Gå till innehåll

En amatörs funderingar


SMS

Recommended Posts

  • Svars 293
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Grejen är ju att knappt några människor alls fattar forumstruktur, speciellt inte nybörjare. Det känns som att mindre än 20% av det som borde postas i den forumdelen faktiskt hamnar där. Och då nämner jag inte ens sånt som aldrig borde postas alls, om folk fattade att det går att söka.

 

Ett litet vänligt påpekande kanske kan hjälpa en nybörjare att hitta dit då, istället för en dryg nervärderande kommentar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Fast egentligen...ja, jag vet inte om dom förtjänar det. Men i princip har du säkert rätt.

 

Länge sedan man hade anledning att lolla åt ett Eury-inlägg men här kom iaf ett sällsynt tillfälle.

 

Ängeln-> Har inte moderatorerna ett visst ansvar när det gäller s.k nybörjarinlägg? De om några kunde ju med en kinesisk akrobats smidighet flytta över dessa till rätt del av forumet INNAN trådarna spårar ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väldigt fel faktiskt. Inte bara för att det är rejäl skillnad på MaxEV och +EV, utan för att hela konceptet med EV sällan är applicerbart pga konstant informationsbrist.

 

 

Om man anser att man har flera olika alternativ som alla är +EV men dom är olika mycket +EV väljer man ju självklart det med MEST +EV utom i vissa extremfall.

 

Man kan alltid räkna på ett ungefär hur mycket pengar man tror ett beslut genererar i längden med den information man har tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ängeln-> Har inte moderatorerna ett visst ansvar när det gäller s.k nybörjarinlägg? De om några kunde ju med en kinesisk akrobats smidighet flytta över dessa till rätt del av forumet INNAN trådarna spårar ur.

 

 

Förvisso, men

 

Trådar skapas och inlägg ges kanske i massor innan en moderator ser tråden. Det är ju liksom inte så att vi spenderar 24 timmar om dygnet med att kolla in alla trådar och inlägg på PF.

 

Bara 22 :mrgreen:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

1. Det första felet jag tycker du gör i ditt resonemang är att sotera in AJ, AQ och AK i samma fack och ta för givet att att dessa 3 händer spelas likadant i den här situationen.

 

2. Vilka händer tror du dig vara före med när du synar med AJ? Killen sitter på nästan average i chips, ställer i mittposition, men för att försvara en syn i det läget måste du ju anta att han ställer på any two, även om så är fallet är du marginellt före då han med stor sannolikhet har två levande kort, och att syna med en 60/40 är inte lika upphetsande som det kan verka. Visst kan det hända att du har det dominerande esset och är uppe mot A10, A9 eller ännu sämre men I många av fallen kommer du dessvärre vara upp mot AK, AQ eller pockets och vara hopplöst efter. Solklar fold!

 

3. AQ är lite trixigare men generellt ingen synhand det heller om nu inte killen visat sig vara maniac som ställer varje hand resonemanget Från AJ handen applicerar i stort sett här också. Tycker inte en syn är vansinnig, dock ska du tänka på att du sitter med en fin stack, du har manöverutrymme och tid på dig. Och det är alltid att föredra att få ställa in först då fold-ev:t ökar handens värde avsevärt. Här måste helt enkelt spelarens "löshet" avgöra om det är syn eller inte.

 

4. AK en förnämlig hand vars största värde ligger i att du alltid kan trycka in degen först med den handen och den står upp hyfsat mot alla händer utom KK och AA och framförallt så dominerar den alla svagare ess vilket förmodligen är det bästa med den. Dock blir det i detta fall en given syn eftersom han ofta kommer ställa in med just ett svagare ess. Syn!

 

Eftersom jag fick intrycket av att de flesta i den här posten förespråkade blixtsyn rakt av (orkade bara skumma igenom svaren) så kommer naturligtvis alla att fråga vad jag är för jävla tomte som kommer här och förespråkar fold när alla andra säger syn, så då kan jag berätta att jag är nog den lösaste tomten i stan, men för den delen så sysslar jag inte med dåliga syner. (Jag trycker gärna tillbaka en reraise med 89 dock).

 

Fantastiskt trevligt forum det här förresten :-D

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej nu ska jag förklara det här igen.

 

Vet ni vad som skiljer en bra spelare från en dålig i poker? Ju bättre spelare man är desto fler situationer hittar man som är EV+. Alla med på det? Och hör och häpna men man måste faktiskt vara villig att ta det här beslutet som man har identifierat som EV+!

 

Kort och gott kan man aldrig passa när man är säker på att man har ett läge där man kommer vinna pengar i längden, hur lite det än handlar om. För det är väl vinna pengar man vill göra så kan man låta sina resultat tala för sig i frågan om hur duktig spelare man är.

 

 

Detta är ett tänk som applicerar i cashgame.

 

Dock inte alls i turneringspoker imo.

 

Om du teoretiskt sett skulle gå all in i alla händer där du var favorit med 51% mot 49% i cahgames så skulle du vinna pengar i längden.

 

Skulle du göra detta i en turnering skulle det innebära att du behöver vinna en ca 11 coinflips i rad i en turnering med 1000 spelare. vilket skulle betyda att du vann ca 1 turnering på 1000 (ngt bättre då du har 51% men fortfarande marginellt) dessutom skulle variansen göra att skulle kunna speal 5000 turneringar utan att vinna ngn av dem över huvud taget. Därför behöver du en högre edge i turneringspoker, I cahgame räknas varje vunnen pott och har alltid ett konstant reelt värde. I en turnering kan 10 vunna potter visa sig vara helt värdelöst till slut. Förenklat så står inte vinsten i direkt relation till din markersstapel i en turnering, vilket den gör i cashgame.

 

Cashagme handlar om att vinna chips.

 

Turneringspel handlar om att inte förlora dom.

 

Det är ju därför det i en turnering teoretiskt sett kan vara korrekt att lägga AA preflop, vilket det aldrig någonsin kan vara i ett cashgame.

 

Att räkna ut ett reellt ev på ett visst spel i turneringspoker är tusen ggr mer komplicerat än att göra det i ett cashgame. Just därför att förutsättningarna konstant förändras genom en turnerings gång, vilket inte är fallet i ett cahgame.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett tänk som applicerar i cashgame.

 

Dock inte alls i turneringspoker imo.

 

Om du teoretiskt sett skulle gå all in i alla händer där du var favorit med 51% mot 49% i cahgames så skulle du vinna pengar i längden.

 

Skulle du göra detta i en turnering skulle det innebära att du behöver vinna en ca 11 coinflips i rad i en turnering med 1000 spelare. vilket skulle betyda att du vann ca 1 turnering på 1000 (ngt bättre då du har 51% men fortfarande marginellt) dessutom skulle variansen göra att skulle kunna speal 5000 turneringar utan att vinna ngn av dem över huvud taget. Därför behöver du en högre edge i turneringspoker, I cahgame räknas varje vunnen pott och har alltid ett konstant reelt värde. I en turnering kan 10 vunna potter visa sig vara helt värdelöst till slut. Förenklat så står inte vinsten i direkt relation till din markersstapel i en turnering, vilket den gör i cashgame.

 

Cashagme handlar om att vinna chips.

 

Turneringspel handlar om att inte förlora dom.

 

Det är ju därför det i en turnering teoretiskt sett kan vara korrekt att lägga AA preflop, vilket det aldrig någonsin kan vara i ett cashgame.

 

Att räkna ut ett reellt ev på ett visst spel i turneringspoker är tusen ggr mer komplicerat än att göra det i ett cashgame. Just därför att förutsättningarna konstant förändras genom en turnerings gång, vilket inte är fallet i ett cahgame.

 

Förre

Om du har haft "tur" och byggt upp en stor stack kan det väl gärna aldrig vara fel att ta 51%-lägen mot små och mellenstackar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett tänk som applicerar i cashgame.

 

Dock inte alls i turneringspoker imo.

 

Om du teoretiskt sett skulle gå all in i alla händer där du var favorit med 51% mot 49% i cahgames så skulle du vinna pengar i längden.

 

Skulle du göra detta i en turnering skulle det innebära att du behöver vinna en ca 11 coinflips i rad i en turnering med 1000 spelare. vilket skulle betyda att du vann ca 1 turnering på 1000 (ngt bättre då du har 51% men fortfarande marginellt) dessutom skulle variansen göra att skulle kunna speal 5000 turneringar utan att vinna ngn av dem över huvud taget. Därför behöver du en högre edge i turneringspoker, I cahgame räknas varje vunnen pott och har alltid ett konstant reelt värde. I en turnering kan 10 vunna potter visa sig vara helt värdelöst till slut. Förenklat så står inte vinsten i direkt relation till din markersstapel i en turnering, vilket den gör i cashgame.

 

Cashagme handlar om att vinna chips.

 

Turneringspel handlar om att inte förlora dom.

 

Det är ju därför det i en turnering teoretiskt sett kan vara korrekt att lägga AA preflop, vilket det aldrig någonsin kan vara i ett cashgame.

 

Att räkna ut ett reellt ev på ett visst spel i turneringspoker är tusen ggr mer komplicerat än att göra det i ett cashgame. Just därför att förutsättningarna konstant förändras genom en turnerings gång, vilket inte är fallet i ett cahgame.

 

Förre

 

Fel givetvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har haft "tur" och byggt upp en stor stack kan det väl gärna aldrig vara fel att ta 51%-lägen mot små och mellenstackar?

 

Självklart skulle det vara så om du hade en oändlig markerstapel. Dvs som du har i cashgame eftersom det bara är att reloada.

 

Dessvärre är det ju aldrig så i en turnering (bortsett från rebuyturneringar första timmen, där jag gärna kan ta skott med 45/55 också för att bygga en stack).

 

Det är ett erkännt faktum att i turneringspoker så är "icke förlorade chips" mycket mer värda än "vunna chips".

 

Jag vill också klargöra att det jag menar är när du behöver riskera en avsevärd del av din stack i en turnering. Kan du sitta och ta upprepade coinflips a 55/45 för 5% av din stack genom hela turneringen så är det naturligtvis kanon, men det är ett scenario som aldrig kommer uppstå i realiteten.

 

Säg att du teoretiskt skulle spela varje underpocket mot 2 överkort i en turnering och vara all in varje gång. Du är trots allt hyfsat bra favorit då. Men fortfarande så skulle du alla dom gånger du vinner dom första 6 coinflipsen i rad och förlorade först på den 7 och åkte ut, inte vinna en spänn, för då är du inte ens in the money. Därför så förlorar ju då helt plötsligt de 6 första vinsterna sitt värde helt och kommer inte ha något som helst värde. Man måste förstå att en turnering är en kedja av händelser som är beroende av varandra och varje enskilld händelse är bara en liten del av en komplex process.

 

I cashgame är en mattematiskt korrekt syn alltid korrekt vilket den inte är i turneringspoker.

 

Hade det varit i cashgame hade du legat 6 inköp upp = bra poker!

 

Turnering: 10k dollar i inköp. Finalbord 10 pers.

9 platser betalar. alla vid bordet har 100k var i marker utom du som har 1k kvar på BB efter att ha postat 10k i BB (gissa vad lilla BB är på).

Killen utg går all in varpå resten av bordet synar honom allihopa. Du har naturligtvis AA på BB och 1 k för syn in i en dryg 900k pott, hyfsade odds med tanke på att du får 900 ggr pengarna för din sista lax som det kostar dig att lägga in. Blixtsyn......NOT!

 

8 spelare kommer garanterat åka ut (om inte splitpott) och du har en andraplats på 1,7 miljoner $ som i en liten ask om du foldar.

 

Eller så synar du med dina AA och åker sannolikt ut mot någon av de andra 9 spelarna för en chans att vinna ihop en stack på 110k som du sen kommer vara HU med mot killen som kommer tvåa i den pott du vinner, som då har en stack på 800k och du kommer med största sannolikhet ändå bli tvåa!

 

Exemplet visar tydligt på skillnaden i cash och turneringsgame, två helt skilda tänk som kräver skilda sätt att spela.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå "Förre"?

 

Jag har för vana att skriva under mina forumposter med namn.

 

 

Namn eller egennamn är ord eller ordförbindelse som utan att karakterisera sitt föremål och utan att ha pronominell innebörd utgör beteckning för en enskild varelse eller en enskild sak eller en grupp av individuella varelser som icke uppfattas såsom bildande en art eller ett släkte o.d.

 

Egennamn kan till exempel beteckna

 

Personer (till exempel¨Förre, Maria, Pettersson, Tobias, Martin Luther)

Städer, berg, sjöar, floder etc (till exempel Piteå, Klippiga bergen, Indalsälven)

Vissa företag och organisationer och liknande (till exempel Ferrari, McDonald's, Mensa, Tradition) Vissa andra organisationsnamn är alltför beskrivande för att kunna räknas som riktiga egennamn (till exempel Världshälsoorganisationen, Vänsterpartiet), men gränsen är flytande.

 

Mvh

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen på dålig reg för mig är den alltför nittiga donken som foldar hela tiden, alltför sällan restealar och dessutom inte kan spela riktig shortstackpoker för fem öre. Jag vet inte vilka finalbord du har varit på, men de jag har upplevt är väldigt ofta fyllda av sådana donks, och stereotypen är väldigt mycket mer påtaglig vid olika former av bubblor vid ex.v. finalbord och andra payouts... Sen är det naturligtvis en MYCKET stor skillnad på en WCOOP-finalbord där spelnivån generellt är ganska hög, och ett finalbord i Sunday Million som generellt sätt är väldigt, väldigt låg. Ifall du ser genomsnittsspelaren på ett finalbord i Million som en bra spelare så finns det ingen som helst möjlighet för oss att ens diskutera saken i och med att vi har totalt olika referensramar.

 

Jag har sett min fair share av sunday million replays på stars... När man ser folks kort och ser hur de tänker i olika situationer blir iaf jag lyrisk över det värde som finns. Finns ju fullt med talangfulla spelare som dessutom har mycket stora direkt fundamentala fel i sitt spel... Ta beloweabove exempelvis.

 

Mvh David

 

Titta på Stars $5kfo replays istället för Sunday Million replays om du vill se regsen spela.

Belowabove är riktigt duktig, speciellt mot dåliga spelare. Det finns bättre spelare, men jag tror helt ärligt inte att du är en av dem.

Sen kan man ju fråga sig vem som har spelat mest med below det senaste året, du eller jag?

 

Btw, moderatorerna borde varna "Uniktnamn" för levling i nybörjartrådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bara driver med alla på forumet. Visst, det är bra att du försöker öka fiskbeståndet, men gör det helst inte här.

 

Jag är:http://www.internetpokerrankings.com/viewoverall?site=17&year=2008&race=International

 

Och vem är du? En 12-årig railbird med taskig uppfostran och allmänt dålig attityd pga frustration över bristande kunskaper inom poker eller?

 

Så min fråga blir, vad fan är det med attityden? Är inte ett forum till för folk ska få komma till tals och utbyta tankar fritt eller?

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är:http://www.internetpokerrankings.com/viewoverall?site=17&year=2008&race=International

 

Och vem är du? En 12-årig railbird med taskig uppfostran och allmänt dålig attityd pga frustration över bristande kunskaper inom poker eller?

 

Så min fråga blir, vad fan är det med attityden? Är inte ett forum till för folk ska få komma till tals och utbyta tankar fritt eller?

 

Förre

 

Du vet att du snackar med den, om inte den iallafall en av top10 bästa MTT spelarna på detta forum va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet att du snackar med den, om inte den iallafall en av top10 bästa MTT spelarna på detta forum va?

 

Och? har man inte ens vett och sans nog för att klara av att leva upp till miniminivån av social kompetens, så kan du spelat 8 finalbord i wsop utan att det imponerar det minsta på mig.

 

Vem som helst kan spela poker och vara dum i huvudet samtidigt, det finns det 100 000 bevis för på internet, jag respekterar dom som klarar av att spela poker och INTE för den delen nödvändigtvis behöver vara socialt handikappade!

 

Det är nog först när du klarar av kombinera dina pokerframgångar med ett ödmjukt och respektfullt sätt att föra dig som du har åstadkommigt något.

 

Trashtalka gärna hur mycket som helst vid borden, det hör till spelet och har en mening då poker är ett psykologiskt spel.

 

Men ett forum är tänkt för att människor med ett gemensamt intresse för poker ska kunna disskutera och utbyta åsikter för nöjes skull och för att eventuellt kunna utvecklas som spelare.

 

De möjligheterna omintetgörs av människor som kommer med totalt ointressanta inlägg som tex "vad är det för jävla namn" eller "sluta driv med folk" etc etc etc.

 

Väx upp, håll er till ämnet, kom med konkreta argument, eller avstå ifrån att posta onödiga inlägg helt.

 

Vill ni ha flamewars med 13-åringar så är det nog World of warcraft-forum ni ska hänga på.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han levlar ju eftersom han annars uppenbarligen tror att folk har likadana stackstorlekar i turneringar när man går all in och att den med flest marker alltid vinner all in pre mellan 9 personer.

 

Om du inte klarar av att läsa och ta in informationen i ett teoretiskt exempel bör du nog avstå från att kommentera dom.

 

Läs exemplet igen och gör ett nytt försök.

 

Med tanke på att alla de 9 spelarna hade lika mycket marker så lär nog den med flest marker vinna ja.

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte klarar av att läsa och ta in informationen i ett teoretiskt exempel bör du nog avstå från att kommentera dom.

 

Läs exemplet igen och gör ett nytt försök.

 

Med tanke på att alla de 9 spelarna hade lika mycket marker så lär nog den med flest marker vinna ja.

 

Förre

 

Ok. Jag ger mig vad gäller finalbordsexemplet, jag läste för snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...