Gå till innehåll

FL - Bankrulle på 200BB, överlever man?


Bernt

Recommended Posts

Det beror nog en del på vilken spelstil man har. Spelar du superlöst och aggresivt blir det ju garanterat berg och dalbana men det kan ju svänga en hel del även om du spelar tight.

200 BB borde dock funka lika bra som 300 men va beredd på att det kan gå up och ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland tycker jag det är för mycket tjafs om bankrullekrav osv. typ "jag ska sätta in X SEK på expekt är det tillräckligt för att lira bla bla bla"

 

Själv tycker jag det är nog svårt bara att vara en vinnande spelare..ska man behöva ta hänsyn till bankrullekrav också :?8-) är ju ändå lite av ett lyxproblem spela vad du känner för helt enkelt..funkar fint för mig iaf,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det läget skulle jag vara mer orolig för att mitt spel skulle påverkas av att jag sitter vid bordet med en stor del av min br.

Hur ofta ser du någon som sätter sig vid ett FL-bord med 200BB? :-)

 

Jag brukar sätta mig med 30BB. Om jag förlorar allt det är det i alla fall läge att byta bord. Om man stadigt förlorar flera sådana inköp bör man nog fråga sig vad man håller på med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta ser du någon som sätter sig vid ett FL-bord med 200BB? :-)

Jag tänkte väl på mig själv som spelar 3-4 bord med 25BB på varje. Det tycker jag är en stor del av en rulle på 200BB. Men om man står ut med att spela ett bord blir det ju inte lika illa.

 

i mitt fall gällde det vi spel av flera bord. Har frågat om detta innan och svaret va då att det kvittade hur många bord som spelades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200BB räcker ganska långt på 0.5/1.0 på party om du har lite koll på hur man bör spela på så lösa och dåliga bord. Själv började jag med 75BB på de borden första gången jag lirade online, och det funkade bra för mig, då spelade jag ett bord isf.

 

Men 200BB bör inte vara något problem.

 

Sen bör det ju vara bättre att spela flera bord om man har liten rulle, då man jämnar ut svängningarna lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen bör det ju vara bättre att spela flera bord om man har liten rulle, då man jämnar ut svängningarna lite.

 

Bättre för vad? Risken att rullen tar slut är förstås lika stor oavsett antal bord du spelar. Enda skillnaden är att du spelar fler händer per tidsenhet. Inte är det mindre risk att förlora allt för att du spelar snabbare, eller hur? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med: Du behöver ingen rulle alls för att spela 0,5-1 fixlimit.

 

Rulle är något du behöver när du spelar för belopp som överstiger dina normala inkomster och som är svåra att ersätta. Dessutom måste du vara en vinnande spelare för att det ska vara relevant. Enkelt sagt så spelar det ingen roll för nybörjare, det är bara att spela för så mycket som du känner dig bekväm med att förlora. När dina vinster (och förluster) börjar komma upp i belopp likvärdiga med vad du tjänar på ett riktigt jobb är det dags att börja tänka på rulle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Altså när man pratar om att det är bättre ur rullesynpunkt att spela flera bord så menar man att det är bättre att spela t.ex. 4 bord 5/10 än 2 bord på 10/20.

 

Givet samma nivå så spelar det absolut ingen roll hur många bord du spelar om du har samma winrate och standardavikelse.

 

Sedan håller jag med Hjort, så länge dina pokervinster eller förluster inte är en tillräckligt stor del av dina inkomster för att påverka din livsstil så kan man i princip strunta i bankrulletänk och koncentrera sig på att "bara" spela vinnande poker.

 

En annan långt mycket viktigare faktor för de som spelar på låglimit är att se till att man bonushorar på ett någorlunda optimalt sätt. Spelar man på 0.5/1 t.o.m. 3/6 och mindre än 50 timmar per månad så BÖR bonusar och/eller rakebacks vara minst lika stora som dina vinster.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ny här på pokerforum så skall nu göra mitt första uttalande här!

 

Gällande BR så har inte jag märkt av att 200xBig Blind känns som något krav.

 

Jag spelar på Ladbrokes, främst 2-4 FL.

 

Vanligtvis räcker det med att jag sätter in $50, alltså 25x Big Blind, och det klarar jag mig utmärkt med. Jag brukar utan problem kunna dubbla dem på denna nivå och känner inte av att mitt spel påverkas sämre även om andra större stackar finns inne.

 

Som andra har sagt är det nog beroende på hur du spelar och om du måste ha mycket inne för att våga spela ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker 1000BB är ett rimligt krav.
tusen (1000) Big Bets för att lira på en FL nivå? ojoj, här tar vi då inga risker iaf :lol:

Det är vad jag kör med, men så lever jag på pokerpengar och gillar inte att vara gul något vidare. Men ju sämre motstånd och ju mindre pengar i förhållande till ett vanligt jobb - ju mindre rulle vill jag ha. Skulle jag spela 500-1000 fixed så skulle ju 1000 BB vara alldeles för lite för min smak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker 1000BB är ett rimligt krav.
tusen (1000) Big Bets för att lira på en FL nivå? ojoj, här tar vi då inga risker iaf :lol:

Det är vad jag kör med, men så lever jag på pokerpengar och gillar inte att vara gul något vidare. Men ju sämre motstånd och ju mindre pengar i förhållande till ett vanligt jobb - ju mindre rulle vill jag ha. Skulle jag spela 500-1000 fixed så skulle ju 1000 BB vara alldeles för lite för min smak.

Så sant så sant, det är fler aspekter som ska räknas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som många andra har skrivit att detta snack runt bankrulle blir lite löjligt för oss som inte lever på pokern. Jag spelar normalt FL$0.5-1 upptill FL$2-4. Jag har dock gnetat ihop en rulle som jag utan vidare skulle kunna spela FL$15-30 om man tar hänsyn till att man ska ha minst 300BB i sin rulle. Det skulle dock aldrig falla mig in att spela på sånna nivåer för det klarar jag inte av.

Vad menar jag då med detta? jo att så länge man spelar på låga nivåer så tycker jag inte man ska stirra sig blind på hur många bb man har i sin rulle.

Jag brukar spela 4 bord samtidigt och när jag sätter in pengar för att spela brukar jag sätta in så att jag har råd med 6 inköp. Varje inköp för mig är 20bb då har jag alltså råd att fylla på 4 gånger, jag fyller på 10bb åt gången så fort jag halkar ner till 10bb på bordet. Detta fungerar bra för mig, skulle jag dra iväg mer än så på en session så är det läge för mig att ta ett break för då spelar jag inte som jag ska. (Jag brukar något felaktigt benämna en session som från att jag sätter in pengar på en sida tills jag tar ut dem. Det brukar vara kanske 1-4 dagar beroende på bonusen samt hur mycket jag spelar.)

Det är min syn på detta med bankrulle krav, är man sedan väldigt tävlingsinriktad och vill klättra i nivå så kanske man kan ha det som en bra rikt linje, men dessa ambitioner har inte jag. Jag vinner på de nivåer jag spelar och det är jag nöjd med.

/mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ny här på pokerforum så skall nu göra mitt första uttalande här!

 

Gällande BR så har inte jag märkt av att 200xBig Blind känns som något krav.

 

Jag spelar på Ladbrokes, främst 2-4 FL.

 

Vanligtvis räcker det med att jag sätter in $50, alltså 25x Big Blind, och det klarar jag mig utmärkt med. Jag brukar utan problem kunna dubbla dem på denna nivå och känner inte av att mitt spel påverkas sämre även om andra större stackar finns inne.

 

Som andra har sagt är det nog beroende på hur du spelar och om du måste ha mycket inne för att våga spela ditt spel.

 

BR rulle diskussionen utgår ju från ett "worst case scenario" under hela din pokerkarriär. Dvs den tidsperioden då du som vinnande spelare har allra mest oflyt ska du tolerera en neråt fluktuation på ca 300BB. Personligen (utan att kunna underbygga det på något sätt) känns 300BB väldigt lite, själv skulle jag aldrig gå upp i nivå med mindre än 1000BB i ryggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BR rulle diskussionen utgår ju från ett "worst case scenario" under hela din pokerkarriär. Dvs den tidsperioden då du som vinnande spelare har allra mest oflyt ska du tolerera en neråt fluktuation på ca 300BB. Personligen (utan att kunna underbygga det på något sätt) känns 300BB väldigt lite, själv skulle jag aldrig gå upp i nivå med mindre än 1000BB i ryggen.

Och då ska man också tänka på att de flesta spelare som tar sig förbi nybörjarfasen faktiskt är vana vid onormalt mycket tur* och därmed har ännu svårare att få en bra känsla för hur stora negativa svängningar kan vara.

 

300BB-"regeln" är inte särskilt väl underbyggd alls utan är baserat på en 5% risk att gula under väldigt snäva förhållanden som Malmuth antagit. Dessutom räknas inte pettiteser som att man ska ha pengar till mat och hyra från rullen in i den modellen.

 

*Orsaken till det är att det är jäkligt ovanligt med nybörjare som haft onormalt mycket otur då de oftast blir rejält gula och slutar spela. Alltså är spelare som haft mycket tur rejält överrepresenterade bland nybörjare.

 

Hur stor BR är rekommenderat för SH spel, säg 3-4 spelare FL..Jag har börjat lira det ibland och jag märker att spöar dem även i SH fast det är ju lite mer swings? 600 BB räcker det tror ni?

Behöver du en rulle? Om du verkligen gör det så se till att den är stor, lira med 1000 BB tills du verkligen känner att du fått kläm på det här med shorthandedspel och fått bita i det sura variansäpplet åtminstone en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...