Gå till innehåll

Lånat ut pengar


mattsan

Recommended Posts

Vet inte om tråden passar i spelberoende, men hittade inget annat lämpligt ställe. Passar delvis in här..

 

Ska göra en lång historia relativt kort, lärde känna en kille från England när jag spelade $5/10 NL headsup mot honom, han verkade ganska bra på att spela, så vi avbröt spelet för att hitta edge på annat håll. Vi bytte msn med varandra och pratade rätt ofta under ett halvår. Vi bytte dollar på fulltilt mot stars, vice versa ett par gånger utan problem.

Efter ett halvår frågar han om jag skulle kunna låna honom $1k på stars, tänkte att det ska väl gå bra när han ändå spelar rätt högt och jag inte haft några problem med transaktioner tidigare och haft kontakt ett par gånger i veckan på MSN.

 

Tre veckor senare försvann han från min msn-lista och jag sökte upp honom på facebook&myspace, frågade om han undvek mig för att slippa betala. Han erkände att han blockat mig på MSN med förklaring att han varit ute och rest och hade inte mycket $ kvar. Jag klargjorde fort att det hade varit lugnt om han bara sagt att han inte hade mycket pengar för tillfället och förklarat situationen, det hade inte varit någon stor grej om jag väntar på betalning.

Men nu när han blockat mig vill jag ha mina pengar direkt och klargjorde även hur fult det är att göra så när någon gör honom en tjänst. Jag har aldrig varit med om att någon blockerat mig för att jag gjort dem en tjänst förut, känns så otroligt falskt och fel.

 

Nu har jag försökt få tag i mina pengar i 3 månader, han har bara skrivit saker som "I need a little more time...".

Verkar som att han är helt tom, har inte sett honom spela någonstans under den här tiden. Hur ska man bära sig åt att få tillbaks pengarna? Jag skrev att jag kommer outa honom på alla pokerforum med bild och namn om han inte ser till att jag har mina pengar inom kort, men verkar inte som att något händer.

 

För ett par dagar sedan, när jag gnällt om att jag vill ha mina pengar så svarar han:

"What's the rush? I thought you were rolled for $5/10 or so".

Jag replikerade med att det handlar inte om vad jag har rulle för, utan att jag bara vill ha mina pengar fort för att han gjort en asshole grej mot mig. Då svarar idioten:

"I need time, if you dont give me time you are talking yourself out of your money".

Jag replikerade med att det inte är möjligt att jag pratar mig bort från mina egna pengar, jag hämtar pengarna om det så behövs. Då skrev han bara "come and get them then."

Nu har jag sökt reda på hans namn,adress,skola han gått i och telefonnummer :evil:

 

Har någon varit med om liknande och hur bar ni er åt? Jag har funderat på att åka dit och hämta pengarna, men känns onödigt när det är ett så pass "litet" belopp, men hatar verkligen att bli lurad på pengar, så jag överväger ändå att åka dit, även om resan kostar mig lika mycket. Kan ju kolla på fotboll och dricka lite öl om inte annat :roll:

 

Hur tror ni polisen i England reagerar om jag anmäler honom och visar bevis(alla loggar han skrivit åt mig)? Har sparat allt, där det är klart och tydligt bevisar att han erkänner att han lurat mig på pengar och blockat mig. Finns det någon chans att dom skulle kunna ta upp nåt sånt här? Vill verkligen göra _ALLT_ för att jävlas med den här personen. Känns som att det spelar ingen roll om det kostar mig ett par tusen, vill bara göra maximal skada.

 

Tänkte posta det här som en varning att absolut inte låna till någon ni inte känner IRL, var inte för godtrogna och tro på allt när någon kommer med en story som inte känns trovärdig, för den är oftast inte det heller!

 

Vill inte höra nåt dumt nu om att man inte ska mixa pengar och vänskap, för det har jag kunnat göra i många år utan problem.

 

Tacksam för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Även om polisen tror dig så är det svårt att bevisa att NN verkligen har erkänt att han har lånat pengr av dig. han kan ju bara hävda att det är någon annan som har suttit vid hans dator och skrivit till dig på msn, eller att hans konto har blivit hackat, och att du har skickat pengar till honom utan att han har bett dig om det osv.

Om du åker dit kan du chansa på att han tycker att situationen känns för jobbig när du hotar att polisanmäla honom, och att han då betalar. Men mest troligt känns det som att du aldrig kommer att se skymten av dina pengar igen.

Då kommer vi till hur du skulle kunna ge igen..(dvs the fun part)...vet inte riktigt...hur långt är du beredd att gå? engelsmän är rätt tuffa + att du är på hans hemmaplan. Skulle jag åka dit för att ge igen så skulle jag nog ta en funderare över vilken typ av person man har att göra med, dvs du bör träffa honom irl och göra en bedömning. Sen är det väl bara fantasin som sätter gränser...GL:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså om du nu spelar 5/10 så förstår jag inte problemet. Är det verkligen så nödvändigt att lägga ner så mycket tid och energi på 1k$? Den tid det har tagit att tjata genom msn och leta upp hans adress och vad inte, hade du kunnat lägga ner att vinna ett inköp istället.

 

Om killen har gulat så tror jag nog inte att du är hans prio. nummer ett vad du än gör. Han försöker väl komma på att vad han ska göra med sitt liv nu när han inte har några pengar och ingen möjlighet att tjäna ihop de genom poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tänker man så är det ju lugnt, är ju bara ett inköp. Ödslar förmodligen mer tid på att jaga honom än tid det går att spela in ett till inköp. Men samtidigt stör det mig enormt, att någon lurat mig på pengar. Vet dock inte om det var hans syfte, men det blev så när han inte kunde betala tillbaks.

Jag tänker att jag är inte någon bank man inte behöver betala tillbaks till, även om det bara är ett inköp. Kan lägga pengarna på något vettigare än en tanig, rödhårig liten jude från England.

 

Jag lyckades avsluta någon line med "you fucking jew", utan att veta att han var jude. Då drog han upp anti-semit kortet och tyckte synd om sig själv, plus att han påstod att alla skandinaver är nazister, det var rätt kul :-D

 

Ska ge honom någon vecka innan jag outar, för att eventuellt kunna få fram en betalningsplan eller liknande. Låter det inte bra i hans öron så outar jag direkt.

 

Känns som att jag förminskar mina chanser att få något ö.h.t om jag outar, även om jag nu gett honom 3 månader på att skaffa fram pengarna...

 

Borde ju inte vara så svårt att få fram $1k är det som stör mig, är ju inte direkt så han lever afrika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Borde ju inte vara så svårt att få fram $1k är det som stör mig, är ju inte direkt så han lever afrika.

Det är antagligen hur enkelt som helst för honom att få fram pengarna, men han kom väl på att han hellre behåller dem. Se det som en läxa och du kommer vara mindre blåögd i framtiden. Att ha någon på msn-lista är ganska långt ifrån tillräckligt för att vara garanterad att kunna driva in ett lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades avsluta någon line med "you fucking jew", utan att veta att han var jude.

Hahaha :)

 

OT så skulle jag också försöka lägga mindre energi på att försöka få tillbaka pengarna. Gå vidare och se det som en bonus om du får tillbaka dem, även om det är surt.

 

Om du pratar vidare med honom tycker jag du ska vara lite trevligare. Det är såklart inte lätt, men betydligt mer EV än att kalla honom judejävel osv. Din bästa chans att få tillbaka pengarna är nog om du lyckas ge honom en gnutta dåligt samvete.

 

Som sista försök hotar du med polisanmälan och att outa honom på varenda forum och till varenda pokersite du kan hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tänker man så är det ju lugnt, är ju bara ett inköp. Ödslar förmodligen mer tid på att jaga honom än tid det går att spela in ett till inköp. Men samtidigt stör det mig enormt, att någon lurat mig på pengar. Vet dock inte om det var hans syfte, men det blev så när han inte kunde betala tillbaks.

Jag tänker att jag är inte någon bank man inte behöver betala tillbaks till, även om det bara är ett inköp. Kan lägga pengarna på något vettigare än en tanig, rödhårig liten jude från England.

 

Jag lyckades avsluta någon line med "you fucking jew", utan att veta att han var jude. Då drog han upp anti-semit kortet och tyckte synd om sig själv, plus att han påstod att alla skandinaver är nazister, det var rätt kul :-D

 

Ska ge honom någon vecka innan jag outar, för att eventuellt kunna få fram en betalningsplan eller liknande. Låter det inte bra i hans öron så outar jag direkt.

 

Känns som att jag förminskar mina chanser att få något ö.h.t om jag outar, även om jag nu gett honom 3 månader på att skaffa fram pengarna...

 

Borde ju inte vara så svårt att få fram $1k är det som stör mig, är ju inte direkt så han lever afrika.

 

I samma ögonblick som du lirade raskortet, åkte scammerkortet i mucken. I många länder är HMF ett grövre brott än en liten internet-scam.

 

För övrigt tvivlar jag på att du är så bra på kortspel. Blir du förvånad av att någon spelar antisemitkortet när du kallar honom "fucking jew", har du en ruskigt dålig read på världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma ögonblick som du lirade raskortet, åkte scammerkortet i mucken. I många länder är HMF ett grövre brott än en liten internet-scam.

 

För övrigt tvivlar jag på att du är så bra på kortspel. Blir du förvånad av att någon spelar antisemitkortet när du kallar honom "fucking jew", har du en ruskigt dålig read på världen.

 

Förvånad? nej, det är ju standard defense om man är jude, vad det än handlar om. Se bara på artikeln som citerades i aftonbladet, där palestinerna sagt att judarna håller på med organhandel. Och om jag är bra på att spela kort? Jadu, man är aldrig bra på att bedöma sitt eget spel, men så länge jag vinner är jag nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha :)

 

OT så skulle jag också försöka lägga mindre energi på att försöka få tillbaka pengarna. Gå vidare och se det som en bonus om du får tillbaka dem, även om det är surt.

 

Om du pratar vidare med honom tycker jag du ska vara lite trevligare. Det är såklart inte lätt, men betydligt mer EV än att kalla honom judejävel osv. Din bästa chans att få tillbaka pengarna är nog om du lyckas ge honom en gnutta dåligt samvete.

 

Som sista försök hotar du med polisanmälan och att outa honom på varenda forum och till varenda pokersite du kan hitta.

 

Ja, jag tror nog det också är bäst. Men jävligt svårt att vara trevlig mot någon som bevisligen försökt lura dig på pengar. Iallafall har jag problem med det, även om det är smartast..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånad? nej, det är ju standard defense om man är jude, vad det än handlar om.

 

Men för Fagerlund. Du kallar en jude "fucking jew" på ett sätt som är uppenbart ägnat att förolämpa, och anspelar dessutom på en gammal fördom om judar. Hur är det INTE antisemitism?

 

Du är antisemit. Punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för Fagerlund. Du kallar en jude "fucking jew" på ett sätt som är uppenbart ägnat att förolämpa, och anspelar dessutom på en gammal fördom om judar. Hur är det INTE antisemitism?

 

Du är antisemit. Punkt.

 

Kom jag åt en öm punkt när du blev så upprörd? :-D Lugna ner dig. Så vitt jag vet så har jag aldrig påstått att det inte är antisemitism att säga så. Och man kan agera annorlunda och omoget när man är irriterad. Men om du insisterar, så visst kan jag vara antisemit om du vill och mår bättre av det :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...