Gå till innehåll

Dags att köpa dollar.


Recommended Posts

Hahaha javisst kör med lite facksnack så blir alla rädda och tror du kan allt :roll:

När jag i mitt förra inlägg refererade till Investerare och marknadsanalytiker så var det inte den gode Djens jag menade utan folk med lite mer på fötterna(som även dom mest famlar i blindo i valutafrågor)

 

Jag kan ärligt talat erkänna att jag dels är lite back på trades i valutor och att jag inte är en valutatrader egentligen. Jag kan även säga att jag faktiskt inte har jättestor tilltro till att just 77.50 i dollarindex kommer hålla. (Dollarindexet DXY är ett mått på dollarns styrka mot en korg av andra valutor).

 

Det jag däremot kan säga (och försöker göra) är att sentiment (använd google, jag vet att facktermerna är jobbiga i början) gällande folk som är positiva mot dollarn är extremt lågt och såhär låga siffror brukar förebåda vändpunkter.

 

Dessutom enligt elliot wave theory (google) så är vi någonstans antingen precis i slutet eller i mitten av en femtevåg (vilket är en avslutande våg).

Därav mina funderingar på om 77.50 kommer hålla.

 

Kombinationen av dessa anser jag gör att det är en bra risk/reward situation att gå lång dollarn.

 

Sen får folk tycka vad de vill om teknisk analys, det är inget som ska diskuteras i denna tråd utan det finns trådar om det.

 

Det låter väl ganska okej och ingen blir trampad på fötterna?

 

Även om ni inte investerar enligt det så kan ni ju alltid följa dollarn och håna mig ifall det går fel, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 178
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ska vi hylla dig om du har rätt då? Känns som att hylla någon som vinner på blackjack på fyllan även fast han inte kan räkna kort. (: Är minst sagt skeptisk när det kommer till valutaspekulering, väldigt många faktorer som behöver vägas in.

 

Jag är nöjd med att få det på pränt att jag gick ut på en väldigt smal gren publikt med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ärligt talat erkänna att jag dels är lite back på trades i valutor och att jag inte är en valutatrader egentligen. Jag kan även säga att jag faktiskt inte har jättestor tilltro till att just 77.50 i dollarindex kommer hålla. (Dollarindexet DXY är ett mått på dollarns styrka mot en korg av andra valutor).

 

Det jag däremot kan säga (och försöker göra) är att sentiment (använd google, jag vet att facktermerna är jobbiga i början) gällande folk som är positiva mot dollarn är extremt lågt och såhär låga siffror brukar förebåda vändpunkter.

 

Dessutom enligt elliot wave theory (google) så är vi någonstans antingen precis i slutet eller i mitten av en femtevåg (vilket är en avslutande våg).

Därav mina funderingar på om 77.50 kommer hålla.

 

Kombinationen av dessa anser jag gör att det är en bra risk/reward situation att gå lång dollarn.

 

Sen får folk tycka vad de vill om teknisk analys, det är inget som ska diskuteras i denna tråd utan det finns trådar om det.

 

Det låter väl ganska okej och ingen blir trampad på fötterna?

 

Även om ni inte investerar enligt det så kan ni ju alltid följa dollarn och håna mig ifall det går fel, eller hur?

 

Du kan ju använda massa fina fackord för att få din sk. "tekniska analys" att se bra ut och verka genomtänkt, men den bygger ju bara på antagandet att " det som går ner måste snart gå upp"

 

Som jag sa förut, när $ föll förra gången gjordes Ex antal "Tekniska analyser " som förutspådde en snabb vändning vilka alla var fel hela vägen ner till 5.90 då någon plötsligt fick rätt.

Jag är heller inte ute efter att håna dig om du har fel, jag vill bara peka på man skall inte skall sätta någon större tilltro till tips och analyser vad gäller valutaspekulation.

Man kan ju nämligen analysera fram nästan vad som helst ur vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok, det blev volvon. Fick väldigt bra pris och en del förmåner, den skall bara innehas cirka 4 till 5 år sedan blir det en sportigare sedan mer än så vet jag inte då jag inte orkar spekulera om vad som är aktuellt för mig så långt fram ;).

 

För övrigt, jag har ju inga källor annat än att en kompis sa att hans polare, som har jobbat som trader i flera år och pysslar även med forex-trading var(är) rätt säker på att dollarn är på väg ner.

 

Detta är ju ingen riktig information med matnyttiga länkar, men jag sa det i alla fall, och for what it's worth... denne polare är lite av en brainac. Viktar inte andras åsikter särskilt högt men denne kille tyckte han var värd att höra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla som tror på en stärkt dollarkurs.

http://www.e24.se/makro/sverige/artikel_1487159.e24

 

Fast där handlar det ju om att man tror att kronan som kommer att stärkas, vilket verkar rätt rimligt med tanke på att baltikumkrisen hamnar allt längre bort.

Djens gissning var att dollarn kommer stärkas gentemot Euron mm om jag fattade det hela rätt, vilket överensstämmer rätt bra med vad e24skrev:

 

"På lite längre sikt är dollarn dock undervärderad samtidigt som euron är övervärderad. Framförallt kommer dollarn att stärkas på sikt mot euron då USA troligtvis kommer att vara först ur lågkonjunkturen."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Nu är ju Djens (frivilligt?) avstängd vilket är lite tråkigt... Hade varit roligt med en kommentar annars. ;)

 

Well, om man orkade vara kortsiktig och bara hade sina EUR i USD i ca en månad så fanns det faktiskt pengar att tjäna. Nu är väl frågan om det var det lilla dippet i kursen som Djens menade, men jag gick plus € 204 iaf 8-);-)

 

Edit: Detta förutsätter ju att man inte växlade sina SEK till USD givetvis =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska kronan tog sig i skuggan av börsuppgången upp till nytt årshögsta på fredagen. Den av konjunkturen och finanskrisen hårt drabbade valutan kan därmed vara på väg över en tröskel och fortsätta att stärkas, enligt bedömare TT talat med.

 

http://www.dn.se/ekonomi/kronan-handlades-pa-arshogsta-1.935894

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Den svenska kronan tog sig i skuggan av börsuppgången upp till nytt årshögsta på fredagen. Den av konjunkturen och finanskrisen hårt drabbade valutan kan därmed vara på väg över en tröskel och fortsätta att stärkas, enligt bedömare TT talat med.

 

http://www.dn.se/ekonomi/kronan-handlades-pa-arshogsta-1.935894

 

sjukt att folk betalar för att läsa sån smörja...

 

– Vi tror att det vi är inne i är en förstärkningsfas. Riktningen, under förutsättning att den finansiella krisen fortsätter att mildras, är mot 6:50 kronor per dollar på ett års sikt, säger Sven-Arne Svensson, chefekonom på Erik Penser Fondkommission.

 

Han tillägger att euron är på väg mot 9:50 kronor.

 

– Egentligen tycker vi kronan borde vara ännu starkare, fundamentalt sett, men det verkar som små valutor aldrig riktigt får det värde de förtjänar, säger han.

 

Han är långt ifrån ensam i sin bedömning.

 

Carl Hammer, valutastrateg på SEB, beskriver det som utspelar sig på valutamarknaden som att kronan är på väg över en tröskel.

 

– Det kommer helt klart finnas tekniskt motstånd, men just nu siktar krafterna i marknaden ned mot 10 kronor per euro. Och sedan är det svårt att säga vad som händer efter det, men på sikt tror vi det är på väg ned mot 9:50 kronor, säger Hammer.

 

– Nästa kluster där kronan ska stanna är på 10 kronor. Efter tio finns inget före 9:50. Det som avgör är vad som händer på börsen, fyller Öhmans Manner i.

 

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att många här är rätt frustrerade över dollarutvecklingen senaste veckorna så jag tänkte lägga in ett varningens ord för att ta ut sina dollarpengar nu.

 

Både sentiment och EWT pekar mot en närstående (Dvs det behöver inte vara idag, imorgon eller nästa vecka men inom närtid samt kan ha varit igår) tid.

 

Ett större rally för dollarn väntar, ska man ta ut något så tar man ut sina euro och sätter de i dollar.

 

Nu har det gått strax över en månad. "Inom närtid" borde väl nu vara uppfyllt? Djens, kan du inte vara snäll och redovisa hur rik du blev på att ta position i dollar?

 

/Hängiven beundrare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu anfaller ni väl saken på fel sätt. Inte kan ni säga att han har fel bara för att det inte blev som han trodde att det skulle bli. Säg istället att han har fel för att han resonerar fel.

 

(Jag tror inte heller att det är så lätt, om ens möjligt, att tolka valutafluktuationer så det är inte så att jag försvarar hans argument eller något nu, för de som är lite tröga eller har någon bokstavsdiagnos och inte kan tolka det man skriver.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...