Gå till innehåll

Spelutredning


Recommended Posts

  • Svars 488
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En intressant sak förresten: Thomas Nilsson (spelmissbruksforskare, man får väl lita på honom) sa att mängden spelmissbrukare faktiskt är konstant (precis som alkoholister ex, så är det en viss procent som "åker dit", och det är bara spelformerna som varierar, och hela tiden är det "de snabbaste" spelen som har mest missbrukare. Så försvinner pokern så blir det bingo och Jack Vegas i stället.

 

Ja, jag läste för ett par månader sedan på BBC om att spel och spelmissbruk inte ökat i England de senare åren, snarare minskat, samtidigt som all online betting exploderat där och media skrivit massor om missbruket.

Det är väl som annan moralpanik så att oavsett hur mycket siffrorna minskar och forskare försynt påpekar att folk är ute och cyklar, så är det alltid ungdomsvåld, videovåld, att 5% av ungdomarna någon gång smakat en öl o.s.v som får vissa att ropa på Stalin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte följt tråden men läst lite. Om man ska använda missbruk som argument är det väl bara att förbjuda alkohol, tobak och liknande som är farligare än kortspel.

 

Japp. Och där fanns ingen anledning att diskutera vidare.

Jag bugar för den enda klarsynta åsikten hittills.

Stoppa allt är parollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte följt tråden men läst lite. Om man ska använda missbruk som argument är det väl bara att förbjuda alkohol, tobak och liknande som är farligare än kortspel.

 

Ja dom kan ju även förbjuda datorspel också, tänk på alla som sabbar sina gymnasiebetyg och går upp i vikt för dom sitter hemma och spelar wow hela dagarna istället, sen kan vi ju förbjuda onyttig mat också(speciellt pizza och mc donalds) för dom leder ju till övervikt också som vi alla vet är livsfarligt! MAN DÖR AV DET!! Kan väl även förbjuda bilar, tänk på alla som dör i bilolyckor varje år!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är på semester, har inte ens läst hela tråden, men skall ge lite synpunkter.

 

Det är mycket möjligt att antalet spelberoende / spelmissbrukare är konstant, likväl är det min övertygelse att man kan underlätta genom att ge hjälp i tid. Hörde senast idag om en underårig som stulit sin mammas kreditkort och spelat bort 51.000 på nätpoker, oklart vilken sajt. Hur kan detta hända utan att det åtminstone kommer ett telefonsamtal till kreditkortsägaren? Katastrof tycker jag.

 

Just gällande nätpokern, så tillhör SS utan tvekan dom bästa på att ta sitt ansvar, dock inte gällande mycket annat, så som Jack Vegas. Varför finns Jack Vegas om spelindustrin i Sverige handlar om folkhälsan?

 

Jag hade velat ha licenssystem med klara krav på hur saker som dessa ska hanteras, på samtliga nätpokeraktörer. Detta för att minimera samt förebygga spelmissbruk inom nätpoker så mycket som möjligt.

 

Dom nätpokeraktörer som inte tar, eller åtminstone är beredda att ta sitt ansvar inom detta område, är inga som jag vill förknippas med.

 

Att bara låta branschen styra sig själv (som idag), är utan tvekan det sämsta för personer nära spelmissbruk. Varför stänga av spelare eller ta till andra medel, när det bara är att byta site? Dom ända som förlorar på det är sajterna som tar sitt ansvar, då det exempelvis lätt skulle gnällas på forum om nerstängda konton.

 

Tvingas alla ta sitt ansvar, så underlättar det åtminstone för spelmissbrukare att ta sig ur sitt missbruk, vare sig det handlar om nätpoker, spelmaskiner eller andra former av betting. Så är det verkligen inte idag.

 

Jag håller således inte med, spelmissbruksfrågan är och bör vara en viktig del i ett framtida licenssystem, och bör definitivt finnas med i debatten redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du haft någon kontakt med Peter Alling som har hand om spelutredningen

Vart lutar det åt tror du att beslutet blir i december?

 

 

Är på semester, har inte ens läst hela tråden, men skall ge lite synpunkter.

 

Det är mycket möjligt att antalet spelberoende / spelmissbrukare är konstant, likväl är det min övertygelse att man kan underlätta genom att ge hjälp i tid. Hörde senast idag om en underårig som stulit sin mammas kreditkort och spelat bort 51.000 på nätpoker, oklart vilken sajt. Hur kan detta hända utan att det åtminstone kommer ett telefonsamtal till kreditkortsägaren? Katastrof tycker jag.

 

Just gällande nätpokern, så tillhör SS utan tvekan dom bästa på att ta sitt ansvar, dock inte gällande mycket annat, så som Jack Vegas. Varför finns Jack Vegas om spelindustrin i Sverige handlar om folkhälsan?

 

Jag hade velat ha licenssystem med klara krav på hur saker som dessa ska hanteras, på samtliga nätpokeraktörer. Detta för att minimera samt förebygga spelmissbruk inom nätpoker så mycket som möjligt.

 

Dom nätpokeraktörer som inte tar, eller åtminstone är beredda att ta sitt ansvar inom detta område, är inga som jag vill förknippas med.

 

Att bara låta branschen styra sig själv (som idag), är utan tvekan det sämsta för personer nära spelmissbruk. Varför stänga av spelare eller ta till andra medel, när det bara är att byta site? Dom ända som förlorar på det är sajterna som tar sitt ansvar, då det exempelvis lätt skulle gnällas på forum om nerstängda konton.

 

Tvingas alla ta sitt ansvar, så underlättar det åtminstone för spelmissbrukare att ta sig ur sitt missbruk, vare sig det handlar om nätpoker, spelmaskiner eller andra former av betting. Så är det verkligen inte idag.

 

Jag håller således inte med, spelmissbruksfrågan är och bör vara en viktig del i ett framtida licenssystem, och bör definitivt finnas med i debatten redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till viss del, självklart ska sidorna ta sitt ansvar och hela tiden verka förebyggande mot spelmissbruk.

Men den stora boven när det gäller spela bort pengar ÄR enligt mig hur i helvete folk tillåts göra det med e.x alldeles för lättillgängliga lån, som du sa ingen kontrollerar med kortinnehavaren när en ung kille slänger in 51 000 helt plötsligt. Borde ju ta mig fan vara givet tycker man.

 

För inte mer än10-15 år sen var ju detta inte ens möjligt och man ska inte glömma att internetpokern minskar ju totalt sett, samt så finns det många andra spel som staten bedriver som också har många spelmissbrukare. Men det konstiga är att man aldrig hör en sån diskussion som inom pokern. Är ju liksom inte folks hälsa de bryr sig om utan mera pengarna de kan få istället

 

 

Är på semester, har inte ens läst hela tråden, men skall ge lite synpunkter.

 

Det är mycket möjligt att antalet spelberoende / spelmissbrukare är konstant, likväl är det min övertygelse att man kan underlätta genom att ge hjälp i tid. Hörde senast idag om en underårig som stulit sin mammas kreditkort och spelat bort 51.000 på nätpoker, oklart vilken sajt. Hur kan detta hända utan att det åtminstone kommer ett telefonsamtal till kreditkortsägaren? Katastrof tycker jag.

 

Just gällande nätpokern, så tillhör SS utan tvekan dom bästa på att ta sitt ansvar, dock inte gällande mycket annat, så som Jack Vegas. Varför finns Jack Vegas om spelindustrin i Sverige handlar om folkhälsan?

 

Jag hade velat ha licenssystem med klara krav på hur saker som dessa ska hanteras, på samtliga nätpokeraktörer. Detta för att minimera samt förebygga spelmissbruk inom nätpoker så mycket som möjligt.

 

Dom nätpokeraktörer som inte tar, eller åtminstone är beredda att ta sitt ansvar inom detta område, är inga som jag vill förknippas med.

 

Att bara låta branschen styra sig själv (som idag), är utan tvekan det sämsta för personer nära spelmissbruk. Varför stänga av spelare eller ta till andra medel, när det bara är att byta site? Dom ända som förlorar på det är sajterna som tar sitt ansvar, då det exempelvis lätt skulle gnällas på forum om nerstängda konton.

 

Tvingas alla ta sitt ansvar, så underlättar det åtminstone för spelmissbrukare att ta sig ur sitt missbruk, vare sig det handlar om nätpoker, spelmaskiner eller andra former av betting. Så är det verkligen inte idag.

 

Jag håller således inte med, spelmissbruksfrågan är och bör vara en viktig del i ett framtida licenssystem, och bör definitivt finnas med i debatten redan nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har ganska regelbunden kontakt med Peter Alling, men vart åt det lutar är omöjligt att säga.

 

Min personliga gissning är att om staten hittar något sätt att begränsa utländsk konkurrans på marknaden, som EU kan tänkas godkänna, så kommer dom gå på den linjen.

 

Sen är det väldigt tveksamt om EU kommer godkänna något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp men begränsning innebär det antagligen totalförbud för internetpoker eller mer begränsat helt enkelt. Endast ett fåtal aktörer så att säga eller bara svenska spel?

 

 

Vi har ganska regelbunden kontakt med Peter Alling, men vart åt det lutar är omöjligt att säga.

 

Min personliga gissning är att om staten hittar något sätt att begränsa utländsk konkurrans på marknaden, som EU kan tänkas godkänna, så kommer dom gå på den linjen.

 

Sen är det väldigt tveksamt om EU kommer godkänna något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger in en gnutta realism i debatten.8-)

 

Vilket intresse skulle siterna ha av att motverka spelmissbruk?

Siterna vill tjäna pengar, inte pyssla med vård.

 

Hur skulle en fungerande kontrollapparat se ut?

Kontroll av inkomst kontra summa man spelar för?

 

Hur många fall av normalspelare skulle fastna i missbruksfiltret och få sina konton låsta?

Hur många missbrukare skulle fortsätta att spela på lånade konton, alternativt byta site? Det finns ju några sidor att välja på...

 

Det enda siterna kan göra, är att donera pengar till missbruksvården.

En fungerande kontroll bland spelarna är omöjlig.

 

Svenska Spels "egenkontroll" är ju lika mycket ett skämt som allt annat.

Där du själv kan välja om du vill spela för 2 mille per dygn, eller 2 kronor.

 

Branschen kan inte göra ett skit åt spelmissbruket, varken i förebyggande eller vårdande syfte.

Det är ju en utopi att hävda något annat.

 

Ett konstant antal spelmissbrukare kommer alltid att finnas, vilka åtgärder man än tar till.

 

Och hur skulle redovisningen av lyckade missbrukarfångster se ut?

 

Kom igen nu.

Tänk efter lite grann.:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst den här tråden på ett tag, så det finns lite olika saker jag tänkte kommentera. Jag gör det som privatperson, det är inte SvePofs åsikter.

Om spelmissbruk:

Om SvePof ska vara trovärdiga gentemot spelutredare mfl måste vi ha en genomtänkt strategi för spelmissbruk....eller snarare mot spelmissbruk, också. Precis som många andra tror jag att missbrukargruppen är ganska konstant och att de hoppar mellan spelen. Det gör dock ingen skillnad i sakfrågan - idag sitter många spelmissbrukare vid pokerborden och det måste vi förhålla oss till på ett medmänskligt sätt.

 

Om vad man kan påverka och inte i spelutredningen:

Jag tror att man måste tänka på att den spelmarknad vi har idag inte är någonting som är att ta för givet i ett land med Sveriges monopoltradition. Internetpokern liksom bara ramlade in över vårt land utan att någon lagstiftare hann förbjuda den. Med detta sagt så tror jag ändå att vi skulle kunna påverka resultatet av utredningen - nej, Lapproffe, inte för att jag tror att spelutredarna och regeringen ser SvePof som en ruskig maktfaktor som de viker sig för bara vi öppnar munnen. Däremot tror jag att det går att jobba fram fakta kring den springande punkten: EU:s regler och den fria konkurrensen på ett sätt som gynnar våra intressen. I bästa fall skulle det kunna få politikerna att ändra sig från att fatta ett beslut som EU långt senare (kanske) ingriper mot till att undvika att fatta det från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu försöker jag inte vara vrång i vanlig ordning Blaenda.:-D

 

Att förhålla sig till spelmissbrukarna på ett medmänskligt sätt?

Vad menas med det?

 

Att ha en strategi, innebär ju att man rent konkret kan visa vilka åtgärder man anser vara genomförbara.

Jag har hittills inte sett några sådana.

 

Att påstå att man ska arbeta för att minska spelmissbruket, låter ju bra...

Men HUR man ska göra det, är en helt annan grej.

 

Att uttala sig populistiskt, för att visa omvärlden att man är "seriös", är ju en gammal politikertaktik.

Att konkretisera de åtgärder man tänkt sig, brukar vara svårare.

 

När det gäller missbruk, är det bara att fråga vem som helst som arbetat inom missbruksvård. Vilket missbruk som helst.

 

Jeppe slutar inte att supa bara för att han blir portad på Systembolaget.

Get my point?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller (som omväxling ;-) ) med dig, LappRoffe.

Det är svårt att visa en seriös vilja här, väldigt mycket av vad man gör tenderar att likna ett spel för gallerierna.

 

Jag har inget recept klart, men vill diskutera det inom SvePof.

Stödja missbruksvård ligger nära till hands, men jag skulle också kunna tänka mig att man i samarbete med tex de som sponsrar SM ställer tydliga krav på att destruktivt spelande stoppas på deras sajt. Kanske kan man tänka sig att hjälpa fram någon sorts kamratstödjarprojekt, där du kan ringa till någon som tar dig i hampan och hjälper dig att stänga av dig själv på diverse sajter och annat som behöver åtgärdas.

Många av oss som spelat live länge har stött på spelmissbruk och gjort någon insats för den som inte kan hantera spelet. Jag tycker själv att det är en skyldighet du har som spelare. Problemet med nättorskar är ju att vi aldrig ser dem i ögonen.

Som sagt, bara egna tankar och inte färdigtänkta. Någon som har fler idéer eller förslag på vettigheter som redan finns mot spelmissbruk som man kan och bör stödja??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multipoker hade en funktion, som liknar Svenska Spels avstängning, långt innan SvS slog sig för bröstet om att vara ansvarsfulla.

 

Man kunde genom att trycka på en knapp stänga av sig i 24 timmar (bra tilt-eller krog-kontroll) eller en vecka/längre tid. Lämpligen vore en sådan kontroll ett krav i kommande SM-upphandlingar (med lång och kort avstängningstid)- lätt att implementera och ger många gratispolitikerpoäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett annat förslag.

Förmodligen det mest konstruktiva ni kan få.:-D

 

Kalla in en konsult som har mångårig erfarenhet av spelmissbrukare.

Förklara er ambition för denne och låt den sakkunniga förklara vad som gäller med speltorskar. Ni kommer att bli förvånade...

 

Att lekmannamässigt gå in och försöka styra upp en strategi mot speltorskar, är mer av ondo än att det skulle ge något resultat.

 

Visst kan Svepof fungera som en rådgivande instans, ifall någon hör av sig och behöver hjälp.

Rådgivande i den meningen att man lotsar missbrukaren vidare till adekvat vård. Eller till de telefonnummer som redan finns tillgängliga, för anonyma samtal med kunnig personal.

 

Vet man inte hur mekanismerna hos missbrukare fungerar, ska man nog inte ge sig in i den vårdande/dömande svängen heller.

 

Låt proffsen sköta den biten.

Ett råd i all välmening, som vanligt, även om det kanske uppfattas annorlunda på sina håll.:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Multipoker hade en funktion, som liknar Svenska Spels avstängning, långt innan SvS slog sig för bröstet om att vara ansvarsfulla.

 

Man kunde genom att trycka på en knapp stänga av sig i 24 timmar (bra tilt-eller krog-kontroll) eller en vecka/längre tid. Lämpligen vore en sådan kontroll ett krav i kommande SM-upphandlingar (med lång och kort avstängningstid)- lätt att implementera och ger många gratispolitikerpoäng.

 

Gratispoäng är precis vad det är.:-D

Att förvänta sig att en spelmissbrukare ska bota sig själv, genom att trycka på en avstängningsknapp på en site, är inte riktigt hur verkligheten fungerar.

 

Nu är det väl knappast din personliga åsikt heller, utan mer en pajasgrej som siterna tar till för verka seriösa.

Alla borde väl vid det här laget veta vad siternas primära målsättning är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl knappast din personliga åsikt heller, utan mer en pajasgrej som siterna tar till för verka seriösa.

 

Javisst är det en pajasgrej (förutom att det var faktiskt många som använde 24-timmarsspärren inför fredagens krogrunda :-)) men om SvS plockar billiga politikerpoäng så kan förbundet plocka ännu billigare, som ser väldigt bra ut i svenssonögon.

 

Det är konstigt att inte fler sajter gör som SvS, och sätter frivilliga "begränsningar", så de kan slå sig för bröstet och säga att de är lika spelsäkra som SvS. Det skulle jag haft om jag var ägare till ssajt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är det en pajasgrej (förutom att det var faktiskt många som använde 24-timmarsspärren inför fredagens krogrunda :-)) men om SvS plockar billiga politikerpoäng så kan förbundet plocka ännu billigare, som ser väldigt bra ut i svenssonögon.

 

Det är konstigt att inte fler sajter gör som SvS, och sätter frivilliga "begränsningar", så de kan slå sig för bröstet och säga att de är lika spelsäkra som SvS. Det skulle jag haft om jag var ägare till ssajt i alla fall.

 

Helt riktigt.

Men fortfarande bara ett spel för galleriorna.

 

Det är därför jag tycker att debatten egentligen är meningslös, och att argumenten, när det gäller missbruksaspekten, inte håller i något läger.

 

Att Staten kör sin lilla teater, för att värna om sin egen kassako, är väl inte så konstigt.

Men att andra ska göra det också, bara för att SvS gör det, tycker jag är för billigt.

 

Visa något som är bättre istället.

Som jag ser det, finns det inget bättre. Inget sämre heller.

 

Det är inte ett problem som går att lösa.

Och jag garanterar, varken SvS eller något annat spelbolag, bryr sig ett jävla skit om div. spelmissbrukare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av sig själv löser förstås inte alla problem. Men jag skulle inte kalla det för ett spel för galleriet utan istället en bra åtgärd som har en liten effekt på marginalen i det att ett antal personer får ett verktyg att motverka sina problem med. Och, vilket är det allra bästa, med ett verktyg som inte drabbar majoriteten av nöjesspelare som klarar av att ta ansvar för sitt eget liv. Det finns ju annars en fin gammal tradition i det här landet att låta de socialpolitiska verktygen förpesta livet för den stora majoritet som klarar av att spela poker, dricka öl på förmiddagen, köpa vin på söndagar, partyknarka etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stänga av sig själv löser förstås inte alla problem. Men jag skulle inte kalla det för ett spel för galleriet utan istället en bra åtgärd som har en liten effekt på marginalen i det att ett antal personer får ett verktyg att motverka sina problem med. Och, vilket är det allra bästa, med ett verktyg som inte drabbar majoriteten av nöjesspelare som klarar av att ta ansvar för sitt eget liv. Det finns ju annars en fin gammal tradition i det här landet att låta de socialpolitiska verktygen förpesta livet för den stora majoritet som klarar av att spela poker, dricka öl på förmiddagen, köpa vin på söndagar, partyknarka etc.

 

OK. Jag prövar en annan variant...

 

Det är en jävla skillnad på ett VERKLIGT spelmissbruk och en spelare som tenderar att slaska för mycket i fyllan.

 

Ser man inte nyansskillnaderna på detta, vet man heller inte vad spelmissbruk är.

Visst är avstängningsknappen bra att ha för dem som inte fixar att lira efter en krogrunda t.ex.

Förutsatt att man har alla pengar på samma site.

Hur många har det?

 

Den verkliga missbrukaren hittar alltid vägar att spela på.

Hur mycket han än är avstängd på olika siter.

 

Det är den sorgliga sanningen.

Som varken Svepof, SvS eller någon annan site kan göra något åt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den verkliga spelmissbrukaren hittar alltid spel att spela på. Finns inte pokern så finns det andra spel. Tror inte de få% som ä missbrukare har problem att hitta andra spel än poker.

Har förövrigt en kompis som är spelmissbrukare, men som sagt han har alltid spelat. Oddset, trav, poker...u name it

 

 

OK. Jag prövar en annan variant...

 

Det är en jävla skillnad på ett VERKLIGT spelmissbruk och en spelare som tenderar att slaska för mycket i fyllan.

 

Ser man inte nyansskillnaderna på detta, vet man heller inte vad spelmissbruk är.

Visst är avstängningsknappen bra att ha för dem som inte fixar att lira efter en krogrunda t.ex.

Förutsatt att man har alla pengar på samma site.

Hur många har det?

 

Den verkliga missbrukaren hittar alltid vägar att spela på.

Hur mycket han än är avstängd på olika siter.

 

Det är den sorgliga sanningen.

Som varken Svepof, SvS eller någon annan site kan göra något åt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Jag prövar en annan variant...

 

Det är en jävla skillnad på ett VERKLIGT spelmissbruk och en spelare som tenderar att slaska för mycket i fyllan.

 

Ser man inte nyansskillnaderna på detta, vet man heller inte vad spelmissbruk är.

Visst är avstängningsknappen bra att ha för dem som inte fixar att lira efter en krogrunda t.ex.

Förutsatt att man har alla pengar på samma site.

Hur många har det?

 

Den verkliga missbrukaren hittar alltid vägar att spela på.

Hur mycket han än är avstängd på olika siter.

 

Det är den sorgliga sanningen.

Som varken Svepof, SvS eller någon annan site kan göra något åt...

 

Nu kan spelmissbruk variera väldigt mycket från person till person så hur står det till med dina nyanser?

 

En som slaskar på fyllan kan också vara spelmissbrukare.

 

Jag har stött på missbrukare där avstängning fungerar. Tar man till en sådan drastisk åtgärd som avstängning så är man garanterat inom närområdet för missbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan spelmissbruk variera väldigt mycket från person till person så hur står det till med dina nyanser?

 

En som slaskar på fyllan kan också vara spelmissbrukare.

 

Med risk på att trampa dig på psykologtårna så ska jag förklara mig lite närmare...

Den som BARA spelar bort sina pengar i fyllan, kan inte klassas som spelmissbrukare. Rakt av. I det fallet är det alkoholen som är utlösande faktor, inte spelet i sig.

Jag är själv en fyllslaskare av format. Tycker det är skitkul.

Jag spelar aldrig om större summor i fyllan dock, även om det har hänt.

 

Visst kan det variera, som du säger. ETT misbruk går sällan ensamt.

Men snackar vi om ett RENT spelmissbruk, så är inte alkoholen den utlösande faktorn. Det blir lite av hönan och ägget här...

 

Nu har jag inte arbetat med missbrukare mer än 10-12 år, så visst kan även jag missa några nyanser.

Hur mycket erfarenhet har du av den branschen själv?

Inte för att verka dryg. Jag tycker diskussionen är både nödvändig och intressant.:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...