Gå till innehåll

Månadssparande horisont 3-4 år tips


Recommended Posts

Bra företag med pricing power (ofta synonymt med hög ROE och låg skuldsättningsgrad) har i såväl inflationstider som i deflationstider klarat sig riktigt väl. Jag vidhåller HM som en mkt bra svensk kandidat här.

 

Att köpa silver eller guld är inget som någonsin kommer locka mig. Om allt skiter sig har jag hellre en bondgård att odla morätter på än en silvertacka att titta på. Och om jag nu inte tror att allt skiter sig (blackouts på börsen som leder till att folk flyr till guld har hänt förut och jag ser ingen relevant anledning som motiverar att denna gång skulle vara annorlunda) så är det bara dumt att sitta med en massa kapital i icke-produktiva tillgångsslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 104
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Att köpa silver eller guld är inget som någonsin kommer locka mig. Om allt skiter sig har jag hellre en bondgård att odla morätter på än en silvertacka att titta på. Och om jag nu inte tror att allt skiter sig (blackouts på börsen som leder till att folk flyr till guld har hänt förut och jag ser ingen relevant anledning som motiverar att denna gång skulle vara annorlunda) så är det bara dumt att sitta med en massa kapital i icke-produktiva tillgångsslag.

 

Amen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dignity lost!

 

Nja, vi får väl se om 4 år. Låt vara att jag kunde ha sagt det i november istället. Tror fortfarande att vi som köpte under hösten kommer att göra en bra affär på 4 år, alla domedagsprofetior till trots.

 

Däremot erkänner jag att köpa just Volvo inte var en hit för mig, botten har ju verkligen gått igenom för Volvo. Kände mig trygg i företagets stabila utdelningshistoria, men efter att den började ifrågasättas klippte jag banden framför allt eftersom andra aktier med sundare framtid erbjöd nästan lika bra DA.

 

Om man läser mina poster framstår jag som en knarkare på direktavkastning, vilket inte är det enda jag går på. I Volvos fall trodde jag faktiskt på en stabilisering samtidigt som jag trodde att eftermarknaden skulle ge ett visst skydd. Med facit i hand hade jag fel. Volvo Finans ingår ju till och med i statens låneprogram ...

 

Men annars ligger jag hyfsat till i min mening eftersom jag spritt ut mina köp under 6 månader. Några köp blev dyra i september/oktober, några billigare i november osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...