Gå till innehåll

Hjälp oss med vår uppsats om nätpoker!


PokerFace666

Recommended Posts

Hejsan, vi är tre studenter som för närvarande skriver b-uppsats i företagsekonomi. Vi gör en kartläggning av marknadsföringen hos nätpokerföretag, och jämför hur deras image uppfattas av spelarna.

 

Vi har nu satt ihop en liten enkät som en del i att samla in information för uppsatsen. Vi skulle upskatta det väldigt om ni tog några minuter och besvarade enkäten, och sedan maila den till:

 

christofer_carlstrom@hotmail.com

 

Enkäten kan laddas här:

 

http://www.speedyshare.com/files/20031452/enk__t.doc

 

Det vore till stor hjälp om ni ställde upp, tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, vi är tre studenter som för närvarande skriver b-uppsats i företagsekonomi. Vi gör en kartläggning av marknadsföringen hos nätpokerföretag, och jämför hur deras image uppfattas av spelarna.

 

Vi har nu satt ihop en liten enkät som en del i att samla in information för uppsatsen. Vi skulle upskatta det väldigt om ni tog några minuter och besvarade enkäten, och sedan maila den till:

 

christofer_carlstrom@hotmail.com

 

Enkäten kan laddas här:

 

http://www.speedyshare.com/files/20031452/enk__t.doc

 

Det vore till stor hjälp om ni ställde upp, tack på förhand!

 

Skulle tipsa om att göra en internetbaserad enkät, ni får antagligen fler svar på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkäten:

 

Enkät, marknadsföring hos nätpokerföretag

 

Fyll i ditt svarsalternativ, mellan 1-5, där;

 

1 = uselt

2 = ok

3 = godkänt

4 = bra

5 = väldigt bra

 

 

Nätpokerföretag som jag brukar spela på _______________________________(fyll i)

 

 

Produkten

 

1. Variationen hos nätpokerföretagets produktsortiment är ____

2. Varumärket som nätpokerföretaget har byggt upp anser jag vara ____

3. Sättet som själva produkten presenteras på anser jag vara ____

4. Servicen kring företagets produkter tycker jag är ____

 

Promotion

 

1. Vad tycker du om företagets annonsering? ____

2. Har du påträffat någon personlig försäljning från nätpokerföretaget? ____

3. Tycker du att företaget har fått tillräckligt mycket publicitet? Ja___, Nej___

 

Priset

 

1. Hur ställer du dig till företagets priser? ____

2. Hur ställer du dig till företagets prisavdrag och specialerbjudanden? ____

3. Valde du det nätpokerföretag du spelar på på grund av priset, eller de specialerbjudanden som finns? Ja____, Nej____

 

Plats

 

1. Anser du att nätpokerföretaget och dess verksamheter är lättillgängligt? Ja____, Nej____

2. Vad tycker du om det sortiment som företaget erbjuder? ____

3. Tycker du att företaget borde göra sig mer synligt för den breda allmänheten? Ja____, Nej____

 

 

 

Hela enkäten känns ganska löjlig, dessutom hjälper det inte till att den är i .doc-format eftersom alla inte har Office på sin dator (inte jag iaf).

 

Sedan spelar alla utom få på alla möjliga och omöjliga pokersajter.

Om enkäten är tänkt för någon som precis börjat spela och bara spelar på ett par sajter är den ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni riktar er in på nätpokerföretag. Det betyder alltså att spelbolag är uteslutna i undersökningen? Svenska Spel, Unibet, PAF, med flera som erbjuder mer än poker? Det finns alltså redan här ett problem i enkäten - huruvida ni får korrekta svar på det ni egentligen frågar. Kallas för reliabilitet.

 

Ni bör också se om svenskan. Meningsbyggnaden är konstig och opersonlig. Skriv: "Jag anser att..." i stället för "Variationen hos nätpokerföretagets..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som ni använt er av nån allmän 'företagsekonomisk marknadsföringsundersökning'-mall när ni totat ihop enkäten.

 

Den kanske funkar - förutom att den lider av att vara gjord inte bara av utan även för företagsekonomer (flera av termerna skulle behöva en förklaring för icke-företagsekonomer) - för säg, dryckesföretag, men är svårapplicerbar på nätpokerföretag.

 

Närmare bestämt så är frågorna alldeles för öppna för olika tolkningar när det gäller nätpokerföretag. Hur ska t. ex. produktsortiment tolkas?

 

Dessutom är flera av frågorna irrelevanta. Lättillgängligt? (Plats, fråga 1).

Och fråga 3 i Priset-kategorin borde vara en fråga med åtminstone 10 olika alternativ. Säg att 'priset' ska tolkas som rejken och 'specialerbjudanden' som olika former av bonusar, kan knappast nån av de vara Anledningen. Det är så många andra faktorer/anledningar som väger in, som trafik, spelarmotstånd, mjukvara.

 

Nej, jag tycker ni ska tänka om ordentligt. Och sätta in er åtminstone en gnutta i den bransch ni vill granska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många besserwissers här inne alltså..orkar lägga bullshit kommentarer iallafall.

 

Vi måste utgå ifrån en företagsekonomisk teori, i det här fallet Kotlers teori om de 4a P:na. Det betyder vi är rätt bundna och frågorna som vi formulerat måste vara baserade på innehållet i teorin.

 

Detta handlar inte om en fullvärdig vetenskaplig studie, utan en mer grundläggande studie av ren nyfikenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...