka till i SN!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skattehandläggarna har oftast noll koll på vad som är en skattefri sajt eller inte. Jag har fått hundra svar (nåja 4-5 då) på om Gibraltar, Jersey eller Nederländska Antillerna skulle tillhöra EU/EES eller inte. De flesta säger direkt spontant nej till att t.ex. PartyPoker skulle vara skattefritt.

Kom ihåg att bara begära omprövning nåra vänder innan ni överklagar ;) Blir så mycker roligare process då. Lycka till i SN!

 

OK då kan jag svara på frågan eftersom skattehandläggarna inte vet (jag är inte direkt förvånad). Så här ligger det till statsrättsligt:

 

  • Gibraltar är EG-medlem sedan 1973 (samtidigt med Storbritannien) och sedermera EU-medlem.
     
  • Jersey är varken EU-medlem eller associerad till EU. Man är dock med i EU:s tullunion.
     
  • Nederländska Antillerna är inte EU-medlem. Däremot är man associerad till EU, dock ej i skattehänseende.

 

Vad innebär det här då? Jo, alla sajter som är registrerade på Gibraltar är skattefria. Ingen sajt som är registrerad på Nederländska Antillerna eller Jersey (eller någon annan kanalö för den delen) är skattefri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...