Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar


?  

192 medlemmar har röstat

  1. 1. ?



Recommended Posts

Haha sinnessjuk börs!!

 

Ryssland är +20,2%

OMX +7,3%

Swedbank var upp +28% i öppningen för att sedan dippa till +14% och nu vara +18%

Ett annat Large Cap bolag Vostok Gas var för en stund sen över +30%!

 

:shock::mrgreen:

 

Själv är jag fortfarande likvid, men det är humor. Det mest sinnesjuka i soppan är att Uk, USA och Ryssland förbjuder blankning och SEC (motsvarande Finansinspektionen i USA) motiverar det med

 

"I normala marknadsförhållanden bidrar blankning till en effektiv prissättning och ger likviditet till marknaderna. För närvarande verkar det dock som att ohämmad blankning har bidragit till den senaste tidens plötsliga prisfall i aktier

i finansinstitutioner som inte har varit relaterat till verklig värdering"

 

W00000000000000t?!!!!

 

Hade det verkligen varit så så hade det ju kommit uppköpsbud nu. Det är ju inte så att det inte finns kapital vid sidan av marknaderna även om det är klart att marknadsrisken som är skyhög gör att man gärna håller i pengarna utanför spelplanen

 

Vi snackar iaf action på jobbet idag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, troligen fick vi väl halva uppgången Igår + idag för detta bearmarketrally.

Jag väntar mig en utveckling liknande januaribottnen.

 

Och det är ju nya världsordningen, vi alla är ju offer och måste ha nåt att skylla på. Det är blankarnas fel att konjunkturen viker och att bankerna fuckat sig själva. Det säger ju myndigheterna, så då kan vi tycka synd om oss själva.

 

+45% för året får vara okej iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, troligen fick vi väl halva uppgången Igår + idag för detta bearmarketrally.

Jag väntar mig en utveckling liknande januaribottnen.

 

Och det är ju nya världsordningen, vi alla är ju offer och måste ha nåt att skylla på. Det är blankarnas fel att konjunkturen viker och att bankerna fuckat sig själva. Det säger ju myndigheterna, så då kan vi tycka synd om oss själva.

 

+45% för året får vara okej iaf.

 

Jag förväntar djupare bottnar kanske redan nu nästa vecka. Kommer dock en nedrekyl (max typ 2%) på måndag följt av ännu en kraftig uppgång under hög volym på tisdag så kommer jag att gå lång igen under tisdagen. Får dock se till att sätta stoppar i detta klimat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, iaf en sväng nedåt för att göra en dubbelbotten alternativt högre botten.

 

Om du följde finansblogg (som var riktigt bra när den fanns) så beskrev han ungefär vad som krävdes för en botten och gårdagen uppfyllde typ allting av det hela.

 

VIX-spik

Hög volym

Policy action.

Intressant är ju också att vi stannade på 50% fib retracement av 2002-2007 uppgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock, vad tror du om att fylla igen det där jättegapet vi fick inför idag?

1200-1230,8

 

Jag kan mycket väl tänka mig att det ska täckas och då skulle vi få en finfin entrypoint. Fast det kan säkert ta ett tag. Jag kommer iaf säkra hem lite vinster ikväll. Det här är lite för bisarr uppgång för att jag ska gilla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående jättegapet så tror jag det kommer att dröja innan vi täcker det. Anledningen är helt enkelt för svag fundamenta och hög risk på finansmarknaderna. Är vi påväg in i en lågkonjunktur, vilket statistik visat, så kommer det dröja även om TA kan peka på en bottentecken.

 

Jag skulle inte ligga fullinvesterad på dagens marknad.

 

Liksom vi ser konkurser i jättar som Bear Sterns, Lehman och AIG. Då är det inte riktigt bara psykologi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fylla igen det på nedsidan alltså , ett besök på 1200 inom de närmsta 3månaderna (veckorna?) ser jag nästan som en självklarhet.

 

Dagens (och gårdagens) uppgångar är ju mångt om mycket manipulation.

(shortbanningen och det andra inför triplewitching) som tvingar fram en gigantisk shortsqueeze).

 

När motspelaren är amerikanska staten har man det inte lätt som björn,

Var inte så roligt att ändå ha ett björninnehav inför dagens öppning även om det var mindre än vanligt.

 

Om några dagar är finanshotet glömt, då kommer folk ihåg att vi är på väg in i en lågkonjunktur med sjunkande vinster, då får vi ett stadigt sakta fall istället för det här panikfallet. Men 3 månaders uppgång skulle ej förvåna mig, trots det säljer jag nog av mina Bank of America mot öppningen.

 

Men visst är det en spännande värld vi lever i? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No shit, men känns mer som poker än finans :)

 

BAC öppnade på +25%

 

Dock kunde jag inte sälja av de då, strul med avanza, vetinte om de är sålda nu ens, förlorar några tusenlappar i sekunden :-(

 

Men ja, det här är helt sjukt, Paulson körde just allin bluffen och hela blankarbordet foldade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol +7%

 

Jag sålde av mina blörnar i går, tack och lov. +25% på den affären (överbelånad). Jag var väldigt nära att köpa tjurar i stället, men gjorde det inte.... och så tittar man på OMX +7%, vad hade det blivit, 100% totalt kanske?

 

Jaja, löjlig börs i alla fall. Man borde känna sig glad med +25% men det känns som man förlorat 75% i stället :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dega in nästan allt jag ägde i en KF uppdelat på 10 fonder och ett par spekulativa aktier i nov. -07. Portföljen har rasat 40% sen dess. Helt underbar timing man hade. Sitter dock inne långsiktigt. Ni som är ordentligt insatta, hur lång tid kan det ta för börsen att återhämta sig?

 

Förstår mkt väl att det är en mkt bred och omöjlig fråga, men generellt sett? Rätt brett placerat, Norden,Latinamerika,Kina,Norge,Europa. När är ett breakeven möjligt? 3,5,10år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har några frågor till er ekonomer. Finna det någon ekonomisk lag som säger att ekonomier i industrialiserade länder alltid ska öka i långa loppet? Man hör ofta folk säga "börsen går alltid upp på lång sikt, har alltid gjort det och kommer alltid att göra det". Finns det egentligen något som säger att så är fallet? Om man kollar historiskt har börsmarknader funnits i drygt 100 år vilket är en droppe i havet i jämförelse med mänsklighetens tid på jorden. Att grunda ett påstående om att börsen kommer gå upp även i fortsättningen på grund av den historiska utvecklingen känns ganska tunn. Ekonomiska system har gått under förr vad är det som säger att det inte kommer göra det igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting baseras på historik. Det finns inte ens någonting som säger att högre risk ger högre avkastning i framtiden, det är bara vad historien visat tidigare. Det som händer är att man skapar förväntningar om framtiden baserat på historiken (vilket i sig är vanskligt på längre sikt, vem tror att en investerare på 70- och 80-talet hade samma preferenser som en investerare har imorgon? Nuförtiden byts preferenserna typ från dag till dag.).

 

Vad gäller börsen/marknaden i sin helhet så baseras antagandet om evig uppgång på att vi har en positiv utveckling i produktiviteten. För att skapa ytterligare värde måste vi använda de (ändliga) resurser vi har effektivare.

 

Jag har några frågor till er ekonomer. Finna det någon ekonomisk lag som säger att ekonomier i industrialiserade länder alltid ska öka i långa loppet? Man hör ofta folk säga "börsen går alltid upp på lång sikt, har alltid gjort det och kommer alltid att göra det". Finns det egentligen något som säger att så är fallet? Om man kollar historiskt har börsmarknader funnits i drygt 100 år vilket är en droppe i havet i jämförelse med mänsklighetens tid på jorden. Att grunda ett påstående om att börsen kommer gå upp även i fortsättningen på grund av den historiska utvecklingen känns ganska tunn. Ekonomiska system har gått under förr vad är det som säger att det inte kommer göra det igen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att avsluta den här diskussionen så tror jag definitivt inte att jag vet bäst. Inte heller tror jag att du Djens vet bäst. Däremot är jag helt övertygad om att Warren Buffet är en de som vet bäst på det här jordklotet. WB är långsiktig och föraktar kortsiktighet och teknisk analys. EOD.

 

Vet man inte vad man pratar om så är det väl bäst att hålla käften, tycker du inte? Teknisk analys går alldeles utmärkt att tillämpa även i ett mycket långsiktigt perspektiv. Exempelvis tidscykelanalys, som går ut på att studera marknadens rörelser utifrån ett tidsperspektiv, alltså att toppar och bottnar inträffar med vissa givna tidsintervall, tillämpas bl.a. för tidscykler som är både tio år och ännu längre.

 

Sedan går även formationsanalys och analys av tekniska indikatorer att tillämpa i ett långsiktigt perspektiv. Ju längre jag hållit på med teknisk analys, desto mer har jag intresserat mig för det riktigt långsiktiga perspektivet. Jag tittar numera ganska mycket på månadsdiagrammen, dvs diagram där varje stapel är en hel månad. Det innebär att diagrammet som helhet visar utvecklingen under de senaste tio-femton åren. Det finns mycket intressanta slutsatser att dra där!

 

Men eftersom du uppenbarligen inte kan någonting alls om teknisk analys, så är det väl bättre att du kniper käft än att fortsätta att visa upp din okunnighet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är långsiktig och inte kan något om aktiemarknaden brukar rekomendationen vara att man ska månadsspara i en indexfond, som avanza zero.

 

En fundering angående detta: Om man ändå litar på att börsen alltid stiger på sikt, varför inte månadsspara i Xact Bull?

 

Har jag missat något?

 

Nej, du har inte missat något. Men du måste räkna med mycket högre volalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Känns det som att hela finansiella systemet (och resten av världen (anmärkning av mig)) brakar ihop, då är det bara att blunda och köpa".

 

.

 

Värt att notera är väl att det här inte är bottnen, utan en botten.

 

Precis. En tillfällig sådan. Så för er som placerar om PPM-degen en gång om året: Nej, det är inte dags att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dega in nästan allt jag ägde i en KF uppdelat på 10 fonder och ett par spekulativa aktier i nov. -07. Portföljen har rasat 40% sen dess. Helt underbar timing man hade. Sitter dock inne långsiktigt. Ni som är ordentligt insatta, hur lång tid kan det ta för börsen att återhämta sig?

 

Förstår mkt väl att det är en mkt bred och omöjlig fråga, men generellt sett? Rätt brett placerat, Norden,Latinamerika,Kina,Norge,Europa. När är ett breakeven möjligt? 3,5,10år?

 

Jag tycker att du har ett feltänk. Det intressanta är väl inte när du är tillbaka på breakeven. Det intressanta är väl hur du kan få bästa möjliga avkastning från och med idag?

 

Och som svar på din fråga. De som köpte svenska indexfonder vid toppen i mars 2000 ligger fortfarande på minus! Det ger väl en liten hint...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det finns en hel del kunnigt folk här. Har ni några bra tips vad man borde göra med cirka 500 000 kr. Har sålt av några fonder och gjorde väl ganska bra vinst på dom. Kan ju få 5% ränta hos "vem som helst" typ. Kanske är det bästa om man inte vill ta så hög risk.

 

Ja, om du inte vill vara speciellt aktiv, så är det nog det bästa att bara stoppa in på ett räntekonto. Mycket talar för att börserna inte har bottnat långsiktigt, troligen blir det värre innan det blir bättre.

 

För några månader sedan var det en annan som frågade samma fråga som dig, och då svarade jag att han skulle stoppa in pengarna i någon kort räntefond noterad i $, eftersom mycket talade för att relationen SEK/$ skulle stärkas kraftigt. Och sedan dess har SEK/$ mycket riktigt stigit från ungefär 6,00 till 6,80*, men nu skulle jag inte ge samma råd som då, eftersom SEK/$ har stigit så pass kraftigt sedan dess.

 

* Ifall du inte är insatt så betyder det alltså att han utöver räntan tjänat ca 13 % extra på dollaruppgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...