Gå till innehåll

4 SnG å en kopp te - Lilla Fisken i Stora, Stora Havet

Recommended Posts

Postad

sista semesterveckan börjar och vi är helt inregnade när det RIKTIGA svenska sommarvädret slutligen gjort entre. En av kidsen är dessutom lite hängig och slappar i min säng. Har pokrat ett par timmar medan kid #2 lirar på sin födelsedags-IPod. Pokern har väl gått sådär men jag är iaf 6/8 av urspr 70 i en $22 shorthandedturnering. Vore kul att ta mig till "finalbordet" även om 70 startande är för lite för att jag ska räkna det som ett riktigt finalbord. 25bb just nu.

Postad

haha jag åker på första handen på finalbordet med TT i BB. En lös fisk (typ 60/10 i stats) höjer från CO till 1000 (bb500). SB som jag knappt täcker går allin. Jag känner att jag måste syna här. Fisken - som flera gånger tidigare - gör en tämligen usel overcall med AQo för mer än halva sin stack och sätter naturligtvis sin damjävel på turn (Sb hade 66). Vinner iaf $106 efter drygt två timmars spel, så okej ändå. Tråkigt dock att än en gång falla på målsnöret mot större saker. Hade ju fått en riktigt bra stack där om fiskbert inte fått in sitt överkort.

Postad

ett pass till nu innan middagen (dygnsrytmen är rejält ur fas för hela familjen). De två händerna från gårdagens CG tycks bara ha varit en anomali - idag var allt tillbaks vid det som rått en dryg månad nu: Smörja, smörja, smörja i mängder och när jag får nån enstaka bra hand så blir det som dagens enda AA: Syn av AJ som får två knektar på floppen. Man kan bli spyfärdig för mindre. Förstår inte hur flopparna lyckas undvika att ens producera drag för mig gång efter gång.

Hyggligt på SnG-sidan, men dessvärre flera tråkiga bubblor. Här är den sista:

***** History for hand T5-71825207-56 (TOURNAMENT: "NL Hold'em", S-2136-7913, buy-in: $22) *****

Start hand: Mon Aug 2 19:36:31 GMT+0200 2010

Table: Table #1 [71825207] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 100/200, TC)

User: HERO

Button: seat 5

Players in round: 4

Seat 7: mmannollass (4540)

Seat 9: random1 (4770)

Seat 1: HERO (2330)

Seat 5: random2 (3360)

mmannollass posts small blind (100)

random1 posts big blind (200)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [King of SpadesQueen of Clubs]

HERO raises 2330 to 2330 [all in]

random2 folds

mmannollass calls 2230

random1 folds

---

--- Dealing flop [4c, 9s, 8s]

--- Dealing turn [5c]

--- Dealing river [4d]

---

Summary:

Main pot: 4860 won by mmannollass (4860)

Rake taken: $0

Seat 7: mmannollass (7070), net: +2530, [7 of HeartsAce of Hearts] (PAIR FOUR)

Seat 9: random1 (4570), net: -200

Seat 1: HERO (0), net: -2330, [Ks, Qc] (PAIR FOUR)

Seat 5: random2 (3360)

***** End of hand T5-71825207-56 *****

Gör jag rätt här? I min nashlinje är KJo okej, men man måste ta med i beräkningen att mmannollass är en sinnessjuk monsterfisk (VPIP 72/23 på de 77 händer jag har) som först turat sig till en monsterstack på 9000 och sen tappat hälften av den på två dåliga allinkonfrontationer på bubblan mot de båda andra spelarna. Jag måste alltså sannolikt tighta till. Men hur mycket? Fiskens optimala calling range här ligger på 99+ AQs+ AQo+, men det är som sagt redan före denna hand uppenbart att han synar mycket vidare än så. Kanske borde jag ha lagt handen här eftersom den ändå ligger lite i nederkant av min range och särskilt som man kan misstänka att han i vart fall kommer in med alla suitade ess och säkert också många esshänder med mellanhög kicker.

Handen är i varje fall ett bra exempel på de svårigheter som uppstår på bubblor när en riktigt dålig och oberäknelig spelare är med i gamet.

Postad

Det blev ganska mycket poker idag pga det dåliga vädret. Dagen har varit tämligen svängig ur den aspekten och kvällspasset såg länge ut att kunna sluta riktigt illa. Men så kommer till slut medrigg och jag hittar en 3:e och 2:a plats i två 30-manna och cashar en DoN $54 utan att behöva överleva någon annan konfrontation än mot en microstack och trots att jag länge hade en dålig stack och låg 7-9 i fältet. Nästan 5 snitt-BI upp på SnG men tyvärr ett halvt inköp back på det kalla, kalla cashgamet.

Dagens flythand. 30-manna med runt 13 personer kvar. Kändes som en ganska marginell push och jag kände mig föranlåten att skriva ett "sorry" i chatten :-) Tar förstås inte denna push mot en mindre stack eller dålig spelare, utan räknar med att villain som ligger typ 3a (jag var 4a eller 5a) bara kommer att syna med sina bästa händer här.

***** History for hand T5-71908738-27 (TOURNAMENT: "NL Hold'em Turbo - 30 Players", S-2176-6497, buy-in: $11) *****

Start hand: Tue Aug 3 00:16:13 GMT+0200 2010

Table: Table #3 [71908738] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 300/600, ante: 60, TC)

Button: seat 9

Players in round: 6

Seat 10: HERO (4340)

Seat 1: VILLAIN (5700)

Seat 2: oldcucs (4430)

Seat 5: Dannykev (3900)

Seat 6: giorgos135 (310)

Seat 9: alko 10 (2910)

HERO posts ante 60

VILLAIN posts ante 60

oldcucs posts ante 60

Dannykev posts ante 60

giorgos135 posts ante 60

alko 10 posts ante 60

HERO posts small blind (300)

VILLAIN posts big blind (600)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [5 of DiamondsJack of Spades]

oldcucs folds

Dannykev folds

giorgos135 folds

alko 10 folds

HERO raises 3980 to 4280 [all in]

VILLAIN calls 3680

---

--- Dealing flop [5 of Clubs9 of Clubs4 of Clubs]

--- Dealing turn [5 of Spades]

--- Dealing river [9 of Diamonds]

---

Summary:

Main pot: 8920 won by HERO (8920)

Seat 10: HERO (8920), net: +4580, [5d, Js] (FULL_HOUSE FIVE, NINE)

Seat 1: VILLAIN (1360), net: -4340, [King of HeartsKing of Clubs] (TWO_PAIR KING, NINE)

Seat 2: oldcucs (4370), net: -60

Seat 5: Dannykev (3840), net: -60

Seat 6: giorgos135 (250), net: -60

Seat 9: alko 10 (2850), net: -60

***** End of hand T5-71908738-27 *****

Postad

En $22 freezeout. Jag har legat från mellan och ganska långt ner i placeringar hela tiden i stort sett men på något vis överlevt ändå. Mest tror jag för att folk spelat så tight. Tror jag pushade 8ggr i rad eller nåt sånt utan att få syn trots att min stack inte var överväldigande stor. Tog sen en nödvändig syn på finalbordsbubblan med AQs i bb när jag låg 10:a och slog knappen (lös spelare) med A7.

261 spelare från början. Inga större pengar förstås, men kul hur som. Ligger 8/9 just nu och har 15bb.

Postad

sajten la ner igår, men jag slutade iaf till slut 8:a och vann $144. Nytt vinstrekord faktiskt (säger något om hur patetiska mina MTT-framgångar varit men men... :mrgreen: ) Resultatet är väl inte mycket att säga om, jag hade ju som nämnt varit shortstacked egentligen mer än halva tävlingen. Valde bara ett dåligt tillfälle att pusha mina 12bb från knappen med K8s - mörkarna satt med AQs resp TT. Ingen av dessa kort kom på bordet och när jag turnade en kung trodde jag ett ögonblick att miraklet var ett faktum och att jag skulle trippla upp. Men men... kungen gav också en färg åt esshanden, grundplåten som det skulle visa sig till den spelarens klonk av hela turneringen.

Fint dagsplus blev det i varje fall och det var verkligen mentalt jätteskönt att bryta igenom vallen. Jag tror jag kan ha spelat nånstans runt 200 MTT:er med kanske i snitt 400 spelare utan att hitta ett finalbord.

Jag jobbar på att lösa upp mitt spel mer och ta mer marginella lägen för att komma in i pengarna oftare med en hygglig stack. Det går framåt tycker jag. Samtidigt är det inte heller helt fel att spela med kortare stack eftersom det sannolikt är det spelet jag behärskar bäst genom allt SnGande.

Idag ett rätt krattigt första pass. Nu regnar det i huvudstaden och jag vet inte riktigt vad vi ska hitta på idag. Lite städning kanske skulle vara nöten vid närmare eftertanke. Blir inte så ofta som det borde här hemma :twisted:

Postad

Finalbord 30-manna (6 priser) och jag har inte direkt turen på min sida (82,5% favorit här)

***** History for hand T5-72239844-25 (TOURNAMENT: "NL Hold'em Turbo - 30 Players", S-2176-6811, buy-in: $11) *****

Start hand: Wed Aug 4 12:11:19 GMT+0200 2010

Table: Table #3 [72239844] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 300/600, ante: 60, TC)

Button: seat 5

Players in round: 9

Seat 6: scanner_x (2570)

Seat 7: x-edited-x (2290)

Seat 8: POKER-DONK1 (3365)

Seat 9: Joonaksekses (7520)

Seat 10: SolistaCelas (4350)

Seat 1: HERO (5045)

Seat 2: merly (5290)

Seat 3: antroullos (3935)

Seat 4: SP1974 (10635)

All post ante 60

scanner_x posts small blind (300)

x-edited-x posts big blind (600)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [Ace of DiamondsAce of Clubs]

POKER-DONK1 folds

Joonaksekses folds

SolistaCelas raises 4290 to 4290 [all in]

HERO raises 4985 to 4985 [all in]

5 folds

---

--- Dealing flop [Jc, Ks, 4h]

--- Dealing turn [8d]

--- Dealing river [Ts]

---

Summary:

Main pot: 10020 won by SolistaCelas (10020)

Seat 6: scanner_x (2210), net: -360

Seat 7: x-edited-x (1630), net: -660

Seat 8: POKER-DONK1 (3305), net: -60

Seat 9: Joonaksekses (7460), net: -60

Seat 10: SolistaCelas (10020), net: +5670, [King of Clubs10 of Clubs] (TWO_PAIR KING, TEN)

Seat 1: HERO (695), net: -4350, [Ad, Ac] (PAIR ACE)

Seat 2: merly (5230), net: -60

Seat 3: antroullos (3875), net: -60

Seat 4: SP1974 (10575), net: -60

***** End of hand T5-72239844-25 *****

Tycker inte att hans spel är riktigt så vansinnigt uselt som jag först ansåg (han hade pushat flera skräphänder tidigare i dåliga lägen). Men inte är det bra. Han har 6 personer bakom och mörkarna är så pass short att de kan tänkas syna tämligen brett med en range som KT som bäst flippar mot. Men visst är det trist att åka så här. Hade vi suttit i blindsen hade det mer varit "shit happens" då han i det läget förstås pushar KTs fullt korrekt (liksom från knapp i oöppnad pott). Men dåliga spel som belönas med en monsterutdragning är aldrig roligt :-(

Postad

eftermiddagspasset börjar med Ongame tydligt försatt i retardläge. Retardläget utmärks av att ju sämre spel och ju mer underdog som fisken kommer in som - desto mer osannolika klonkar får de. Som att t ex höja 10bb mot ett gäng synar av en minraise med QQ - bara för att få syn av fyra galningar och sen få se ett ess floppa. Hejdå potten. Det blev split mellan två jubelidioter som båda kastade in resten de hade med A6. Herregud. I en DoN höjer en annan medlem av intelligensreserven till 2,5x från tidig pos. Jag har KK på CO och går allin (blinds 50/100, han har drygt 3000 i stack, jag 1800). Han synar med AQ... hur ofta tror han att han är bäst där mot en tight spelare? Varför ska han riskera sin stack i en DoN? Nu träffar han ju givetvis sitt ess och bustar mig så jag antar att han gratulerade sig själv till sitt fina spel. Idiotjävel.

Med ett undantag (det enda bord jag cashat på) har jag förlorat varenda hand mot fisken detta pass.

Postad

Vikten av att inte lita för mycket på sina stats: Förlorar precis en CG-pott med toppar där jag synat en spelare som öppnat 4x från MP1. Det visar sig att jag är slagen av klassikern KTo som träffat tvåpar på turn. Killen hade statsen 16/8.

Att lira KTo från MP1 är inte deception. Det är bara korkat. Och en korkskallighet som även vissa ganska tightpassiva spelare ägnar sig åt.

Postad

hyfsat mycket poker senaste dagarna. Torsdagen blev en bra plusdag, drygt fyra snitt-BI upp slutade den. Fredagen försvann dessvärre nästan lika mycket efter en del motrigg och några dåligt spelade händer också. Mest tiltande var dock att åka på bubblan i en satellit till en $100+8. Inte mycket att göra dock, det var en turbo så alla utom en var ganska short. Självklart ställ för mig med mina dryga 6bb på knappen med A6. Tyvärr synar SB som knappt täcker mig med 99. Har inte kollat om det var rätt. Det var det kanske pga de grunda stackarna.

Nu blir det bröllop i helgen. Hyfsat party hoppas jag. Lite söndagsturrar sen förhoppningsvis vid hemkomst. Hade varit kul att ha $100-biljetten, men det går väl nya tåg. Synd att jag inte haft nån riktig tur i satelliterna än om man undantar att jag sattat mig in i några $22 och $33.

Ligger dryga 12 snitt-BI upp för månaden vilket är klart godkänt.

Postad

kommer hem från trevligt bröllop. Sätter mig och försöker grinda. Jag säger försöker för Ongame har kopplat på en våldtäktsrigg som just nu ser ut att radera ut hela månadens vinst och kanske mer därtill. Det går just nu så sinnessjukt dåligt som det bara kan gå när man grindar STT/MTT. Bland annat sprang jag nyss igen in i en sån där situation där man två synar med höga par. (jag hade A3 och fick ingen hjälp av bordet mot QQ och KK) Det var på bubblan i en DoN och då QQ-handen täckte mig obetydligt så blev jag bubbeloffret.

Ligger back typ 12 snitt-BI. Har iofs gjort några lite dyrare inköp idag, så det är lite missvisande. Bara 4 bord igång just nu så om inte deepstacken skulle producera något riktigt bra så finns inte mycket hopp om nån större återhämtning.

Hyggligt bra hittills har det bara gått i en deepstack SH-turre där jag har dubbla startstacken efter första timmen.

Postad

haha Ongame är så sjukt nu att det inte finns. Ligger hyggligt i en 30-manna när en fisk limpar in i min Q2s hand i klöver. Flopp två klöver, varav ett ess, fisken betar 1/3-pott. Jag synar. Tredje klöver kommer turn. När fisken betar så skeppar jag de sista 5bb:na. Fisken synar och... jo det är sant. Bajskorven har limpat från MP med K7 i klöver! Det finns fanimig inte! Eller jo det finns visst. Jag åkte ju nyss ut.

Så jävla fint. Dö Ongame.

EDIT: Ut i rebuyen också. Ny limpfisk in från tidig pos. Jag (med startstack) höjer från CO till 4bb med AK. Alla foldar utom herr fisk. Flopp kommer K98 med två ruter. Fisk betar 1/6 av potten. Jag höjer. Fisk höjer igen minraise jag allin. Herr fisk viker upp - inte ett steg eller färgdrag som jag trott utan K9o!

Vet inte när jag blev så brutalt kn*ll*d senast på Ongame som jag blivit idag.

Postad

Ut i nästa 30-manna, QQ mot AJo. Får naturligtvis inte stå. Vann däremot en stor pott i deepstacken med ett tvåpar (som inte blev utdraget - kors i jag vet inte vad) och ligger för ögonblicket 16/127 (ca 250 startande)

Postad

Sista 30-mannan idag. 88 allin 8bb djup mot AJ som sätter en runnerrunner 1-5stege.

Jag snittar nånstans strax över 40% finalbord i dessa 30-manna. Idag har jag lirat 6 tror jag och kommit in i en där jag åkte nästan direkt i nån setup.

Om inte något under inträffar i deepstacken (54/88) eller jag hittar en cash på sista SnG-bordet, en standard $22 så blev det som skulle bli en åtminstone någorlunda trevlig pokersöndag den absolut sämsta pokerdagen i karriären resultatmässigt. Och så ska man börja jobba imorrn också. Som TuffFish uttrycker saken: Fuck me to tears :twisted::evil::twisted::evil::twisted::evil:

Postad

Nej... inte den SnG heller. Push med A4s från CO. BB sitter med AQo. Jag får ingen hjälp av bordet - det har jag inte fått på något annat bord idag än i deepstacken där jag är 50/81 vid andra pausen (34 priser).

Postad

Fortfarande kvar i $54 shorthanded deepstacken. Hittade några riktigt bra lägen och en viktig utdragning tredje timmen när jag rutschat ner långt bak i fältet och boostade upp stacken så att jag nu vid tredje pausen är 4/39. Spelet på mitt bord har genomgående varit aggressivt, men är nu ganska avvaktande då alla fem spelarna med hygglig till riktigt god marginal ligger i pengarna. Vi får väl se om bordet bryts upp eller håller till bubblan spräcks.

Postad

Vi är nere på 3 bord nu (17 spelare kvar) men jag har varit ruggigt kortkall och haft få stöldmöjligheter, så nere på en 15plats nu och bara lite drygt 10bb. Snart fjärde pausen.

edit: första konfrontationen på mycket länge. KJ från CO får syn av A9 men träffar kung på turn och dubblar upp. 11/16. Gjorde ett tveksamt vik nu med AJo. Borde nog ha synat pushen.

Postad

Lite dåligt blufförsök tror jag efter att ha fått syn av en storstack när jag 3x-at från knappen med 43s. Nere på 30K igen och sist av de 14 kvarvarande spelarna när vi nu tar fjärde rasten. Slår i varje fall nytt vinstrekord i enskild turnering med $163 garanterat.

Postad

Bust. Får iaf AQo till slut men Ongame är på skojhumör och har samtidigt dealat ut KK till storstacken på det fyrhandade bordet. Denna gång sviker slutligen turen (den tur som idag på något helt osannolikt vis endast kom i denna turre och höll sig fullständigt borta på ALLA andra bord) och jag är busto som nr 14.

Därmed slutar dagen "bara" cirka 8 snitt-BI ner och av månadsvinsten är dryga 4 snitt-BI kvar. Hooray :twisted: (känns ändå som en liten framgång med tanke på hur vansinnigt illa jag sprang i dagens SnG:er)

Postad

Nytt dåligt pass. Ganska rejält kn*ll*d av variansen just nu. Inget extraordinärt dock, utan mer standard "springa-illa-SnG" Typ när man får in det på bubblan med AQ i dagens högsta inköp ($54 DoN) med minsta stacken för chans till uppdubbling mot bullyn så har han KTs, man träffar sin dam men bordet ger honom en flush (Folk har flushat ut mig senaste dagarna med säkert 3-4 ggr normala frekvensen. Behöver jag säga att inte ett enda av mina egna drag satt?)

Ja, ja - Fortfarande ett inköp plus för månaden :mrgreen: As usual så får man nöta vidare och hoppas på bättre tider. Fått in en skaplig volym denna månad i varje fall så här långt.

Postad

Gått fortsatt dåligt och har nog dessvärre börjat spä på dåligt flyt med dåligt spel också. Ska försöka samla ihop mig mentalt och verkligen fokusera nästa pass på att inte svära och gnälla när det går dåligt eller börja lira ofokuserat för att energin går åt till att tycka synd om mig själv.

Detta sagt så har jag de senaste 5 passen tappat ett plus på dryga 15 snitt-BI ner till ett minus på dryga 4. Tråkigt, men nu släpper vi resultatfokuset, motar bort tilten och börjar fokusera på att spela bra poker igen. Basta!