Macke_ Postad 30 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2009 Legalisera röka, magic mushrooms, LSD och MDMA iaf imo. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Legalisera röka, magic mushrooms, LSD och MDMA iaf imo. Efter lite googlande kanske cannabis kan vara en av de få droger jag kan ställa mig lite mer positiv till. Fortfarande alldeles för dåligt påläst för att vara helt säker iofs. Fler förslag? Intressant debatt om inte annat... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RuchYa Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Jag är i grunden oerhört drog liberal, vill egentligen legalisera alla droger. Jag är full medveten och anser mig själv i vilket fall vara hyfsat påläst gällande effekter och bieffekter. Men det spelar egentligen inge roll då jag anser människan i sig skall få bestämma precis vad dom stoppar i sig. Alla droger går att bruka, även heroin. Givetvis är det oerhört mycket tuffare och det är väldigt mycket enklare att bli beroende. Dock går det. Det som är viktigt är att istället för få moralpanik så fort ordet knark eller droger nämns berätta och utbilda vad dom faktiska effekterna är. Den information vi idag begåvats med är full med fantastiskt stora faktafel samt mer eller mindre lögner. Och för dom personer som tyvärr hamnar i missbruk kommer effekten av att hjälpa dom efter _deras_ premisser underlätta oerhört. Det stora problemet idag är att vi inte ger adekvat vård/hjälp utan anser dessa personer vara pundare/mindre värda. Visst det kostar samhället en slant, och visst dom har själva satt sig där. Eller ja, i dom flesta fall är det bara en naturlig konsekvens baserat på deras levnadsförhållanden. Och det är lite det jag menar, med den inställningen vi har idag är det inte konstigt att det ser ut som det gör. Inte bara gällande droger, utan snarare inställningen till människor. Och således kommer pundare/knarkare alltid vara lite mindre värda vilket leder till att vården eller viljan till vård blir lidande. Sen skall man också vara medveten om att det är en liten del av dom som brukar droger som går vidare till att missbruka. Men för att svara på din fråga Mike så är det först obegripligt att inte cannabis är legaliserat. Du kan få hur mycket fakta kring det om du vill. Sen så som någon annan sa, Svamp, MDMA, LSD, kanske någon form av lättare CS till att börja med. Förlåt om detta blir lite offtopic. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jello Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 fast att legalisera droger utan att privatisera sjukvården är ju bara nåt som vidriga hippiekommunister vill göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Macke_ Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 fast att legalisera droger utan att privatisera sjukvården är ju bara nåt som vidriga hippiekommunister vill göra. Du inspirerade mig till att läsa några artiklar skrivna av LO-kommunister som var emot privat sjukvård. Blev illamående. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
emilio_15 Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 fast att legalisera droger utan att privatisera sjukvården är ju bara nåt som vidriga hippiekommunister vill göra. + Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 fast att legalisera droger utan att privatisera sjukvården är ju bara nåt som vidriga hippiekommunister vill göra. Det finns ju de facto redan privat sjukvård idag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cobb89 Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 fast att legalisera droger utan att privatisera sjukvården är ju bara nåt som vidriga hippiekommunister vill göra. kanske dagens bästa inlägg imo edit: att legalisera droger är väl i min värld kanske bland de dummaste man kan göra politiskt sett... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cobb89 Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Det finns ju de facto redan privat sjukvård idag. fast om du kan få gratis vård går ju självklart missbrukarna dit ist? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
hubbahubba Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Appropå legalisering av droger, har du läst Ben Eltons High Society? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 fast om du kan få gratis vård går ju självklart missbrukarna dit ist? Troligtvis ja. Appropå legalisering av droger, har du läst Ben Eltons High Society? Nej. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Nice Hand GG Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 fast att legalisera droger utan att privatisera sjukvården är ju bara nåt som vidriga hippiekommunister vill göra. Sjukt sant, dock även om man nu skulle privatisera sjukvården är inte det skäl nog för att börja legalisera droger. Det finns ju de facto redan privat sjukvård idag. sant men det finns ju fortfarande skattefinansierad sjukvård. kanske dagens bästa inlägg imo edit: att legalisera droger är väl i min värld kanske bland de dummaste man kan göra politiskt sett... och du får en +1 Och fråga till mike. Skulle du kunna tänka dig att privatisera sjukvården? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Skulle du kunna tänka dig att privatisera sjukvården? Ja, varför inte? Trots att vi idag har en förhållandevis billig (för vårdtagaren), skattefinasierad sjukvård är den ju under all kritik i övrigt med sjukt långa vårdköer. Även de mest enkla operationer har ju väntetider som är helt sanslösa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lolzor Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Ja, privatisera sjukvården, jänkarna verkar trivas med sin iaf. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
BERTlL Postad 31 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 31 Augusti , 2009 Om du var en transformer, vad skulle du kunna transformera dig till? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 Om du var en transformer, vad skulle du kunna transformera dig till? Förmodligen en sjukt läcker 4x4 och sen försöka ta mig uppför några roliga berg och genom ett par träsk. Ja, jag gillar terrängkörning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jello Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 Sjukt sant, dock även om man nu skulle privatisera sjukvården är inte det skäl nog för att börja legalisera droger. jo, det tycker jag verkligen. Ja, privatisera sjukvården, jänkarna verkar trivas med sin iaf. mm för medicare och fda är ju privata organ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cobb89 Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 jo, det tycker jag verkligen. mm för medicare och fda är ju privata organ du tror inte att dessa drogmissbrukare (man får väl anta att det skulle bli fler) skulle påverka resten av samhället extremt negativt? för att betala för alla dessa drogmissbruk skulle det rånas mer, antagligen skulle det också bli mer misshandelfall osv. Många skulle verkligen leva i misär, tycker du verkligen att de är värt bara för att få rätten att bestämma själv vad du trycker i dig? du förstår väl att alla och inte bara dessa missbrukare skulle påverkas? sorry för semi-ot Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 +1 på Cobbs inlägg. (Sen kan man ju alltid fundera över om kriminaliteten skulle öka så fruktansvärt mycket om vissa droger legaliseras mtp att priserna förmodligen skulle sjunka ganska radikalt. Visst, våldsbrott kanske skulle öka marginellt men samtidigt skulle troligtvis inbrott, personrån och liknande minska.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bossbaver Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 Visst, våldsbrott kanske skulle öka marginellt men samtidigt skulle troligtvis inbrott, personrån och liknande minska.) Varför då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 Varför då? Öh, p.g.a det jag skrev... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mrface Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 +1 på Cobbs inlägg. (Sen kan man ju alltid fundera över om kriminaliteten skulle öka så fruktansvärt mycket om vissa droger legaliseras mtp att priserna förmodligen skulle sjunka ganska radikalt. Visst, våldsbrott kanske skulle öka marginellt men samtidigt skulle troligtvis inbrott, personrån och liknande minska.) tror på mindre brott/organiserad brottslighet vid legalisering av tex cannabis. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Macke_ Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 cannabis + hallucinogena droger borde inte vara några som helst problem att legalisera eftersom 1) De är ej bereondeframkallande. LSD, magic mushrooms och MDMA är t.om omöjligt att ta ofta (om man vill effekt vill säga) eftersom man bygger upp en ganska start tolerans vilket gör att det ger mindre och mindre effekt ju oftare man tar det. 2) Princip omöjligt att dö av överdos. LD50 för LSD är mer än 100x normal dos, LD50 för magic mushrooms är 1000x normal dos, LD50 för cannabis 1000x är normal dos, LD50 för MDMA ca 50x normal dos. LD50 för alkohol är när man har 4 promille i blodet. Ca 5-20x normal dos bereonde på hur man definerar normal dos av alkohol.. 3) Dessa droger gör dig absolut inte våldsam, snarare tvärtom, till skillnad ifrån alkohol. (LD50 = när 50% av testdjuren dör) Källa: Google obv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
RuchYa Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 du tror inte att dessa drogmissbrukare (man får väl anta att det skulle bli fler) skulle påverka resten av samhället extremt negativt? för att betala för alla dessa drogmissbruk skulle det rånas mer, antagligen skulle det också bli mer misshandelfall osv. Många skulle verkligen leva i misär, tycker du verkligen att de är värt bara för att få rätten att bestämma själv vad du trycker i dig? du förstår väl att alla och inte bara dessa missbrukare skulle påverkas? sorry för semi-ot Och så lär vi oss att separera på bruk och missbruk. Om droger skulle legaliseras blir det inte per automatik fler som börjar använda droger. Exempel är Holland som brukar komma upp i dessa fall samt Portugal. Det kanske faller till några som är nyfikna och vill testa, men det stora flertalet använder redan drogen. Det som skulle hända är att man slår ut den svarta marknaden dvs minskad kriminallitet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AccessGranted Postad 1 September , 2009 Rapport Share Postad 1 September , 2009 Hjärnan blir väl tömd på serotonin (eller tappar förmågan att producera) av extacy (MDMA)? Jag tror inte det är speciellt skönt att gå runt i en dimma av depression och ångest resten av livet på grund missbruk av MDMA. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts