Gå till innehåll

Dags att köpa dollar.


Recommended Posts

dlinder - läs det här om det känns bättre:

 

http://www.va.se/nyheter/2009/12/23/hoten-mot-aterhamtningen/

 

Filmen ovan är precis som du säger ingen dokumentär och man skall ta det med en enormt stor nypa salt men huvudpoängen är att det inte är sunt att trycka för mycket pengar vilket det ligger något i.

 

Ja, den texten kändes bättre - inte i första hand för att det var en text, utan för att både tesen och argumentationen var en helt annan än i videon.

 

Visst är det så. Men hittills har jag svårt att se hur centralbankerna skulle ha gjort något avgörande fel när de tillfört likviditet - alternativet hade varit en potentiellt förödande deflation. Den stora utmaningen ligger ju nu i att (som artikeln tar upp) dra tillbaka den extra likviditeten, utan att återigen tvinga ner ekonomin i recession.

 

Det Schiff, Faber mfl tror är ju att centralbankerna aldrig ska börja bromsa, utan bara fortsätta gasa tills statsskulderna är uppeldade i en enda stor inflationsbrasa. Återstår att se om så blir fallet, men inget tyder ju på det än så länge iaf. Vi har helt enkelt en bit kvar till inflationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 178
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

..tror jag att det är för dollarn. Jag växlar in 5k före nyår. Denna uppgång känns starkare än de tidigare som nyligen varit. Det är inte alls säkert den faller under 7kr denna gång.

 

 

Jaha! jag hade helt rätt att den vände innan 7kr. Denna kraftiga uppgång är nog lite väl stark så detta är med stor sannolikhet en lokal topp. jag har nyss fört över 5k dollar igen. kurs nu = 7,46.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar vid det här laget att alla ni tre också kan vara med på att det enbart finns ett sätt att mäta ifall det är ett bra tips. Vad sägs om att vi använder pris som den ultimata domaren, jag tar gärna bets på dollarutvecklingen över 1-6 månader heltok?

 

Fortfarande resultatorienterad, ser jag?

 

Btw, synd att du inte kunde komma på turneringen, jag hade sett fram emot att bjuda på ett järn. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gulligaste är att de kallar smörjan för "dokumentär".

 

Vad är det egentligen som gör att konspirationsteoretikerna inte kan skriva texter, utan istället gör YouTube-klipp? Jag ser tre rimliga förklaringar:

 

a) de är inte skrivkunniga.

b) målgruppen är inte läskunnig.

c) budskapet bär inte utan tutelitut-stråkar och bakgrundsbilder på brinnande dollarsedlar - aka medvetet lurendrejeri.

 

Medvetet lurendrejeri är det inte. Dom vill så gärna att det ska hända att dom tror på det själva. Helt enkelt dumma i huvet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bättre saker att göra än att koncentrera sig på valutarörelser. Ifall man klassificerar information på följande sätt: Important/Unimportant, och Knowable/Unknowable, så torde naturligtvis dollarutvecklingen på såväl kort samt lång sikt ligga under fliken Important, men för i princip alla bedömare här och på andra ställen lär den dessutom ligga under Unknowable. Historiskt sett har inflation varit den skatt som fått betala oversupply av valutor, men hur och när är jag verkligen inte förmögen att bedöma, och då torde väl inte folk med ett ytterst begränsat intresse av ämnet ha speciellt mycket mer att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratas mkt om problemländerna i EU just nu (PIIGS), hur tror ni detta kan komma utveckla sig? Tror ni detta kan resultera i en mkt svag euro kommande åren? Är euron kanske i mer trubbel än dollarn? Spanien känns riktigt oroande.

 

tror redan marknaden har tagit hänsyn till det:

graph120.png

 

euron har redan tappat 15% typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
ska jag lasta iväg mina 1800 dkk eller är det bättre att behålla?

 

Kan ingenting om det här med valutor och sånt där men tror man måste ha lite mer pengar för att inte bli uppäten av avgifter och så där.

 

Kan du inte använda pengarna för att köpa en rolig dansk present till någon du tycker om? Det hade jag gjort men jag är lite knasig ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag tycker det är svårt att sia om dollarutvecklingen. Grekland påverkar utveckling från dag till dag. Sättningen på börsen senaste 2 dagarna har stärkt dollar 10-15 öre och det gör att jag tar ut $5k idag, kurs 7,28kr. Jag tog ut 5k för ett par veckor sedan till en ganska dålig kurs men anledningen var att pokerkontot börjar svämma över vilket i sig är positivt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är svårt att sia om dollarutvecklingen. Grekland påverkar utveckling från dag till dag. Sättningen på börsen senaste 2 dagarna har stärkt dollar 10-15 öre och det gör att jag tar ut $5k idag, kurs 7,28kr. Jag tog ut 5k för ett par veckor sedan till en ganska dålig kurs men anledningen var att pokerkontot börjar svämma över vilket i sig är positivt. :-)

 

[x] hidden brag bump

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
[x] hidden brag bump

 

Här snackar vi dollars och inget skryt. Senaste sessionen fick jag rejält stryk och bröt 9 raka sessionsvinster och är tillbaka på jorden igen.

 

Tydligen var jag för ivrig av att sälja och marknaden överreagerar alltid. Nu tycker jag att kursen är attraktiv och säljer ytterligare 5k dollar. Kurs 7,72kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...