Gå till innehåll

Försörja sig på poker


swahnroger

Recommended Posts

20k * 1,5 = 50 lök. Är det så du räknar ut dina pottodds också? Den nya matematiken sannerligen :roll:

 

De skriver ju 1,5 * lönen plus marginal för att du inte spelar tills du är 65.

 

Och varför ska du ha nån marginal? Jobbar du på ICA har du för guds skulle ingen marginal. Jämför rakt av, inte äpplen med morötter osv.

 

Du har marginal på så sätt att du är innanför det sociala skyddsnätet om du inte får behålla ditt jobb, du får samma lön även de månader du inte presterar lika bra och du får inte bli uppsagd hur som helst.

 

Varför är alla så kåta på att nätpoker inte kommer finnas kvar? Bra antagande - inte. Bäst ni slutar spela på en gång, ring till Durrrr också, han blir säkert grymt besviken nu när han måste stänga pokerkontot *omedelbums*.

 

Folk är nog mer realistiska än kåta skulle jag tro. Trenden överlag i världen verkar vara att det är många som jobbar för en klart mer reglerad spelmarknad medan väldigt få i maktposition verkar jobba för en öppnare. En mer reglerad marknad tillsammans med en eventuell utveckling av hjälpprogram, botar etc.. gör det troligt att färre kommer att spela nätpoker vilket i sin tur gör att färre kommer att kunna leva på det. Det är naivt att räkna med att man ska kunna spela livet ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 323
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag har inte läst hela tråden men jag anser att man ska dra in i snitt minst, och detta är absolut minimum, 100 000 sek i månaden för att "gå pro". Dessutom ha iaf minst en miljon avsatt för poker/utgifter om det skulle krisa.

 

Folk här inne underskattar stressen och pressen som uppstår vid långa och tunga downswings om man inte har någon annan inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hela tråden men jag anser att man ska dra in i snitt minst, och detta är absolut minimum, 100 000 sek i månaden för att "gå pro". Dessutom ha iaf minst en miljon avsatt för poker/utgifter om det skulle krisa.

 

Folk här inne underskattar stressen och pressen som uppstår vid långa och tunga downswings om man inte har någon annan inkomst.

 

Det beror väl helt och hållet på äns privata situation, är du 19 och bor hemma eller är du 40 med en familj att försörja..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hela tråden men jag anser att man ska dra in i snitt minst, och detta är absolut minimum, 100 000 sek i månaden för att "gå pro". Dessutom ha iaf minst en miljon avsatt för poker/utgifter om det skulle krisa.

 

Folk här inne underskattar stressen och pressen som uppstår vid långa och tunga downswings om man inte har någon annan inkomst.

En miljon går fort åt, rekommenderar två.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om du jobbar med ett random skitjobb på obekväma arbetstider typ kvällar/nätter/helger så kan du jobba 3-4 timmar per dag och få ut runt 15k netto i vanlig lön, då får du med pension, försäkring, a-kassa och hela paketet. Inga problem att sen hinna/orka spela poker 3 timmar om dagen. Slipper man oroa sig över att man måste ge med vinst dessutom vilket bara bör vara positivt för spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du jobbar med ett random skitjobb på obekväma arbetstider typ kvällar/nätter/helger så kan du jobba 3-4 timmar per dag och få ut runt 15k netto i vanlig lön, då får du med pension, försäkring, a-kassa och hela paketet. Inga problem att sen hinna/orka spela poker 3 timmar om dagen. Slipper man oroa sig över att man måste ge med vinst dessutom vilket bara bör vara positivt för spelet.

Eller så gör man tvärtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hela tråden men jag anser att man ska dra in i snitt minst, och detta är absolut minimum, 100 000 sek i månaden för att "gå pro". Dessutom ha iaf minst en miljon avsatt för poker/utgifter om det skulle krisa.

 

Folk här inne underskattar stressen och pressen som uppstår vid långa och tunga downswings om man inte har någon annan inkomst.

 

...men jag tror att 200 000 i månaden är ett absolut minimum för att man ska kunna leva på pokern i längden med tanke på inflationen och de stigande matpriserna...

 

...och man bör inte ens snegla på en kortlek förrän man sparat ihop en buffert på dryga miljonen...

 

Jag själv är dock ute på hal is med ca 7000 kr i samtliga utgifter per månad för hela familjen (två barn och sambo med jobb) och snittar kring 30000 kr netto där allt som blir över/månad placeras i olika värdepapper...Men hej det är ju jag, det är aldrig för sent för saker att gå åt h-vete...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men jag tror att 200 000 i månaden är ett absolut minimum för att man ska kunna leva på pokern i längden med tanke på inflationen och de stigande matpriserna...

 

...och man bör inte ens snegla på en kortlek förrän man sparat ihop en buffert på dryga miljonen...

 

Jag själv är dock ute på hal is med ca 7000 kr i samtliga utgifter per månad för hela familjen (två barn och sambo med jobb) och snittar kring 30000 kr netto där allt som blir över/månad placeras i olika värdepapper...Men hej det är ju jag, det är aldrig för sent för saker att gå åt h-vete...

 

Låter som om du redan hittat dit. Låt mig gissa, ungarna använder den upphittade blöjan i skift?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men jag tror att 200 000 i månaden är ett absolut minimum för att man ska kunna leva på pokern i längden med tanke på inflationen och de stigande matpriserna...

 

...och man bör inte ens snegla på en kortlek förrän man sparat ihop en buffert på dryga miljonen...

 

Jag själv är dock ute på hal is med ca 7000 kr i samtliga utgifter per månad för hela familjen (två barn och sambo med jobb) och snittar kring 30000 kr netto där allt som blir över/månad placeras i olika värdepapper...Men hej det är ju jag, det är aldrig för sent för saker att gå åt h-vete...

 

Tror vi lever lite olika du och jag och därmed har olika synsätt på privatekonomi. Jag tycker det beror på hur man vill leva sitt liv. Har man sambo med stabilt jobb och bor i en håla någonstans där man inte behöver köpa bostadsrätt eller villa för att få ett decent liv, funkar det väl kanske för vissa att köra 0.5/1 online och dra in typ 3000-4000 dollar i månaden.

 

Är man däremot singel eller har ett mer ostabilt förhållande och vill ha ett bra liv med boende i Stockholm, gbg eller Malmö med en ok bil och vill kunna resa lite behöver man en betydligt större rulle och inkomst av sitt spelande. Så är det bara.

 

Pokerpengar är inte mer värda än kolapengar i det avseendet att det är omöjligt att låna för dem i en normal bank.

 

Säg att du jobbar istället och får ut 20 000kr efter skatt. Lever snålt och spenderar 10' i månaden. Då har du efter fem-sex år tillräckligt för att kunna köpa villa eller bostadsrätt för säg fem miljoner med hjälp av lån.

Poker däremot behöver du allt kontant, dvs snitta 1miljon/år för samma boende. Lägg därtill risken med poker, hot om EU direktiv med reglering för onlinespel, gamesen blir svårare för varje år etc. så kommer man snabbt till insikt att de pengar du drar in är alldeles oerhört för lite för det typ av liv som iaf jag tycker anses vara standard storstadsliv. Dessutom missar du pension etc som pro.

 

Ytterligare har jag sett flera exempel på duktiga, stabila spelare som förlorat stora rullar på kort tid, och ännu fler som långsamt går mot gulen. En del av dessa anses eller har ansetts topp i Sverige. Skulle kunna dryga ut med ett ännu längre svar men jag nöjer mig med att konstatera att en stor buffert samt hög pokerinkomst krävs och det är ett faktum som jag inte tycker man ska skratta bort på det vis som det hittills gjort i denna tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men jag tror att 200 000 i månaden är ett absolut minimum för att man ska kunna leva på pokern i längden med tanke på inflationen och de stigande matpriserna...

 

...och man bör inte ens snegla på en kortlek förrän man sparat ihop en buffert på dryga miljonen...

 

Jag själv är dock ute på hal is med ca 7000 kr i samtliga utgifter per månad för hela familjen (två barn och sambo med jobb) och snittar kring 30000 kr netto där allt som blir över/månad placeras i olika värdepapper...Men hej det är ju jag, det är aldrig för sent för saker att gå åt h-vete...

 

bor du i norrlands inland med inga huslån och har löst det med billig el/uppvärmning? sen antar jag att du har sån tur så att ni inte behöver bil trots att ni bor i glesbygd/använder en 240 med reservbil på gården. antingen det eller så har ni emigrerat till ett U-land eller du har glömt att ta med en hel del i dina "samtliga utgifter" 15k/månad är mer rimligt för en standard familj som lever semibilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo så är det viktiga att ha en plan med sitt pokerlir, tjänar man "bara" 20-30k i månaden och inte kommer längre kan man ju leva på det ett par år och njuta av lite resor och friheten etc, men ska man få det att gå ihop på längre sikt lär man minst upp på det dubbla troligen.. saken är den att man inte kan sätta en gräns för hur mkt man måste iom att man lever olika och har olika mål med livet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lever jag inte jag på poker, men att säga att man behöver 100.000-200.000 i månaden för att klara sig?

 

Om du får ut cirka 18k i månaden på ett vanligt jobb klarar du dig. Och om du sen sparar t.ex 2k till pensionen, lägger 5-10k i spar varje månad klarar du dig ju, räcker ju med 30k UT! för att klara sig på poker, Och sen får man tänka att om man vinner en större turnering får man passa på att betala av på lån/bil osv. Man behöver ju inte leva lyxigt för man spelar poker direkt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om lån till boende osv från en bank så går det faktistkt att lösa ett lån. Var inne på min nöt-bank (nordea) för några månader sen eftersom det krisade lite med boende och dom sa att det gick fint även med tanke på mitt yrke som pokerspelare. Jag fick betala mer i kontantinsats bara. Tror normalt ligger det på 10% jag skulle få pumpa in 20-25% för ett lån.

 

Sen tycker jag det räcker gott och väl med 50k i snitt per månad både för att spara undan en massa och ha mkt över för dyra utsvävningar. Och ja jag bor i gbg med bil och fint boende atm :)

 

Behöver du 100k känns det som du har en hel del överlyxiga vanor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte man ska generalisera allt för mycket. Själv har jag jobbat som elektriker i 5-6 år, har mkt goda referenser, cert osv. Bor i bostadsrätt i närförort sthlm med flickvän. Kan när som helst slänga på mig verktygsbältet och jobba igen. Men spelar sen snart två år poker på heltid och snittat 20-25K SEK i månaden under den tiden, och tycker det känns helt ok. Har man ett "tidlöst" jobb (läs: inte är karriärmänniska) som man kan återvända till så funkar det nog bra att lira poker i nåra år. Tycker ändå inte att man kan se det i ett längre perspektiv än de närmsta åren, då man inte vet vad som händer med nätpokern osv. Sen så gäller det ju att ha hyfsat med pengar bakom så man kan ta lite swings utan att hoppa från en bro eller nåt. Men allt handlar ju om vilka värderingar man har här i livet, och mina ligger väl hyfsat nära ett Stefan Sundström-citat: "Meningen med livet är att vara ledig så mycket som möjligt". Sen att man får taskig dygnsrytm och ett gäng extra trivselkilon är ju liksom bara en bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20k * 1,5 = 50 lök. Är det så du räknar ut dina pottodds också? Den nya matematiken sannerligen :roll:

 

Och varför ska du ha nån marginal? Jobbar du på ICA har du för guds skulle ingen marginal. Jämför rakt av, inte äpplen med morötter osv.

 

Varför är alla så kåta på att nätpoker inte kommer finnas kvar? Bra antagande - inte. Bäst ni slutar spela på en gång, ring till Durrrr också, han blir säkert grymt besviken nu när han måste stänga pokerkontot *omedelbums*.

 

Varför du ska ha marginal som professionell lågnivå-grinder på nätet? Ja... Säg det.

 

Vi vänder på det. Hur kan du vara säker på att nätpoker finns kvar i ens 5-10 år?

 

Även om det lever kvar så är risken överhängande att färre och färre är vinnande då fiskbeståndet tunnas ur och flyttas nedåt i nivåerna. Det finns nog många som mår dåligt idag, som bara för ett tag sen var stabila vinnare ganska högt upp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lever jag inte jag på poker, men att säga att man behöver 100.000-200.000 i månaden för att klara sig?

 

Om du får ut cirka 18k i månaden på ett vanligt jobb klarar du dig. Och om du sen sparar t.ex 2k till pensionen, lägger 5-10k i spar varje månad klarar du dig ju, räcker ju med 30k UT! för att klara sig på poker, Och sen får man tänka att om man vinner en större turnering får man passa på att betala av på lån/bil osv. Man behöver ju inte leva lyxigt för man spelar poker direkt..

 

Du lär ju inte få lån, vare sig till bil eller bostad. Dessutom är det ju inte så lätt att förutspå framtiden i poker. Du kan i princip ALDRIG veta om du är vinnande eller inte eftersom motståndet förändras/förbättras hela tiden och du kommer alltid ha ett inaktuellt sample om du inte spelar oerhört mycket eller har en väldigt hög winrate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...