Gå till innehåll

Spelutredning


Recommended Posts

  • Svars 488
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ska man förändra måste man ju göra det innifrån?

Att stå ensam på en pinnstol på torget ger ju ingen respons eller för den delen trovärdighet.

Swepof måste väl tycka att en av dom viktigaste uppgifterna är att skapa trovärdighet för branchen?

Menar du att du skulle bli motarbetad av medlemmar, styrelse om du lägger fram fakta och bevis?

 

Helt ärligt börjar jag ledsna på skiten själv.

Vad fan håller jag på med?

Att försöka visa något för enögda kretiner är ju meningslöst.

 

Jag måste hålla med Gdaily lite här...

Jag har aldrig träffat så mycket korkat folk på ett och samma ställe som i pokerbranchen.

 

Äh. Lalla på ni...jag orkar inte bry mig längre...:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt börjar jag ledsna på skiten själv.

Vad fan håller jag på med?

Att försöka visa något för enögda kretiner är ju meningslöst.

 

Jag måste hålla med Gdaily lite här...

Jag har aldrig träffat så mycket korkat folk på ett och samma ställe som i pokerbranchen.

 

Äh. Lalla på ni...jag orkar inte bry mig längre...:-(

 

Öven en blind kan förstå, upplys oss, lägg fram fakta och bevis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har helt missat sista kommentaren i denna tråd. Vi har kontinuerlig kontakt med utredarna, men det finns inte mycket nytt att rapportera. På en direkt fråga om hur pokern ska behandlas, blev svaret att vänta tills 15 december när utredningen blir officiell.

 

Klipper in Glimnes senaste i Aftonbladet, där det står lite om ämnet.

 

http://www.aftonbladet.se/poker/glimnespokerskola/article3253477.ab

 

Förhoppningarna är stora, förväntningarna betydligt lägre. Gällande Livepoker ser det dock bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, dystra nyheter med andra ord. Lutar väl år att det blir som Tyskland.

 

Men jag menar det är ju fortfarande Tyskar som spelar online, har inte deras förbud börjat gälla än?

 

 

 

 

 

Har helt missat sista kommentaren i denna tråd. Vi har kontinuerlig kontakt med utredarna, men det finns inte mycket nytt att rapportera. På en direkt fråga om hur pokern ska behandlas, blev svaret att vänta tills 15 december när utredningen blir officiell.

 

Klipper in Glimnes senaste i Aftonbladet, där det står lite om ämnet.

 

http://www.aftonbladet.se/poker/glimnespokerskola/article3253477.ab

 

Förhoppningarna är stora, förväntningarna betydligt lägre. Gällande Livepoker ser det dock bra ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kan mycket väl bli så att det inte blir ngt beslut alls, då det inte är säkert att alliansen röstar igenom ett förslag som dom inte kan stå bakom.

 

Sen ska EU kunna godkänna regelverket.

 

Istället för att Sverige tar tag i problemet och får en ledande "spelpolitik" i Europa, så lutar det åt att vi kommer tvingas följa dikterade vilkor från EU. Ganska synd och tragiskt om du frågar mig.

 

Jag vill poängtera att det är utredningsdirektiven som jag sågar först och främst, inte utredarna själva, då dom måste följa dom direktiv dom fått, i första hand från finandepartementet, där Anders Borg är chef.

 

Bitter? Inte alls:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du tror att det lutar åt ett Onlinepokerförbud? eller tror du mer på en annan lösning?

Jag menar Sverige kan ju tjäna pengar på detta, varför vara så klantig att sumpa den chansen

 

 

Nja, kan mycket väl bli så att det inte blir ngt beslut alls, då det inte är säkert att alliansen röstar igenom ett förslag som dom inte kan stå bakom.

 

Sen ska EU kunna godkänna regelverket.

 

Istället för att Sverige tar tag i problemet och får en ledande "spelpolitik" i Europa, så lutar det åt att vi kommer tvingas följa dikterade vilkor från EU. Ganska synd och tragiskt om du frågar mig.

 

Jag vill poängtera att det är utredningsdirektiven som jag sågar först och främst, inte utredarna själva, då dom måste följa dom direktiv dom fått, i första hand från finandepartementet, där Anders Borg är chef.

 

Bitter? Inte alls:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det lutar åt ett onlinepokerförbud i längden, då EU aldrig kommer godkänna det, oavsett hur förslaget ser ut. Risken finns dock att Onlinepoker "offras" i denna utredning, kanske även på SS.

 

Sveriges stora chans att tjäna pengar på detta är redan sumpad, iaf delvis. Sverige har/hade alla förutsättningar att "konkurrera" med exempelvis Malta och Gibraltar på området att utfärda licenser. Denna chans togs dock inte. Det om något hade gett Sverige chansen att tjäna pengar, samt begränsa och motarbeta spelmissbruk genom regler för marknadsföring samt spelutbud mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt står det ju i utredningen att de ska följa EU:s direktiv så Onlineförbud borde det ju inte bli.

Jo risken finns ju att de offrar onlinepoker på svenskaspel för att få till ett förbud men vore oerhört trist

 

 

Jag tror inte att det lutar åt ett onlinepokerförbud i längden, då EU aldrig kommer godkänna det, oavsett hur förslaget ser ut. Risken finns dock att Onlinepoker "offras" i denna utredning, kanske även på SS.

 

Sveriges stora chans att tjäna pengar på detta är redan sumpad, iaf delvis. Sverige har/hade alla förutsättningar att "konkurrera" med exempelvis Malta och Gibraltar på området att utfärda licenser. Denna chans togs dock inte. Det om något hade gett Sverige chansen att tjäna pengar, samt begränsa och motarbeta spelmissbruk genom regler för marknadsföring samt spelutbud mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man ska tyda det Glimne skriver så verkar det som att "farliga" spel bara får drivas av staten. Så om det nu klassas som farligt kommer väl iaf svenska spel kunna driva onlinepoker.

Mycket pengar för staten där

 

Så kan det bli, men i spelutredningen finns även direktiv om att utreda eventuella förbud för högriskspel. Genom att förbjuda vissa "högriskspel" skulle Sverige visa att monopolet finns för att bevara folkhälsan (dvs. att motarbeta spelmissbruk) och inte av ekonomiska orsaker. Det kan med andra ord bli så att vissa spel "offras", för att ge staten argument gentemot EU att behålla somliga andra spel i monopolet.

 

Jag vill åter igen poängtera att detta är spekulationer, dock spekulationer som "worst case" skulle kunna bli sanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vet du hur det funkar i Tyskland. Är det förbud där nu?

 

Men om de spärrar onlinepokern så lär det ju gå att komma runt det på nått sätt ändå

 

 

 

Så kan det bli, men i spelutredningen finns även direktiv om att utreda eventuella förbud för högriskspel. Genom att förbjuda vissa "högriskspel" skulle Sverige visa att monopolet finns för att bevara folkhälsan (dvs. att motarbeta spelmissbruk) och inte av ekonomiska orsaker. Det kan med andra ord bli så att vissa spel "offras", för att ge staten argument gentemot EU att behålla somliga andra spel i monopolet.

 

Jag vill åter igen poängtera att detta är spekulationer, dock spekulationer som "worst case" skulle kunna bli sanna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Tyskland för dåligt, så vågar inte svara på det.

 

Att det går att komma runt genom falska IP adresser lr liknande betvivlar jag inte. Jag har hört om ett flertal spelare som ganska enkelt gör det i vissa andra länder där det är förbud. Det skulle dock slå hårt, då den stora massan inte hade brytt sig om sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör utredaren sig för med er om eventuella förslag till åtgärder

 

 

Kan Tyskland för dåligt, så vågar inte svara på det.

 

Att det går att komma runt genom falska IP adresser lr liknande betvivlar jag inte. Jag har hört om ett flertal spelare som ganska enkelt gör det i vissa andra länder där det är förbud. Det skulle dock slå hårt, då den stora massan inte hade brytt sig om sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I första hand gällande livepoker, ja.

 

Även andra saker har diskuterats, men där spelar större saker in, så som ekonomi, så jag tvivlar på att dom tar ngn notis i vad vi tycker där.

 

Tittar man på utredningsdirektiven så står där ganska klart och tydligt hur det ligger till. Utredarna har fått väldigt, väldigt "smala" direktiv. Det kan hävdas att resultatet från utredningen är mer eller mindre är ett beställningsjobb.

 

Utredningsdirektiv hittar du här: http://www.sou.gov.se/kommittedirektiv/2007/dir2007_79.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag har läst direktiven, men OM det nu är ett beställningsjobb så är ett onlinepokerförbud aktuellt då?

Såsom jag tolkar det så ska utredarna ta hänsyn till gällande EU regler och visst kan de offra onlinepokern men frågan är om EU godtar det ändå

 

 

I första hand gällande livepoker, ja.

 

Även andra saker har diskuterats, men där spelar större saker in, så som ekonomi, så jag tvivlar på att dom tar ngn notis i vad vi tycker där.

 

Tittar man på utredningsdirektiven så står där ganska klart och tydligt hur det ligger till. Utredarna har fått väldigt, väldigt "smala" direktiv. Det kan hävdas att resultatet från utredningen är mer eller mindre är ett beställningsjobb.

 

Utredningsdirektiv hittar du här: http://www.sou.gov.se/kommittedirektiv/2007/dir2007_79.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om EU skulle godta det, så skulle det göras, det är jag fullständigt övertygad om. Dock har jag ingen aning om det är realistisikt.

 

Min uppfattning är att staten ser detta på fel sätt.

 

"Vi måste rädda alla intäkter som möjligtvis kan räddas" istället för att hitta en långlivad, hållbar lagstiftning eller licenssystem, som möjligtvis till och med kunnat täcka hela Europa eller världen.

 

Edit: Självklart skulle lagstiftningen inte kunna täcka hela Europa, men den skulle kunna vara ett föredömme. Ett licenssystem skulle mycket väl kunna fungera som på Malta, fast bättre. Det finns bolag som vill flytta till Sverige imorgon, om dom haft möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men det vet de ju redan nu att EU inte kommer att godta så jag tror inte på nått helförbud men däremot uppstraming. Poker kommer nog räknas som ett högriskspel men frågan är då om möjligheten att spärra IP adresser godtas som åtgärd. Väldigt tveksamt. Det är ju egentligen helt sjuk att det ens är på tapeten, man borde ju få spela sina egna surt förvärvade pengar på vad F.. man vill helt enkelt

Om det nu är trav, lotto eller poker är ju skitsamma

 

Om EU skulle godta det, så skulle det göras, det är jag fullständigt övertygad om. Dock har jag ingen aning om det är realistisikt.

 

Min uppfattning är att staten ser detta på fel sätt.

 

"Vi måste rädda alla intäkter som möjligtvis kan räddas" istället för att hitta en långlivad, hållbar lagstiftning eller licenssystem, som möjligtvis till och med kunnat täcka hela Europa eller världen.

 

Edit: Självklart skulle lagstiftningen inte kunna täcka hela Europa, men den skulle kunna vara ett föredömme. Ett licenssystem skulle mycket väl kunna fungera som på Malta, fast bättre. Det finns bolag som vill flytta till Sverige imorgon, om dom haft möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart risken finns. Kolla på FRA lagen där de fullständigt skiter i vad folket vill.

 

Däremot så tror jag att de drar sig för ett förbud , det skulle blir alldeles för mycket på en gång för Svenska folket att ta såhär tätt inpå FRA lagen som retade gallfeber på folk

Men men å andra sidan har de ju visat att de skiter i vad folket tycker och kör på ändå

 

 

Handlar troligen en del på vad man är beredd att offra. Risken för ett förbud finns, tro inget annat. Hur stor sen denna risk är vet jag inte, men skulle uppskatta den till ganska liten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...