Gå till innehåll

Var står ni politiskt?


Cleburne

Recommended Posts

  • Svars 109
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Inte om man försöker se på verkligheten som den är, utan att blanda in en massa irrelevanta värderingar. Testet tvingar en till det, dvs tvingar en till ett osunt, missvisande tänkande, eller som de själva skriver. Man skall följa känslor och helt sluta att tänka.

Typsikt politiker, IMO.

 

Skall rika människor ha bättre sjukvård? Hallo, yxskaft!

Hallo, yxis! Jag förstår tyvärr inte ett ord av din post. Du kanske levlar iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett bättre politiskt test, bestående av två frågor.

 

1. är egendom stöld?

2. är skatt stöld?

 

utfall och kommentar:

 

ja, nej; du är ett äckligt kommunistsvin. flytta till gävle eller nordkorea. eller skänk bort alla (lol) dina pengar till världens behövande och ta livet av dig med en brödkniv.

 

nej, ja; du är en upplyst, ärlig och fin människa. grattis!

 

nej, nej; du är en ryggradslös pragmatiker. dö.

 

ja, ja; du är med stor sannolikhet bossbaver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. är egendom stöld?

2. är skatt stöld?

 

Du glömde ett "svarsalternativ".

 

1. Ja, men inte min egendom så klart. Jag är upplyst.

2. Nej, det är bara stöld när jag måste skatta. Sa jag förresten att jag är upplyst?

 

Jag tror vi alla vet vem (eller vilka) som tänker så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallo, yxis! Jag förstår tyvärr inte ett ord av din post. Du kanske levlar iofs.

 

Nejdå, men yxskaft var inte till dig såklart utan till den som formulerade (den vansinniga?) frasen. Den plus alla andra är enligt mig jämförbara med. "Den som har mer pengar skall kunna köpa mer." Eller "Dagen skall vara ljusare än natten.", eller omvänt "Det är bra att det är varmare på vintern än på sommaren.", "1+1 skall vara lika med 0".

 

Till alla:

 

[ ] agree?

[ ] disagree?

 

Jag lägger inte in värderingar i de här fallen, så jag kan singla slant om svaret.

 

Eftersom så många lyckas göra testet, är jag väl i vanlig ordning den udda. Känner mig som när jag var sex år gammal och ensam vägrade dansa fjantiga / meningslösa danser kring julgranen.

 

:cry:

 

(tycker inte danser kring julgranen är helt meningslösa längre ... progress? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Economic Left/Right: 4.00

Social Libertarian/Authoritarian: -5.44

 

Stämmer väl ganska bra, med sedvanliga reservationer för kvadranternas informationsrymd etc. Tyvärr är de båda rätt svåra att förena för mig i en klassisk politisk ståndpunkt, vilket lett till att jag oftast hamnar rätt långt vänsterut på en traditionell höger-vänster-skala.

 

Å andra sidan är jag bara 25 och mina åsikter utvecklas mer än vad en 60-årings brukar göra. För tio år sedan bodde jag i ett pingsvänshem och slets mellan en tonårings naiva humanideologier och mina inlärda kristdemokratiska värderingar jag höll på att göra upp med.

 

:)

 

Det sjuka är att det säkert finns folk som inte svarar "strongly agree" på första.

 

Nej, tvärtom! ;)

 

Borde finnas en bestämmelse om att man måste ha sina siffror som signatur.

 

Haha, helt rätt! Ska genast föra in det i forumreglerna. (Givetvis på ett så icke-auktoritärt sätt som möjligt.)

 

Finns det någon människa i mänsklighetens historia som någonsin lagt fram ens ett halvdant argument, inte huvudsakligen stött i pragmatik, för äganderätten?

 

Med den där formuleringen går det förstås att hävda att varje argument någonsin är "stött i pragmatik", byt bara ut "äganderätten" mot valfritt annat ord. Men det kanske var meningen?

 

----------

 

För övrigt är det sällan jag håller med i Cleburne så ofta som i den här tråden. Då pratar jag inte nödvändigtvis om politik utan om att han verkar begripa hur testet är utformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Economic Left/Right: 1.38

Social Libertarian/Authoritarian: -6.00

 

 

Verkar rimligt, när jag var yngre var det nog mera

 

+6

-6

 

typ.

 

Testet är väl utformat efter amerikanskt snitt. Svenska snittet tror jag är minus

i bägge fallen.

 

Economic Left/Right: 4.00

Social Libertarian/Authoritarian: -5.44

 

Stämmer väl ganska bra, med sedvanliga reservationer för kvadranternas informationsrymd etc. Tyvärr är de båda rätt svåra att förena för mig i en klassisk politisk ståndpunkt, vilket lett till att jag oftast hamnar rätt långt vänsterut på en traditionell höger-vänster-skala.

 

Å andra sidan är jag bara 25 och mina åsikter utvecklas mer än vad en 60-årings brukar göra. För tio år sedan bodde jag i ett pingsvänshem och slets mellan en tonårings naiva humanideologier och mina inlärda kristdemokratiska värderingar jag höll på att göra upp med.

 

Förstår inte varför det skulle vara svårt, låter som typ MUF (som jag var med i).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen möjlighet att lyssna på ljudklipp just nu, även om jag så klart inte sätter något större värde i dylika länkar. Äganderätt är så klart en godtycklighet som man får anstränga sig för att försvara ur t.ex ett allmänt nyttoperspektiv. Jag tycker bara det är lite gulligt med alla nyberala idioter som slänger äganderätt till höger och vänster, till synes utan reflektion eller rimlighetsanalys,

 

Och nej, man kan självklart inte svara annat på första frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, Eury, det som faktiskt är en aning fascinerande är att du både är gullig och farlig på samma gång, ungefär som en femåring som leker med farsans kpist efter en hemvärnsövning, men som prickar sina föräldrar när han inte får ett glas saft.

 

warkid.jpg

 

Från Eurys fotoalbum...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen möjlighet att lyssna på ljudklipp just nu, även om jag så klart inte sätter något större värde i dylika länkar. Äganderätt är så klart en godtycklighet som man får anstränga sig för att försvara ur t.ex ett allmänt nyttoperspektiv. Jag tycker bara det är lite gulligt med alla nyberala idioter som slänger äganderätt till höger och vänster, till synes utan reflektion eller rimlighetsanalys,

 

Och nej, man kan självklart inte svara annat på första frågan.

 

Nej, om man är en dogmatisk utilitarist har man såklart svårt att förstå vad det där med rättigheter egentligen är för sjuk grej och varför de bör respekteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äganderätt är så klart en godtycklighet som man får anstränga sig för att försvara ur t.ex ett allmänt nyttoperspektiv.

 

Det är väl inte alls speciellt svårt att försvara att man har ett juridiskt äganderättsbegrepp ur ett allmänt nyttoperspektiv. Alternativet att alla förser sig bäst de kan med alla till buds stående medel är ju mycket sämre och leder lätt till massa kollateralskador och diverse ineffektivt resursutnytjande.

 

Däremot håller jag med om att det är godtyckligt, men det är ju det mesta å andra sidan.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen möjlighet att lyssna på ljudklipp just nu, även om jag så klart inte sätter något större värde i dylika länkar. Äganderätt är så klart en godtycklighet som man får anstränga sig för att försvara ur t.ex ett allmänt nyttoperspektiv.

 

men kan du försvara att det inte finns en äganderätt ur ett kvantmekaniskt perspektiv? vad fan är allmänt nyttoperpektiv och varför ersätter det filosofi?

 

det blir rätt äckligt när du ber om ett bevis, får ett bevis och sedan innan du har kollat på det säger att du inte sätter något värde i det för att det inte håller med dig som såklart har rätt i allt. sedan väljer du godtyckligt ett perspektiv som passar dig själv och tycker vi andra givetvis ska argumentera ur samma. men visst, vi kan välj göra det. dagens och forna kommunistiska(äganderätt etc) stater är de staterna i västvärlden med lägst subjective wellbeing vilket är ett mycket bra mått på allmän nytta:

http://www.le.ac.uk/users/aw57/world/sample.html

 

alltså ur ett allmännyttoperspektiv så verkar det som att stark äganderätt är bra.

 

så ge oss nu en lalalalalalala-post som inte besvarar kritiken, lite ad hominem och helt saknar en röd tråd och 10poster senare leder till ban. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...