Gå till innehåll

Lånat ut pengar


mattsan

Recommended Posts

Inget sätt. Det hade du förstått om du läst detta,som jag skrev först.

 

"Kalla honom jävla arab nästa gång ni msn:ar då....

 

Jävla jude går väl inte att bortförklara,dock är antisemit ett gångbart uttryck inom sionismen,för att bortförklara all kritik mot staten Israel.

 

Men som sagt var,jävla jude gäller inte i detta fallet och under den premissen"

 

Så var det med det.

 

Dock används antisemit mot alla som kritiserar Israel, men det har inte med hans kommentar att göra.

 

Kan hålla med om att uttrycket antisemit används lite för lättvindigt ibland, dock har det ju inget med denna tråd att göra, här var det ju ett självklart fall, som inte på ngt sätt kan sammankopplas med vare sig sionister eller israeler. Han använde utrycket jävla jude om en kille som inte betalade tillbaka hans pengar och på detta sätt sammankopplar en urgamal fördom till ett folk. Detta påstående är antisemitisk, på samma sätt som att man skulle säga att alla zigenare är tjuvar eller att alla invandrare är kriminella, skulle det anses vara främlingsfientligt. Hans påhopp har inget med vare sig israel eller konflikten att göra. Självklart är det jäkligt trisst att han blev blåst, men det berättigar inte honom att vara en idiot för det. Att "speltorsk" sen anser det vara standard att hoppa på pokerspelare som råkar vara från israel och kalla dem för jävla judar, pga av det som sker i mellanöstern anser jag fortfarande vara ganska ignorant, ohyfsat och dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 95
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lånade ut 3k€ till en polare som behövde ett inköp till en turnering, killen är rik, mycket rikare än jag är eller någonsin kommer att vara. Äger ett flertal restauranger och ganska mycket land. Han fick ej ut pengarna ur automaten och det var lite tid till att turneringen började, han lovade att betala inom nästa vecka... "det är inget problem". Jag litade på det vad jag hörde.

 

Du övervärderar din polares tillgångar å det kraftigaste om han inte har råd att betala tillbaks en skuld om 3k€ eller behöver en månad för att få tag i den typ av pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du övervärderar din polares tillgångar å det kraftigaste om han inte har råd att betala tillbaks en skuld om 3k€ eller behöver en månad för att få tag i den typ av pengar.

 

Ja det gjorde jag verkligen, poängen var ju att han sa att han betalar nästa vecka. Jag litade på att han skulle betala, vet att han har att stå för, men tydligen var det bara det att han var för nonchalant för att betala bort en fjutsumma. Jag skulle ändå inte strypa eller ha någon att strypa han för 3k€, även om det finns folk som har råkat illa ut för mindre skulder.

 

Men never-more. Om någon behöver pengar kommer jag inte kunna hjälpa till så dåligt som det känns... :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Politisk korrekhet tjallalala politisk korrekhet tjallalall....skjut mig

 

Hehe, skulle va kul att se en fjunig forumtuffing som är sååå ball på nätet säga typ; judejävel, nigger, sandnigger eller nåt sånt face to face mot en människa.

 

Men jag måste säga att jag tycker det är synd att icke-pk åsikter anses helt normala bland så många här. Sexism, rasism, homofobi och allmän dumhet frodas som aldrig förr.

 

Min lilla teori är att en sån nördig hobby som ett kortspel faktiskt är, drar till sig lite socialt handikappade individer som inte alltid haft det så lätt. Kanske inte de allra smartaste heller, utom kanske i den helcoola varianten av hjärnanvändning som ju matematik måste anses vara.

Efter spott och spe man utstått under sin uppväxt, kanske det inte är så lätt att acceptera tanken på att alla människor är lika mycket värda.

 

Eller är det så enkelt som att åldern spelar in. Medelåldern på pokerforumen är nog under hälften av min ålder.

Förhoppningsvis ökar er tolerans med åren.

Ni kommer märka att idioti, snällhet, respekt, elakhet och skönhet m.m. har extremt lite med ras, religion eller kön att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, skulle va kul att se en fjunig forumtuffing som är sååå ball på nätet säga typ; judejävel, nigger, sandnigger eller nåt sånt face to face mot en människa.

 

Men jag måste säga att jag tycker det är synd att icke-pk åsikter anses helt normala bland så många här. Sexism, rasism, homofobi och allmän dumhet frodas som aldrig förr.

 

Min lilla teori är att en sån nördig hobby som ett kortspel faktiskt är, drar till sig lite socialt handikappade individer som inte alltid haft det så lätt. Kanske inte de allra smartaste heller, utom kanske i den helcoola varianten av hjärnanvändning som ju matematik måste anses vara.

Efter spott och spe man utstått under sin uppväxt, kanske det inte är så lätt att acceptera tanken på att alla människor är lika mycket värda.

 

Eller är det så enkelt som att åldern spelar in. Medelåldern på pokerforumen är nog under hälften av min ålder.

Förhoppningsvis ökar er tolerans med åren.

Ni kommer märka att idioti, snällhet, respekt, elakhet och skönhet m.m. har extremt lite med ras, religion eller kön att göra.

 

alla har inte lika fina fördomar som du har

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, skulle va kul att se en fjunig forumtuffing som är sååå ball på nätet säga typ; judejävel, nigger, sandnigger eller nåt sånt face to face mot en människa.

 

Men jag måste säga att jag tycker det är synd att icke-pk åsikter anses helt normala bland så många här. Sexism, rasism, homofobi och allmän dumhet frodas som aldrig förr.

 

Min lilla teori är att en sån nördig hobby som ett kortspel faktiskt är, drar till sig lite socialt handikappade individer som inte alltid haft det så lätt. Kanske inte de allra smartaste heller, utom kanske i den helcoola varianten av hjärnanvändning som ju matematik måste anses vara.

Efter spott och spe man utstått under sin uppväxt, kanske det inte är så lätt att acceptera tanken på att alla människor är lika mycket värda.

Eller är det så enkelt som att åldern spelar in. Medelåldern på pokerforumen är nog under hälften av min ålder.

Förhoppningsvis ökar er tolerans med åren.

Ni kommer märka att idioti, snällhet, respekt, elakhet och skönhet m.m. har extremt lite med ras, religion eller kön att göra.

Inför vem? Du är inte lika mycket värd för mig som min familj och vänner. Värde är något subjektivt och mäts utifrån "betraktarens öga" och efter hur väl det som värderas uppnår det syfte som skall uppnås.

 

Med det inte sagt att man måste vara respektlös mot personer som inte står en nära eller som är annorlunda en själv på något vis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibmachine kanske borde ta bort skygglapparna.

Att vara icke-pk behöver inte alls medföra att denne är rasist etc utan kanske är en person som vill föra en öppen diskussion om saker och ting som av pk-lobbyn anses ska föras inom strikta ramar..

 

Öppen diskussion =

 

"Kan lägga pengarna på något vettigare än en tanig, rödhårig liten jude från England."

 

"...lyckades avsluta någon line med "you fucking jew" "

 

"...standard defense om man är jude, vad det än handlar om.."

 

?

 

 

Om det nu spelar någon roll vill jag förtydliga att jag såklart hejar på palestinierna där nere.

Jag ser det dock mer som en konflikt med politiska/ekonomiska idiotier än ett religionskrig.

 

Sen vill jag nog ändå hävda att alla människor bör värderas lika. Åtminstone bör inte deras ras, religion eller kön ligga dem i fatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gjorde jag verkligen, poängen var ju att han sa att han betalar nästa vecka. Jag litade på att han skulle betala, vet att han har att stå för, men tydligen var det bara det att han var för nonchalant för att betala bort en fjutsumma. Jag skulle ändå inte strypa eller ha någon att strypa han för 3k€, även om det finns folk som har råkat illa ut för mindre skulder.

 

Men never-more. Om någon behöver pengar kommer jag inte kunna hjälpa till så dåligt som det känns... :oops:

 

du har inte funderat på att förbättra dina peoplereadingskills/ skaffa bättre vänner istället?

känns som att du löser problemet från fel ände?

 

dessutom baserat du ditt beslut på engångsföreteelse.

 

 

jag har nog avnjutit/sjänat en del i EV på att kontinuerligt låna ut/låna av vänner och familj.

 

känslan av att veta att man alltid har någon att lita på oavsett vad som händer är priceless i sig.

 

 

 

däremot har jag också blivit scammad på 50$ av en snubbe som lovade att betala tillbaka med ränta som satt i mexico och sedan plötsligt "hamnat på sjukhus", "ute och rest" och sedan bara varit offline. inte kul, men var inte oväntat heller,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du har inte funderat på att förbättra dina peoplereadingskills/ skaffa bättre vänner istället?

känns som att du löser problemet från fel ände?

 

dessutom baserat du ditt beslut på engångsföreteelse.

 

 

jag har nog avnjutit/sjänat en del i EV på att kontinuerligt låna ut/låna av vänner och familj.

 

känslan av att veta att man alltid har någon att lita på oavsett vad som händer är priceless i sig.

 

 

 

däremot har jag också blivit scammad på 50$ av en snubbe som lovade att betala tillbaka med ränta som satt i mexico och sedan plötsligt "hamnat på sjukhus", "ute och rest" och sedan bara varit offline. inte kul, men var inte oväntat heller,

 

Ja kanske jag löser det från fel ände, och han kanske inte hörde till dem polarna man borde låna ut pengar till. Familj kommer jag definitivt att hjälpa även i fortsättningen, det är inget problem. Men det kommer nog att ta sin tid innan jag lånar ut pengar till folk som spelar. Som sagt, "never say never".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte vara någon som rekommenderat skam som möjlighet att få tillbaka degen. Worst case kan du ju skämma ut honom.

 

Notera att det var risken att bli exponerad som fick snålfittan i trådens andra exempel att punga ut.

 

Förklara situationen för hans familj och bekanta inom pokervärlden så kanske han skäms så pass att han betalar tillbaka. Självklart gör du det lugnt och trevligt med exakt 0 svordomar, påhopp, dömande eller uttryck för ilska. Ju mer du kan ge intryck av att bara vilja hjälpa till med att få ordning på hans struliga liv och bara i förbifarten få tillbaka dina pengar, ju bättre.

 

Något i stil med "Hi mr NN my name is MM and recently [situationsbeskrivning] [ursäkt för hårda ord, skyll på stress] [be honom tala lite med sin son]" till hans farsa kan mycket väl ta rejäl skruv om han kommer från en medelklassfamilj och inte är helt skadad.

 

Däremot ett brev i stil med "ur son is a fucking thief yuo fucking cunt" kommer garantera inga pengar, inga problem för scammern och möjligen en polisanmälan åt ditt håll.

 

Om du är typisk pokerspelare som lärt sig engelska från tv4:s långfilmer rekommenderar jag att du under inga villkor skriver brev och inlägg utan att låta någon vettig person gå igenom det först. Uttryck som "fucking money", "jew", stavfel eller några som helst kraftuttryck kommer bara få dig att se utvecklingsstörd ut.

 

Mm, bara att ta en tripp till pengaträdet.

 

Cirka 15 millihitler imo.

 

stor +1 på det här.

 

TS, följ bara det Hjort skrivit så kommer det att bli bättre. Om det nu inte löser sig, vilket det mycket väl kan göra om du talar med hans familj, så kommer du ha skämt ut honom för dem som han bryr sig mest om.

 

Förstår inte heller varför du tror att du kommer få tillbaka pengar om du hetsar och skriver fula ord till honom? Vet att det är dina pengar och du ska såklart ha tillbaka dem. Men när en person bor i england, sitter bakom datorn och får läsa saker som; "You fucking jew.. give me back my fucking money you cunt" och liknande skit så är det inte svårt för honom att skriva tillbaka "du kommer inte få pengarna". Bara för att jävlas tom...

 

Hoppas det löser sig :)

L chaim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stor +1 på det här.

 

TS, följ bara det Hjort skrivit så kommer det att bli bättre. Om det nu inte löser sig, vilket det mycket väl kan göra om du talar med hans familj, så kommer du ha skämt ut honom för dem som han bryr sig mest om.

 

Förstår inte heller varför du tror att du kommer få tillbaka pengar om du hetsar och skriver fula ord till honom? Vet att det är dina pengar och du ska såklart ha tillbaka dem. Men när en person bor i england, sitter bakom datorn och får läsa saker som; "You fucking jew.. give me back my fucking money you cunt" och liknande skit så är det inte svårt för honom att skriva tillbaka "du kommer inte få pengarna". Bara för att jävlas tom...

 

Hoppas det löser sig :)

L chaim

 

Jag började ju givetvis inte med att vara otrevlig, utan det kom i samband med att han blev otrevlig. Svårt att vara trevlig tillbaks då, även om det förmodligen är det smartaste man kan göra i situationen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tumregeln är väl att aldrig vara otrevlig. när andra vägar och trevlighetskortet och skamkortet är utspelade kan det bli tal om att hota honom men då har det gå så långt att om man inte kan göra hotet trovärdigt genom tex backup från ett motorcykelgäng så är det halvt meningslöst att börja hota med ord .. svärord och liknande får dig bara att se dum ut hälsa på honom med ett basebollträ och ta det därifrån istället.

 

för 1k och när det gäller england så är det nog bäst att släppa grejen och ha denna erfarenhet i minne nästa gång någon frågar efter lån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samma ögonblick som du lirade raskortet, åkte scammerkortet i mucken. I många länder är HMF ett grövre brott än en liten internet-scam.

 

För övrigt tvivlar jag på att du är så bra på kortspel. Blir du förvånad av att någon spelar antisemitkortet när du kallar honom "fucking jew", har du en ruskigt dålig read på världen.

Två antisemitkort slår t o m AA va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du värderar en random kines lika högt som din mor? Cool.

 

 

Every month the magazine Uncut interviews a different Rock God.One of the questions they ask is always this one........................

Imagine I have a suitcase containing $75 million.all you have to do to pick it up and walk away is accept that in doing so a Chinese guy will fall off his bicycle and die.Do you pick up the suitcase?

This month Mark 'E' Everett (Eels) answered by saying.

"No .I don't need the money.I'm gonna let that guy live.But if I was poor and frightened I don't know I would be as generous"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Every month the magazine Uncut interviews a different Rock God.One of the questions they ask is always this one........................

Imagine I have a suitcase containing $75 million.all you have to do to pick it up and walk away is accept that in doing so a Chinese guy will fall off his bicycle and die.Do you pick up the suitcase?

This month Mark 'E' Everett (Eels) answered by saying.

"No .I don't need the money.I'm gonna let that guy live.But if I was poor and frightened I don't know I would be as generous"

 

Klart man tar pengarna, skulle man få man dåligt samvete får man väl avvara $1m och rädda ett gäng ungar i Afrika ist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...