Gå till innehåll

The Office SE - bump


sexyterran

Gammal omröstning rensad  

2 medlemmar har röstat

  1. 1. Gammal omröstning rensad

    • 1
      1
    • 2
      1


Recommended Posts

Vass på persisk mat Shahin? Minns att jag åt hemma hos en polares föräldrar för ett antal år sedan och de var från Iran.

Väl där serverades bl.a någon form av gratäng med något kött, samt potatis skurna som pommes-frites. Detta skulle tydligen vara någon klassisk rätt, och det var det godaste jag ätit så skulle mer än gärna få lite tips om vad det kan ha varit för något. Any idea?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 29,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • NikLasVegas

    4201

  • sexyterran

    2591

  • pastan

    2237

  • FriSoren

    1535

Top Posters In This Topic

Vass på persisk mat Shahin? Minns att jag åt hemma hos en polares föräldrar för ett antal år sedan och de var från Iran.

Väl där serverades bl.a någon form av gratäng med något kött, samt potatis skurna som pommes-frites. Detta skulle tydligen vara någon klassisk rätt, och det var det godaste jag ätit så skulle mer än gärna få lite tips om vad det kan ha varit för något. Any idea?

 

 

Kan va gheyme fori...

 

http://www.holidaycheck.at/reisetipp-Urlaubsbilder+Pizzeria+in+Isfahan-ch_ub-zid_4506.html?action=detail&mediaId=1157537354

 

Hittade ingen bild som gör rätten justice, men det här var väl det närmsta.

 

Tadig är ju överläget annars, brukar va nåt svennebanan blir fascinerad över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vass på persisk mat Shahin? Minns att jag åt hemma hos en polares föräldrar för ett antal år sedan och de var från Iran.

Väl där serverades bl.a någon form av gratäng med något kött, samt potatis skurna som pommes-frites. Detta skulle tydligen vara någon klassisk rätt, och det var det godaste jag ätit så skulle mer än gärna få lite tips om vad det kan ha varit för något. Any idea?

 

med all sannolikhet är det vad vi åt hos mig bara att vi tog pommes pinnarna istället för vanliga.. men jag ska fråga min mor vad maträtten heter och återkommer under dagen om det om inte supertequila hinner före mig.

 

var det runda typ lemonbollar i det? det är svart i den och det smakar lite surt.. vet ej hur jag ska beskriva haha :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan va gheyme fori...

 

http://www.holidaycheck.at/reisetipp-Urlaubsbilder+Pizzeria+in+Isfahan-ch_ub-zid_4506.html?action=detail&mediaId=1157537354

 

Hittade ingen bild som gör rätten justice, men det här var väl det närmsta.

 

Tadig är ju överläget annars, brukar va nåt svennebanan blir fascinerad över.

 

this!! det borde väl vara det?

 

min mamma sa att det hette khoresht gheyme men den där bilden är helt ute och cyklar.. som att jag ska ta bild av en dyr restaurangrätt och lägger upp en bild av min bajskorv :-P

 

Synabluffen -> om du tyckte om den hade du älskat "khoreshte gharch" (svampgryta)... ante och niklas hade den som favorit.. har även blivit min favorit. det är en gryta med kyckling och svamp.

 

annars håller jag 86an om tadig... det vart inget av det den här gången.. men ska bjuda hem pojkarna till mina päron och då blir hela köret med tadig, lök, grönsaker, torshi (vad blir det sean eller shahin?), yoghurt med hackade gurkbitar... och mycket mer som jag inte kommer på såhär på rak arm.

 

men i iran.. maten där..wow.. inget kan jämföra sig med maten där. allt blir så speciellt där. saknar iran som fan :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

this!! det borde väl vara det?

 

min mamma sa att det hette khoresht gheyme men den där bilden är helt ute och cyklar.. som att jag ska ta bild av en dyr restaurangrätt och lägger upp en bild av min bajskorv :-P

 

Är lite olika i olika delar av Iran, men min begränsade kunskap säger att khoresht gheyme är bara vanlig gryta med bademjon (aubergin?), medans fori då är med köttfärs också/istället som är populärare hos oss iaf.

 

Editz; Min morsa brukar säga o jag håller med henne, att allmänt ser persisk mat jävligt äcklig ut, men det smakar underbart (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blev hungrig nu, bästa persiska restaurangen i sthlm?

 

Same here. Riktigt fina rätter vad det verkar efter lite slagningar på google. Ska se om jag kan få tag på torkad lime och något bra lammkött så skall det svängas ihop en gheime efter konstens alla regler. Tror det är denna rätt jag har i bakhuvudet.

 

http://matmani.wordpress.com/2009/10/22/gheime/

 

Tack för tipsen pojkar. Svampgrytan "den unga" tipsade om får bli ett projekt till helgen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är lite olika i olika delar av Iran, men min begränsade kunskap säger att khoresht gheyme är bara vanlig gryta med bademjon (aubergin?), medans fori då är med köttfärs också/istället som är populärare hos oss iaf.

 

Editz; Min morsa brukar säga o jag håller med henne, att allmänt ser persisk mat jävligt äcklig ut, men det smakar underbart (=

 

man är ju från kungliga tehran :mrgreen:

 

teheran-w-mount.jpg

 

Teheran_Ave_night.jpg

 

 

blev hungrig nu, bästa persiska restaurangen i sthlm?

 

en vän äger Vanak som ligger i Akalla. annars finns det en persisk restaurang vid helenelunds pendeltågsstation som tidigare var riktigt bra. finns även en i typ tensta som är nuts. tror att det finns 1-2 persiska restauranger i stan, men de ute i förorterna är oftast de bästa.

 

ska se til att fråga mina päron imorgon så återkommer jag med namn och address :)

 

måste köra en fakeedit: persisk mat brukar suga i restaurangerna i jämförelse med det man själv/föräldrarna lagar. vet ej om shahin86 och supertequila håller med..

 

Same here. Riktigt fina rätter vad det verkar efter lite slagningar på google. Ska se om jag kan få tag på torkad lime och något bra lammkött så skall det svängas ihop en gheime efter konstens alla regler. Tror det är denna rätt jag har i bakhuvudet.

 

http://matmani.wordpress.com/2009/10/22/gheime/

 

Tack för tipsen pojkar. Svampgrytan "den unga" tipsade om får bli ett projekt till helgen. :)

 

ja det ser ut som det min mor lagat. tog en bild men har inte sladden idag. ska se till att lägga upp bilden på grytan :)

 

det viktiga med den persiska maten är att risen är så saftig och god. ska höra med min mor om recept på hur de lagar det och posta det. men vi ska först flytta och massa grejer så kan dröja. men ska definitivt se till att du får det.

 

bara kul att folk intresserar sig i den persiska kulturen. landet är ju inte alls så som media försöker manipulera en att tro.

 

BTW! vi äter med sked och gaffel så skippa kniven :lol:

 

Hur sjukt är det att man aldrig ens hört talats om pommes pinnes?

 

pommes pinne är en jätteflummig snack :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grytan heter Gheymeh och är väldigt uppskattad av svenskar enligt min erfarenhet.

 

gheymeh.jpg

 

Den tillagas med lammkött (även nötkött funkar om man inte gillar lamm), lök, tomatpure, hackade tomater, gula linser, torkat lime och saffran.

 

Kryddas med salt, peppar och kanel.

 

Man brukar toppa grytan med pommes precis innan serveringen. Finns även en variant där man steker skivor av aubergin och serverar till grytan, vilket uppskattas mycket. Serverar man med aubergin så skippar man pommesen.

 

I göteborg finns ett par hyfsade iranska restauranger numera.

"Mercy" är den som har finast lokal, och "Shiraz" har bäst mat.

Det har även öppnats ett nytt ställ i gamlestan som är mer traditionellt inriktat, "Fanoos", som enligt rykten ska ha väldigt fin mat.

 

Torshi är diverse grönsaker inlagda i salt och vinäger, typ pickles.

 

Edit: Shahin kan ju inte posta bilder av Tehran utan att ta med landsmärket, Azadi Tower, helt byggt i vit marmor, och ska efterlikna den snötyngda bergstoppen, Damavand, som syns från torget.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Azadi_Tower

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svenskafans.com/italien/Gastkronika-Benvenuto-Antonio-Conte-405839.aspx

 

Ny gästkrönika uppe på Svenskafans och senaste veckan har en massa nya dörrar öppnats för en comeback med journalistiken. Kanske rent sagt slutar med att jag pluggar journalistik och tar den risken trots att juristprogrammet är ett säkrare kort. Svårt beslut, men det är först senare. Kom gärna med konstruktiv kritik :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.svenskafans.com/italien/Gastkronika-Benvenuto-Antonio-Conte-405839.aspx

 

Ny gästkrönika uppe på Svenskafans och senaste veckan har en massa nya dörrar öppnats för en comeback med journalistiken. Kanske rent sagt slutar med att jag pluggar journalistik och tar den risken trots att juristprogrammet är ett säkrare kort. Svårt beslut, men det är först senare. Kom gärna med konstruktiv kritik :)

 

Om du brinner för journalistiken så go for it! magkänslan ftw, skit i vad andra tycker för du kommer bara ångra dig någon gång i framtiden om du inte kör på det DU innerst inne vill :). Sen lever vi för å ta risker, (poker t.ex.) och det kan sluta på både gott och ont, men om du själv valt det och inte någon annan så har du bara dig själv att skylla och då är det rätt lugnt ändå =), man lever och lär.

 

Tror du har större framtid som journalist då du är ett bra ansikte utåt och driven. Du brinner dessutom för fotbollen och pokern som kommer hjälpa dig sjukt mkt. Tror seriöst inte du passar som jurist, du har fan ingen ordning för att nämna en sak :D.

 

Just my two cents, tror det blir bra oavsett, gl m8.

 

PS. sjukt att mixa iranier med araber ;), mkt sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du brinner för journalistiken så go for it! magkänslan ftw, skit i vad andra tycker för du kommer bara ångra dig någon gång i framtiden om du inte kör på det DU innerst inne vill :). Sen lever vi för å ta risker, (poker t.ex.) och det kan sluta på både gott och ont, men om du själv valt det och inte någon annan så har du bara dig själv att skylla och då är det rätt lugnt ändå =), man lever och lär.

 

Tror du har större framtid som journalist då du är ett bra ansikte utåt och driven. Du brinner dessutom för fotbollen och pokern som kommer hjälpa dig sjukt mkt. Tror seriöst inte du passar som jurist, du har fan ingen ordning för att nämna en sak :D.

 

Just my two cents, tror det blir bra oavsett, gl m8.

 

PS. sjukt att mixa iranier med araber ;), mkt sjukt.

 

Arvin är vis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VARNING FÖR TL:DR!!!!

 

Om du brinner för journalistiken så go for it! magkänslan ftw, skit i vad andra tycker för du kommer bara ångra dig någon gång i framtiden om du inte kör på det DU innerst inne vill :). Sen lever vi för å ta risker, (poker t.ex.) och det kan sluta på både gott och ont, men om du själv valt det och inte någon annan så har du bara dig själv att skylla och då är det rätt lugnt ändå =), man lever och lär.

 

Tror du har större framtid som journalist då du är ett bra ansikte utåt och driven. Du brinner dessutom för fotbollen och pokern som kommer hjälpa dig sjukt mkt. Tror seriöst inte du passar som jurist, du har fan ingen ordning för att nämna en sak :D.

 

Just my two cents, tror det blir bra oavsett, gl m8.

 

PS. sjukt att mixa iranier med araber ;), mkt sjukt.

 

du har ju helt rätt. anledningen till att jag velat plugga juristprogrammet är mest för att ha en säker utbildning att falla tillbaka mot. annars har jag alltid haft som mål att bli journalist eller författare. alltså bara att skriva "bli journalist eller författare" är bara för sjukt då det är en barndomsdröm.. och sånt går ju sällan i uppfyllelse för folk :-P.

 

med det menar jag inte en medioker journalist. jag förstår att det krävs extremt mycket för att bli bra och jag är verkligen redo att lägga ner varje liten minut, inte just för att nå slutmålet, utan för att jag innerligt älskar allt som vägen dit har att erbjuda. att skriva, lära mig nya språk, läsa bok.. det är sån jag är. det är vad jag älskar. för mig är det lyx. för mig är att det att leva livet.

 

lite konstigt för jag är bara en blatte från förorten som blev pokerspelare.. jag ska ju inte ha någon speciell talang.. speciellt inte skriva iaf. men skriva är så naturligt för mig. alla mina lärare har uppmuntrat mig att satsa på skrivandet och då menar jag inte; "dom ville att jag skulle skriva"... utan jag har tom haft lärare som gett mig högre betyg i ämnen för att de ville att jag kom in på södertörn. jag har sedan 15 års åldern tjänat pengar på att frilansa. sedan dess har flera journalister och tidningar uppmuntrat mig att fortsätta.

 

kommer ihåg att vi var på klassresa på någon tvkanal där vi i en timma skulle göra en tidning. jag hjälpte alla i min grupp (sportsektionen, skrev tom två av mina klasskamraters texter och förbättrade resten) med deras texter, satte alla rubriker och skrev upp manus för vilka nyheter vi skulle läsa upp (sändes på öppna kanalen :lol:) och alla i gruppen fick MVG. jag har aldrig fått mindre än MVG på något jag skrivit. då är det inte skryt.. utan jag tror typ att jag på riktigt har en talang för det här. så många personer som uppmuntrat mig och tagit mig under sina vingar för att jag ska lyckas. det kan ju inte bara vara en slump eller välgörenhet :-P?

 

men talang räcker inte längre än att folk tycker jag skriver bra. förstår tack vare pokern att det krävs extremt mycket arbete. har planlagt hur jag ska gå tillväga för att ge mig själv en större edge. jag har de rätta förutsättningarna för att lyckas men det är jättejättejättelång väg kvar innan jag är färdig som journalist och främst författare. måste bara baka ihop degen. simon bank har tex alltid varit min idol. han har allt en duktig sportjournalist ska ha. jag är ju inte ens nära han. men samtidigt är jag mycket yngre och måste hitta min stil. tex skriva kortare.. men det kommer med tiden.

 

en sak som verkligen driver mig är att folk alltid skrattade åt mig som liten när jag sa att jag ville bli en journalist/författare.. för att jag var blatte såklart. så fort folk läste det jag skrev och efter zlatanintervjuen tystnade det upp. jag vill bli riktigt bra på att skriva och folk får håna hur mycket dom vill. finns så mycket begåvning i förorten som aldrig når fram till ytan för att man från tidig ålder får höra att man inte räcker till för att man är blatte. det är dessutom svårt att få jobb så vissa tar andra vägar. jag vill visa att det går. (det är inget "jag är black"-whine... whinar inte på sverige eller svenskar. det är bara så det är

 

det här är mer än bara en hobby för mig. jag är redo nu. det var jag inte förut. allt är så mycket klarare på ett konstigt sätt. pokern kan hjälpa mig ekonomiskt att få en edge mot andra journalister (ekonomiska friheten att resa(erfarenheter), läsa böcker/skriva (har mer tid). journalistiken kommer utveckla mig. gör jag ett namn av mig där blir det enklare att få bokförlag intresserade när jag (jag hoppas) skriver min bok. jag vill åstadkomma det otänkbara. sen kommer folk tycka att jag drömmer iväg för att jag fått lite beröm. men det är inte så och det bara att hata.. angrykoreaman..boman.. bara att hata (kom gärna med konstruktiv kritik bland hatet också, vore schyrre!).. jag förstår innerligt vad som krävs för att bli bra och har förutsättningarna… jag är ung.. vad säger då att jag tex vid 40 årsåldern inte är redo att skriva en roman?

 

tiden kommer att avgöra hur det slutar för mig :). även om det går åt pipan så får jag i alla fall ett svar på mina frågor. det här är inget jag kommit på i efterhand. utan det har alltid varit min dröm. men jag har behövt min tid för att komma till insikt.

 

det är fixa livet mode för min del :D

 

 

det här med all sannolikhet den sista långa texten ifrån min sida pokerforum. enda anledningen jag delar med mig av det här är för att många här inne som jag träffat satt sina spår och för det är jag evigt tacksam.

 

nu ska jag sova och imrogon är det poker-sm.. ses där!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jävlar vad sugen man blev nu. Har beställt lamm tills imorgon så då är det game. Vad tycker du jag kan ersätta den torkade limen med om den inte finns att tillgå i den enda persiska butik jag har till hands?

 

Killerwolf; Är Iranier "araber" ? :-)

 

Araber, turkar.. De där är svårt , iranier e det inte ett grundämne?

 

 

On topic: heja shahin go for it !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske rent sagt slutar med att jag pluggar journalistik och tar den risken trots att juristprogrammet är ett säkrare kort. Svårt beslut, men det är först senare. Kom gärna med konstruktiv kritik :)
Gör båda och bli krimreporter! Båda är rätt softa utbildningar egentligen.

 

Om du inte orkar hela juristlinjen så gör bara dom två första åren och få en grundexamen iaf.

 

Good luck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jävlar vad sugen man blev nu. Har beställt lamm tills imorgon så då är det game. Vad tycker du jag kan ersätta den torkade limen med om den inte finns att tillgå i den enda persiska butik jag har till hands?

 

Killerwolf; Är Iranier "araber" ? :-)

 

de ska ha det, annars antar jag att du kan köra utan. Gula linser är viktigast.

 

Fräs grytbitarna med lite lök, slå i lite tomatpuré, häll i gula linser och en burk krossade tomater, lite saffran, några bitar torkat lime som du krossar lite lätt, häll i vatten och låt sjuda i typ 2 timmar tills köttet är riktigt mört.

 

Njut med basmatiris.

 

Gör pommes och lägg på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de ska ha det, annars antar jag att du kan köra utan. Gula linser är viktigast.

 

Fräs grytbitarna med lite lök, slå i lite tomatpuré, häll i gula linser och en burk krossade tomater, lite saffran, några bitar torkat lime som du krossar lite lätt, häll i vatten och låt sjuda i typ 2 timmar tills köttet är riktigt mört.

 

Njut med basmatiris.

 

Gör pommes och lägg på.

 

Det är inte torkade limeblad? Brukar användas när jag lagar thai. Det finns i åtminstone på linnégatans hemköp även om det inte är stort, så jag antar att det finns på fler vanliga mataffärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte torkade limeblad? Brukar användas när jag lagar thai. Det finns i åtminstone på linnégatans hemköp även om det inte är stort, så jag antar att det finns på fler vanliga mataffärer.

 

nah det är hela limefrukter, kallas för Limo Ammani, om du frågar i affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...