Gå till innehåll

mixa upp innan floppen satsningen


AA-MRPoker

Recommended Posts

Hej

 

 

Har på senare tid mixat upp min satsning pre flopp ibland 4xbb ibland 3,5xbb

och ibland 3xbb har då gjort det bara för att mixa upp det och bara för att jävlas med regsen som försöker läsa mig. Eller ska man bara välja en storlek och köra med den på så sätt går det ju inte att läsa om man inte limpar (Även om den mixade taktiken är slumpmässig och inte häller går att läsa). Men har också börjat tänk på det i andra banor nu som att höja mindre mot dom tajta som spelar många bord eller som 3 betar mycket mot shortstacks då kan jag höja ännu mindre (2,25-2.5xbb). Jag höjer mer på fiskiga bord. Sen tycker jag det är lite svår säg att sb och bb är fiskar och du har knappen ska du då höja lite mindre så du får spela en flopp med dom fler gånger eller höja mer så du får mer pengar in innan floppen även om dom då foldar mer.

 

Hur ändras vårt spel här om dem effektiva stackarna är säg 30bbs?

 

Så vad tycker ni tankar ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

 

Hej, bra tråd. Lär väl tyvärr inte hända så mycket mer här.

Frågan är om man kan begränsa sig till enbart en bet-size utan att förlora en massa värde redan i det beslutet. Eftersom många gör just det, borde det kanske inte vara så farligt, men det kanske också finns edge att hämta i att inte göra så. Någon som vet? :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår både reb och heltoks tänkande här tror jag

 

reb tänker väll att man får mer 3 bets i senare pos så då vill han höja mindre så det inte kostar så mycket när han blir 3 betad. + att han får spela mer floppar i pos eftersom blindsen försvarar lösare om man höjer mindre.

 

Heltok tänker nog så här att han vill få in mer pengar i pos och in mindre i ur pos + att man får mer respekt när man höjer från utg så då behöver han inte höja så mycket.

 

Igen det här är bara vad jag tror men skulle vara roligt om ni kan utveckla varför ni gör som ni gör.

 

Fan låter som att jag förklarar det här för någon aja jag tänker högt

 

Peace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, bra tråd. Lär väl tyvärr inte hända så mycket mer här.

Frågan är om man kan begränsa sig till enbart en bet-size utan att förlora en massa värde redan i det beslutet. Eftersom många gör just det, borde det kanske inte vara så farligt, men det kanske också finns edge att hämta i att inte göra så. Någon som vet? :-D

 

 

tack det är en väldigt bra tråd svar ja

 

död ut:shock: heeheh aldrig mitt mål är minimum 2 sidor allt över det är bara wawoooooooooo living da vida loca baby 8-)

 

hoppas du stannar din röst behövs här:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har på senare tid mixat upp min satsning pre flopp ibland 4xbb ibland 3,5xbb

och ibland 3xbb har då gjort det bara för att mixa upp det och bara för att jävlas med regsen som försöker läsa mig.

 

 

Förstår inte riktigt detta, det måste väl vara minst lika svårt att läsa dig om du höjer upp till exempelvis 4bb med alla händer som du raisar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt detta, det måste väl vara minst lika svårt att läsa dig om du höjer upp till exempelvis 4bb med alla händer som du raisar med?

 

aa men dom kanske inte vet att att man mixar det så börjar dom tänka att han är svag när han höjer xxxbb osv så då kanske dom gör drag dom inte skulle gjort om du alltdid höjer till tex 4xbb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår både reb och heltoks tänkande här tror jag

 

reb tänker väll att man får mer 3 bets i senare pos så då vill han höja mindre så det inte kostar så mycket när han blir 3 betad. + att han får spela mer floppar i pos eftersom blindsen försvarar lösare om man höjer mindre.

 

Heltok tänker nog så här att han vill få in mer pengar i pos och in mindre i ur pos + att man får mer respekt när man höjer från utg så då behöver han inte höja så mycket.

 

Igen det här är bara vad jag tror men skulle vara roligt om ni kan utveckla varför ni gör som ni gör.

 

Fan låter som att jag förklarar det här för någon aja jag tänker högt

 

Peace

 

tror du läser oss båda helt fel.

 

min gissning är att rebonious baserar sitt tänk på att spela i position är bra och därför vill han uppmuntra blindsen att syna samtidigt som han vill undvika att tvingas spela ur pos när han höjer upp från tidig pos.

 

bill chen argumenterar för att när man höjer från en tidig position så har man en starkare HD och blindsen kommer alltså bli indifferenta även trots att man höjer en mindre betstorlek.

 

båda sidorna har sina poänger, samtidigt finns det ju inte en lösning på multiplayerspel... tror dock det är rätt marginellt så tycker man ska köra på det man är van vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror du läser oss båda helt fel.

 

min gissning är att rebonious baserar sitt tänk på att spela i position är bra och därför vill han uppmuntra blindsen att syna samtidigt som han vill undvika att tvingas spela ur pos när han höjer upp från tidig pos.

 

bill chen argumenterar för att när man höjer från en tidig position så har man en starkare HD och blindsen kommer alltså bli indifferenta även trots att man höjer en mindre betstorlek.

 

båda sidorna har sina poänger, samtidigt finns det ju inte en lösning på multiplayerspel... tror dock det är rätt marginellt så tycker man ska köra på det man är van vid.

 

det vara typ så jag tänkte att ni tänkte kanske inte skrev det bara :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror du läser oss båda helt fel.

 

min gissning är att rebonious baserar sitt tänk på att spela i position är bra och därför vill han uppmuntra blindsen att syna samtidigt som han vill undvika att tvingas spela ur pos när han höjer upp från tidig pos.

 

bill chen argumenterar för att när man höjer från en tidig position så har man en starkare HD och blindsen kommer alltså bli indifferenta även trots att man höjer en mindre betstorlek.

 

båda sidorna har sina poänger, samtidigt finns det ju inte en lösning på multiplayerspel... tror dock det är rätt marginellt så tycker man ska köra på det man är van vid.

 

Chris Ferguson menar också att man bör höja mindre från tidig position, av samma orsaker. Detta ska vara spelteoretiskt korrekt hävdar de som säger sig veta något om sådant.

 

Dock så är ju detta endast en vettig strategi om motståndarna spelar optimalt, vilket jag tror att vi alla kan vara överens om att de inte gör. Har för mig att Nebbis argumenterar för att i praktiken så spelar folk i allmänhet på ett sånt sätt att position ökar i värde jämfört med om de spelade optimalt, och att omvänt (raisa mindre i sen position) därmed blir korrekt rent exploativt.

 

Personligen tänker jag som så att jag vill skapa en HU-pott (för att det är oftast mer lättspelat än flervägspotter, samt för att man som duktig(?) och aggressiv spelare oftast har mer equity i en HU-pott i förhållande till pottstorleken), och då vill jag inte minihöja från UTG, även om jag har en väldigt stark HD därifrån.

 

När jag å andra sidan har position så vill jag uppmuntra motståndaren att göra ett misstag, samt öka chansen att spela så många gator som möjligt, vilket båda uppnås genom en mindre räjs.

 

Edit: Och för att svara mer direkt på OPs fråga så tror jag inte det finns någon icke-negligerbar edge att tjäna på att mixa upp sina räjsstorlekar slumpmässigt.

 

Som standard kör jag 3.5xbb från tidig position, 3xbb från cutoff och 2.5xbb från knappen (6 max).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick över till "Nebbisstrategin" för ca ett halvår sen och tycker att det är rätt close mellan vilka strategier som är bäst. Förstår helt klart båda sidor.

Sen måste man ju inte ha en preflopstrategi som är huggen i sten eftersom oftast när man spelar så har endel spelare jätteluckor som man kan exploita för en större profit. Rätt säker på att man kan spela fler händer från knappen ifall man 2,5xar också (vid ca 100bb effektiva stackdjup). Om inte blindsen är riktigt duktiga och aggresiva så öppnar jag 100% från btn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så gott som alla cg spelare på höga nivåer är väll överens om att man ska höja mindre mot shortstacks och i sen position där man spelar skräp för att sno blindsen.

 

höja mindre kan ju innebära att limpa=höja 0bb. många som argumenterar för liten höjning med argument som gäller oavsett position och skulle kunna dras till sin spets att limpa. men det brukar de flesta inse att det är kasst, så exakt hur liten höjning vill ni göra och hur kom ni fram till exakta storleken? vad talar emot att höja lite mindre än det ni föreslog? bara en intressant tankeövning...

 

sedan hela iden att från btn spela skräp mot blindsen när de är shortstackade är inget vidare. det är ju inte btn som postat blindsen.... vi vet ju att vid 8bb 3handat så ska btn enbart pusha top 36%(jämför sb som ska dega 63%) vilket inte innehåller överdrivet mycket "skräp" ens med pf-definition på skräp. så mycket postflop edge har inte btn vid 20bb att motivera gigantiska avsteg från NE8bb-strategin. är ju intressant att försöka extrapolera pfr-värden ur jam/fold för 1bb, 8bb och från det till 20bb och sedan försöka skissa hur pfr/stackdjupgrafen blir, bör se ut typ \..-´ frågan är var 20bb hamnar på x-axeln....

 

hoppas någon förstod något, jag är trött och grinig så ha överseende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gäller ju att hitta en så liten summa som möjligt som fortfarande har bra fold equity.

 

om det tex är två tighta shortstacks i blindsen som bara kör push eller fold mot en raise är det optimalt att minraisa knappen 100%. det kanske tar lång tid innan dom ens reagerar och när dom väl gör det tvingas dom göra obekväma förändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror du läser oss båda helt fel.

 

min gissning är att rebonious baserar sitt tänk på att spela i position är bra och därför vill han uppmuntra blindsen att syna samtidigt som han vill undvika att tvingas spela ur pos när han höjer upp från tidig pos.

 

bill chen argumenterar för att när man höjer från en tidig position så har man en starkare HD och blindsen kommer alltså bli indifferenta även trots att man höjer en mindre betstorlek.

 

båda sidorna har sina poänger, samtidigt finns det ju inte en lösning på multiplayerspel... tror dock det är rätt marginellt så tycker man ska köra på det man är van vid.

Vad skiljer det han skrev från ditt svar? Huvudpunkterna han nämde var exakt samma som du beskrev. Var får du "tror du läser oss båda helt fel" ifrån?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag visste det jag är ett geni 8-)
Good for you! Dessutom är det nog så att Heltok gillar att gå emot strömmen och har en böjelse för att vilja framstå som en nivå över alla andra för att verka smart. Försöker vara elit för att boosta egot eller nåt åt det hållet. Grejen är bara att den inställningen i sig är jävligt korkad så han misslyckas rätt brutalt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, läste väl det hela lite slarvigt. :oops: sjysst att ni påpekade det nu är vi alla klokare. oroa er inte, dröjer nog inte länge innan jag är bannad igen så upplyftande respons som man får här...

 

lite trist att så många vägrar diskutera ämnen i fråga, är flamewars så mycket roligare? kan ni inte hålla er till OT istället för att förpesta alla halvintressanta teoritrådar och skrämma bort folk som faktiskt vill diskutera poker?

 

 

zaixar: du har helt rätt. de flesta shortstacks är på tok för weaka. men på midstakes+ så börjar dock de bli jobbigare. :( när man riskerar 2bb för att vinna 1.5bb räcker det att de jammar top 22%(A2+,KJ+,22+ = 22.8%) var för att man ska bli indifferent vilket väldigt många shortstacks gör. om vi ska exploatera sådana spelare så ska vi inte ha någon raisefold-range alls*. inte helt lätt att exploatera en sådan spelare och deras spelstil exploaterar ouppmärksamma fiskar och regulars rätt bra.

 

 

 

*jäjä, jag vet att jag ljuger lite men whatever

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...