Gå till innehåll

27-åring blev av med socialbidrag efter pokervinst


machinae

Recommended Posts

Skall han som inkomstlös inte få ta del av spelet och nöjet vi alla älskar - poker? Skall han bara att han går på socialbidrag mista alla sina lagstadgade fri- och rättigheter? Hur inhumant skall svenska samhället bli?

 

Det är ingen som nekar honom att spela poker.

Det enda man nekar honom är att GE honom pengar när han har pengar så att han skulle klara sig.

 

Tänk dig det här scenariot:

Kalle Spelgalen är nöjd med att få socialbidrag, för han vill bara vara hemma och dra benen efter sig och spela poker för de pengar han lyckas få ihop.

Söka jobb är inte att tänka på.

Det går många, många månader med socialbidrag och dåligt pokerspelande. Men så! Plötsligt vinner han ett kval till en stor turnering och väl där så vinner han hela skiten! €500.000! Wohoo!

Men visst måste han ju fortsätta få socialbidrag sen... det är ju ändå synd om honom... han måste ju få NJUTA av den där vinsten, inte betala räkningar eller mat. Det får det sociala så klart göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad är det som säger att han slösar pengar? Han kanske går jämnt upp över 500k händer? Skall han som inkomstlös inte få ta del av spelet och nöjet vi alla älskar - poker? Skall han bara att han går på socialbidrag mista alla sina lagstadgade fri- och rättigheter? Hur inhumant skall svenska samhället bli?

 

När han själv kan försörja sig kan han spela hur mycket han vill. Iofs kan han göra det ändå men ska fan inte gnälla när de sänker hans bistånd om han vinner pengar.

 

Jag förstår inte hur fan ni resonerar. Ni som tycker att det är för jävligt att de räknade hans vinst som inkomst ska inte snacka om dubbelmoral eller hyckleri för de bitarna står ni för.

 

Det är inget inhumant med att hans pokervinster räknas som inkomst. Har han nåt emot det får han väl se till att försörja sig själv. Jag tycker han istället borde vara glad att han själv kan bidra till sin egen inkomst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt uppenbart att du saknar alla de mest grundläggande kunskaperna om detta, och om du av politiska/ideologiska skäl tycker det är fel så är det din sak. Men blanda inte in rätt och fel i det, för där är du väääldigt fel ute.

 

Snälla tala om för mig var jag är fel ute och vilka kunskaper jag saknar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, den som har socialbidrag har inget att vinna på att spela poker... förlorar han så är dom pengarna borta och vinner han ska det räknas bort från bidraget. Självklart! Alltså spela inte poker om du har socialbidrag! :roll:

 

Precis. Ägna din tid åt att försöka försörja dig själv istället. För det är en skyldighet du har när du går på socialbidrag.

 

Vill du ändå spela poker och vinna så kan man vara lite smartare och komma runt systemet. Men det är en helt annan femma och i mina ögon ruskigt irriterande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju helt sjukt att en myndighet drar in hans bidrag för en enstaka vinst på 2k+.

 

Hade det varit så han tog ut ca 5k+ varje månad hade jag kunna förstå, men verkar ju konstigt att han ska tappa sina bidrag för en enda vinst imo.

 

Däremot vad jag känner om folk som går runt och lever på bidrag är en helt annan sak..

Men vem vet, killen kanske har någon bra anledning, så ser ingen mening med att börja whina på just honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju helt sjukt att en myndighet drar in hans bidrag för en enstaka vinst på 2k+.

 

Hade det varit så han tog ut ca 5k+ varje månad hade jag kunna förstå, men verkar ju konstigt att han ska tappa sina bidrag för en enda vinst imo.

 

Däremot vad jag känner om folk som går runt och lever på bidrag är en helt annan sak..

Men vem vet, killen kanske har någon bra anledning, så ser ingen mening med att börja whina på just honom.

 

Saken är den att de drar inte hela bidraget rakt av. De räknar vinsten som inkomst och räknar bort den summan från det han skulle få i bidrag. Anledningen till att han inte fick bidrag är att han skulle ha fått mindre än den summan han vann och därmed blev det inget bidrag den månaden. Nästa månad får han sitt bidrag igen (såvida han inte vinner mer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelmoral? Hyckleri?

 

Bedömer inte individen utan tidningsartikeln. Men NEJ, det är inte synd om honom som inte får lov att sitta hemma och vinna pengar på poker samtidigt som han lyfter socialbidrag. Oavsett vad.

 

Jag håller med dig. Jag tycker mig se ett missförstånd hos en del som skriver här, i alla fall mellan raderna.

 

..."27-åringen inte var berättigad till försörjningsstöd, han överskred gränsen med 268 kronor."

 

Hade han alltså tagit ut 468 kronor mindre från Expekt, så hade han understigit gränsen med 200 kronor.

 

Socialen tittar bara på inkomster och tillgångar. De periodiserar inte till intäkter. De bryr sig inte om skulder - de ger ju inte pengar till folk så att de kan ge dem till banken. De ser bara till hur mycket pengar du har en viss period - en viss månad - och om det räcker till normerna för hyra, el, fackföreningsavgift, levnadsomkostnader...

 

Socialen gör ingen som helst bedömning om pengarna egentligen är vinst eller inte.

 

[ edit: däremot gäller inte det omvända, dvs om han förlorat pengar på poker och satt in pengar på Expekt, skulle inte hans bidrag öka. Att detta också är korrekt och rättvist inser nog de flesta ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är den att de drar inte hela bidraget rakt av. De räknar vinsten som inkomst och räknar bort den summan från det han skulle få i bidrag. Anledningen till att han inte fick bidrag är att han skulle ha fått mindre än den summan han vann och därmed blev det inget bidrag den månaden. Nästa månad får han sitt bidrag igen (såvida han inte vinner mer).

 

okej, ja då är det väl inget att snacka om.

 

Klart det ska dras av från bidraget isf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Socialbidrag.

 

Vet inte riktigt hur seriös sidan är, men den verkar saklig. Hur som helst kan jag tänka mig att detta stämmer:

 

Om den bidragssökande har pengar på banken eller andra ekonomiska tillgångar måste denna använda dessa till sin försörjning innan han/hon kan få socialbidrag eller annat ekonomiskt stöd.

 

Alltså spelar det ingen roll om pengarna räknas som inkomst eller ej, att han har dem borde göra att han får sänkt/slopat bidrag. Har han pengar innestående på pokersiter borde de också räknas till ekonomiska tillgångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Socialbidrag.

 

Vet inte riktigt hur seriös sidan är, men den verkar saklig. Hur som helst kan jag tänka mig att detta stämmer:

 

 

 

Alltså spelar det ingen roll om pengarna räknas som inkomst eller ej, att han har dem borde göra att han får sänkt/slopat bidrag. Har han pengar innestående på pokersiter borde de också räknas till ekonomiska tillgångar.

 

Alldeles riktigt.

 

Problemet med att ha innestående pengar på pokersiter är att ingen vet om det. Hade de vetat om det hade de också räknats in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna är hursomhelst otroligt puckade.

Det är tex ok att bränna socialbidrag på cigaretter, alkohol, v75, tipset, krogen etc.

 

Däremot personer som är sparsamma av naturen och lyckas hålla i några hundringar eller tar ut lika mycket eller mer som de satt in på pokersiten åker dit.

 

Så som systemet fungerar idag (Och alltid har fungerat.) så får ju personer som bränner en massa pengar på skit alltid mer bidrag och det kan aldrig ligga i samhällets eller i skattebetalarnas intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk dig det här scenariot:

Kalle Spelgalen är nöjd med att få socialbidrag, för han vill bara vara hemma och dra benen efter sig och spela poker för de pengar han lyckas få ihop.

Söka jobb är inte att tänka på.

Det går många, många månader med socialbidrag och dåligt pokerspelande. Men så! Plötsligt vinner han ett kval till en stor turnering och väl där så vinner han hela skiten! €500.000! Wohoo!

Men visst måste han ju fortsätta få socialbidrag sen... det är ju ändå synd om honom... han måste ju få NJUTA av den där vinsten, inte betala räkningar eller mat. Det får det sociala så klart göra.

 

Massa roligheter att du försöker jämföra 500k € med ett engångsuttag på 2k kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa roligheter att du försöker jämföra 500k € med ett engångsuttag på 2k kr.

 

Det skulle iaf tilta mig ganska grovt om den här socialbidragstagande ynglingen satte in lite av hans pengar på ett pokerkonto - skottade och sen klonkade storvinsten i en MTT.

 

Vad Nicke försökte göra var att dra allt till sin spets och peka på principen. Det förstod väl du också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ni har fel fel fel!!! Det är ett lotteri, och därför inte heller beskattningsbart om arrangören är aktiv inom EU. Precis som med trav, stryktips eller vafan ni vill. Eller menar ni att vi med gamla CSN-lån ska betala på våra travvinster också? Annars är väl det också fusk med inkomsterna, som gör att vi kommer undan med pengar?

 

När du får pengar från CSN så är det tillåtet att ha en sidoinkomst. Att dra en parallel mellan ett CSN lån och socialbidrag är inte särskilt bright av flera anledningar.

 

Vad jobbar ni själva med?

 

Ni har vekligen tänkt efter när ni skriver såna här saker... Du vet man kan "vinna" pengar på många olika sätt. Och till detta tilläggs också att de flesta spelen har någon form av varians. Om man spelar en V75a varje vecka för 20 spänn, så vinner man långt ifrån varje vecka, men nån gång gör man det, och då tycker ni att man ska bli av med sina bidrag, oavsett om man står i behov av dem eller inte? Vinsten kanske inte ens överstiger de utgifter man haft på spelet de senaste åren... Eller tycker ni inte att folk som har bidrag får spela för sina pengar, oavsett insatsnivå? Finns det andra saker de inte får göra? Antar att de ska äta på soppkök helst, där maten inte är så dyr och man står sig längre. Finns det fler områden som borde inskränkas?

 

 

 

jo, du bedömer självklart individen! Du har ingen som helst information om snubben, och för allt du vet kan det ha varit en frirulle (om du är orolig för att han spelar upp sina bidrag). Utfallet skulle bli detsamma enligt den bedömningen som gjorts av länsrätten. Får han spela en Dagens Dubbel på kvällen nån gång i veckan?

 

Frirulle eller inte, varför ska man få fortsatt fullt stöd när man har möjlighet att klara en del av sin försörjning själv?

 

Vad är det som säger att han slösar pengar? Han kanske går jämnt upp över 500k händer? Skall han som inkomstlös inte få ta del av spelet och nöjet vi alla älskar - poker? Skall han bara att han går på socialbidrag mista alla sina lagstadgade fri- och rättigheter? Hur inhumant skall svenska samhället bli?

 

Det är ingen mänsklig rättighet att spela poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart får han spela poker eller köpa virkade dukar eller göra vad han vill för sitt socialbidrag, men får han in pengar från pokern eller något annat håll är han såklart inte längre berättigad till bidrag.

Jag menar, ponera att han ärver €6354 från morbror Fritzl i Österrike, då får han ju vackert leva på dessa tills de är slut.

 

Spelar ju ingen roll var pengarna kommer ifrån, han kan ju nu klara sitt eget uppehälle (olika länge förstås, beroende på hur mycket pengar det rör sig om.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa roligheter att du försöker jämföra 500k € med ett engångsuttag på 2k kr.

 

Javisst är det roligt.

Var går gränsen för att man ska kunna jämföra?

Var går gränsen för att man ska få behålla socialbidraget istället för att bli av med det?

 

"Tyvärr, du vann 12.056:- på poker, så du är inte längre berättigad till socialbidrag. Hade du vunnit 11.999:- så hade du fått festa upp pengarna, för man måste ju få ha roligt för det man vinner." Eller vad?

 

Lever man på socialbidrag så bör de pengarna inte gå till att spela poker. Skulle man nu ändå spela poker och man vinner och därigenom har råd att försörja sig själv en månad, varför ska då skattebetalarna ändå betala hans räkningar och mat?

 

Socialbidrag är ingen mänsklig rättighet. Det är ett skyddsnät vi har kommit överens om att ha. Man kan ju ha det på ett annat sätt också: att man får klara sig själv hur jävla illa det än är.

Så jag förstår inte hur man kan klaga på att man blir av med ett bidrag när man faktiskt har pengar till sin egen försörjning en månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna är hursomhelst otroligt puckade.

Det är tex ok att bränna socialbidrag på cigaretter, alkohol, v75, tipset, krogen etc.

 

Däremot personer som är sparsamma av naturen och lyckas hålla i några hundringar eller tar ut lika mycket eller mer som de satt in på pokersiten åker dit.

 

Så som systemet fungerar idag (Och alltid har fungerat.) så får ju personer som bränner en massa pengar på skit alltid mer bidrag och det kan aldrig ligga i samhällets eller i skattebetalarnas intresse.

 

En person som slösar får INTE mer pengar i bidrag än en som är sparsam. Det fungerar inte riktigt så. Inte heller är det så att det finns en gräns på hur mycket man kan "tjäna" sidan om.

 

Det finns en norm som man utgår från där det är beräknat hur mycket pengar man behöver för att leva. Olika beroende på hur ens situation ser ut. Utifrån den normen räknas ut hur mycket bistånd man är berättigad till. Har man några som helst tillgångar eller inkomster (oavsett vad det är och var det kommer ifrån), räknas dessa bort ifrån den summan man är berättigad till.

 

Slösar man upp de pengar man får så är det trist. Då får man stå sitt kast. Dessutom finns det en del krav för att man ska få dessa pengar.

 

Socialbidrag är ingen rättighet. Det är en sista utväg, en hjälp, för folk som av någon anledning inte själv kan försörja sig. Har man någon annan möjlighet att försörja sig själv ska man göra det.

 

Ni som tycker det är ok att lyfta socialbidrag och samtidigt tjäna pengar på poker är hycklare. Gissar på att ni har en grym dubbelmoral också för jag kan aldrig tro att ni hade varit så intresserade att betala skatt på era pokervinster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle iaf tilta mig ganska grovt om den här socialbidragstagande ynglingen satte in lite av hans pengar på ett pokerkonto - skottade och sen klonkade storvinsten i en MTT.

 

Vad Nicke försökte göra var att dra allt till sin spets och peka på principen. Det förstod väl du också.

 

Han ska alltså göra vadå med dom pengarna? Han hade ju uppenbarligen varit smart nog att kunna ha lite pengar över av bidraget att unna sig lite poker. Men det är klart, av vad jag läst i den här tråden ska han väl sitta och söka jobb istället. Jag menar det framgår ju faktiskt i artikeln att han inte söker jobb aktivt på dagarna, eller?

 

Javisst är det roligt.

Var går gränsen för att man ska kunna jämföra?

Var går gränsen för att man ska få behålla socialbidraget istället för att bli av med det?

 

"Tyvärr, du vann 12.056:- på poker, så du är inte längre berättigad till socialbidrag. Hade du vunnit 11.999:- så hade du fått festa upp pengarna, för man måste ju få ha roligt för det man vinner." Eller vad?

 

Lever man på socialbidrag så bör de pengarna inte gå till att spela poker. Skulle man nu ändå spela poker och man vinner och därigenom har råd att försörja sig själv en månad, varför ska då skattebetalarna ändå betala hans räkningar och mat?

 

Socialbidrag är ingen mänsklig rättighet. Det är ett skyddsnät vi har kommit överens om att ha. Man kan ju ha det på ett annat sätt också: att man får klara sig själv hur jävla illa det än är.

Så jag förstår inte hur man kan klaga på att man blir av med ett bidrag när man faktiskt har pengar till sin egen försörjning en månad.

 

I socialbidraget får du räkna med att det ingår en viss levandsstandard, dvs. att man kan kosta på sig lite öl, lite lotto, lite digital-TV ELLER lite poker.

 

"Oj, nu förlorade du jobbet - bäst du förlorar allt utom ärtsoppan, elen och vattnet. Då överlever du i alla fall tills du hittar ett nytt jobb!". Om det nu är så ni anser det ska vara så kanske ni ska ta upp det med politikerna men för mig är det orimligt eftersom de flesta betalar av sina egna bidrag. Det är riktigt sunkigt när nån kommer och säger att du helt plötsligt inte får ta del av något du betalat av sedan tidigare genom att arbeta för att du unnade dig ett par hundra på poker och råkade vinna.

 

Gränsen för poker bör väl gå runt 10k, och då tänker jag även på lotteri, trav, m.m., eller vid regelbundna vinster (dvs. försörjning på trav eller poker). Så är uppenbarligen inte fallet här.

 

Riktigt många ruttna egoister och moderater i denna tråd iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt många ruttna egoister och moderater i denna tråd iaf.

 

Jag är definitivt inte moderat!

 

Men du menar alltså seriöst att gränsen borde gå vid 10.000 kr för poker? Så om man tjänar det varje månad ska man lika förbannat ha rätt till socialbidrag?

 

Visst menar du också då att alla som tjänar 10.000 kr eller mindre på annat sätt också få socialbidrag? Om inte, varför inte?

 

Socialbidrag finns som ett skyddsnät, så att man inte ska falla igenom och tvingas att antingen svälta ihjäl eller kanske begå kriminella handlingar för att överleva. Socialbidrag ska väl ändå inte vara någon form av "mys"-bidrag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han ska alltså göra vadå med dom pengarna? Han hade ju uppenbarligen varit smart nog att kunna ha lite pengar över av bidraget att unna sig lite poker. Men det är klart, av vad jag läst i den här tråden ska han väl sitta och söka jobb istället. Jag menar det framgår ju faktiskt i artikeln att han inte söker jobb aktivt på dagarna, eller?

 

Väl? Tycker du att man ska kunna få pengar så där utan visare utan att behöva göra ett smack för att få dem?

 

 

I socialbidraget får du räkna med att det ingår en viss levandsstandard, dvs. att man kan kosta på sig lite öl, lite lotto, lite digital-TV ELLER lite poker.

 

Nej, nej, nej och åter nej. Socialbidrag är ett bistånd för att överleva när man inte själv kan försörja sig. Inget glidarbidrag för de som inte orkar jobba. Det ingår INTE en viss summa för man ska kunna kosta på sig lite öl, lite lotto, lite digital-tv eller lite poker. Vill du göra det får du snällt försörja dig själv.

 

"Oj, nu förlorade du jobbet - bäst du förlorar allt utom ärtsoppan, elen och vattnet. Då överlever du i alla fall tills du hittar ett nytt jobb!". Om det nu är så ni anser det ska vara så kanske ni ska ta upp det med politikerna men för mig är det orimligt eftersom de flesta betalar av sina egna bidrag. Det är riktigt sunkigt när nån kommer och säger att du helt plötsligt inte får ta del av något du betalat av sedan tidigare genom att arbeta för att du unnade dig ett par hundra på poker och råkade vinna.

 

Gränsen för poker bör väl gå runt 10k, och då tänker jag även på lotteri, trav, m.m., eller vid regelbundna vinster (dvs. försörjning på trav eller poker). Så är uppenbarligen inte fallet här.

 

Riktigt många ruttna egoister och moderater i denna tråd iaf.

 

Hur tänker du egentligen? Du menar alltså på fullaste allvar att man ska kunna få en viss summa pengar utan vidare och utan att behöva göra nåt för att få dem? Och dessutom kunna tjäna en viss summa vid sidan om? Tänk igenom det en runda till är du snäll. Och förväxla inte socialbidrag med andra sorters bidrag typ bostadsbidrag, föräldrarpenning mm eller med studiemedel/lån från CSN.

 

Dessutom borde du vara så pass klok när du har ett jobb så att du är med i någon A-kassa så att du, när du blir arbetslös, får en ersättning därifrån tills du hittar ett nytt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som tycker att han inte skulle få sitt socialbidrag minskat, har ni lärt er något om socialbidrag? Det har ju redovisats fler gånger i tråden, men har ni förstått varför hans socialbidrag minskade? Ni får gärna komma med redovisningar om hur ni vill att socialbidragen ser ut i ert "drömsamhälle"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...