Gå till innehåll

1 år, 1 miljon


Noslen

Recommended Posts

känner man sig absolut inte motiverad ska man ABSOLUT inte spela även om man har satt upp mål för då går det oftast rakt åt helvete, då är det bra mkt bättre att bli studera poker istället och skita i målen, dock när det gäller motionera håller jag med dig helt och hållet. Det är trots allt pengar vi snackar om här

 

Det är lite lyxigt att inte jobba bara för att man inte är motiverad. Har man ett ok grundspel så ser jag ingen direkt nackdel med att pressa sig själv lite genom att spela även om man inte känner för det.

 

Helt annan sak om man är trött, hungrig, nere eller likn. Då är det direkt dåligt att sätta sig och lira.

 

 

Ibland måste man pressa sig själv för att bli bättre i framtiden.

Detta kan jämföras med gymmet då du måste pressa dig för att bli starkare.

 

Det kan ske t.ex. skola eller jobb jämfört med att vara ledig flera månader.

(Jag baserar detta på egen erfarenhet)

I slutändan när man varit ledig en längre tid slutar det med att man hinner med lika lite/mycket som när man dessutom har ett jobb.

Jag tror att jag har lärt mig att undvika detta nu men inser att det är lätt hänt. Varav det är viktigt att pressa sig själv (till en viss gräns).

 

Men aboslut att det skulle kunna vara bättre att fara och träffa polarna och bestämma sig för att köra lite extra händer dagen efter istället och sen verkligen genomföra det.

 

Viktigt att man sätter upp mål som är rimliga. Ett dagsmål ska ju bara vara en riktlinje, inte ett krav. Om händerna spelas dagen efter eller innan är ju egentligen oväsentligt, huvudsaken är att man till sist hamnar så nära månadsmålet (eller vad man nu har) som möjligt. Gör man inte det har man antingen satt ett för högt mål eller varit för lat.

 

Vet att Malcolm Gladwell nämner de känslomässiga effekterna man kan få av att le och även få fram ilska och ledsamhet, tror han härleder till en amerikansk studie om olika stammar i jungeln. Coolt 4real.

 

Detta är något vi jobbade mkt med när jag drev min Pressbyrå. Leende och glädje säljer. Och varför gör det det? Jo för att vi människor gillar att vara glada. Vi gillar även att göra andra glada. Människor gillar människor som gillar människor. Helt enkelt. :-D

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Leende

 

Jag föredrar tim-mål framför handmål. På så sätt slipper jag stressa upp mig ifall det under perioder inte finns så många bra bord med fint värde osv och kan vara nöjd ändå

 

En grej jag funderat mkt på att köra istället för handmål.

Jobba mer med kvalitet och planera in pokern som ett heltidsjobb, typ 38 tim/v. Helst ska man skaffa sig ett grindkontor utanför hemmet. Som att åka till en arbetsplats.

 

Om det är något jag måste jobba med i mitt pokerliv så är det just att vara borta från datorn när jag inte lira. Att skilja på jobb och fritid. just nu är allt bara en enda röra på den fronten. Lätt att man kastar bort flera timmar per dag på onödigt surfande, msn:ande å likn. Typ kolla aftonbladet.se 10 ggr om dagen. Nej, där har jag något att fundera på.

 

 

Att sätta mål är skitsvårt, nästan oavsett vad det handlar om man vill uppnå. Nästan alla mål har både en kvantitativ och kvalitativ aspekt. Ett visst beting måste utföras, men det kan inte utföras precis hur som helst. Jag har jobbat i olika typer av projekt rätt många år och kan en del om planering, tidsuppskattning inom mitt område. Ändå går man ofta fel och missar i sina bedömningar. Människor verkar ofta överskatta sin förmåga och underskatta de svårigheter som finns på vägen. Och "realister" är inte bra alla gånger de heller eftersom de är så förbannat försiktiga och defensiva att man inte kommer nånvart om de får råda.

 

Det bästa sättet att lära sig på är att hela tiden utvärdera resultaten efter vägen och fundera på vad som gick fel och varför. När det gäller poker och tidsmål så kanske man borde göra korta anteckningar efter varje session om hur man kände sig och hur man spelade. Man kan också notera när man valde bort att spela och varför. Har man bara en viss förmåga till självreflektion kanske man kan se mönster som ger input till kommande planering och mål. Kanske funkar det inte att spela längre sessioner kvällstid för att man helt enkelt inte kan hålla skärpan uppe mentalt eller blir fysiskt trött i ögon eller axlar? Kanske ägnar man sig alldeles för mycket åt samma sak vi brukade kalla "tentaflykt" när jag pluggade; dvs uppfinner massa anledningar att slippa sätta sig vid böckerna/datorn. Kanske pressar man sig för hårt i perioder och blir sen så trött att man felaktigt "belönar" sig själv med att vila och hoppa över pokern för länge? Bara några exempel.

 

Mål ska vara tuffa, men ändå möjliga att nå. Det är inte bra för psyket att sätta mål man ständigt misslyckas att uppnå, även om resultatet i sig kanske ändå är hyggligt. Man kan få input utifrån till mål och ibland styrs man ju också rent praktiskt av det. Vill beställaren ha grejerna klara om 4 månader måste vi jobba utifrån det. Ska jag leva på poker och behöver dra in 20K SEK i snitt per månad för att det ska funka så måste jag sätta ett handmål som är kompatibelt med det utifrån vad jag vet om min snittwinrate på nivån. Men i grunden är det man själv som måste sätta sina egna mål för att lyckas.

 

Mycket bra skrivet. Du får allt här. :)

 

Har nu tagit mig igenom din eminenta dagbok, tackar för den inspirerande läsningen! Lätt att känna igen sig i dina tankegångar och inte minst swings:roll:

 

Lycka till me slitet!

 

Tack och lycka till själv. :)

 

Ska inte komma med nån roman här men bra skrivet i ovanstående poster.

 

Grejen är att jag har aldrig suttit i den positionen där haft nåt mål att få in ett visst antal händer. Men när man var färsk på detta så lira man ju oavsett sinnesstämning och fysiskt tillstånd. Detta händer ju i princip aldrig mer. Jag lirar endast utvilad, på gott humör och en känsla av att jag tycker det är skoj det jag håller på med. Cost savings för min del i alla fall.

 

Du har helt rätt. I grunden måste man ju förstås trivas med att spela poker, annars kommer det aldrig funka.

 

Varit inne på det innan men man måste skilja på mål och krav.

Mål ska inte vara ett krav, det ska funka som ett redskap att förflytta sig framåt.

 

Gl med liret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 624
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

du är för fan sinnessjuk hur mkt fick du i rb förra månaden? :D

 

Förra månaden var jag lat. Denna månad räknar jag med 100k händer och ca 4k€ i rb. Dock har volymen varit på bekostnad på spelet så framöver kommer jag sätta tim-mål istället för hand mål och satsa på kvalité och hård table-selecting.

 

Egentligen självklart men det har också varit nyttigt att tänja på gränserna och utmana sig själv med att spela stor volym. Nu plockar jag en 90 min session som ingenting - förut var jag helt slut efter 60 min.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsdag 16 september. Dag 153.

 

Halva månaden har gått och det är läge att göra en liten utvärdering.

 

Mitt handmål som jag satte 1:a sep visade sig vara rimligt och jag hamnade bara några få k nävar efter. 59756 händer spelade so far.

 

Dock har spelresultatet helt uteblivit. Ligger 2566€ back, blandat nl 50, nl100 och ca 1 k nävar nl200. Totalt har jag en bb/100 på -3,5.

 

Vad säger då detta? Tja, jag ligger visserligen lite under ev och visst kan det vara varians men trots att jag har mer kunskap än någonsin och är mer uthållig än någonsin så är det något som inte verkar stämma.

 

Ang målplanen så kommer jag att jobba med tim-mål framöver. Handmål är historia nu då det för min del verkar göra mer skada än nytta. Kortsiktigt var det dock bra då jag har ökat min uthållighet kraftigt och klarar nu att spela längre sessions utan större fokustapp.

 

Men... allt måste göras med måtta och att sitta inne framför en dator 12 tim om dagen gör ingen människa glad. Balans är nöten.

 

Jag kommer nu ta 4 dagars helt ledigt från poker. Både vad gäller eget spel, teori och denna dagbok.

 

Kommer lämna Sthlm och fara ner till småland ett par dar.

 

Nu ska jag iväg och klippa mitt rufsiga och mossiga hår.

Efter det bär det av till Hovet för hockey. HV möter DIf borta, repris från finalserien i våras. Alla vet hur det gick och alla vet hur det kommer gå ikväll.. ;)

 

Har även bokat biljetter till HV:s hemmapremiär på lördag i Jönköping så det blir mkt hockey närmsta dagarna.

 

BTW - vad röstar vi på på söndag?

Själv är jag inne på alliansen. KD eller centerpartiet.

KD för deras medmänskliga politik och centerpartiet för deras småföretagarpolitik.

 

Men det känns hugget som stucket ärligt talat.

Vore grymt med lite tips och argument!

 

För oss pokerspelare och för pokerbranschen - finns det något parti som verkar vara på våran sida?

 

Grymt med lite feedback. Kommer titta in på söndag innan jag röstar och se om jag kanske ändrar mig. :)

 

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv blev det centern för min del eftersom du säger småföretagarpolitiken. LAS får gärna ryka för min del då jag anser att det är skapligt jävla orimligt att man inte får bli av med sina minst effektiva anställda utan den som senast som anställdes, vilket i många fall borde vara den anställda man behöver mest. För mig ekonomi -> välfärd och hälsa, inte hälsa och välfärd -> ekonomi.

 

Tror att det här är mitt första politiska inlägg av 2,5k poster :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du skall välja Centerpartiet.

 

Som du säger, Centerpartiet är dem som driver småföretagarnas frågor hårdast, de har även en klar miljöpolitik som fungerar. Det kan man bla se med miljöbilspremien som gett stor effekt. 6 av 10 bilar som säljs idag är miljöbilar. De är även måna om ungdomar och många av de förslag som alliansen har när det gäller arbetsgivaravgifter , halverad tjänstemoms, RUT och ROT är förslag som kommer från Centerpartiet. De tycker även att människan skall ha fler val och mer makt så inte staten bestämmer allt i onödan. Bondförnuftet finns kvar i detta parti!

 

Maud Olofsson faller inte heller för grupp tryck. Det märks tydligt när man ser tillbaka på saab affären. Alla sa att staten skulle köpa men Maud sa nej.

Många tycker nog det var ett bra beslut idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW - vad röstar vi på på söndag?

Själv är jag inne på alliansen. KD eller centerpartiet.

KD för deras medmänskliga politik och centerpartiet för deras småföretagarpolitik.

 

Det sticker nästan i ögonen på mig :shock: Bakåtsträvande, homofoba gamlingar?

 

Rösta ideologiskt! Tyvärr ganska svårt i dagens superpopulistiska samhälle men det är ändå vi som har makten i slutändan. 2010 års val kommer att gå åt helvete. Inte bara för att alliansen, med största sannolikhet, vinner utan för att folk inte tänker längre än vad näsan räcker. Det skär i hjärtat när jag hör så många säga: Jag röstar på PP för jag tycker att det ska vara gratis att ladda ner film och musik. Eller som jockiboi igår: Jag röstar nog på miljöpartiet för att de vill bygga snabba tåg. Jag hatar att flyga.

 

Nu är det givetvis ingen som överskattar jockibois intelligens men det som är så skrämmande är att man hör liknande argument varje dag och man behöver inte ens leta.

 

Även om utgången känns given är det ett stort val för framtiden. Många har dött för rätten att göra samma val. Visst, det må vara klyscha men det är en mer än tillräcklig anledning att man inte går till vallokalen för att man ogillar att flyga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det går inte, har tittat på debatten, kan inte svika min övertygelse. Alliansen är ond och jag kan inte taktikrösta på dem hur gott mitt syfte än är.

KD får man som sekulariserad svensk inte rösta på. De är konservativa homofober, som möjligtvis min föräldrageneration i sin förvirring kan rösta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. KD går bort. Valde helt fel ord när jag nämnde medmänsklighet. Även deras familjepolitik suger rätt hårt efter lite närmare granskning.

 

Fina lovord ang centern och efter debatten på TV4 igår förstärktes chansen att det blir dom som får min röst.

 

Det viktigaste av allt, oavsett vad man röstar på (förutom SD såklart), är att man deltar och lägger sin röst. Det försämrar chansen att Sverigedemokraterna får en vågmästarroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina totala resultat ut sen starten? Spelet resp RB:

 

Spelade händer/timmar och resultat per månad?

Winrate och antal spelade händer på respektive nivå?

 

 

Generellt får jag en känsla av att du har koll men pajar det hela totalt genom att göra autopilot på löjligt många bord och bara fokusera på kvantitet.

 

Kanske värt en tanke?

Glgl!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. KD går bort. Valde helt fel ord när jag nämnde medmänsklighet. Även deras familjepolitik suger rätt hårt efter lite närmare granskning.

 

Fina lovord ang centern och efter debatten på TV4 igår förstärktes chansen att det blir dom som får min röst.

 

Det viktigaste av allt, oavsett vad man röstar på (förutom SD såklart), är att man deltar och lägger sin röst. Det försämrar chansen att Sverigedemokraterna får en vågmästarroll.

 

Vad fick dig att vända i debatten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är en ide att dra ner på antalet bord en aning, men jag tror att man, om man ska lyckas, måste vara beredd att lägga ner mer tid än andra på att spela. Man får pröva sig fram men att vänja sig vid långa pass tror jag är viktigt om man är ute efter med än att bara hanka sig från vilket jag tror att Noslen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina totala resultat ut sen starten? Spelet resp RB:

 

Spelade händer/timmar och resultat per månad?

Winrate och antal spelade händer på respektive nivå?

 

 

Generellt får jag en känsla av att du har koll men pajar det hela totalt genom att göra autopilot på löjligt många bord och bara fokusera på kvantitet.

 

Kanske värt en tanke?

Glgl!

 

Ska räkna på totala resultaten sen 16e april och redovisa dom o dagboken idag eller imorgon.

Def värt en tanke och jag lovar dig att jag tänkt så det knakar senaste 3 mån. Kanske det är därför det gått så illa. :)

Som jag sagt innan så är jag övertygad om att kvantiteten har gjort att jag missat massa spots, info och tendenser på borden vilket gjort att jag spelat dålig poker. Ska dock inte förkasta senaste tiden helt då jag pluggat massor teori, ökat min uthållighet å lite annat smått å gott. Nu är det nytt kapitel och fokus på kvalitet. Fortf hårt slit men färre händer.

 

 

Vad fick dig att vända i debatten?

Vända och vända. Jag ska erkänna att var och är dåligt påläst och drog bara till med ett par partier lite halvt spontant. Det blev Centern tillslut.

 

Kanske är en ide att dra ner på antalet bord en aning, men jag tror att man, om man ska lyckas, måste vara beredd att lägga ner mer tid än andra på att spela. Man får pröva sig fram men att vänja sig vid långa pass tror jag är viktigt om man är ute efter med än att bara hanka sig från vilket jag tror att Noslen är.

 

Viktigaste är att man tar lärdom av sina misstag. Nu har jag snart gjort alla snedsteg man kan och innan mitt första år som heltids-spelare är slut kanske jag har lärt mig så mycket att jag krossar spelet. Vem vet? :)

 

Det går 10 misslyckanden på 1 framgång. Dessa ord kommer alltid vara min tröst och ge mig hopp. Övertygad om att har man bara viljan att lyckas och är beredd att lägga ner kropp och själ på det så kommer det gå vägen. Skulle jag ha fel har man jag iaf lärt mig massor på vägen och fått ovärderlig erfarenhet som kanske ökar chanserna att lyckas med framtida projekt.

 

Jag har ingen brådska så länge jag trivs med tillvaron. Vilket jag absolut gör trots mitt whine om hur jobbigt det kan vara ibland. Ser man till hela bilden så lever jag ju drömmen just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i mina ögon inte värt att livnära sig på poker med 100kr/tim om man kollar rent krasst. Utebliven pension, lån-svårigheter pga nolltaxering, försäkringar osv samt den mentala påfrestningen är stora nackdelar.

 

I min sits är detta frihet och personlig utveckling. Jag har jobbat sedan jag var 19, dvs i 11 år innan jag nu får en "lucka" i mitt cv.

 

Jag har massor kvar att lära och hoppas närmsta sex mån kan ge mig tillräcklig inkomst att, förutom nödvändiga utgifter, kunna spara ihop en slant och köpa mig en hemmastudio. Successivt är tanken att övergå från poker till låtskrivande och en satsning på musiken igen.

 

Fokus nu!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här följer en delrapport av mina resultat månad för månad och nivå för nivå.

 

Fokus nu!

 

Jösses. Om du bara blir en aning bättre på poker, jag gissar tighta till det en del, så kommer du ju gå runt rätt fint på bara RB och bonus...

 

Ja, jag fattar att det blir sämre RB etc med tightare spel, men ändå.

 

Man kanske skulle spela med bonus och RB....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jösses. Om du bara blir en aning bättre på poker, jag gissar tighta till det en del, så kommer du ju gå runt rätt fint på bara RB och bonus...

 

Ja, jag fattar att det blir sämre RB etc med tightare spel, men ändå.

 

Man kanske skulle spela med bonus och RB....

 

:)

Bättre kan man alltid bli.

Tror dock inte det sker genom ett tightare spel. Det är just när jag spelat ett tight spel på många bord som jag förlorat.

 

Övertygad om att det kommer funka bättre nu när jag går ner i antal bord och slutar fokusera på volym. Då kan jag öppna upp mitt spel igen, table-selecta bättre, skriva notes osv. Allt detta som egentligen är självklart men som jag ändå har trotsat i tron på att volym löser allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Övertygad om att det kommer funka bättre nu när jag går ner i antal bord och slutar fokusera på volym.

 

Yes, tror stenhårt på detta. Har själv nyligen gått igenom en liknande resa med bra resultat. Glöm inte att utveckla spelet också. Videos, gräv i HM efter läckor på detaljnivå, table-selecta, diskutera med folk du har förtroende för etc.

Glgl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Bättre kan man alltid bli.

Tror dock inte det sker genom ett tightare spel. Det är just när jag spelat ett tight spel på många bord som jag förlorat.

 

Övertygad om att det kommer funka bättre nu när jag går ner i antal bord och slutar fokusera på volym. Då kan jag öppna upp mitt spel igen, table-selecta bättre, skriva notes osv. Allt detta som egentligen är självklart men som jag ändå har trotsat i tron på att volym löser allt.

 

 

 

Vart i precis samma sits som du, dock kanske inte pressat exakt lika mycket. Men resultaten vart iallfall mycket snyggare när jag gick ner till 6 bord istället från 10-12. Volymen är det klart du kan fokusera på det gör jag fortfarande men har börjat se den i timmar istället för händer då det blir mycket missvisande beroende på hur många bord man spelar.

 

GL med liret iaf, hoppas resultaten kommer skena iväg framöver (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...