Gå till innehåll

Pokercampus.se


rosjon

Recommended Posts

Alltså, jag förstår om man låtsas om att segmentet microspelare inte existerar eftersom det för dessa är relativt sett dyrast att använda sig av träningssiter - man kan då anta att det kanske inte är särskilt många ur den gruppen som köper tjänsten.

 

Men om man nu vore en NL 10-spelare så vore det självfallet mer intressant att se någon "lära ut hur man blir en bättre spelare" samtidigt som denne förklarar hur man bäst tampas med NL 10-klientelet. Åtminstone tills man klättrat ett par nivåer.

 

Antagligen finns dom stora pengarna att tjäna för instruktionsiterna på högre nivåer än microlimit. Det bästa med CardRunners var forumet där alla var vänliga och att man slapp bli anklagad för "levling" varje gång man ställde en seriös men kanske dum fråga (dum för pokerproffsen på PF men kanske inte för en nybörjare).

 

Jag har för mig att jag har läst i någon bok att det kan vara skadligt för en microspelare att försöka att ta efter en del av proffsen spel och tips. Kanske var det Sklansky, kanske var det Miller.

 

Mina reflektioner är följande och ni behöver inte påpeka hur dum jag är, hur urusel jag är på poker osv. Jag vet redan detta.

 

Instruktionssiterna bygger på att dom har ett antal kända namn som vinner på högre nivåer. Dessa namn lockar spelare som anser att deras namn skall vara en garanti för att detta är "the real thing". Man ser ner på siten om man har någon instruktör som inte vinner stora mängder på höga nivåer. För mig är det lite som om jag skulle vilja lära mig något om datorer och skulle se det som extra kvalitet om Bill Gates lärde ut. Med största säkerhet skulle det finnas andra personer som inte låg på samma nivå som skulle vara bättre beskaffade än Bill Gates att lära ut något till en nybörjare. Dom skulle vara bättre pedagoger och antagligen bättre förstå en nybörjare.

 

No kommer alla proffs börja skrika att Bill Gates är värdelös på datorer. Att "the real thing" är någon hackare känd i underground kretsar. Vad jag förökte göra var att exemplifiera att någon som är riktigt bra på något inte alltid är den bästa pedagogen eller den som bäst förstår någon nybörjare eller någon på en lägre nivå. Jag tror inte att tex Ingemar Stenmark var den bästa skidinstruktören eftersom hav verkade vara ett naturbarn på skidor som alltid har haft lätt för sig.

 

Jag har själv utbildat och jag har alltid förökt att tänka på vilken nivå eleverna var och att förenkla saker till den nivån. Det innebar ofta att du fick förenkla sanningen eller att ljuga. Detta fick de sk besserwisrarna att gå i taket. Dom visste givetvis hur det var och man hade fel även om man förklarade att man kommer att förfina sanningen om en vecka.

 

Ett dåligt pokerexempel. Säg att du ser en höjning och återhöjning. Ett tips till en nybörjare kan då vara att att slänga all kort utom rena monster. När du har lärt ut detta till nybörjaren på NL2$ kommer givetvis proffset att börja skrika ut hur fel du har. Här kanske man skall göra ett "Squezze play". Höjaren är "lös" och "aggresiv" nästa spelare vet om detta och reagerar där efter. Eftersom du har en "tight" tableimage så är magen krattat för detta spel.

 

Nybörjaren som tror att "tight" är ett begrepp i gaykretsar och att "lös agrresiv" betyder att han just är utsläppt från Kumlabunkern fattar givetvis ingenting. Han kanske kommer att vara redo för begreppet om 6 månader men just nu ställer det till mer skada än nytta. Din enda chans att få en table image på NL2 är att gå allin varje pott. Skulle du sitta och folda varje hand i ett års tid så skulle ingen notera detta på denna nivå.

 

Pokerproffsen som lär ut via videos har sällan någon större pedagogisk förmåga. Dom är naturbegåvningar som kanske inte ens har spelat på så låga nivåer. Nyckeln verkar vara aggresivitet någon som kräver spelare som kan folda. Tänk dig det konceptet på NL2. Lycka till med att hitta Fold Equity.

 

Så jag tror att många av de som jag uppfattar som goda pedagoger har fått en jävla massa skit för att dom lär ut på bra sätt till nybörjare. Jag tänker tex på Miller och Glimne. Att vara en bra pedagog är lite av ett kall. Man har lärt sig något och vill så gärna lära ut det till andra. Flertalet på detta forum är mest intresserade av att framstå som stora vinnare och jag tror att det gäller vissa på dessa instruktionsiter. Det hela blir lite av en fanclub och inte så mycket pedagogik.

 

Men vad vet jag? Jag bara en bitter liten urusel microspelare. Men o andra sidan är jag beredd att lägga säg 1000 dollar på en instruktionsite som skulle lära mig att bli en break even spelare på NL10.

 

Så jag hoppas att PokerCampus tänker om och tar in någon liten microexpert. Jag märkte själv att det var många microsar som var aktiva på CardRunners forum. Denna microexpert skall definitivt inte vara någon high limit proffs. Hitta någon som vinner 10BB/100 och är bra på att lära ut. Hans ersättning behöver givetvis inte vara så blodig eftersom det är micro.

 

Förlåt mig för allt dravel. Det är bara att deleta och stänga av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 635
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ovanstående är bland det bästa som skrivits på forumet, någonsin.

 

Jag får exempelvis ibland kritik för att jag är "för tight" i dagens fråga (eller Fråga Ola). De som klagar tänker inte på att Dagens Fråga på poker.se vänder sig till nybörjare (speglas på Expressen eller Aftonbladet också) och inte alls till några proffs på poker.

 

Dessutom är det bra för min image om alla tror att jag är snortight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående är bland det bästa som skrivits på forumet, någonsin.

 

Jag får exempelvis ibland kritik för att jag är "för tight" i dagens fråga (eller Fråga Ola). De som klagar tänker inte på att Dagens Fråga på poker.se vänder sig till nybörjare (speglas på Expressen eller Aftonbladet också) och inte alls till några proffs på poker.

 

Dessutom är det bra för min image om alla tror att jag är snortight.

Sen är ju frågan om man ska lära ut en balanserad spelstil som vinner mot alla eller om man ska hitta en massa explofolds mot helt okända spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En välanpassad exploaterande stil vinner väl per definition alltid mer än en "perfekt" stil? Om jag fattat ordet rätt :oops:

 

Jag menar att eftersom alla på låga nivåer gör så många misstag är det mycket lättare att exploatera dem och skita i allt vad balans heter.

 

 

 

-----

 

btw, jag kan inte ladda ner filmerna. När jag klickar ladda hem får jag bara upp ett "sidan kan inte visas" eller vad det är. Någon inställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En välanpassad exploaterande stil vinner väl per definition alltid mer än en "perfekt" stil? Om jag fattat ordet rätt :oops:

 

Jag menar att eftersom alla på låga nivåer gör så många misstag är det mycket lättare att exploatera dem och skita i allt vad balans heter.

 

För att kunna exploatera dom måste man ju dock veta vilka misstag dom gör, vilket varierar mkt från spelare till spelare.

 

E.H: Du kommer med många bra poänger i din post även om jag inte håller med om allt. Håller på att skissa på en nybörjarserie där mkt grundläggande saker kommer att tas upp, begrepp förklaras osv.

 

Jag har för övrigt svårt att tro att vi inte skulle kunna lära dom flesta att bli vinnande på NL10. Men man måste också förstå att det oftast inte räcker med att bara kolla på filmer. Man måste tänka på det som sagts, spela, ställa frågor och lägga upp händer i forumet osv.

 

Tror för övrigt det är rätt svårt att hitta nån som vinner 10BB/100 på microlimit över längre tid. De allra flesta av dessa kommer att gå upp i nivå relativt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter E.H. inlägg igår testade jag spela på NL10 och även spela in och kolla på filmen. Märkte att det som normalt funkar för att plocka upp potter på mid.stakes funkade inte alls på NL10.

Medan man hittar värde i att överbetta valuebets och höja mer än standard etc.

 

Så även om man lär sig mycket att kolla på videos från andra nivåer, så är det verkligen inte så enkelt att man kan applicera det rakt av på alla nivåer.

 

Självklart är instruktionsvideorna på pokercampus även vinnande spelstil på micronivåer. Men om målet är att till att börja med inte förlora och senare att vinna på just denna nivå tror jag inte att det är det optimala spelet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En massa tankvärda påståenden

 

Jag förstår vart du kommer ifrån och har full respekt för hur du känner. Jag är villig att lägga de $1000 du kan tänkas lägga på en instruktionssite som kan göra dig till en B/E spelare på nl10 att vi kan göra det och om vi misslyckas matchar vi (läs jag) dina $1000 och skänker dem till välgörande ändamål framröstat av forumet. Ytterliggare parametrar får stolpas upp om detta blir till stånd såklart.

 

Frank789: Jag själv har inte gjort mer än en liten leakfinder med Ebisumaru, jag kommer dock producera en hel del Headsup vids framöver, framförallt PLO men även NLHE.

 

snygglenn: Filmer från nl25-nl50 kommer finnas i större utsträckning helt klart. Har väl en ute redan från det segmentet och fler på g.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vafan ska ni inte fixa några fler betalningsalt.? Går inte att betala med visakort om man har det kopplat till ett paypalkonto och jag lyckas inte få tag i kontouppgifterna

 

Jo det är tanken, men än sålänge är vi ganska nya och ganska små, ha tålamod med oss och låt oss etablera oss innan vi expanderar våra funktioner.

 

Det finns naturligtvis med i önskelistan hos oss med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem håller i supporten på sidan egentligen? Går ju fan inte få tag på er.

 

Här signas man upp för en paypal subscription efter första betalningen och även fast det drogs pengar nu i veckan från mitt konto för kommande månad så stod det att abonnemangstiden hade gått ut när jag försökte logga in. Sedan 2 dagar tillbaka står det bara användarnamn eller lösenord är fel när jag försöker looga in. Whad up?? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem håller i supporten på sidan egentligen? Går ju fan inte få tag på er.

 

Här signas man upp för en paypal subscription efter första betalningen och även fast det drogs pengar nu i veckan från mitt konto för kommande månad så stod det att abonnemangstiden hade gått ut när jag försökte logga in. Sedan 2 dagar tillbaka står det bara användarnamn eller lösenord är fel när jag försöker looga in. Whad up?? :rolleyes:

 

Tråkigt att höra, normalt sett så brukar folk sjunga lovsånger över hur snabb och effektiv vår kundtjänst är, har du testat att maila support@pokercampus.se?

 

Skicka mig pm här om det inte löser sig snarast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag redan är medlem på leggopoker och CR känns det inte så intressant för mig att signa. Nu får jag massa vids varje vecka ändå, framförallt från leggo.

 

Jag skulle dock vara intresserad av livecoachning som det tyvärr finns väldigt lite info om på sidan. Hade vart bra om ni uppdaterar med mer information kring det så man kan se priser, vem som lär ut bäst på vilken nivå etc. Coachar ni live eller bara via skype/dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag redan är medlem på leggopoker och CR känns det inte så intressant för mig att signa. Nu får jag massa vids varje vecka ändå, framförallt från leggo.

 

Jag skulle dock vara intresserad av livecoachning som det tyvärr finns väldigt lite info om på sidan. Hade vart bra om ni uppdaterar med mer information kring det så man kan se priser, vem som lär ut bäst på vilken nivå etc. Coachar ni live eller bara via skype/dylikt?

 

Coaching är framförallt förbehållet de medlemmar vi har då vi ÖVERSVÄMMAS av coaching förfrågningar tyvärr. Så klart att vi premierar dem som redan är medlemmar.

 

Tycker dock du borde pröva sidan då jag tror du kan bli positivt överraskad om du är van vid leggo/cr :) men hur du än gör så lycka till och ha en bra dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coaching är framförallt förbehållet de medlemmar vi har då vi ÖVERSVÄMMAS av coaching förfrågningar tyvärr. Så klart att vi premierar dem som redan är medlemmar.

 

Tycker dock du borde pröva sidan då jag tror du kan bli positivt överraskad om du är van vid leggo/cr :) men hur du än gör så lycka till och ha en bra dag!

 

Priset för medlemskap antar jag endast utgör en liten del av summan man betalar för coachning som 5-10 reg. Så självklart hade det vart värt för mig att betala medlemskapet om ni erbjöd coachning som är intressant. Fast det är informationen om coachning överhuvudtaget som är knapphändig.

 

Jaja, om ni nu ändå har en lång väntelista så är det inte något att göra åt.

 

Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till E.H - tyckte ditt inlägg var bra men höll inte riktigt med om allt jag heller.

Men när jag läste ditt inlägg funderade jag över en sak, du är ju rätt duktig på att uttrycka dig vilket leder mig till att anta att du är ganska begåvad i "vardagliga" livet, och därmed blir det lite förvånansvärt att du inte vinner på de lägsta nivåerna. Vad tror du själv att orsaken till detta är? Hur länge har du spelat? Har du testat att bli coachad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...