Gå till innehåll

27-åring blev av med socialbidrag efter pokervinst


machinae

Recommended Posts

Äckliga sossepack. Sluta lev på mina och andras skattade pengar och använd tiden till att söka ett riktigt jobb istället för att spela poker på nätet. Tvi. Lata människor är fan värre än folk med fördomar. Usch.

 

 

Men alltså vilken sick kommentar !

 

Jag har socialbidrag ftf . . Det är inte så lätt att hitta jobb ska jag säga dig !

Jag har sökt/ringt o diverse .

 

Utan kontakter och en bra utbildning är det inte så lätt .

Jag har Handel o Administration utbildningen .

 

I beräkningen av biståndet dem gör så är juh en viss del av pengarna till fritidaktiviteter . . Varför kan man inte använda dem pengarna till och grinda med ?

 

Hare fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men alltså vilken sick kommentar !

 

Jag har socialbidrag ftf . . Det är inte så lätt att hitta jobb ska jag säga dig !

Jag har sökt/ringt o diverse .

 

Utan kontakter och en bra utbildning är det inte så lätt .

Jag har Handel o Administration utbildningen .

 

I beräkningen av biståndet dem gör så är juh en viss del av pengarna till fritidaktiviteter . . Varför kan man inte använda dem pengarna till och grinda med ?

 

Hare fint.

 

Klart det blir svårare att söka jobb om man inte ens vet hur man använder radbrytning; speciellt när man gått en utbildning i administration.

 

Men du, det finns jobb, du kanske borde söka lite mer aktivt istället för att sitta på ett pokerforum och beklaga dig. De flesta jobbar till kl 17, så du har fortfarande ett par minuter på dig att ringa några samtal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudproblematiken i den här debatten är att 90% av de inblandade drar oerhört många förhastade sklutsatser om personen som hela tråden handlar om.

 

Hälften ser Lata Lasse framför sig som med en burk folköl sitter hemma och spelar bort socialbidraget på poker för att det är skojigare än att jobba. Det är en ganska trångsynt bild i min mening då jag faktiskt tror att de FLESTA (OBS!!!! INTE ALLA), faktiskt vill göra rätt för sig. Jag tror att de personer i sverige som utstuderat lurar staten på socialbidrag pga lathet är oerhört många färre än ni tycks tro. Och jag tror dessutom att få av er skulle vilja byta plats med den här personen så så jävla bra har han det nog inte. Sen att många dessutom formulerar sig som en 10-årig sverigedemokrat i invandrarfrågan gör ju inte saken bättre.

 

Den andra något mer humana hälften ser Tragiske Tore som kanske har ett gäng hyfsade anledningar och ett trasigt liv bakom sig som gör att han tvingas ta socialbidrag pga att han helt enkelt inte kan få eller behålla ett jobb. Kanske pga missbruk, dolda sjukdomar (finns tex en stor grupp vuxna som lider av ADHD utan att få det diagnostiserat, vilket kan göra det svårt att sköta ett jobb).

 

Jag tror att de flesta i den här tråden är överens om att socialbidrag inte är tänkt att finansiera pokerspelande, självklart är det så, men jag tycker också att det är viktigt att komma ihåg att det faktisk finns mänskliga aspekter bakom. Hur många i den här tråden skulle kunna tänka sig att ta socialbidrag tex? Själv skulle jag nog hellre svälta ihjäl än att göra det just pga av att självkänslan skulle få sig en ordentlig törn. Det är ju jävligt lätt att döma ut alla som inte är lika lyckligt lottade som en själv som lata och värdelösa människor, men den dagen du hamnar där själv så önskar du nog att mentaliteten är en annan.

 

Så dra inte förhastade slutsatser om människor ni inte har några fakta om och försök att plocka fram lite empati och altruism, själv är jag kluven i den här frågan då jag tycker att även socialbidragstagare har rätt till en viss del livskvalitet, som tex en bio, en trisslott, en bira eller möjligtvis en timmes poker om det nu är personens definiton av livskvalitet, MEN jag tycker naturligtvis inte att staten ska finansiera någons pokerspel. Så problemet är ju under vilken kategori man ska soretra in pokern. Hade personen spelat något annat spel för pengarna hade debatten förmodligen inte varit lika het, tex om han spelat WoW. Problemet uppstår ju pga av bieffekten i poker är att man ibland vinner pengar.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det blir svårare att söka jobb om man inte ens vet hur man använder radbrytning; speciellt när man gått en utbildning i administration.

 

Men du, det finns jobb, du kanske borde söka lite mer aktivt istället för att sitta på ett pokerforum och beklaga dig. De flesta jobbar till kl 17, så du har fortfarande ett par minuter på dig att ringa några samtal.

 

Här har vi ju ett tydligt tecken på uppenbar idioti.

 

Du har inte en susning om den här personens bakgrund eller förutsättningar. Personen i fråga skulle teoretiskt kunna haft bråttom, vara dyslektiker, kommit till sverige för 3 år sedan och lärt sig svenska som åttonde språk, men din ignorans och dina fördomar ger dig tunnelseende så du har redan gjort dig en klar bild av varför den här personen inte jobbar.

 

Sitta och vara idiotdryg på internet klarar en apa av, frågan är om du klarar av att debattera som folk?

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK . Min svenska kanske inte är den bästa när det gäller att dela in i stycken osv . . Men vad har det med saken att göra ? Jag följde ju lixom standardmallen när jag skrev mitt CV . Dessutom så har jag praktik från 07-16 Mån-Fre .

 

Jag anser om man vinner mindre summor så har jag inget moralproblem att hålla det hemligt för socialen . Det är däremot kul att kunna unna sig något kul då som man inte kan annars .

 

Min bakrund har jag inte lust att vidareutveckla allt för mycket här,men man kan väl säga att det finns anledningar till att jag har ekonomiskt bistånd (dock inga drog problem/alkohol)

 

Tycker inte att man ska dra alla över en gräns . . .

 

Hare bra !

 

PS: Glömde citera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man inte skall dra alla över en kam. Däremot anser jag och kommer alltid att anse att det är fel att söka och ta emot bidrag för mer än vad som är lagda stadgat. Mao är det imo helt fel att undanhålla tillgångar eller inkomster för att tillgodose sig bidrag. Att det sen kan vara synd om killen för att han måste ta emot socialbidrad är det säkert, men det ger honom ändå inte rätt att undanhålla tillgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man inte skall dra alla över en kam. Däremot anser jag och kommer alltid att anse att det är fel att söka och ta emot bidrag för mer än vad som är lagda stadgat. Mao är det imo helt fel att undanhålla tillgångar eller inkomster för att tillgodose sig bidrag. Att det sen kan vara synd om killen för att han måste ta emot socialbidrad är det säkert, men det ger honom ändå inte rätt att undanhålla tillgångar.

 

Alltså jag säger inte att jag tycker att det är synd om honom.

Jag menar att jag personligen jobbar säkerligen lika hårt som många andra i samhället fast för en mindre peng. Så för min del är det inget problem att undvara ett par tusen och köpa nåt vettigt till mig sj lr min sambo .

 

Men sig att jag skulle bli så duktig att jag skulle kunna leva på det så skulle jag absolut inte ta emot några pengar från samhällskassan . .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag säger inte att jag tycker att det är synd om honom.

Jag menar att jag personligen jobbar säkerligen lika hårt som många andra i samhället fast för en mindre peng. Så för min del är det inget problem att stjäla ett par tusen och köpa nåt vettigt till mig sj lr min sambo .

 

Men sig att jag skulle bli så duktig att jag skulle kunna leva på det så skulle jag absolut inte ta emot några pengar från samhällskassan . .

 

FYP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta den tråkiga on-topic delen:

 

Självklart kan det vara hårt, men socialbidraget är en sista utväg för de som inte kan klara sitt uppehälla på annat sätt. Tyvärr innebär det bara det absolut nödvändigaste och ska inte räcka till att sätta guldkant på tillvaron.

 

Har man pengar själv så ska man självklart inte få detta understöd, sedan spelar det ingen roll varifrån dessa pengar kommer.

 

Tror mig även dras till minnes att socialen kan begära ut kontoutdrag för senaste månaderna för att kontrollera att man inte slösat bort allt för mycket pengar, då det kan utgöra grund för att man nekar att betala ut socialbidrag.

 

Självklart gör olika personer olika värderingar exakt vad de vill ha och behöver, därför beräknar men bidraget efter en norm och personen får sedan själv välja om denne behöver ett par nya byxor, eller om det går att lappa ihop det gamla paret och köpa ett par öl och spela bort någon hundring istället.

 

För att gå off-topic igen så finns det jobb för den som verkligen vill ha. Närmast anknytning till poker är väl att bet365, Expekt och Betsson samtliga har annonser ute på sina webbsidor där de söker svensk supportpersonal. Antagligen gör fler det också, men orkar inte titta runt på alla spelsidor i världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag visserligen alla patetiska "sluta ta MINA pengar" kommentarer är galet efterblivna och patetiska, men människan i denna artikel överglänser ju även dessa idioter.

 

Hur i helvete kan man tro att pokervinster inte ska dras på eventuellt socialbidrag? Lika efterblivet som alla "pokerproffs" som grindar A-kassa.

 

Det är ju inte det det handlar om.

Det är ju inte så att de 2000kr drogs av från bidraget.

Han blev ju av med bidraget helt och hållet.

Om det bara hade dragits av så hade han iaf inte förlorat på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte det det handlar om.

Det är ju inte så att de 2000kr drogs av från bidraget.

Han blev ju av med bidraget helt och hållet.

Om det bara hade dragits av så hade han iaf inte förlorat på det.

 

Han uppfyllde inte kraven, men han ska ändå ha rätt till socialbidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ta den tråkiga on-topic delen:

 

Självklart kan det vara hårt, men socialbidraget är en sista utväg för de som inte kan klara sitt uppehälla på annat sätt. Tyvärr innebär det bara det absolut nödvändigaste och ska inte räcka till att sätta guldkant på tillvaron.

 

Har man pengar själv så ska man självklart inte få detta understöd, sedan spelar det ingen roll varifrån dessa pengar kommer.

 

Tror mig även dras till minnes att socialen kan begära ut kontoutdrag för senaste månaderna för att kontrollera att man inte slösat bort allt för mycket pengar, då det kan utgöra grund för att man nekar att betala ut socialbidrag.

 

Självklart gör olika personer olika värderingar exakt vad de vill ha och behöver, därför beräknar men bidraget efter en norm och personen får sedan själv välja om denne behöver ett par nya byxor, eller om det går att lappa ihop det gamla paret och köpa ett par öl och spela bort någon hundring istället.

 

För att gå off-topic igen så finns det jobb för den som verkligen vill ha. Närmast anknytning till poker är väl att bet365, Expekt och Betsson samtliga har annonser ute på sina webbsidor där de söker svensk supportpersonal. Antagligen gör fler det också, men orkar inte titta runt på alla spelsidor i världen.

 

Vart hittar man annonserna på expekt´s hemsida ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte det det handlar om.

Det är ju inte så att de 2000kr drogs av från bidraget.

Han blev ju av med bidraget helt och hållet.

Om det bara hade dragits av så hade han iaf inte förlorat på det.

 

Blev av med? Alltså, vad jag kommer ihåg så för Soc äskar man vid behov. Uppfyller du kraven så får du bidrag, annars inte. Just denna månad så ansågs mannen klara sig själv och får därför ingenting. Är hans inkomster/tillgångar för små nästa månad så kan han få bidrag igen.

 

Dessutom, de 2000 drogs visst av ifrån bidraget, men som det står, bidraget skulle i detta fall ha varit 268 kronor så då blir ju ingenting kvar. Hade vinsten varit på 200 kronor hade han fortfarande fått 68 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har vi ju ett tydligt tecken på uppenbar idioti.

 

Du har inte en susning om den här personens bakgrund eller förutsättningar. Personen i fråga skulle teoretiskt kunna haft bråttom, vara dyslektiker, kommit till sverige för 3 år sedan och lärt sig svenska som åttonde språk, men din ignorans och dina fördomar ger dig tunnelseende så du har redan gjort dig en klar bild av varför den här personen inte jobbar.

 

Sitta och vara idiotdryg på internet klarar en apa av, frågan är om du klarar av att debattera som folk?

 

Förre

 

Bara för du är dyslektiker så trycker du inte på enterknappen mer än någon annan. Vad jag vet så bryter man inte heller rader till höger å vänster bara för man kommer från ett annat land eller precis lärt sig svenska.

 

ton

sacre

fou

 

Jag har inte vart idiotdryg, däremot är du det. Snabbis: Ja eller Nej till att killen ska få behålla sitt bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han uppfyllde inte kraven, men han ska ändå ha rätt till socialbidrag?

 

Tycker du kraven är vettiga då?

Det är bra att nysvenska som kommer till landet direkt får högre levnadsstandard än infödda svenskar eftersom de inte har några tillgångar i sverige?

 

Blev av med? Alltså, vad jag kommer ihåg så för Soc äskar man vid behov. Uppfyller du kraven så får du bidrag, annars inte. Just denna månad så ansågs mannen klara sig själv och får därför ingenting. Är hans inkomster/tillgångar för små nästa månad så kan han få bidrag igen.

 

Dessutom, de 2000 drogs visst av ifrån bidraget, men som det står, bidraget skulle i detta fall ha varit 268 kronor så då blir ju ingenting kvar. Hade vinsten varit på 200 kronor hade han fortfarande fått 68 kronor.

 

Jag förstår inte. Hur exakt betalar man mat och hyra på en månad för 2000kr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte. Hur exakt betalar man mat och hyra på en månad för 2000kr?

 

Hur räknar du?

Nettointäkterna var:

5456 kr aktivitetsstöd

2167 kr utbetalning från Expekt

 

Han överskred gränsen med 268 kronor.

 

Hade han i stället hållt sig till netellerkortet så hade det varit frid och fröjd i stugan, och han hade fått 1899 kronor av soc, om siffrorna i tidningen stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen verkar ha riktig koll. Såhär är det:

 

1. Han fick 5 456 kr i aktivitetstöd. Detta ges till personer som aktivt söker jobb.

 

2. Han ville även få stöd från socialen då han inte klara sig på 5 456 kr varje månad. (Det gör ingen som har hyra att betala).

 

3. Han fick inga pengar från socialen då han fick in pengar från poker som gjorde att han överskred nivån. Nivån var: 5 456 + 2 167 - 268 kr. Detta ska man klara sig på enligt socialen.

 

4. Han använde nödvändigtvis inte stödpengar att lira poker.

 

5. Står inget om att han är lat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudproblematiken i den här debatten är att 90% av de inblandade drar oerhört många förhastade sklutsatser om personen som hela tråden handlar om.

 

Hälften ser Lata Lasse framför sig som med en burk folköl sitter hemma och spelar bort socialbidraget på poker för att det är skojigare än att jobba. Det är en ganska trångsynt bild i min mening då jag faktiskt tror att de FLESTA (OBS!!!! INTE ALLA), faktiskt vill göra rätt för sig. Jag tror att de personer i sverige som utstuderat lurar staten på socialbidrag pga lathet är oerhört många färre än ni tycks tro. Och jag tror dessutom att få av er skulle vilja byta plats med den här personen så så jävla bra har han det nog inte. Sen att många dessutom formulerar sig som en 10-årig sverigedemokrat i invandrarfrågan gör ju inte saken bättre.

 

Den andra något mer humana hälften ser Tragiske Tore som kanske har ett gäng hyfsade anledningar och ett trasigt liv bakom sig som gör att han tvingas ta socialbidrag pga att han helt enkelt inte kan få eller behålla ett jobb. Kanske pga missbruk, dolda sjukdomar (finns tex en stor grupp vuxna som lider av ADHD utan att få det diagnostiserat, vilket kan göra det svårt att sköta ett jobb).

 

Jag tror att de flesta i den här tråden är överens om att socialbidrag inte är tänkt att finansiera pokerspelande, självklart är det så, men jag tycker också att det är viktigt att komma ihåg att det faktisk finns mänskliga aspekter bakom. Hur många i den här tråden skulle kunna tänka sig att ta socialbidrag tex? Själv skulle jag nog hellre svälta ihjäl än att göra det just pga av att självkänslan skulle få sig en ordentlig törn. Det är ju jävligt lätt att döma ut alla som inte är lika lyckligt lottade som en själv som lata och värdelösa människor, men den dagen du hamnar där själv så önskar du nog att mentaliteten är en annan.

 

Så dra inte förhastade slutsatser om människor ni inte har några fakta om och försök att plocka fram lite empati och altruism, själv är jag kluven i den här frågan då jag tycker att även socialbidragstagare har rätt till en viss del livskvalitet, som tex en bio, en trisslott, en bira eller möjligtvis en timmes poker om det nu är personens definiton av livskvalitet, MEN jag tycker naturligtvis inte att staten ska finansiera någons pokerspel. Så problemet är ju under vilken kategori man ska soretra in pokern. Hade personen spelat något annat spel för pengarna hade debatten förmodligen inte varit lika het, tex om han spelat WoW. Problemet uppstår ju pga av bieffekten i poker är att man ibland vinner pengar.

 

 

Förre

 

Du har ju helt missat vad det hela handlar om. Det är egentligen helt ointressant hur personens situation eller bakgrund ser ut. Det handlar inte heller om ifall han spelar poker eller inte. Det handlar om att han vunnit pengar på poker. Pengar som han (och en del här) tycker att han ska kunna få ha som bonus utöver sitt normala socialbidrag.Reglerna för socialbidrag säger klart och tydligt att alla pengar och inkomster man har/får räknas bort från den summa pengar han har rätt till. Konstigare än så är det inte och det är helt rätt agerat av socialförvaltningen.

 

Det är i mina ögon helt rätt att göra så och jag är glad att du inte är med och gör upp reglerna för hur socialbidrag ska räknas. Med ditt resonemang kude han lika gärna jobbat lite extra sidan om och ändå få lika mycket i bidrag. Tycker du fortfarande det är rätt?

 

Slutligen så kanske det är jättesynd om den här personen men tydligen så tillhör han inte skaran som vill göra rätt för sig, för då hade han inte klagat utan varit glad att han själv fixat lite pengar så han inte behövde få lika mycket i bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...