Gå till innehåll

Månadssparande horisont 3-4 år tips


Recommended Posts

  • Svars 104
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Enligt vad jag läste så skrev ni i princip samma sak fast uttryckte det annorlunda och kom fram till det på olika sätt.

 

Den enda som sagt nåt riktigt korkat är väl KCC som inte fattat att oljebubblan egentligen var ganska lätt att se, även när den byggdes upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte fan betydde det att jag förutsåg en total priskollaps inom den väldiga närtiden. Att oljan faller har ingenting med teknisk analys att göra alls, det har med att fundamenta var totalt skev tidigare, och i min bedömning fortfarande är skev.

 

På vilket sätt har jag inte förstått? Jag talar om oljans prisutveckling på kort sikt, mao 5-10 år. Jag är väl relativt tydlig med att påtala att jag inte rent fundamentalt kan förstå den prissättningen av olja som skedde, och jag inte på något ställe i min text framhävt att jag förutspådde på vilket sätt eller hur snabbt oljan skulle rasa i närtid. Att du på något sätt har tagit dig in i min hjärna och dragit slutsatsen att jag inte vet om hur standardhändelser som boom/bust verkar är nog mer en förolämpning gällande din egen personkänningsförmåga än det är relevant för den diskussion som rådde. Det jag resonerade kring var just att prisuppgången inte var fundamentalt styrd, vad är det du hakar upp dig på?

 

Det jag hakar upp mig på är två saker.

 

Till att börja med så vet du uppenbart inte vad teknisk analys är och hur det används. TA är ett sätt att beskriva vad som händer i olika instrument som handlas på öppna marknader, och kan tillämpas på ALLA instrument med någorlunda omsättning. Det beror på att det vi gör med teknisk analys är att beskriva beteenden som beror på psykologiska faktorer, som är det som styr alla marknader.

 

Till exempel så kan vi ur teknisk synvinkel beskriva vad som händer i en marknad som blir överspekulerad åt det ena eller andra hållet. Och utvecklingen för oljan under 2007-2008 har varit ett riktigt skolexempel på en spekulationsbubbla. En spekulationsbubbla, generellt sett, accelererar allt snabbare mot allt mer fantasifulla höjder, sedan faller det än snabbare när det väl vänder. Och det är orsaken till att jag och många med mig kunde bedöma att det skulle gå så pass fort neråt igen för oljan. Det svåra är bara att hitta toppen. Men när det väl har vänt, så märker man det nog...

 

I framtida litteratur om TA kommer man att ta upp oljebubblan som ett klockrent exempel på spekulationsbubblor, det är jag övertygad om!

 

Det andra som jag hakade upp mig på var att jag inte tolkar ditt blogginlägg som att du anser att oljan är inne i en spekluationsbubbla. Men på den punkten kan det vara som Djens säger, jag kan ha misstolkat dig. Du har ju gjort den helt korrekta analysen att oljepriset är uppe på orimliga nivåer, och att det inte beror på fundamentala faktorer. Och i det avseendet är vi absolut överens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen Zaph.

 

Postar från annat account då autoinloggning är på och jag inte vet hur jag loggar ut.

 

Min poäng i allt det här, är att jag omöjligt kan avgöra hur mycket av oljepriset som är spekulation och hur mycket som är fundamenta. Det jag däremot kan säga är att fundamenta inte, enligt min analys stödjer dessa priser i ett kortare perspektiv. Ett kort perspektiv för mig handlar inte om månader eller enstaka år, för då kommer vi in på makrofaktorer som i varje fall för mig är helt omöjliga att tolka på ett bättre sätt än marknaden.

 

Jag vet inte vad du har missat med fungerandet av spekulationsbubblor, men den skola jag kommer ifrån gällande spekulationsbubblor (Soros) har inte i närheten en beskrivning av boom/bust på det sätt du beskriver det. Det TA alltför ofta beskriver är enbart vad som HAR HÄNT, och inte vad som händer eller vad som kommer hända. Ifall du överhuvudtaget vet vad ordet statistik innebär så vet du redan detta, men väldigt många tekniker lever i någon sorts föreställningsvärld om att vi genom att kolla på ett gäng random walks och andra mätdata kan använda svåra modeller för att förutspå framtida kursrörelser, när det som rimligen styr på sikt är just utbud och efterfrågan vid handel av en så enkel, odiversifierbar basråvara som trots allt olja är. Att du tolkar mitt inlägg som att jag först säger att oljepriset idag inte kan motiveras av fundamentala faktorer, och i nästa mening häver ur dig att jag har påstått att oljepriset i dagsläget inte baseras på spekulation, gör mig grymt förvirrad då jag inte vet vilka olika faktorer som styr ett pris förutom a) fundamenta och b) spekulation, vilken är den faktor c) du trodde jag motiverade dagens oljepris med som inte går in under a) eller b) vore rätt intressant att höra.

 

Att jag inte skulle veta vad teknisk analys är, blir ytterligare ett sätt från din sida att helt obefogat ha förutfattade meningar om min kompetensnivå utan att ha någon som helst insikt i det jag faktiskt har informerat mig om. Det finns betydligt mycket mer att säga om teknisk analys än vad som ryms på ett halvt A4, men min grundinställning till TA är generellt sätt att: ifall man ändå vill göra det svårt för sig genom att tvingas ha en väldigt uppdaterad syn på olika former av marknadsparametrar och dylikt (något som fundamental analys inte på något sätt kräver överhuvudtaget), så är det lika bra att ge sig in i arbitragemarknaden. Jag är fullt övertygad om att viss form av TA fungerar (ju mer fundamenta som är inbakat i det tekniska, desto mer köper jag analysen generellt sätt), men edgen som kan fås där är oftast extremt mycket mindre än i arbitragemarknaden eller i FA-marknaden, och den hazzle du går igenom gör det hela rätt ovärt i alla fall för mig.

 

Mig veterligen finns det inte en enda kurs på Handelshögskolan, där jag själv studerar, som lär ut någon form av relevant riskbedömning. Det är generellt sätt en jävla massa jidder om statistiska värden som har uppmätts över en definierbar period, för att man sedan skall säga att dessa värden gäller i fortsättningen. Well, om man tog volatilitetsindex mellan 1998 till 2008 och översatte detta till något sorts data som antogs gälla för evigt, så har du en hörnsten i en väldig massa av de problem som idag har uppkommit: riskbedömningar har inte haft med VERKLIG risk att göra utan snarare enbart med löst sammansatta implikationer om vad som kommer hända i framtiden baserat på ett fåtal års god marknad. Risk har ingenting med grekiska bokstäver att göra överhuvudtaget.

 

Apropå Long-Term förresten.. De brydde sig inte om marknadspsykologin för att den i deras ögon inte spelade någon roll. Det gjorde den inte heller i det långa loppet då alla deras stora positioner var sunda i själva investeringsnaturen, MED det förbehållet att du inte kan agera belånad till långt över 90% när kortsiktiga random walks då väldigt ofta kommer döda hela din equity base innan the long run kommer runt hörnet. Detta var också det som hände, och att Warren Buffet var fullt villig att gå in och täcka deras positioner och lösa ut delägarna men att det p.g.a. vissa omständigheter inte blev fallet är ytterligare ett tecken på detta. Varenda själ som överhuvudtaget har läst på sig någorlunda om Long Term Capital förstår att deras positioner inte var problemet alls, utan att det var belåningsgraden. Det är lite samma princip som att ha världens bästa spelare köra poker med 5 inköp för sin nivå och köra mot superåsnor, även om EVn är fet som fan, kommer han gå bust förr eller senare.

 

Kapitel 8 i The Intelligent Investor berättar precis allt om marknadspsykologi som du någonsin kommer behöva veta (även om reminaissances of a stock operator är en rätt intressant läsning ur ett rent underhållningsperspektiv).

 

Mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt långt inlägg

 

Jag har förstått att du inte kunde förstå varför oljan betedde sig som den gjorde. Det är OK. Men du får försöka förstå att det finns andra som ser på marknaden på ett annat sätt, och som ser saker som du inte ser.

 

Som ett exempel citerar jag Ingemar Carlsson, ur en analys från den 26:e juni, ett par veckor innan oljepriset toppade.

 

Vi ser under de senaste 4-5 veckorna hur oljepriset tappar momentum och därmed ger oss indikationer på en förestående nedgång. Vi vet ju att en toppformation tar tid att skapa och att marknaden inte ger upp i första taget, då den jobbar med ”peak oil” som argument för ett oljepris på himmelska nivåer, himmelska nivåer ur spekulantens synvinkel och det omvända ur konsumentens synvinkel.

 

...

 

En accelererande uppgång är alltid en signal till oss att det hela är på väg att avslutas men drivkraften och trycket av kapital mot i detta fall oljan är stor och det får vi aldrig underskatta. Det är ju detta kapitalsug som skapar acceleration och som sedan när kapitalflödena vänder skapar det omvända.

 

Observera att detta är skrivet innan oljan toppade, inte vad som "har hänt".

 

Det TA alltför ofta beskriver är enbart vad som HAR HÄNT, och inte vad som händer eller vad som kommer hända. Ifall du överhuvudtaget vet vad ordet statistik innebär så vet du redan detta, men väldigt många tekniker lever i någon sorts föreställningsvärld om att vi genom att kolla på ett gäng random walks och andra mätdata kan använda svåra modeller för att förutspå framtida kursrörelser, när det som rimligen styr på sikt är just utbud och efterfrågan vid handel av en så enkel, odiversifierbar basråvara som trots allt olja är.

 

Du kan gott få tro att det är utbud och efterfrågan som styr. Samtidigt har du ju själv redan konstaterat att fundamenta inte går ihop med prisutvecklingen. Jag har ett svar och en förklaring på varför. Har du?

 

Och det här visar också uppenbart att du inte alls vet vad teknisk analys handlar om.

 

Beträffande det du skriver om riskbedömning så håller jag i huvudsak med. Framför allt så har jag fått intryck av att akademin inte har förstått kopplingen till verkligheten. Men den saken får du diskutera med thestonk, enligt honom kan akademin allt om korrekt riskbedömning!

 

Apropå Long-Term förresten.. De brydde sig inte om marknadspsykologin för att den i deras ögon inte spelade någon roll. Det gjorde den inte heller i det långa loppet då alla deras stora positioner var sunda i själva investeringsnaturen, MED det förbehållet att du inte kan agera belånad till långt över 90% när kortsiktiga random walks då väldigt ofta kommer döda hela din equity base innan the long run kommer runt hörnet.

 

Om man inte tror att marknadspsykologi spelar roll, så har man inte förstått marknadens grundläggande drivkrafter. Marknaden är inte rationell och logisk, och sätter priset på 100 % objektiva grunder. Marknaden styrs huvudsakligen av faktorer som girighet, rädsla, glädje, m.fl. känslomässiga faktorer.

 

Kortsiktiga random walks kanske ser ut som just random walks om man tror att fundamenta är allenarådande. En av de absolut viktigaste sakerna som man måste förstå om man ska bli en långsiktig vinnare på börsen är dess cykliska beteende, och vad som ligger bakom detta beteende. Förnekar man psykologiska faktorer och de metoder som finns för att identifiera dessa, så är man hänvisad till att i efterhand konstatera vad som hände, istället för att agera proaktivt på de signaler som finns tillgängliga för var och en att tolka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tankade lite till idag innan stängning. Nån jävel måste ju köpa så att svenska folket kan bli av med sina aktier.

 

Det fina med att tanka kontinuerligt i nedgångar är att snittkursen hela tiden blir lägre... :mrgreen:

 

Nu har tom Net Entertainment, ett företag jag tror starkt på som har stått sig bra sen jag köpte, passerat 0-sträcket... Projektet "nu ska jag börja köpa akiter igen", som har pågått i 1,5 månader ligger på minus 10 procent, mycket beroende på att SSAB faller som fritt fall på Gröna Lund senaste dagarna, bortsett från att Fritt Fall faktiskt även åker uppåt.

 

Hur som helst, så blir jag mer och mer övertygad om att Swedbank sitter/snart sitter med betydande kreditförluster trots att VDn leker bagdad-bob. VDn och SO ryker, troligtvis majoriteten av styrelsen senast stämman. Jag vet, jag slår in en del öppna dörrar men jag ville ändå skriva av mig.

 

Men imorgon går det upp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tankade lite till idag innan stängning. Nån jävel måste ju köpa så att svenska folket kan bli av med sina aktier.

 

Det fina med att tanka kontinuerligt i nedgångar är att snittkursen hela tiden blir lägre... :mrgreen:

 

Nu har tom Net Entertainment, ett företag jag tror starkt på som har stått sig bra sen jag köpte, passerat 0-sträcket... Projektet "nu ska jag börja köpa akiter igen", som har pågått i 1,5 månader ligger på minus 10 procent, mycket beroende på att SSAB faller som fritt fall på Gröna Lund senaste dagarna, bortsett från att Fritt Fall faktiskt även åker uppåt.

 

Hur som helst, så blir jag mer och mer övertygad om att Swedbank sitter/snart sitter med betydande kreditförluster trots att VDn leker bagdad-bob. VDn och SO ryker, troligtvis majoriteten av styrelsen senast stämman. Jag vet, jag slår in en del öppna dörrar men jag ville ändå skriva av mig.

 

Men imorgon går det upp!

 

Haha roligt skrivet!!! Fan imorgon blir inte kul att gå in och checka läget när ens förluster bokförts. Hur f-n kan Volvo sjunka så lågt? Ryssland, snälla nämn inte namnet för mig. Tur att jag jobbat utomlands i 3 år annars skulle fan PPM-kontot backa såinihelvete (har 50% i Ryssland där, inte orkat kolla sedan 2003). Kommer det här att stabilisera sig eller blir det typ som när dinosaurierna dog ut? Hur kommer ekonomin i framtiden att se ut? Det här med krediter verkar inte funka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det han säger är dessvärre alltför ofta desinformation som är totalt värdelös för åtminstone 99,99% av alla personer som har någonting med börsen att göra överhuvudtaget. Volatilitetsspikar är definitivt inte något som en normal börsexponerad människa kommer ha nytta av att handla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten kommentar bara till er som tror på random walk. Idag är det exakt tio år sedan börsen bottnade efter det stora raset hösten 1998. Det är också exakt tio år sedan Moskvabörsen bottnade på all-time low på 37 punkter. Men jag vet, det är ju naturligtvis bara en slump.

 

Själv använder jag de signaler jag ser, och var in och handlade igår, och har handlat mer idag. Tyvärr var jag upptagen i förmiddags, när jag kom och satte mig så hade beskedet om räntesänkningen precis kommit, så det blev lite dyrare än vad det hade behövt bli. Jag missade ju tyvärr också chansen att handla på rean i morse. Det hade inte varit helt fel att få tanka in lite mer köpoptioner när OMXS30 stod i 650 punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten kommentar bara till er som tror på random walk. Idag är det exakt tio år sedan börsen bottnade efter det stora raset hösten 1998. Det är också exakt tio år sedan Moskvabörsen bottnade på all-time low på 37 punkter. Men jag vet, det är ju naturligtvis bara en slump.

 

Själv använder jag de signaler jag ser, och var in och handlade igår, och har handlat mer idag. Tyvärr var jag upptagen i förmiddags, när jag kom och satte mig så hade beskedet om räntesänkningen precis kommit, så det blev lite dyrare än vad det hade behövt bli. Jag missade ju tyvärr också chansen att handla på rean i morse. Det hade inte varit helt fel att få tanka in lite mer köpoptioner när OMXS30 stod i 650 punkter.

 

nu har du ännu större rea.. får hoppas detta är sista dagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dollarjanne på börssnack som många pratar bra om tror vi kan ha en botten här

 

image.aspx?image=D492E0B1-E61B-4608-947A-5CA7073E48AC.JPG

 

 

 

"OM MAN TITTAR PÅ DE VANLIGA INDIKATIONERNA VID PILARNAS MARKERING I DETTA VECKOBASERADE CHART SER MAN I VILKA BOTTENLÄGE DESSA LIGGER PÅ

 

Jämför man sedan med perioden räknat från ca juli månad 2002 fram till oktober kan man också dra slutsatsen att en botten är mycket nära förestående.

 

Området 975 till 985 k a n altså hålla för SP500 och blir det så då går vi uppåt vilken dag som helst.

 

I annat fall får vi helt enkelt avvakta området ned till 930 till 940"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Djens,

 

Jag imponeras av dina kunskaper, men kan du inte skriva så att vi andra förstår, det måste vara i ditt intresse också.

 

Öhh, VIX är en mätare på "paniken" i marknaden. Hur mycket det kostar att säkra sina tillgångar med optioner, höga spikar på VIX brukar sammankopplas med bottnar. Dock tror jag den är relativt opålitlig just nu pga blankningsförbudet.

 

Adv/dec mäter "insidan" på rallyn, hur mycket av aktierna i ett index som går upp/ner och under vilken volym.

 

hög procent av aktierna i ett index som går upp samtidigt som det är under hög volym brukar ses som ett tecken på styrka medans det motvända såklart också stämmer. Gårdagens intradagsrally på flera % t.ex. hade bara en bredd på 40% vilket är extremt lite. Som jämförelse så brukar 90% uppsidedagar (helst 2 inom kort tid och under hög volym) vara ett tecken på trendvändningar.

 

Sentiment (hur folk känner över börsen och ligger placerade) är så extremt just nu (Jfrbart med januaribottnen, 2002 bottnen etc) så jag tror också att bottnen är relativt nära nu. Därav inte sagt att den är här. Krascher händer från översålda platser, inte från överköpta.

 

Jag lade en graf som jämförde 2008, 1987 och 1929 i den andra tråden och återigen kommer man in på ett citat:

"History does not always repeat itself but it often rhymes".

 

Elliots vågteori har varit ett bra sätt att förutse detta, själv får jag dock erkänna att jag låg felplacerad ett tag av raset och det blev dyrt.

Men men, live to trade another day.

 

Min gissning är att vi får en återhämtning snart som kommer ta oss till ca 1100-1115 på S&P500 och därefter så ska vi söderut igen och nästa år bottnar vi nånstans runt Dow Jones 7000.

 

En rejäl körare nedåt idag, när alla tycker att det bottnat, det skulle nog vara det perfekta receptet tror jag. Alltså borde det vara en bra idé att gå lång vid en rejäl nedgång i usa idag/ikväll.

 

Nu när vi ligger runt 650 kanske det förresten är dags att upprepa det jag sade några månader sen att OMXS30 skulle till runt minst 600 och de flesta bara skrattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner verkligen inte för att gå lång just nu. Verkligen inte.

 

Så då gör jag det. Allt enligt planen ovan. Inga stora summor men doppar tårna lite.

 

Edit: 5 minuter innan stängning i så fall, nu är det ju bara fritt fall.

 

vad köper du i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad köper du i så fall?

 

Någonting med hög beta.

Dock vågade jag faktiskt inte riktigt.

 

Terminerna fortsatte t.om. ner efter stängning.

Som det är nu så håller börsen på att prisa in en global allvarlig recession och en nedsmältning av det finansiella systemet och då tror jag att vi ska lägre.

 

Generellt är det dessa saker + det ovan som driver nedgången:

 

Investmentbanker som sänker sin belåningsgrad.

 

Hedgefonder, pga blankningsförbudet så "måste" ju long/short fonder sälja av sina longs.

 

Hedge och vanliga fonder vars investerare drar sig ur, fonderna säljer och aktierna sjunker.

 

Det var tydligen krångel med Lehmans CDS:er också. Börjar CDS-dominobrickan trilla...då jävlar. Den marknaden är större än både aktie och räntemarknaden.

 

Addera tvångsförsäljningar och vi får en dominoeffekt.

När det slutar? Jadu, jag tror vi är närmare en botten än toppen iaf.

 

Däremot så ser jag inte S&P750 som ett omöjligt mål. Det skulle passa med 1987& 1929 kraschen. Se graf i andra tråden.

 

Man får se det från den ljusa sidan...som t.ex :

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=anjiWmMeJ6jA&refer=latinamerica

 

Dvs: Tillväxtmarknadernas valutor tappar massor, vi kommer mao få billigare semestrar.

 

En "rolig" sak är om detta händer i baltikum, det skulle innebära enorma problem för swedbank/seb.

 

Edge -> Hm är för högt värderat just nu. Det är ingen global recession inprisad i den. Jag tror den ska lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tydligen krångel med Lehmans CDS:er också. Börjar CDS-dominobrickan trilla...då jävlar. Den marknaden är större än både aktie och räntemarknaden.

Den har väl iofs redan börjat trilla. Prissättningen är väl helt ur spel på CDS:er?

 

Eller har jag missat nått?. Det är ju en del komplicerade instrument som har handlats i den här krisen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...