Gå till innehåll

FLT - För weakt spelad kåk?


heybike

Recommended Posts

$0.5/$1 Hold'em FL

Table Bay watch (Real Money)

 

Ok, har spelat 10 minuter. Har ingen direkt read på nån förutom SWMNVEGAS54 som jag spelat med förr, han spelar varje hand, jagar alla drag, bettar varje träff hårt men gular väldigt fort om han inte har en turdag. Bordstämningen är väl som vanligt på Multipoker, massa tomtar som spelar 40-50% av händerna.

 

Seat 9 is the button

Total number of players : 10

Seat 1: sixthlee

Seat 2: TheBoz1

Seat 3: sergejon

Seat 4: heymybike

Seat 5: deathMask

Seat 6: kleinov

Seat 7: SWMNVEGAS54

Seat 8: MartyTarjeta

Seat 9: glasshands

Seat 10: Bombjack

 

Bombjack posts small blind [$0.25].

sixthlee posts big blind [$0.5].

 

Dealt to heymybike [ :club:4 :diamond:4 ]

 

TheBoz1 calls [$0.5].

sergejon folds.

heymybike calls [$0.5].

deathMask folds.

kleinov calls [$0.5].

SWMNVEGAS54 calls [$0.5].

MartyTarjeta calls [$0.5].

glasshands calls [$0.5].

Bombjack folds.

sixthlee checks.

 

 

** Dealing Flop ** [ :heart:K :heart:4 :heart:A ]

 

sixthlee bets [$0.5].

TheBoz1 folds.

heymybike raises [$1].

kleinov folds.

SWMNVEGAS54 calls [$1].

MartyTarjeta folds.

glasshands calls [$1].

sixthlee calls [$0.5].

 

Jag träffar men flopen är otrevlig, tror ändå att jag har bästa handen och väljer att raisa. Om nån floppat flushen har jag ändå outs till kåken. Ingen reraise, förmodligen ingen floppad flush.

 

 

** Dealing Turn ** [ :diamond:A ]

 

sixthlee checks.

heymybike bets [$1].

SWMNVEGAS54 calls [$1].

glasshands calls [$1].

sixthlee raises [$2].

heymybike calls [$1].

SWMNVEGAS54 calls [$1].

glasshands calls [$1].

 

Sätter kåken men eftersom jag inte satte nån på floppad flush är checkraisen från sixthlee lite läskig. Väljer att syna framför att raisa, tveksam själv till det beslutet. Borde jag föröska isolera mig mot sixthlee här?

 

 

** Dealing River ** [ :diamond:T ]

 

sixthlee bets [$1].

heymybike calls [$1].

SWMNVEGAS54 calls [$1].

glasshands folds.

 

 

Ok, är fortfarande inne på linjen att det finns många troliga händer som slår min. Är nästan säker på att få se sixthlee visa upp den troligaste, AK. Att han inte raisa preflop från BB med AK finner jag inte alls osannolikt på dessa borden. Väljer att syna. Synpunkter? Såga på! Postar "the outcome" senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en så låg nivå som 0.5/1 finns det ingen anledning att leta monster under sängen i varje hand. Visst någon gång åker man väl på en tung smäll men, du har kåken, kör så det ryker!

 

Förövrigt så är det ju inte alls omöjligt, snarare högst troligt, att han sitter och spelar färgen långsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar själv oftast på dessa bord och har börjat köra efter denna devis:

 

Har du bra kort så: Kör bara kör!

 

 

Killen med 22 kommer att syna till showdown ändå. Ibland får du däng, så är det. Men det är väldigt ofta som killar med 22 eller i denna hand K8o betalar av. Någon med Q :heart: 2 :spade: kommer garanterat att syna här, synar nog på river också av bara farten. Visst, nog finns risken för AK eller A4/AT. Hade någon suttit på AK hade de förmodligen bettat mer preflop.

 

Så, med risk för att utmålas som dum: Min analys är att du var för snäll. Jag tror du vann potten (eller hade gjort i minst 7 fall av 10). Gissar på Ax på sixthlee och på Kx på SWM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Resultatet:

 

sixthlee shows [ :heart: Q :heart: 6 ] a flush, ace high.

heymybike shows [ :club: 4 :diamond: 4 ] a full house, Fours full of aces.

SWMNVEGAS54 doesn't show [ :heart: 8 :club: A ] three of a kind, aces.

 

heymybike wins $18 from the main pot with a full house, Fours full of aces.

 

 

Det visade sig mycket riktigt att sixthlee slöspelade färgen. Med facit i hand är det lätt att konstatera att det var weakt spelat, men jag håller med de som postat. Träffar man kåken är det bara att köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng skiten preflopp! Ska du spela 44 utanför mörkarna med en limp behöver du minst två limpare och bra position.

 

På turn så måste någon ha fegat med tvåpar med ess i topp på floppen eller bättre för att du inte ska vara bäst. Det är minst sagt rätt otroligt och du kommer få massiv action av trissarna. Lika bra att cappa. Det finns betydligt fler händer som du slår än som slår dig som kommer spela mycket med dig här.

 

På rivern behöver du kanske inte cappa, men en tvåbet är helt obligatorisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På rivern behöver du kanske inte cappa, men en tvåbet är helt obligatorisk.

 

Vad förändrades av tian?

 

Jag hade gladeligen cappat både på turn och river på ett sådant bord. Bortsett från AT är det knappast någon som dragit ut med tian här. Är det värt att cappa på turn tycker jag att det är det på river också. Tycker jag, men jag kanske missar något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gladeligen cappat både på turn och river på ett sådant bord. Bortsett från AT är det knappast någon som dragit ut med tian här. Är det värt att cappa på turn tycker jag att det är det på river också. Tycker jag, men jag kanske missar något?

Jag sa kanske, jag tror det finns betydligt fler scenarier där det är rätt att inte cappa på rivern än det finns scenarier där det inte är rätt att cappa på turn. Vilket förstås inte betyder att man inte ska cappa rivern mot de flesta av sina motståndare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

massa tomtar som spelar 40-50% av händerna

 

På sådana här bord med många loosa och dåliga spelare som går för långt med sina händer (dvs bra implied odds för dig), är alla pocket par EV+ från UTG. Samma sak gäller även t ex Axs. Att spela ca 20% av händerna på ett sånt bord är ganska optimalt.

 

Och att påstå att just skulle vara ANTALET limpare som är avgörande faktorn för om man skall spela en hand är ju bara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

massa tomtar som spelar 40-50% av händerna

 

På sådana här bord med många loosa och dåliga spelare som går för långt med sina händer (dvs bra implied odds för dig), är alla pocket par EV+ från UTG. Samma sak gäller även t ex Axs. Att spela ca 20% av händerna på ett sånt bord är ganska optimalt.

 

Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men i det här fallet tycker jag att Hjort har fel. Anledningen till att 44 är ok är just att bordet är löst.

 

Och att påstå att just skulle vara ANTALET limpare som är avgörande faktorn för om man skall spela en hand är ju bara fel.

 

Det håller jag däremot inte alls med om. Låga PP trivs bäst mot tre eller fler limpare, annars blir dina pottodds för dåliga. Missar du floppen slänger du korten direkt, därför behöver du veta att du får betalt. Detta är anlednigen till att du slänger låga PP i tidig position på tighta bord - du får inte tillräckligt bra odds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På sådana här bord med många loosa och dåliga spelare som går för långt med sina händer (dvs bra implied odds för dig), är alla pocket par EV+ från UTG. Samma sak gäller även t ex Axs. Att spela ca 20% av händerna på ett sånt bord är ganska optimalt.

Då måste de också vara antingen väldigt passiva preflopp eller också väldigt aggressiva postflopp (så att setet betalar sig rejält).

 

Har du några data som indikerar att det du säger stämmer, eller går du på känsla?

 

För övrigt vet jag inte riktigt vad du menar med 20% av händerna. Om det är den totala siffran så känner jag mig rätt så säker på att A5s och 33 inte får plats att spelas utg.

 

Och att påstå att just skulle vara ANTALET limpare som är avgörande faktorn för om man skall spela en hand är ju bara fel.

Det är helt klart en väldigt stor faktor. Tycker du det är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gladeligen cappat både på turn och river på ett sådant bord. Bortsett från AT är det knappast någon som dragit ut med tian här. Är det värt att cappa på turn tycker jag att det är det på river också. Tycker jag, men jag kanske missar något?

Jag sa kanske, jag tror det finns betydligt fler scenarier där det är rätt att inte cappa på rivern än det finns scenarier där det inte är rätt att cappa på turn. Vilket förstås inte betyder att man inte ska cappa rivern mot de flesta av sina motståndare.

 

En overcall är inte helt fel på turn, för två bets skulle dom andra två som är med i potten kunna lägga sig. Dock på låga nivåer så är det inte så troligt, att båda lägger sig.. räcker ju med en syn förutom höjaren för att höjningen ska ge dig +1BB.

Färgkort har dock en förmåga att skrämma även riktigt dåliga spelare.

 

Men varför spela 44 om du inte ska höja när du väl träffar? 44 står aldrig själv på så låga nivåer, spela dom ur tidig pos är ingen hit som hjorten påpekade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En overcall är inte helt fel på turn, för två bets skulle dom andra två som är med i potten kunna lägga sig. Dock på låga nivåer så är det inte så troligt, att båda lägger sig.. räcker ju med en syn förutom höjaren för att höjningen ska ge dig +1BB.

Färgkort har dock en förmåga att skrämma även riktigt dåliga spelare.

Spontant så känns det som det finns ganska få händer som synar ett bet, men inte två, som kan tänkas ge någon signifikant action på rivern om de träffar. Jag utgår lite från att händer som färgdrag synar även om man höjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter och råd! Spelar i nuläget de flesta pocketparen om jag märker att bordet är loose, känns som att det betalar sig när man väl träffar. Men då får jag ju som jezaja säger också raisa när jag väl träffar. Kanske ska stryka några pocketpar (när börjar de bli spelbara? 77?) från mitt early position-spel. I detta fallet hade jag en limpare framför mig, vilket i nuläget brukar räcka för att jag ska spela 44.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och att påstå att just skulle vara ANTALET limpare som är avgörande faktorn för om man skall spela en hand är ju bara fel.

Det är helt klart en väldigt stor faktor. Tycker du det är fel?

 

Det är definitivt fel att göra som du gör, att bara ta hänsyn till antalet limpare och position. Pot oddsen och antalet limpare spelar roll. Men det viktigaste man måste ta i beaktande, och som du TOTALT bortser ifrån, är kvaliteten på dina motspelare. Det går inte att bara slå på autopiloten i poker och slaviskt följa nån starthandstabell. Man måste kunna ändra sitt spel beroende på omständigheterna. Mot dåliga spelare (som det var i den här handen) ska man spela många händer så man kan tjäna pengar på deras misstag. Samtidigt som du måste tighta upp dig mot bättre spelare.

 

Jag skulle rekommendera dig ett besök på twoplustwo. No offence, men kvaliteten där är, enligt mig, vida bättre än här. Jag har åtminstone lärt mig mer om poker där än vad jag lärt mig här. Gå in här och sök på några respekterade postare t.ex. Ed Miller, Clarkmeister, Ulysses, GuyOnTilt, Stellarwind, MarkD, Nate Tha' Great m.fl. Ägna dig några timmar där och läs gamla trådar. Jag lovar att du kommer få svar på det mesta du undrar. Återkom gärna sen. Jag skulle för övrigt vilja uppmana ALLA att göra det. Det är väldigt givande och utvecklande. Aha-upplevelserna är många.

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt fel att göra som du gör, att bara ta hänsyn till antalet limpare och position. Pot oddsen och antalet limpare spelar roll. Men det viktigaste man måste ta i beaktande, och som du TOTALT bortser ifrån, är kvaliteten på dina motspelare.

Jag bortser verkligen inte från det, även om jag inte alls använder mig av parameterna kvalitet (då den är för enkel för att vara riktigt användbar) utan delar upp det mer i delar såsom preflopp aggressiveness, envishet postflopp, osv.

 

 

Det går inte att bara slå på autopiloten i poker och slaviskt följa nån starthandstabell. Man måste kunna ändra sitt spel beroende på omständigheterna. Mot dåliga spelare (som det var i den här handen) ska man spela många händer så man kan tjäna pengar på deras misstag. Samtidigt som du måste tighta upp dig mot bättre spelare.

No shit. Grejen är att jag inte ser tillräckligt stor anledning att anta att de är så dåliga att man kan limpa 44 i tidig position. Det finns väldigt mycket som kan gå fel där.

 

Jag skulle rekommendera dig ett besök på twoplustwo. No offence, men kvaliteten där är, enligt mig, vida bättre än här. Jag har åtminstone lärt mig mer om poker där än vad jag lärt mig här. Gå in här och sök på några respekterade postare t.ex. Ed Miller, Clarkmeister, Ulysses, GuyOnTilt, Stellarwind, MarkD, Nate Tha' Great m.fl. Ägna dig några timmar där och läs gamla trådar. Jag lovar att du kommer få svar på det mesta du undrar. Återkom gärna sen. Jag skulle för övrigt vilja uppmana ALLA att göra det. Det är väldigt givande och utvecklande. Aha-upplevelserna är många.

Jag har varit rätt mycket på twoplustwo, men gränssnittet är alldeles för smärtsamt för att jag ska orka diskutera där i någon större utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit rätt mycket på twoplustwo

 

Gör ett besök till om du inte förstår varför man ska spela 44 i det här fallet.

Jag har argumenten rätt klara för mig, men jag har fortfarande inte sett någon data som stöder någon av sidorna. Min intuition säger mig att det inte är lönsamt, och om jag ska välja mellan någon annans intuition och min så vinner min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"... small stakes games are almost always loose. In most games you can play these hands profitably from any position" (SSH, s. 67 om "Small Pairs (66-22)")

 

"Suppose the game is loose but not overly aggressive, and you expect pretty good action on most flops. It would now be correct to play 22 if you are first in from early position." (HPFAP, s. 28)

 

Är 40-50% tillräckligt loose? Brukar tomtar betala bra?

 

Jag skulle fortfarande rekommendera ett besök på twoplustwo och läsa nämnda postare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låga PP trivs bäst mot tre eller fler limpare, annars blir dina pottodds för dåliga.

Tre är i underkant, tycker jag.

 

Om det inte var uppenbart: jag räknar inte med mörkarna när jag säger "limpare".

 

Hur många tycker du att det behövs?

Fem som ser floppen. Jag tror att vi är överens. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...