Gå till innehåll

Månadssparande horisont 3-4 år tips


Recommended Posts

  • Svars 104
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej, marknaden är effektiv, det går inte att ha en edge. Alla traders är förlorande, alla fonder också. Ingen kan slå index över lång tid.

 

Iaf om du frågar Jello.

har aldrig påstått att marknaden är helt effektiv. men trodde inte ens du menade på att en sparare helt utan kunskap ska gå in och ta en massa aktiva beslut med föresatsen att de har edge på marknaden. och att en förkrossande majoritet av traders, "investerare" och fonder har ev- jmf med givet index är väl ungefär lika kontroversiellt att säga som att lars ohly är vänster. dvs, bara idioter är av en annan uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, marknaden är effektiv, det går inte att ha en edge. Alla traders är förlorande, alla fonder också. Ingen kan slå index över lång tid.

 

Iaf om du frågar Jello.

 

Jag vet inte om du insett risknivåns betydelse för den förväntade avkastningen. Det är hur enkelt som helst att få en förväntad avkastning högre än ett index: lägg dig på en högre risknivå än index! Och edge kan alla ha, men ska man arbitrera krävs det sekundsnabb handel för att kunna utnyttja den.

 

Det är därför jag tidigare undrat om risknivå eller riskjusterad avkastning, eftersom få (om någon) placerare kontinuerligt klarar av att överträffa index när man tagit hänsyn till risk och transaktionskostnader. Men det är väl bara akademiskt dravel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl ett samband där tycker jag. En ev. högavkastningsplacering är väl lite roligare än en placering som ligger strax över ett sparkonto?

 

Men beror väl på vilken risk man är beredd att ta. Men är man inne på lång sikt så finns det väl bättre placeringsval än Zero?

 

Om du tror att avkastningen på Avanza Zero följer ungefär samma utveckling som den på ett sparkonto så vet du nog inte vad Avanza Zero är för något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du insett risknivåns betydelse för den förväntade avkastningen. Det är hur enkelt som helst att få en förväntad avkastning högre än ett index: lägg dig på en högre risknivå än index! Och edge kan alla ha, men ska man arbitrera krävs det sekundsnabb handel för att kunna utnyttja den.

 

OK, så om man lägger sig på en högre risknivå än index, så är det "hur enkelt som helst att få en förväntad avkastning högre än ett index"? Intressant!

 

Det är därför jag tidigare undrat om risknivå eller riskjusterad avkastning, eftersom få (om någon) placerare kontinuerligt klarar av att överträffa index när man tagit hänsyn till risk och transaktionskostnader.

 

Du överskattar kraftigt riskens betydelse när det gäller att överträffa index i det långa perspektivet. Dessutom påverkar inte risken avkastningen i någon större utsträckning. Däremot påverkar risken variansen kraftigt, vilket är en helt annan sak.

 

Och att man inte kan acceptera idén om att skickliga placerare kan överträffa index över lång tid, det är för mig helt obegripligt. Just när det gäller den saken så har vi nog så pass fundamentalt olika uppfattning att det nog inte ens är någon idé att diskutera saken.

 

Men det är väl bara akademiskt dravel.

 

Nu anar jag att du är lite kinkig efter kommentarerna om verklig handel med egna riktiga pengar vs att forska och föreläsa om hur marknaden fungerar.

 

Det finns många fina vetenskapliga avhandlingar inom finansiell teori, men orsaken till att man skriver avhandlingar är väl att man inte klarar av att överträffa marknaden. De som klarar av att tjäna bra med pengar på sin handel ägnar sig förmodligen hellre åt just det, hellre än att skriva vetenskapliga avhandlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att avkastningen på Avanza Zero följer ungefär samma utveckling som den på ett sparkonto så vet du nog inte vad Avanza Zero är för något.

 

Jag tror ingenting. Vad jag vet så följer/är Zero OMXS30 eller vad det nu heter. Allså de 30 största/mest omsatta, aktierna/bolagen i Sverige. Där du kan räkna med ett snitt på 8%/år. I dagsläget kan du få ca 6% på ett sparkonto. Så jag skulle nog fortfarande vilja påstå att Zero skulle göra dig aningen mer avkastning än ett sparkonto, dock med varians.

 

Sen att Zero och Sparräntan har nåt samband har jag aldrig påstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

 

 

Fast det är i dessa lägen man ska tanka. När alla är äcklade på allt som har med aktier att göra ska man äga aktier, när alla tycker att aktier är kanon och pizzabagaren har SVT TEXTs börslistor på TVn i pizzerian, ska man sälja. När expressens löp lyder "Så klarar du finansoron" ska man tanka, när löpet lyder "De bästa aktierna - vi har hela listan" ska man gå kort. Fallet med pizzabagaren är taget från år 2000 när jag besökte min pizzeria. Världens bästa blankningssignal.

 

 

 

Jag har nyligen köpt HSB, säkrare men med betydligt lägre beta mot finanssektorn förvisso. Att köpa Swedbank idag är antingen ett genidrag eller dumt, jag vet inte vad jag ska tro. Just nu är det VM i att hata akiten och att aktien är väldigt blankad. Dessutom köper jag hellre en aktie med en förmodad utdelning.

 

Som du säger, rewarden kan bli enorm om du kommer in rätt i aktien.

 

Ackeman, jag hade inte rekommenderat dig att investera i aktier på egen hand om det handlar om pengar som är viktiga för dig.

Jag vill absolut inte framstå som dryg, men det du skriver skvallrar om att du är ute på ganska hal is.

Jag är själv inte någon höjdare när det gäller aktier osv, utan spelar bara på skoj för småpengar än så länge. Jag inser dock min egen begränsning och när man inte vet riktigt vad man sysslar med så är det bästa alternativet att ligga lågt i tider som dessa. Och med ligga lågt menar jag inte att låta pengarna ligga på ditt allemanskonto och ruttna. Satsa på räntebärande papper osv.

 

Håller absolut inte med om att man ska tanka i det här läget när ingen vet vad som kommer ske närmaste månaderna/året. Man får inget pris för att träffa den exakta botten och det är enligt min mening klokare att avvakta tills du ser verkliga tecken på att det håller på att vända.

Jag tror att det farligaste som finns, och samtidigt det vanligaste misstaget bland Svenssons, är att försöka bedöma när något är "billigt".

Ta Ericsson i början av 2000-talet som exempel - folk köpte hela vägen från 3-400 (?) ner till 5:-. Och då var detta ändå Sveriges största företag - inte kan den väl gå ännu lägre?!

 

Nu kommer man förstås få höra om långsiktigt investerande.

Mina vänner, på lång sikt är vi ändå alla döda (mvh Keynes). Man behöver inte blunda och såsa in bara för att man tänker långsiktigt. Det är inte olagligt att tjäna pengar.

 

För övrigt så hade jag inte investerat i Avanza Zero. Jag tror inte att vi är i närheten av botten för industriföretag, varav många ingår i OMX30 (och AZ). Vi har knappt sett början av vikande marginaler och svagare försäljningssiffror. Finanskrisen är onekligen ett faktum. Industrikrisen lär följa. Och den lär bli mer långvarig än de senaste nedgångsperioderna.

 

Detta är min högst personliga åsikt om läget och uppenbarligen så tycker många helt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot att ta diskussionen om börsen är övervärderad/undervärderad men att döma av ditt svar anser jag att du är mindre insatt i aktiemarknaden än vad jag är, och jag vet vad jag ger mig in på.

 

Ackeman, jag hade inte rekommenderat dig att investera i aktier på egen hand om det handlar om pengar som är viktiga för dig.

 

Ok, tips på mäklare?

 

Jag vill absolut inte framstå som dryg, men det du skriver skvallrar om att du är ute på ganska hal is.

Jag är själv inte någon höjdare när det gäller aktier osv, utan spelar bara på skoj för småpengar än så länge.

 

Varför är jag ute på hal is?

 

 

Jag inser dock min egen begränsning och när man inte vet riktigt vad man sysslar med så är det bästa alternativet att ligga lågt i tider som dessa.

 

Jag anser mig veta vad jag håller på med, men kan givetvis ha fel precis som det faktum att 90 % av alla analytiker inte sa i januari att börsen skulle ned 25% till september.

 

Håller absolut inte med om att man ska tanka i det här läget när ingen vet vad som kommer ske närmaste månaderna/året.

 

Det finns aldrig någon som vet något om framtiden, med din argumentation borde man aldrig agera på finansmarknaden. Framtiden är per definition osäker.

 

 

Man får inget pris för att träffa den exakta botten och det är enligt min mening klokare att avvakta tills du ser verkliga tecken på att det håller på att vända.

Jag tror att det farligaste som finns, och samtidigt det vanligaste misstaget bland Svenssons, är att försöka bedöma när något är "billigt".

Ta Ericsson i början av 2000-talet som exempel - folk köpte hela vägen från 3-400 (?) ner till 5:-. Och då var detta ändå Sveriges största företag - inte kan den väl gå ännu lägre?!.

 

Du har rätt i att många brännde sig på ericsson, men jag tycker inte det ska hindra mig i mitt val att ha pengar på aktiemarknaden. Det är jättesvårt att hitta den absoluta botten. Och jämför mig inte med en vanlig Svensson när det gäller aktier, jag blir faktiskt förnärmad när jag tänker på hur stort mitt intresse är i dessa frågor.

 

Nu kommer man förstås få höra om långsiktigt investerande.

Mina vänner, på lång sikt är vi ändå alla döda (mvh Keynes). Man behöver inte blunda och såsa in bara för att man tänker långsiktigt. Det är inte olagligt att tjäna pengar..

 

Nonsens.

 

För övrigt så hade jag inte investerat i Avanza Zero. Jag tror inte att vi är i närheten av botten för industriföretag, varav många ingår i OMX30 (och AZ). Vi har knappt sett början av vikande marginaler och svagare försäljningssiffror. Finanskrisen är onekligen ett faktum. Industrikrisen lär följa. Och den lär bli mer långvarig än de senaste nedgångsperioderna.

 

Äntligen en seriös diskussion! Jag vet inte om vi har nått botten, det vet ingen. Den som väntar ut en botten brukar oftast missa den. Att marginalerna kommer att vika och att försäljningssiffrorna kommer att gå ned är en vedertagen uppfattning på börsen. Frågan är hur mycket, och om det blir en industrikris. Jag räknar inte direkt med att Volvo ska överösa marknaden med positiva markndsutsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig påstått att marknaden är helt effektiv. men trodde inte ens du menade på att en sparare helt utan kunskap ska gå in och ta en massa aktiva beslut med föresatsen att de har edge på marknaden. och att en förkrossande majoritet av traders, "investerare" och fonder har ev- jmf med givet index är väl ungefär lika kontroversiellt att säga som att lars ohly är vänster. dvs, bara idioter är av en annan uppfattning.

 

Nej, fel uttryckt, jag menade det jag skrev fast "I princip om du frågar Jello".

Och jag håller samtidigt med det du sa om att de flesta fonder och förvaltare är att hata pengar. Däremot verkar vi ha helt olika uppfattning om hur enkelt/svårt det är att slå index över lång tid.

 

Jag har inget emot att ta diskussionen om börsen är övervärderad/undervärderad men att döma av ditt svar anser jag att du är mindre insatt i aktiemarknaden än vad jag är, och jag vet vad jag ger mig in på.

 

Jag skulle vilja veta lite trackrecords ifrån dig acke, eftersom du verkar så säker på dig själv. Du pratar mycket och självsäkert, fast ungefär på ett sätt som en NL200 grinder som haft en stor uppsving i pokern.

 

Den som väntar ut en botten brukar oftast missa den.

 

Bra sagt, och det är därför man investerar för en botten på varje tillfällig botten och säljer av ifall man får signaler om att det inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar Jellos uppfattning om hur enkelt/svårt det är att slå index över lång tid.

 

Du överskattar din egen förmåga, precis som alla andra investerare och precis som alla pokerspelare. Det ligger in människans natur, inse det.

 

och det är därför man investerar för en botten på varje tillfällig botten och säljer av ifall man får signaler om att det inte är det.

 

Det låter kostsamt i oroliga tider...

 

Den som väntar ut en botten brukar oftast missa den.

 

So what, finns inget egenvärde i att vara med från botten. Risken är avgörande och något som ofta inte beaktas i tillräcklig omfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delar Jellos uppfattning om hur enkelt/svårt det är att slå index över lång tid.

 

1) Du överskattar din egen förmåga, precis som alla andra investerare och precis som alla pokerspelare. Det ligger in människans natur, inse det.

 

2 ) Det låter kostsamt i oroliga tider...

 

So what, finns inget egenvärde i att vara med från botten. Risken är avgörande och något som ofta inte beaktas i tillräcklig omfattning.

 

Sv 1: Det får vi se om några år, inte sant?

 

sv 2: Inte direkt, Köpte du i januari / mars / juli och gick kort vid toppen i maj vilket alla 4 var ganska enkelt så slår du ju index med råge.

 

Adderar du dubbeltoppen i eur/usd och oljebubblan och profiterar från det...så är det än enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja veta lite trackrecords ifrån dig acke, eftersom du verkar så säker på dig själv. Du pratar mycket och självsäkert, fast ungefär på ett sätt som en NL200 grinder som haft en stor uppsving i pokern.

 

Jag är alltid säker på mig själv, inte bara i dessa frågor. Gillar din liknelse med NL200, men jag spelar NL400 men egentligen MTTs. Inget "professionell" track record förutom att ha vunnit en aktietävling(hehe), handlar sporadiskt, inriktad på börs/finans akademiskt med två uppsatser om överavkastning på stockholmsbörsen. Inte intresserad av teknisk analys, ser mig själv som Sveriges motsvarighet till Warren Buffet. Det sista var ett skämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ingenting. Vad jag vet så följer/är Zero OMXS30 eller vad det nu heter. Allså de 30 största/mest omsatta, aktierna/bolagen i Sverige. Där du kan räkna med ett snitt på 8%/år. I dagsläget kan du få ca 6% på ett sparkonto. Så jag skulle nog fortfarande vilja påstå att Zero skulle göra dig aningen mer avkastning än ett sparkonto, dock med varians.

 

Sen att Zero och Sparräntan har nåt samband har jag aldrig påstått.

 

Från januari 1989 till idag har OMXS30/Avanza Zero haft en genomsnittsavkastning på 9,3 %/år. Den högsta sparräntan du kan få idag är enligt DN 5,55 %. På fyra år får du i genomsnitt 75 % högre avkastning i Avanza Zero än på sparkontot. Jag tycker väl kanske att 75 % är lite mer än bara "aningen mer".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, så om man lägger sig på en högre risknivå än index, så är det "hur enkelt som helst att få en förväntad avkastning högre än ett index"? Intressant!

 

Intressant? Ingen aning, men grundläggande är det. Byt annars ut "hur enkelt som helst" mot "så har du garanterat" eller liknande. Jag förstår inte kommentaren, jag kanske blir borttrollad.

 

Du överskattar kraftigt riskens betydelse när det gäller att överträffa index i det långa perspektivet. Dessutom påverkar inte risken avkastningen i någon större utsträckning. Däremot påverkar risken variansen kraftigt, vilket är en helt annan sak.

 

Nu trollar du definitivt. Det blir för mycket att kommentera allt, men ett exempel: Om risken inte har något samband med avkastningen skulle det väl inte finnas något annat än riskfria investeringsalternativ på marknaden?

 

Och variansen i vad? Menar du avkastningens varians kan du inte vara seriös. Jag måste ha blivit levlad rejält tidigare.

Nu anar jag att du är lite kinkig efter kommentarerna om verklig handel med egna riktiga pengar vs att forska och föreläsa om hur marknaden fungerar.

 

Absolut inte, jag var road till en början tills jag började förstå att du drev med mig. Det är ju bra med ett vattentätt skott mellan den akademiska världen och marknaden, där akademikerna till exempel försöker utveckla fåniga tradingstrategier som de sedan applicerar i fantasivärlden under täcket i garderoben med ficklampan som enda ljuskälla. Jösses.

Det finns många fina vetenskapliga avhandlingar inom finansiell teori, men orsaken till att man skriver avhandlingar är väl att man inte klarar av att överträffa marknaden. De som klarar av att tjäna bra med pengar på sin handel ägnar sig förmodligen hellre åt just det, hellre än att skriva vetenskapliga avhandlingar.

 

Det kan ju förklara avsaknaden av grundläggande kunskap. Tror du verkligen att ingen på marknaden har någon som helst utbildning? Allt är inte svart eller vitt. Men igen: driver du med mig så bjuder jag på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...