Gå till innehåll

En amatörs funderingar


SMS

Recommended Posts

Skilj på två saker:

 

1. Vara otrevlig och leverera goda råd.

 

2. Vara otrevlig och posta helt meningslösa one liners som enbart får OP att känna sig som ett fån.

 

Ettan kan imo i vissa fall, om inte försvaras, så tillskrivas ett värde och jag håller med om att jag personligen föredrar sådana inlägg framför helmysiga donkråd. Jag tog eury som exempel tidigare, och tycker att det exemplet är bra.

 

Tvåan borde inte förekomma, men gör det imo. Det som det reagerades på i den här tråden var rebs första inlägg, som jag tycker faller under tvåan.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 293
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För det första så klagar du på Rebonius för han skrev vad vi alla (eller många av oss i alla fall) tänkte, som dessutom inte var speciellt otrevligt.

 

Sen sitter du och tar Eury som ett godare exempel. Eury är en av de mest otrevliga här som kan skriva riktigt elaka saker. Men det är ok för att han (ibland) dryftar sig att smått förklara vad han tycker.

 

Det är dubbelmoral.

 

Sen kan man fråga sig vad den här tråden har givit någon på det här forumet. Skriver man en post som OP så får man tåla gliringar. Det är min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni borde lära er att vad som sägs är viktigare än hur det sägs.

 

Du har tyvärr fel där(och det tror jag du vet själv). Film, musik, tal, skrift etc. Utförandet är nästintill allt inom alla medium. Folk lyssnar inte på argument de lyssnar på hur man argumenterar.

 

Däremot skulle jag kunna hålla med om att man lär sig bättre av någon som är elak, dryg och rakt på sak men det är en annan diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni borde lära er att vad som sägs är viktigare än hur det sägs.

Problemet är ju att det inte sagts så mycket.

"Om OP inte levlar tycker jag seriöst synd om honom".

Denna form av repliker brukar ofta uppenbara sig som feltänk i detta forum. Men för det krävs att argumenten kommer fram. I en del fall så är argumenten helt andra än de man har att förvänta sig.

Frågan är om de som vill uttrycka sig så här är rädda. De kanske bara låtsas att de har haft några tankar, och hoppas att någon annan lägger ut texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen så borde jag inte skriva nåt mer i den här tråden då alla är överens om vad som är rätt. Men... :)

Om man som amatörspelare spelar 15 turneringar i veckan och för en gångs skull har hamnat ITM i en ganska stor turnering och man ligger typ 4:a med 18 pers kvar. Om man nu får ett förmodat 70/30 läge mot en random donk från nederländerna som ligger 8:a, ska man nu ta synen och gå för vinsten eller kanske förlora och få $43.50. eller så fortsätter man spela sitt hitills framgångsrika spel och foldar sig till top 3 och får typ $1895.

Men en amatör kanske inte har så mycket att komma med på detta forum av idel elitspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen så borde jag inte skriva nåt mer i den här tråden då alla är överens om vad som är rätt. Men... :)

Om man som amatörspelare spelar 15 turneringar i veckan och för en gångs skull har hamnat ITM i en ganska stor turnering och man ligger typ 4:a med 18 pers kvar. Om man nu får ett förmodat 70/30 läge mot en random donk från nederländerna som ligger 8:a, ska man nu ta synen och gå för vinsten eller kanske förlora och få $43.50. eller så fortsätter man spela sitt hitills framgångsrika spel och foldar sig till top 3 och får typ $1895.

Men en amatör kanske inte har så mycket att komma med på detta forum av idel elitspelare.

 

Självklar tar du 70/30 läget här. och som du skriver lär du ju knappast kunna folda top3, tids nog kommer du ju ändå vara tvungen att skaffa chips.

 

 

är det däremot en tysk du har 70/30 mot så släng utan att tveka. Maken till riggat folk finns knappast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en amatör kanske inte har så mycket att komma med på detta forum av idel elitspelare.

 

Det är just detta som är lite trist med pf - mer oerfarna/nya forummedlemmar riskerar att skrämmas bort av alla dryga kommentarer.

Iofs kan man som nybörjare posta i nybörjardelen av pf, dryga svarsoneliners i den delen är tempban pronto imo...

 

är det däremot en tysk du har 70/30 mot så släng utan att tveka. Maken till riggat folk finns knappast

 

Finnar är värre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen så borde jag inte skriva nåt mer i den här tråden då alla är överens om vad som är rätt. Men... :)

Om man som amatörspelare spelar 15 turneringar i veckan och för en gångs skull har hamnat ITM i en ganska stor turnering och man ligger typ 4:a med 18 pers kvar. Om man nu får ett förmodat 70/30 läge mot en random donk från nederländerna som ligger 8:a, ska man nu ta synen och gå för vinsten eller kanske förlora och få $43.50. eller så fortsätter man spela sitt hitills framgångsrika spel och foldar sig till top 3 och får typ $1895.

Men en amatör kanske inte har så mycket att komma med på detta forum av idel elitspelare.

 

Ska ärligt försöka (faktiskt) att inte alltför dryg men det här inlägget går inte heller ihop. Vart vill du komma? Flera vänliga postare har redan besvarat din frågeställning och pekat på felaktigheterna i ditt resonemang. Varför är du inte nöjd med svaren du har fått? Om du vill komma vidare bör du utveckla dig lite mer.

 

Det finns en uppenbar ambivalens i dina inlägg i den här tråden. Som jag läser det så är du i varannan mening bara en ödmjuk amatör och i varannan mening en fantastiskt bra spelare. Att folk stör sig på denna typ av framställningar förstår jag. Ett tips från mig är att försöka tona ner båda dessa sidor.

Du behöver inte be om ursäkt för att du ställer din fråga men samtidigt så förstår jag inte varför du ovan hävdar att du kan folda dig till topp tre om du läst den diskussion som faktiskt förekommit (on topic) i den här tråden. Jag läser den meningen som: "Jag är otroligt mycket bättre spelare än alla andra som yttrat sig i den här tråden".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker alltså inte på ett läge där jag som exempel spelar WSOP Main och ser allas hålkort utan ett läge där jag spelar så många turneringar jag kan och ser allas hålkort hela tiden.
Fortfarande snappvik. Din equity med tom 7bb under de förutsättningarna är retardhög. More to the point så öppnar man inte QQ om man ser att någon har en reshovehand. Att över huvud taget någonsin hamna all-in med sån edge vore jättebeat.

 

Inte för att det är så relevant för diskussionen.

 

Du har tyvärr fel där(och det tror jag du vet själv). Film, musik, tal, skrift etc. Utförandet är nästintill allt inom alla medium.
Du missförstår syftet med att göra en sån kommentar. Det är ett utlopp för frustration över att något väldigt korkat sagts, inte ett försök att vara pedagogisk. Som postare i ett sånt läge så förbättrar man situationen genom att inte posta alls, eller posta något meningslöst blaj.

 

Däremot så kan man som läsare tjäna en hel del på att reflektera varför folk tycker att ens post är så dum att de rakt ut förolämpar en. Men är man lagt åt det hållet hade man nog inte gjort en sån här tråd till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar förvirrad och jag misstänker också lite att du driver med oss:

Jag spelar aldrig för att bara komma ITM utan det är minst top 3 som gäller
ska man nu ta synen och gå för vinsten eller kanske förlora och få $43.50.
och jag är därför villig att gambla om ett bra läge dyker upp.
eller så fortsätter man spela sitt hitills framgångsrika spel och foldar sig till top 3 och får typ $1895.

Siffrorna du nämner är som förklarat helt sinnessjuka. Ingen spelare har råd att tacka nej till ett 70-30-läge om målet är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men du antyder ju att det kanske inte är ditt enda mål. Har du en massa känsloaspekter investerade kan nog ingen här hjälpa dig att kvantifiera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande snappvik. Din equity med tom 7bb under de förutsättningarna är retardhög. More to the point så öppnar man inte QQ om man ser att någon har en reshovehand. Att över huvud taget någonsin hamna all-in med sån edge vore jättebeat.

 

 

OT

Stämmer säkert. Har inte analyserat situationen närmare eftersom det känns rätt långt borta just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow... När man ser sånt här förstår man varför värdet i turneringar är så otroligt sjukt bra. Det finns ju knappt en reg som inte suger riktigt brutalt hårt.. Det är nog bra tur att väldigt många duktiga spelare knappt orkar spela turneringar med tanke på den varians som råder.

 

Till op... Om du förlorar din 70%are har du alltså 10bbs kvar och kan agera pushbot... Vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow... När man ser sånt här förstår man varför värdet i turneringar är så otroligt sjukt bra. Det finns ju knappt en reg som inte suger riktigt brutalt hårt.. Det är nog bra tur att väldigt många duktiga spelare knappt orkar spela turneringar med tanke på den varians som råder.

 

Till op... Om du förlorar din 70%are har du alltså 10bbs kvar och kan agera pushbot... Vad är problemet?

 

Du har väldigt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är därför det finns en nybörjardel. I den tillåter vi inga som hellst drygheter eller levlingar eller andra typer av påhopp.

 

Grejen är ju att knappt några människor alls fattar forumstruktur, speciellt inte nybörjare. Det känns som att mindre än 20% av det som borde postas i den forumdelen faktiskt hamnar där. Och då nämner jag inte ens sånt som aldrig borde postas alls, om folk fattade att det går att söka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...