Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

Nja. Börsen är själva toppen på det finansiella systemet. Det enda vi har sett hittills, är att den har skavts av lite. Det finns så sjukt mycker mer att ta av än vad folk tror. Jag misstänker att vi inte kan föreställa oss hur hårt detta kommer slå mot vår civilisation och våra liv.

 

Paketet är ingen räddning. Det är bara konstgjord andning. Det kan skjuta upp den totala kollapsen, men när den väl är ett faktum kommer den bli ännu värre.

 

Kan stämma, men vad vi ser kan också vara symptom på en förflyttning av ekonomin mot asien, vilket inte alls behöver betyda "kapitalismens" fall.

Ett är klart. Vad som händer i USA påverkar fortfarande hela världen rätt rejält, men trots det. USA är inte lika med "kapitalismen" och det kan absolut (kommer att?) falla i slutändan helt självt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nja. Börsen är själva toppen på det finansiella systemet. Det enda vi har sett hittills, är att den har skavts av lite. Det finns så sjukt mycker mer att ta av än vad folk tror. Jag misstänker att vi inte kan föreställa oss hur hårt detta kommer slå mot vår civilisation och våra liv.

 

Paketet är ingen räddning. Det är bara konstgjord andning. Det kan skjuta upp den totala kollapsen, men när den väl är ett faktum kommer den bli ännu värre.

 

Varför skulle vi få en total kollaps?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ett par år sedan jag investerade i fonder.

Ska förhoppningsvis iväg på en långresa och tänkte sätta 10% av rullen i fonder.

 

 

4% Avanza Zero

3% Skagen Global

1% Skagen Kon-Tiki

0.75% hq indien

0.5% Odin offshore

0.5% Odin norge

0.25% East Capital ryssland

 

Vad tycks? Nåt galet? Andra förslag?

 

(radera ifall det är för off topic)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några lärdomar drar man säkert av denna kris också.

 

Kort historia som jag ej kan bekräfta sanningshalten i men jag tycker det verkar sannolikt (kanske mycket på grund av att jag inte är ett dugg insatt i börshandel mer än som en vanlig långsiktig småsparare):

 

Vill minnas att en mattelärare på gymnasiet berättade om att nån sorts derivatverktyg som används inom börshandel. Där får inte alla börshandlare använda samma version/utgåva/tillverkare utav verktyget för att på så sätt undvika att alla agerar exakt likadant.

 

När programmet (formeln kanske vore en bättre term) var ny så använde sig alla handlare av samma formel vilket skapade en lämmeltågseffekt där alla agerade likadant. Lärdomen man drog av detta var att man ändrade formeln till massa olika varianter och "förbjöd/såg till" att inte alla använder samma variant.

 

/Slut på historian

 

Let the idiotförkaring´s competition begin!

 

Den som idiotförkalarar min historia högst och mest får förutom all livsviktig forumcred och självkänslan av att vara utomordentligt jävla påläst och bra automatiskt en nominering till: Wiseass-awards 2008 (den ultimata forumgalan för alla forumnördar utan liv. Vars enda källa för njutning här i livet är att få sätta andra människor på plats i allehanda för opinonsbildning obetydliga forum.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som på allvar tror att det är långsiktigt bra för den ekonomiska tillväxten att införa mer planekonomi borde få sina avgångsbetyg från grundskolan tvångsinlösta. Det här krispaketet är absolut inte något positivt för någon annan än de dumdristiga investerare och spekulanter vars positioner räddas.

 

För övrigt är det roligt att se hur laissez-faire beskylls för dagens situation när bankernas likviditetsproblem har sin grund i fractional reserve banking och en monopolistisk fiatvaluta, vilket är ett planekonomiskt system, och en bostadskris som är orsakad av artificiellt låga räntor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp på ryktet, sälj på nyheten lever ännu.

 

En liten anledning till selloffen kan ju vara detta:

 

http://www.nakedcapitalism.com/2008/10/more-discussion-of-why-bailout-bill.html

 

Jag är lite för trött för att orka översätta och förklara, jobbig engelska, läs på egen risk.

 

Vi fick en keyreversalday, igen, till ny low vilket i praktiken är...katastrof.

En rolig graf (veckochart) ifrån Declineandfalls Gaius Marius, blå linjen är S&P500 just nu, rosa är dow 1929 och gröna är S&P500 1987.

 

Likheter?

 

081003+crashes+5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp på ryktet, sälj på nyheten lever ännu.

 

En liten anledning till selloffen kan ju vara detta:

 

http://www.nakedcapitalism.com/2008/10/more-discussion-of-why-bailout-bill.html

 

Jag är lite för trött för att orka översätta och förklara, jobbig engelska, läs på egen risk.

 

Vi fick en keyreversalday, igen, till ny low vilket i praktiken är...katastrof.

En rolig graf (veckochart) ifrån Declineandfalls Gaius Marius, blå linjen är S&P500 just nu, rosa är dow 1929 och gröna är S&P500 1987.

 

Likheter?

 

081003+crashes+5.jpg

 

Helt klart ett intresseväckande diagram, men frågan är om den egentligen säger något. För att samma scenario ska uppstå som det gjorde 1929 och 1987 måste investerarnas och för den delen finansvärldens framtidstro vara relativt lika. För mycket har för förändrats för att det ska vara ett troligt scenario. Därför tror jag egentligen inte en sån här jämförelse har ett reellt värde, men visst kan det vara intressant ut andra perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det roligt att se hur laissez-faire beskylls för dagens situation när bankernas likviditetsproblem har sin grund i fractional reserve banking och en monopolistisk fiatvaluta, vilket är ett planekonomiskt system, och en bostadskris som är orsakad av artificiellt låga räntor.

 

...och bonussystem som uppmuntrar absurt risktagande, och bostadslån med negativ kontantinsats, och och...

 

Skyller du bankernas problem enbart på "systemet" daltar du väl mkt med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som på allvar tror att det är långsiktigt bra för den ekonomiska tillväxten att införa mer planekonomi borde få sina avgångsbetyg från grundskolan tvångsinlösta. Det här krispaketet är absolut inte något positivt för någon annan än de dumdristiga investerare och spekulanter vars positioner räddas.

 

 

Kan bara hålla med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som på allvar tror att det är långsiktigt bra för den ekonomiska tillväxten att införa mer planekonomi borde få sina avgångsbetyg från grundskolan tvångsinlösta. Det här krispaketet är absolut inte något positivt för någon annan än de dumdristiga investerare och spekulanter vars positioner räddas.

 

För övrigt är det roligt att se hur laissez-faire beskylls för dagens situation när bankernas likviditetsproblem har sin grund i fractional reserve banking och en monopolistisk fiatvaluta, vilket är ett planekonomiskt system, och en bostadskris som är orsakad av artificiellt låga räntor.

 

På ett sätt håller jag med och tycker att du har helt rätt, men samtidigt ändå inte. Krispaketet är absolut kontraproduktivt ur den synvinkeln att det leder till att bankerna inte tvingas att ta ansvar för sin vårdslösa utlåning. Men samtidigt behövs krispaketet tyvärr ändå, därför att om krispaketet inte kommer till stånd så finns risken att det kastar in hela den reala ekonomin i en mycket mycket större kris och djupare nedgång än vad som kan bli fallet nu.

 

Vad man borde ha gjort egentligen är att utforma krispaketet på så vis att staten övertar en stor del av ägandet i de banker som får ta del av krispaketet. På det viset skulle två saker uppnås:

  • Staten får tillbaka större delen av sina pengar, genom att staten tar över ägandet av bankerna (skulle i praktiken kunna ske genom att staten köper dåliga lån genom att bankerna får göra riktade emissioner till staten)
  • Bankernas ägare, som inte tagit sitt ansvar beträffande styrning och kontroll, skulle få sitt ägande så kraftigt utspätt att deras andelar sjunker väldigt kraftigt i värde. Alltså; de förlorar sina pengar, och får därmed en kraftig näsbränna som de inte glömmer i första taget.

 

Fractional reserve banking är knappast något problem egentligen. Hela det finansiella systemet fungerar oerhört mycket bättre med FRB. Hela den ekonomiska utvecklingen i samhället är ju beroende av god tillgång till kapital för investeringar, och det kapitalet skulle bli betydligt dyrare och svårare att få tillgång till utan FRB.

 

Visserligen är bostadskrisen delvis orsakad av artificiellt låga räntor, men den specifika krisen som uppstått i USA beror ju minst lika mycket på att bankerna av ren girighet tillåtit negativa handpenningar, amorteringsfria lån, lån där räntorna lagts på kapitalskulden istället för att betalas av gäldenären, etc. Artificiellt låga räntor har varit ett problem, men bristen på styrning och kontroll över bankena i USA har nog varit ett än större problem.

 

Apropå artificiellt låga räntor så borde domen så här i efterhand falla tungt över den helgonförklarade Alan Greenspan, men han har knappt fått någon kritik alls. Det är ganska märkligt. Fattar inte journalisterna vad som hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp på ryktet, sälj på nyheten lever ännu.

 

En liten anledning till selloffen kan ju vara detta:

 

http://www.nakedcapitalism.com/2008/10/more-discussion-of-why-bailout-bill.html

 

Jag är lite för trött för att orka översätta och förklara, jobbig engelska, läs på egen risk.

 

Vi fick en keyreversalday, igen, till ny low vilket i praktiken är...katastrof.

En rolig graf (veckochart) ifrån Declineandfalls Gaius Marius, blå linjen är S&P500 just nu, rosa är dow 1929 och gröna är S&P500 1987.

 

Likheter?

 

081003+crashes+5.jpg

 

 

 

Intressant.. men finns det inte andra veckoshart att jämföra med som synkar uppgången och fallet lika bra fast där den framtida utvecklingen är mycket mer positiv och "you are here" ligger ganska nära en botten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som på allvar tror att det är långsiktigt bra för den ekonomiska tillväxten att införa mer planekonomi borde få sina avgångsbetyg från grundskolan tvångsinlösta. Det här krispaketet är absolut inte något positivt för någon annan än de dumdristiga investerare och spekulanter vars positioner räddas.

 

För övrigt är det roligt att se hur laissez-faire beskylls för dagens situation när bankernas likviditetsproblem har sin grund i fractional reserve banking och en monopolistisk fiatvaluta, vilket är ett planekonomiskt system, och en bostadskris som är orsakad av artificiellt låga räntor.

 

Det handlar väl inte om långsiktighet nu. Det handlar väl om att stadga ett rasande korthus. Vad händer om det blir en riktigt härdsmälta i finansbranchen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk kanske skiter att i att bygga sina hus av spelkort och istället bygger dem med betong som köpts utan lånade pengar ifall vi faktiskt låter inkompetent folk och inkompetenta företag stå sitt kast. Vad man än vill tro av den massmediala bedömningen, så finns det banker därute (till och med i USA) som är såväl solventa som likvida.

 

Jag är väldigt tudelad vad gäller det här med räddningspaketen. En bra sak är att staten överlag historiskt har varit bra på att få så mycket uppsida som möjligt av affären och då faktiskt kunna göra insatsen i sig +ev (ta chryslerlånevillkoren exempelvis... wow, uppsidan på den dealen var riktigt bra, samtidigt som nedsidan begränsades iom att staten gjordes som förste fordringsägare ifall allt konkade).

 

Problemet med den här dealen är att de där riskpapprena är alldeles för svåra för mig att bedöma, vilket gör att jag inte brytt mig om att sätta mig in alltför mycket i en situation jag vet att jag omöjligt kommer kunna förstå. Om nu var och varannan bank inte kan göra kreditrisker som är helt åt helvete fel, hur ska jag kunna göra det?

 

Rent ideologiskt kan jag inte vara för det här räddningspaketet av den enkla anledningen att detta är en knipa som några av bankerna (inte alla) har försatt sig själva i.

 

Mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar väl inte om långsiktighet nu. Det handlar väl om att stadga ett rasande korthus. Vad händer om det blir en riktigt härdsmälta i finansbranchen?

 

En lindrig version av en depression då alla företag kommer få problem med allt som har med lånade pengar att göra vilket kommer paja vinsterna --> mer folk får gå, mindre pengar i omlopp --> mindre vinster.

 

Och börsen kraschar :-)

edit: Allt sålt, helt likvid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...