Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Var går gränsen för att skatta?

dvs hur mycket ska man ha vunnit för att skatta?

 

Finns ingen nedre gräns för pokervinsterna. Alla måste deklareras om du samtidigt har andra skatter som måste deklareras.

 

 

Men totalt finns det en gräns och om man tjänar mindre än en visst belopp totalt sätt så slipper man deklarera. Detta för att det finns en allmänt avdrag som alla får göra så om man tjänar mindre än det totalt så betalar man ingen skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men totalt finns det en gräns och om man tjänar mindre än en visst belopp totalt sätt så slipper man deklarera. Detta för att det finns en allmänt avdrag som alla får göra så om man tjänar mindre än det totalt så betalar man ingen skatt.

 

Well...

 

Poker är inkomst av kapital och skall alltid redovisas.

 

Allmänt avdrag dras mot inkomst av tjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har vidare stor koll på sådant här, finns det egentligen någon risk för att skatta? Ponera att jag vinner en storturnering och tar ut 1 miljon kronor till mitt visa kort från siten, vad kommer händer?

 

Om du vinner en så pass stor summa på en icke-EU sajt så lär det nog komma ut till Skatteverket på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Spelar på unibet (microgaming) och undrar lite om skatt. Betalar man skatt på all vinst (inget nedre tak) och hur beskattas den...per dag, månad eller år?`

 

Kanske står det någon under föregående 47 sidor...men jag orkar inte...hoppas någon vet

 

Tjockis

 

På sajter som exempelvis Pokerstars och Paradise Poker ska du själv anmäla dina vinster till det svenska Skatteverket och sedan betala in 30% vinstskatt. På sajter som ligger inom EU behöver du inte göra någonting eftersom de är skattefria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Spelar på unibet (microgaming) och undrar lite om skatt. Betalar man skatt på all vinst (inget nedre tak) och hur beskattas den...per dag, månad eller år?`

 

Kanske står det någon under föregående 47 sidor...men jag orkar inte...hoppas någon vet

 

Tjockis

 

Jag har ställt samma fråga i lite olika trådar här, men ingen verkar a) veta eller b) vilja svara. Men utifrån det lilla jag vet så borde Unibet vara skattefritt. Kollar man i avtalet så nämns bara Malta, och då vissa Prima (Microgaming)-sajter är skattefria så borde väl Unibet vara det. De har ju sin licens på Malta. Men jag kanske har missförstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, jag har försökt läsa mig till en del, men inte funnit det jag letar efter.

 

Spelar på en skattefri site. Antal dollar är hypotetiska...

 

1. Om man nu totalt tjänar $10000 på ett år, ska man redovisa att man haft en inkomst på $10k i sin deklaration, även om det är via en skattefri sida?

Det jag vill få svar på är alltså om skatteverket vill ha in ens siffror på inkomst, även om man inte behöver skatta för inkomsten.

 

2. Hur fungerar det med rakeback? Hur redovisas detta och hur beskattas rakeback?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om man nu totalt tjänar $10000 på ett år, ska man redovisa att man haft en inkomst på $10k i sin deklaration, även om det är via en skattefri sida?

Det jag vill få svar på är alltså om skatteverket vill ha in ens siffror på inkomst, även om man inte behöver skatta för inkomsten.

 

2. Hur fungerar det med rakeback? Hur redovisas detta och hur beskattas rakeback?

 

1. http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=26185&highlight=deklarera+skattefri

 

2. http://www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/privatehandel/privatehandelspel/5.dfe345a107ebcc9baf80007946.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Låt oss säga att en pokerspelare drar in 300.000 ett år, han har inget jobb är inte anmäld till nån a-kassa. Finns det då någon här som någonsin hört eller själv fått deklarera/redovisa för vart de fått sin inkomst/leverbröd ifrån. Jag menar de måste ju undra..??

 

Om jag nu själv lirar på ex partypoker som är skattefritt. Hur redovisar jag en stora vinster från cashgames? Sparar spelbolagen all handhistorik från flera år? Är det är det en kilometer handhistorik de vill ha på skattemyndigheten. Någon som vet? Kanske finns bevarat i tråden, då e jag sorry...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att en pokerspelare drar in 300.000 ett år, han har inget jobb är inte anmäld till nån a-kassa. Finns det då någon här som någonsin hört eller själv fått deklarera/redovisa för vart de fått sin inkomst/leverbröd ifrån. Jag menar de måste ju undra..??

 

Om jag nu själv lirar på ex partypoker som är skattefritt. Hur redovisar jag en stora vinster från cashgames? Sparar spelbolagen all handhistorik från flera år? Är det är det en kilometer handhistorik de vill ha på skattemyndigheten. Någon som vet? Kanske finns bevarat i tråden, då e jag sorry...

 

 

Du kan bli slumpmässigt utvald.

 

Om det är skattefritt behöver du inte redovisa, så vad skall du då ha handhistoriken till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att en pokerspelare drar in 300.000 ett år, han har inget jobb är inte anmäld till nån a-kassa. Finns det då någon här som någonsin hört eller själv fått deklarera/redovisa för vart de fått sin inkomst/leverbröd ifrån. Jag menar de måste ju undra..??

 

Om jag nu själv lirar på ex partypoker som är skattefritt. Hur redovisar jag en stora vinster från cashgames? Sparar spelbolagen all handhistorik från flera år? Är det är det en kilometer handhistorik de vill ha på skattemyndigheten. Någon som vet? Kanske finns bevarat i tråden, då e jag sorry...

 

 

Du kan bli slumpmässigt utvald.

 

Om det är skattefritt behöver du inte redovisa, så vad skall du då ha handhistoriken till?

 

 

Det är det som är frågan, OM du måste redovisa måste du väl bevisa att vinsterna är från skattefria sajter, det man undrar är hur det ska gå till, hur redovisar man att pengarna de facto är skattefria?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har vidare stor koll på sådant här, finns det egentligen någon risk för att skatta? Ponera att jag vinner en storturnering och tar ut 1 miljon kronor till mitt visa kort från siten, vad kommer händer?

 

Om du vinner en så pass stor summa på en icke-EU sajt så lär det nog komma ut till Skatteverket på ett eller annat sätt.

 

alla överföringar på >150k SEK som kommer från utlandet måste av banken rapporteras in till RSV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har vidare stor koll på sådant här, finns det egentligen någon risk för att skatta? Ponera att jag vinner en storturnering och tar ut 1 miljon kronor till mitt visa kort från siten, vad kommer händer?

 

Om du vinner en så pass stor summa på en icke-EU sajt så lär det nog komma ut till Skatteverket på ett eller annat sätt.

 

alla överföringar på >200k SEK som kommer från utlandet måste av banken rapporteras in till RSV.

 

"Bankerna är enligt lag skyldiga att till skatteverket rapportera utlandsbetalningar över 150.000kr eller motvärdet därav."

- Ordagrant från Handelsbankens avi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har vidare stor koll på sådant här, finns det egentligen någon risk för att skatta? Ponera att jag vinner en storturnering och tar ut 1 miljon kronor till mitt visa kort från siten, vad kommer händer?

 

Om du vinner en så pass stor summa på en icke-EU sajt så lär det nog komma ut till Skatteverket på ett eller annat sätt.

 

alla överföringar på >200k SEK som kommer från utlandet måste av banken rapporteras in till RSV.

 

"Bankerna är enligt lag skyldiga att till skatteverket rapportera utlandsbetalningar över 150.000kr eller motvärdet därav."

- Ordagrant från Handelsbankens avi.

 

inom vilket tidsspann?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte har vidare stor koll på sådant här, finns det egentligen någon risk för att skatta? Ponera att jag vinner en storturnering och tar ut 1 miljon kronor till mitt visa kort från siten, vad kommer händer?

 

Om du vinner en så pass stor summa på en icke-EU sajt så lär det nog komma ut till Skatteverket på ett eller annat sätt.

 

alla överföringar på >200k SEK som kommer från utlandet måste av banken rapporteras in till RSV.

 

"Bankerna är enligt lag skyldiga att till skatteverket rapportera utlandsbetalningar över 150.000kr eller motvärdet därav."

- Ordagrant från Handelsbankens avi.

 

inom vilket tidsspann?

 

Vid utlandsbetalningar som överstiger 150 000 kr ska valutahandlaren rapportera till Riksbanken och till Skatteverket med en kontrolluppgift (skattekontroll och statistiska ändamål).

Detsamma gäller för införsel till Sverige.

Begränsningen ska gälla per år, men jag är tveksam till om denna regel efterföljs.

http://www.privataaffarer.se/experten/showanswer.asp?questionid=9783

 

EDIT: Efter att ha läst Skatteverkets blankett om Kontrolluppgifter.

Sidan 34. -Betalningar till och från Utlandet, så verkar det vara enskild betalning... inte ett helt år som experten ovan trodde. Fast det kanske beror på hur dom ser på "delbetalning".

 

"Även mindre betalningar om dessa utgör delbetalningar av en summa som överstiger 150 000 kr."

- Att vinna flera gånger på ett år och ta ut pengar är ju inte precis nån delbetalning, även om det skulle komma från samma bolag,....men vete attan hur dom ser på det. Det är väl bäst du frågar din bank vad dom rapporterar.

http://www.skatteverket.se/download/18.731e901069429e49580001558/37319.pdf#search=%22valutahandel%20kontrolluppgift%20150%20000%22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga angående skatter vid uttag via Neteller. Jag har gjort ett sjukt klantigt misstag och tagit ut $25k direkt från Neteller till mitt bankkonto. Om man skulle bli kontaktad av skatteverket, måste man bevisa att pengarna kommer från en skattefri sajt eller måste de bevisa att de inte gör det? Går det överhuvudtaget att bevisa det, från min sida? Räcker det att visa att jag totalt under året tagit ut mer från Betfair än de pengarna jag nu tog ut? Dålig koll på hur det funkar..

 

Har för övrigt pratat med Neteller angående utbetalningen, som dök upp på mitt bankkonto igår. De kan göra en så kallad "call back" och dra tillbaka pengarna till Neteller. Skulle det hjälpa ur skattesynpunkt, trots att det syns på kontoutdraget? Går det att hävda ett misstag har begåtts?

 

Bespara mig allt snack om att jag borde tagit ut mindre åt gången och helst från Betfair. Kommer naturligtvis inte att göra om misstaget...

 

All hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga angående skatter vid uttag via Neteller. Jag har gjort ett sjukt klantigt misstag och tagit ut $25k direkt från Neteller till mitt bankkonto. Om man skulle bli kontaktad av skatteverket, måste man bevisa att pengarna kommer från en skattefri sajt eller måste de bevisa att de inte gör det? Går det överhuvudtaget att bevisa det, från min sida? Räcker det att visa att jag totalt under året tagit ut mer från Betfair än de pengarna jag nu tog ut? Dålig koll på hur det funkar..

 

Har för övrigt pratat med Neteller angående utbetalningen, som dök upp på mitt bankkonto igår. De kan göra en så kallad "call back" och dra tillbaka pengarna till Neteller. Skulle det hjälpa ur skattesynpunkt, trots att det syns på kontoutdraget? Går det att hävda ett misstag har begåtts?

 

Bespara mig allt snack om att jag borde tagit ut mindre åt gången och helst från Betfair. Kommer naturligtvis inte att göra om misstaget...

 

All hjälp uppskattas!

 

Vet inte hur man ska gå tillväga för att bevisa och vad som krävs(knappast nån som vet antar jag, ska man skicka in 1miljon handhistorys eller...) Men det vet jag iaf: Det är ALLTID den skattskyldiges uppgift att bevisa varifrån pengarna kommer, kan man inte det så blir det väl skönstaxering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...