Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
Va? Vad när hur varför och vadå?

Svenska "average joes" betalar 60-75 procent i skatt, tror att de betalar 30-35 procent i skatt och tror att skattevåldtäkten är 1. bra för Sverige och 2. bra för dem själva. "Clueless" är rätt passande...

Postad
Kanske borde postas i Cleburns dagbok, men eftersom du följer Feds statistik när du gör aktieaffärer, så finner du nog dem intressanta.

Här är två intressanta hur den federala myndigheterna de senaste åren har ändrat sin metodologi för hur statistik som arbetslöshet och tillväxt rapporteras för att få den bättre ut.

Ett exempel.

Enligt äldre sätt att redovisa statistiken för tillväxt utlöste inte till exempel subprimelånen recessionen. Inte ens 9/11 gjorde det. För USA har varit i lågkonjunktur sedan 2000.

http://www.makepeacetotalpackage.com/clayton-makepeace/lincoln-was-wrong.html

http://www.shadowstats.com/

Ron Paul har gjort allt utom att fysiskt banka in det i folks huvuden med en kulhammare, men försök få fårskocken att lyssna... Man har dessutom fördröjt lågkonjunkturen med hjälp av konstgjort låga räntor, vilket får till följd att smällen blir x antal gånger värre när den kommer. Vad man har gjort är som att försöka behandla en hjärntumör med värktabletter. Man kan få bukt med symptomen ett tag, men tumören växer sig hela tiden större och till slut blir den omöjlig att bota.

Postad
Svenska "average joes" betalar 60-75 procent i skatt, tror att de betalar 30-35 procent i skatt och tror att skattevåldtäkten är 1. bra för Sverige och 2. bra för dem själva. "Clueless" är rätt passande...

Mmm, svenska "average joes" tror också att merparten av deras skattepengar går till "vård, skola & omsorg" när det i verkligheten är 15 % av de totala skatteintäkterna som går dit.

Postad
galet sant

Stämmer det verkligen? Varenda människa (nästan) som äger ett hus eller en bostadsrätt är ju miljonärer om man räknar sammanlagda tillgångar.

OT: Något att suga på: Varför tror ni att penningvärdet har urholkats som det har gjort, d.v.s. att pengamängden har ökat som den har gjort? För hundra år sedan kunde man köpa ett hus för x antal kronor, i dag får man ett par byxor för samma summa. Jag "vet" ju vad det beror på, men kom gärna med teorier.

Postad
Bra för dem själva vet jag inte om det är. Average Joes skatteintäkter skulle ungefär räcka till en välfärd likt kongo.

De får betala 60-75% i skatt för ngt som de borde betala 200% i skatt för. Den rikaste percentilen betalar så mkt mer än vad average joe förstår. Att vara rik är inte att äga 10milj sek som 95% av svenskarna tror.

Det där kan jag inte tänka mig att det stämmer. Du får gärna utveckla din teori med lite siffror.

Postad
Stämmer det verkligen? Varenda människa (nästan) som äger ett hus eller en bostadsrätt är ju miljonärer om man räknar sammanlagda tillgångar.

OT: Något att suga på: Varför tror ni att penningvärdet har urholkats som det har gjort, d.v.s. att pengamängden har ökat som den har gjort? För hundra år sedan kunde man köpa ett hus för x antal kronor, i dag får man ett par byxor för samma summa. Jag "vet" ju vad det beror på, men kom gärna med teorier.

Jag är ingen ekonomiexpert, men rent intuitivt skulle jag väl säga att det beror på löneökningarna. Om alla får mer pengar så kan alla tänka sig att lägga mer pengar på varor och tjänster vilket i sin tur leder till att priserna går upp.

Postad
Jag är ingen ekonomiexpert, men rent intuitivt skulle jag väl säga att det beror på löneökningarna. Om alla får mer pengar så kan alla tänka sig att lägga mer pengar på varor och tjänster vilket i sin tur leder till att priserna går upp.

Ledtråd: Vem tjänar på inflation?

Postad

Inflation ? Eller menar du varför det blivit inflation?

Postad
Av denna ledtråd drar jag slutsatsen: Staten. Eftersom det är Cleburne som skrivit :)

Nja, det var inte riktigt svaret jag var ute efter. Staten i sig har ju inget vinstsyfte, men visst är staten med och bökar där.

Postad

Visst är det så. Marknadspriser på hus skulle dock sjunka om alla ville realisera sina "miljonvinster". Det skulle ske om det skulle bli en förändring så att man fick betala för den välfärd man konsumerar.

Att saker kostar olika mkt i nominella termer över tiden betyder lika mkt som att alla i sverige får en nolla extra på sina konto utdrag. =ingenting. Allting handlar om köpkraft inte om nominella prisnivåer.

Jag försöker länka till eurostat men återkommer när jag fått det att funka.....

Postad
Ledtråd: Vem tjänar på inflation?

Cleburne menar förmodligen att rika människor tjänar mer på inflation än fattiga. Visst är det så men de är ju inte de som skapar inflationen. Det är ju de som vill uppåt som skapar marknaden för de rika att tjäna pengar.

Postad
Att saker kostar olika mkt i nominella termer över tiden betyder lika mkt som att alla i sverige får en nolla extra på sina konto utdrag. =ingenting. Allting handlar om köpkraft inte om nominella prisnivåer.

Jag försöker länka till eurostat men återkommer när jag fått det att funka.....

Tyvärr, men det där stämmer inte riktigt. Vissa tjänar på inflation och vissa förlorar. Då kan man inte säga att det "bara är en extra nolla eller två".

Återigen, vem tjänar på inflation?

Postad
Cleburne menar förmodligen att rika människor tjänar mer på inflation än fattiga. Visst är det så men de är ju inte de som skapar inflationen. Det är ju de som vill uppåt som skapar marknaden för de rika att tjäna pengar.

Nja, überrika tjänar på inflation, men inte som en direkt följd av att de är überrika. Fattiga förlorar inte mycket eftersom de inte har mycket att förlora. De stora förlorarna är vad man brukar kalla medelklassen, vars besparingar blir mindre värda.

Men det var inte riktigt det jag var ute efter heller. Som sagt, man tjänar inte på inflation enbart för att man är megarik, så återigen, vem tjänar på inflation?

Edit: Sorry att jag kluddar i din dagbok, Djens.

Postad

Det är väl så att inflationsmålet är satt till 2% för att "lura" löntagare i avtalsrörelser. Ingen människa skulle acceptera en löneminskning på sin lönespec. Eftersom lönerna är så väldigt trögrörliga nedåt krävs en inflation för att håll folk lite lugna.

Om industrin/arbetsgivare inte mäktar med att ge sina anställda en löneökning på x antal % utan i själva verket skulle behöva minska sina anställdas löner så får dom ju lite hjälp av inflationen.

"Oj, jag fick 2 % löneökning. Jaja, alltid nåt!" Sen att inflationen är 3 % det året glider liksom förbi många (de flesta..)

Sen om någon "tjänar" på inflationen är väl tveksamt. Om alla mäniskor var insatta i nationalekonomi skulle det inte behövas infaltion öht, men i nuläget underlättar den ju lite iaf ;-)

Postad
Det är väl så att inflationsmålet är satt till 2% för att "lura" löntagare i avtalsrörelser. Ingen människa skulle acceptera en löneminskning på sin lönespec. Eftersom lönerna är så väldigt trögrörliga nedåt krävs en inflation för att håll folk lite lugna.

Om industrin/arbetsgivare inte mäktar med att ge sina anställda en löneökning på x antal % utan i själva verket skulle behöva minska sina anställdas löner så får dom ju lite hjälp av inflationen.

"Oj, jag fick 2 % löneökning. Jaja, alltid nåt!" Sen att inflationen är 3 % det året glider liksom förbi många (de flesta..)

Sen om någon "tjänar" på inflationen är väl tveksamt. Om alla mäniskor var insatta i nationalekonomi skulle det inte behövas infaltion öht, men i nuläget underlättar den ju lite iaf ;-)

Nja, löneökningar är ju något bedrägligt. Om priserna inte stiger finns det ju ingen anledning att höja lönerna. Det är snarare något som man utnyttjar för att få folk att acceptera inflation. Varför ska du tjäna mer i år än förra året? I sig är det rätt fånigt, men det får folk att må bra.

Jo, vissa tjänar på inflation. Frågan är vilka. ;-)

Postad
Nja, löneökningar är ju något bedrägligt. Om priserna inte stiger finns det ju ingen anledning att höja lönerna. Det är snarare något som man utnyttjar för att få folk att acceptera inflation. Varför ska du tjäna mer i år än förra året? I sig är det rätt fånigt, men det får folk att må bra.

Jo, vissa tjänar på inflation. Frågan är vilka. ;-)

Är du ute efter ett socialt gemenskap eller direkta personer med namn som ter sig möjlig att göra liknelse av? Om det kan yppas utan problem

Postad

Ok, då säger jag så här då...

Eftersom inflation urholkar penningvärdet så är det de med stora lån som tjänar. Detta eftersom de får "hjälp" av inflationen att betala tillbaka sitt lån. Detta var väl typexemplet på det som hände på 80-talet. I och med att vi nu har annan penningpolitik (inflationsmål istf fast växelkurs) blir det inte lika påtagligt i dagsläget.

Sen står jag fortfarande fast vid att inflation är onödigt om alla accepterar lönesäkningar i dåliga tider. Inflation är bra för att "lura" folk att godta sina eg lönesäkningar.

Anledningen till att jag ska tjäna mer detta år än föregående är att jag förhoppningsvis blir bättre på mitt arbete, mer effektiv och i slutändan mer produktiv. Och detta ska såklart belönas. Sen finns det såklart folk som inte "förbättras", men dom hålls ju lugna genom att även dom får löneökningar (som eg. är =0 pga inflation)

Inflation är bra för att folk lättare ska acceptera löneminskningar. Inte tvärtom...

Så där, mina första "pokerinlägg" :shock:

Postad
Är du ute efter ett socialt gemenskap eller direkta personer med namn som ter sig möjlig att göra liknelse av? Om det kan yppas utan problem

Svaret jag var ute efter var: De som får använda pengarna först. Nu ska jag sova en stund, men ni kan ju fundera på varför det är så och vilka det är.

Postad
Svaret jag var ute efter var: De som får använda pengarna först. Nu ska jag sova en stund, men ni kan ju fundera på varför det är så och vilka det är.

Den som lånat ut pengarna?

Håll oss inte på halster nu vill veta mera...

Postad

Men va fasen!! Här har man en behaglig tillvaro på pokerforum och läser lite inlägg sporadiskt utan att för anågot väsen av sig. Sen blir man insugen att delta i en diskussion i ett intressant ämne, med förhoppningen att något nytt ska komma fram som jag inte tänkt/funderat på.

Istället misstänker jag att någon gjort en liten tankevurpa. Det Cleburne säger är att det eg inte finns vinnare utan enbart förlorare, dvs låneinstituten. Sen förlorar iofs ju alla som lägger slantarna i madrassen utan någon som helst ränta, men dom är nog inte så många i dagsläget.

I den perfekta världen behövs ingen inflation, utan alla accepterar lönesäkningar i sämre tider utan att bråka och strejka.

Men visst, om jag i dagsläget lånar 1 milj till dagens ränta och investerar grymt. Om sedan riksbanken för för sig att byta penningpolitik som gör att inflationen ökar kraftigt under några år så "tjänar" jag eftersom min miljon inte är lika mycket värd när den ska betals tillbaka. Detta är dock inte aktuellt i dagsläget eftersom inflationen är stabil och bankerna diskonterat detta i sina ränteprognoser.

Nu ska jag återgå till mitt sköna passiva användade av pokerforum 8-)

Postad

om staten väljer att trycka ut nya sedlar för att finansiera sina utgifter så blir det inflation. det är alltså en skatt på alla som har pengar som gynnar den som blir ägare till de nya pengarna.

finns ju en anledning att det är olagligt att ha guldstandard-valutor i många länder. de som har sina tillgångar i guldstandard slipper de oroa sig för att staten skulle pumpa ut nya pengar ala zimbabwe och pengarna helt skulle tappa sitt värde.

detta är en anledning att ha sina pengar i någon valuta som är kopplad till guld, t ex schweitzerfranc. om man får 5% på en schweitzisk bank men slipper inflation ger det ungefär samma avkastning på lång sikt som 7% i sverige då vi sverige har ~2% inflation.

Postad
De som tjänar på inflation är banker i allmänhet och "centralbanker" och stora internationella banker i synnerhet.

om staten väljer att trycka ut nya sedlar för att finansiera sina utgifter så blir det inflation. det är alltså en skatt på alla som har pengar som gynnar den som blir ägare till de nya pengarna.

finns ju en anledning att det är olagligt att ha guldstandard-valutor i många länder. de som har sina tillgångar i guldstandard slipper de oroa sig för att staten skulle pumpa ut nya pengar ala zimbabwe och pengarna helt skulle tappa sitt värde.

detta är en anledning att ha sina pengar i någon valuta som är kopplad till guld, t ex schweitzerfranc. om man får 5% på en schweitzisk bank men slipper inflation ger det ungefär samma avkastning på lång sikt som 7% i sverige då vi sverige har ~2% inflation.

Japp, hela poängen med "fiat-money" är ju att man hela tiden stjäl en liten del av allt kapital i samhället. Det går långsamt och nästan ingen lägger märke till det, men det är som att ha en blodigel på sig. Efter tillräckligt lång tid har man överfört nästan allt kapital från medborgarna till bankerna (via staten) och nästan ingen inser vad som har hänt.