Gå till innehåll

Enter the Matrix?


ROmeoBOT

Recommended Posts

Well..

Att vinna en $6 + 0,5 6-seat turbo är lättare än att vinna en "matrix" då det krävs att man i stort sett vinner alla 4 sng's.

 

Dessutom får man mer pengar för att vinna en "vanlig" $6+0,5 än om man "scoopar" en matrix.

 

Enkelt val för mig.

 

Tänk lite innan du skriver, tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har nu spelat ett 50-tal 60$ matriser och även om det såklart är ett väldigt litet statistiskt underlag är tendensen tydlig. Matrisen förstärker utslaget hos vanliga SnG. De perioder man går ner, går man ner mer än vanligt, och de perioder man går upp, går man upp mer än vanligt. Att knock-outs värderas såg högt verkar inte ge vårdslösa (förlorande) spelare särskilt mycket extra bonus. Inte så oväntat egentligen.

 

Lista över lite olika ROI:

Totalt:

DelSnG(inte matris): 7%

Matris-sidebet: 15%

Matris, totalt: 8%

Skenbar ROI per delSnG om man räknar in vinsten från matris-sidebetet: 10%

 

exempel på ROI under en förlustperiod:

DelSnG: -13%

Sidebet: -6%

Matris: -12%

Skenbar:-14%

 

 

Sammanfattningsvis verkar matriserna öka utslaget och skillnaden mellan spelare. Bra spelare tjänar på att spela matriser, förutsatt att man klarar av lite multitabling. Dåliga spelare förlorar sina pengar snabbare.

 

Problemet med Matriser är att det egentligen bara finns aktivitet på lowstakes, typ 119$ som högst, vilket motsvarar 24$ för vanliga SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, har nu spelat ett 50-tal 60$ matriser och även om det såklart är ett väldigt litet statistiskt underlag är tendensen tydlig. Matrisen förstärker utslaget hos vanliga SnG. De perioder man går ner, går man ner mer än vanligt, och de perioder man går upp, går man upp mer än vanligt. Att knock-outs värderas såg högt verkar inte ge vårdslösa (förlorande) spelare särskilt mycket extra bonus. Inte så oväntat egentligen.

 

Lista över lite olika ROI:

Totalt:

DelSnG(inte matris): 7%

Matris-sidebet: 15%

Matris, totalt: 8%

Skenbar ROI per delSnG om man räknar in vinsten från matris-sidebetet: 10%

 

exempel på ROI under en förlustperiod:

DelSnG: -13%

Sidebet: -6%

Matris: -12%

Skenbar:-14%

 

 

Sammanfattningsvis verkar matriserna öka utslaget och skillnaden mellan spelare. Bra spelare tjänar på att spela matriser, förutsatt att man klarar av lite multitabling. Dåliga spelare förlorar sina pengar snabbare.

 

Problemet med Matriser är att det egentligen bara finns aktivitet på lowstakes, typ 119$ som högst, vilket motsvarar 24$ för vanliga SnG.

 

Matriser? =D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sak samma om man spelar vanliga eller Matrix, fast man kan få lite "extra" på Matrix.

 

Istället för 4st $5.50 spelar man en $22 Matrix.

"extra" pengarna kommer från en liten ranking av 4 turneringar.

5 lika stora prispotter varav 1 är för "rankingen",

kan jämföras med 5st SnG om man är lite tråkig.

 

Well..

Att vinna en $6 + 0,5 6-seat turbo är lättare än att vinna en "matrix" då det krävs att man i stort sett vinner alla 4 sng's.

 

Dessutom får man mer pengar för att vinna en "vanlig" $6+0,5 än om man "scoopar" en matrix.

 

Enkelt val för mig.

 

Ett av dessa inlägg har en jävligt bra poäng, ett av dem är helt poänglöst och felaktigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mannen medH, på vilket sätt menar du att den extra prispolen ska vara en fördel för en vinnande spelare per automatik?

 

 

är 60 spel från 1 vinnande spelare nog för att påstå det? Det måste väl ändå ha att göra med vilken stil man tillämpar.

 

Nej, det är absolut ingen garanti förstås. Men jag säger att det verkar luta åt det hållet. Särskilt eftersom det istället pekar neråt i det perioder då jag har negativ ROI. Det känns också mest logiskt, vårdslösa spelare med många snabba knockouts åker ofta ut tidigt, vilket leder till minskad platspoäng och färre framtida knockout-möjligheter.

 

Om poängsystemet skulle vara balanserat så att det gav alla spelartyper ungefär samma bonus beroende på prestation, implicerar ju det att bra spelare får mer bonus. Just nu finns det inget som pekar på motsatsen. Det verkar helt enkelt betydligt mer troligt att vinnande spelare tjänar mer.

Med största sannolikhet kommer ju dock systemet ge lite mer bonus till vissa spelartyper och lite mindre till andra, men det krävs ganska stor skillnad för att skifta tecken på ROI från plus till minus eller tvärtom. Dessutom får man ju tänka på att anpassa sin spelstil något efter förutsättningarna.

 

För att ge något riktigt säkert svar måste man antingen göra en jäkligt snygg matematisk bevisning eller samla data från typ 1000 matriser. Jag kommer iallafall fortsätta köra matriser tills min statistik visar annorlunda.

 

Det är ju dessutom roligare :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter att ha sett the matrix och i ren uttråkan börjat spela lite ser jag flera positiva saker med matrix.

 

1. Konstant multitabling. Svårare att bli uttråkad och börja tilta.

 

2. Variansen till skillnad från talare ovan tycker jag verkar vara mindre, har dock ingen statistik att visa.

 

3. Är man hyffsad på hu går detta vägen rätt ofta då en förstaplacering ställer dig i rätt bra läge för att få ta del av matrixpotten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha sett the matrix och i ren uttråkan börjat spela lite ser jag flera positiva saker med matrix.

 

1. Konstant multitabling. Svårare att bli uttråkad och börja tilta.

 

2. Variansen till skillnad från talare ovan tycker jag verkar vara mindre, har dock ingen statistik att visa.

 

3. Är man hyffsad på hu går detta vägen rätt ofta då en förstaplacering ställer dig i rätt bra läge för att få ta del av matrixpotten.

 

det skönaste är att man lättare och snabbare får in bra läsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Att det är mindre varians är inte riktigt sant (eller i vart fall nästan inte sant). Att spela en matrix om $20 är som att spela 4 SnG:s om $5 (eller kanske som 5 st om $4). Det betyder att man måste spela 4-5 gånger högre än den nivå man spelar på i vanliga SnG:s för att inte i praktiken ha gått ned i nivå. Och därvid förblir variansen nästan precis densamma.

 

Troligen något högre, då varians i motståndarbasen får större inverkan på resultatet pga att du spelar flera SnG:s mot samma motståndare. Det innebär att motståndarnas genomsnittliga skicklighet konvergerar långsammare.

 

Så ta varians-argumentet med en nypa salt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det blir ju mindre varians om man spelar på sin vanliga nivå och inte den fyrdubbla, då jag anser att man behöver större rulle även om jag har svårt att komma helt OOTM.

 

Jag tål inga större negativa varianshopp så detta är det ultimata spelsättet för mig!

 

Då kan du ju lika gärna gå ned på en nivå som är 1/4 av den du spelar på i normala SnG:s, med motiveringen att det minskar din varians.

 

Edit: Jag håller med om att man behöver större rulle. För att de ger högre varians...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...