Gå till innehåll

Swedbank nära konkurs...


brainslicer

Recommended Posts

Tack för era svar. Angående guldgruvan så förstår jag absolut konceptet (ta bara killen som skulle importera elektronik och sälja till halva priset eller vad det var), men jag tänkte också att det inte är så lattjolajbanslätt att starta en bank i Sverige. Jag är inte alls insatt, men vill minnas att det ställs en massa krav på en aktör för att få driva bankverksamhet, bland annat en jävla massa eget kapital.

 

Eller...Matfrids inlägg begriper jag inte alls. Dels ser jag inte den stora risken i det svenska banker gör, dels ser jag inte inflationsargumentets relevans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är inte direkt svårt att digga en "politiker" som 1. är den enda politikern som öht förstår vad ekonomi är och 2. faktiskt talar sanning i stället för att ljuga för att vinna röster. 8-)

 

Fast vad vill resten av kommunist-packet? Statlig nöd-andning av den värdelösa bil-industrin? Skall flyg-industrin följa samma spår? All amerikansk industri?

Som jag ser det finns bara två möjligheter. Antingen börjar de producera lite kvalitet, eller också kommer de att förbli ett stort X. Att komma undan konkurrens går inte, fast de kommer säkert försöka med ännu mer djävla reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swedbank ska såklart inte konka. Men om den mikroskopiska risken blir verklighet så är det ju inte kul om man har typ alla sina pengar där. Själv har jag det mesta numera i en räntefond via Swedbank. Jag ringde och frågade vad som skulle hända med dom om konken blev verklighet och enligt den mycket trevliga kvinnan på telefonbanken så var dom pengarna säkrade helt och hållet och det gäller alla sorters fonder. Alltså - pengar på Swedbank kan vara riskabelt om man har mer än 250 000kr på ett sparkonto och då skulle man vid konkurs riskera den överskjutande delen.

 

Har jag förstått rätt tro? Hoppas det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för att svara på din andra fråga: Det är en väsentlig skillnad på betalningsförmågan på subprimelånen och de i Sverige. Många amerikaner som blev beviljade dessa subprimelån saknade fullständigt betalningsförmåga, egentligen är det helt osannolikt att detta kunde ske. Men som du känner till byggde allt på fortsatt ökade priser på bostäderna, alla skulle ju tjäna pengar på det! Och sen pakerterades lånen om och blandades in i diverse strukturerade produkter och huvudvärken såldes på marknaden med AAA-rating (dvs bästa ratingen ett värdepapper kan få!)

För mig så är detta gammal skåpmat, det som gör mig förbryllad är:

det mesta på marknaden får en rating och AAA är bäst,

då borde ju ett rent subprime-lån befinna sig på andra sidan skalan och få en väldigt låg rating.

Oavsett vad man vad man paketerar subprime-lånen med så borde ju sub-primelånen dra ner betyget.

Är det då inte kriminellt att ge produkten AAA-rating?

Borde det inte bli massor med stämningar mot finansiella organisationer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18% ner idag på swebank, och nyss kom besked att det inte blir nåt amerikanskt krispaket. aktien lär ju knappast gå upp imorron iaf

 

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=2344093

Trots att kongressens förhandlare tidigare i dag räknade med att förslaget skulle gå igenom, så har en majoritet av representanthusets ledamöter röstat nej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte riktigt fattat vad "krispaketet" är för något. Vad ska dom göra med dom där $700 miljarderna?

 

Någon som kan förklara?

 

Köpa upp alla huslån framförallt så folk inte behöver lämna sina hem. Alltså man lånar pengar från skattebetalarna som därmed tar över lånen. Har gjorts tidigare på 30 talet tror jag. Det slutade med att inköpen gick plus till slut.

-Antar att de ska låna en massa pengar till krisande banker också men det vet jag inget om.

 

Vad jag förstått har nu riksbanken gått in o "säkrat" svenska kunders pengar. Det torde betyda att även om Swedbank går under så ska deras kunder inte drabbas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa upp alla huslån framförallt så folk inte behöver lämna sina hem. Alltså man lånar pengar från skattebetalarna som därmed tar över lånen. Har gjorts tidigare på 30 talet tror jag. Det slutade med att inköpen gick plus till slut.

 

Vad jag förstått har nu riksbanken gått in o "säkrat" svenska kunders pengar. Det torde betyda att även om Swedbank går under så ska deras kunder inte drabbas.

 

Jag är inte så övertygad om att det skulle vara "så folk inte behöver lämna sina hem". Tvärtom är det väl så att det är det de har fått göra när de inte klarat räntorna, och husen har då sålts till så låga priser att de är skuldsatta. Paketet är snarare till för att mildra konsekvenserna för bankerna, när de i sin tur har stora kreditförluster pga detta. Om jag förstått rätt är paketet inte begränsat till att mildra effekterna av de likviditetskriser som naturligtvis finns nu. I stället tar det bördan av den låga soliditeten, och innebär att staten ger pengar till aktieägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarta tisdagen?

Överlever swedbank?

 

Många på Swedbank tycker att de är utsatta för en svartmålningskampanj från e24 och DI, eftersom andra banker som varit mer exponerade gentemot t ex Lehman klarat sig från att hamna på löpsedlarna. Frågan är vem som har rätt, det ligger inte precis i någons intresse just nu att tala om vilka exponeringar de har på olika ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många på Swedbank tycker att de är utsatta för en svartmålningskampanj från e24 och DI, eftersom andra banker som varit mer exponerade gentemot t ex Lehman klarat sig från att hamna på löpsedlarna. Frågan är vem som har rätt, det ligger inte precis i någons intresse just nu att tala om vilka exponeringar de har på olika ställen.

 

Jag tror inte swedbank har så stora problem. Däremot kan de nog få väldigt stora problem av att folk tror att de har stora problem :-)

 

Fast till skillnad från t.ex. leh/bsc så hjälper ju staten till med likviditeten.

Och sålänge inte EEK tappar väldigt mycket mot SEK/EUR så anser jag swedbank vara solvent. Däremot finns det ju en stor risk där anser jag om den estniska kronan faller väldigt mycket pga den kommande lågkonjunkturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...