Kontextus Postad 27 April , 2008 Rapport Postad 27 April , 2008 Skall är ju ungdomslingo. Skola heter det. T.ex. "Poker skola vara förnöjsamt." Pokerskola? Citera
StuUngar Postad 14 Maj , 2008 Rapport Postad 14 Maj , 2008 På förstasidan på Fulltiltpoker står det : "Vårat löfte" Det heter ju för fasen vårt! Blanda aldrig talspråk och skriftspråk! Citera
MikeTime Postad 14 Maj , 2008 Rapport Postad 14 Maj , 2008 Bland aldrig talspråk och skriftspråk! Bland aldrig? Citera
MikeTime Postad 15 Maj , 2008 Rapport Postad 15 Maj , 2008 Bland aldrig? LOL! Blanda. Mtp trådnamnet kunde jag inte motstå... Sry Citera
TotalFarsa Postad 15 Augusti , 2008 Rapport Postad 15 Augusti , 2008 Mina ögon blödde lite när jag läste det här. Sluta påsta att dem inte har ett val. Citera
honest99 Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Har säkert skrivits förut, men varför kan folk inte skilja på "var" och "vart"? Känns som ett logiskt fel. (brist på tankeförmåga). Det stör enormt !!! Måste avreagera mig. FAN FAN FAN !!! TILT ! Det heter banne mig inte "Vart finns de stora pengarna?" Det är däremot helt ok med "Vart skall du gå,... min lilla flicka." Citera
TotalFarsa Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Har en norrländsk kamrat (jo, hudiksvall är fanimig norrland ) som uttrycker sig på det sättet honest99. Kan det helt enkelt vara en dialektal grej? Citera
Appel Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Trodde norrbottniskan använde sig av "vars", och då för både var och vart. En klart förenkling. Citera
honest99 Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Har en norrländsk kamrat (jo, hudiksvall är fanimig norrland ) som uttrycker sig på det sättet honest99. Kan det helt enkelt vara en dialektal grej? fast, "Djävla norrlänning!" verkar för starkt. EDIT: ypperligt 1000:e inlägg... Citera
TotalFarsa Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Trodde norrbottniskan använde sig av "vars", och då för både var och vart. En klart förenkling.Attans, det har du rätt i. "Vars" är ju vad han säger i tid och otid. "Fredde, vars har du ställt ölen!??"fast, "Djävla norrlänning!" verkar för starkt. EDIT: ypperligt 1000:e inlägg... ??? Citera
Snabelguy Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 "Vart" är helt klart nån dialektal grej. Kan inte säga var i landet man säger så. Har hört det av många olika. Men det är inte i närheten så tiltande som "dem" när det ska vara "de". Måste också säga: Ta bort regeln att man inte får klaga på folks språk! Är näst intill omöjligt att föra en vettig diskussion med folk som stavar uruselt och/eller har nån koll på grammatik. Dessutom behöver ungdomar idag lära sig skriva ordentligt. Jag rättar mina barn jämt och ständigt. Tycker det är både dåligt och skämmigt att inte kunna skriva ordentligt. Citera
Zarec Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Min erfarenhet är att personer som använder sig av ord som sej, mej, dej, ja, me är de som presterade riktigt lågt i grundskolan. Det är möjligt att ungdomar, med sitt internetz, tycker att det är ett accepterat skriftspråk men jag hoppas att det är en övergående fas. Hur svårt är det egentligen att lägga en extra sekund på sin text och ta bort de grövsta stavfelen? Jag använder mig av "ja" när jag chattar eftersom det går snabbare när man skall grinda massa bord å göra andra saker samtidigt. Å jag presterade inte direkt dåligt i grundskolan. Men håller med dig angående "sej, mej, dej" Citera
Snabelguy Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Jag använder mig av "ja" när jag chattar eftersom det går snabbare när man skall grinda massa bord å göra andra saker samtidigt. Å jag presterade inte direkt dåligt i grundskolan. Men håller med dig angående "sej, mej, dej" Lär dig skriva ordentligt! Citera
Zarec Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Lär dig skriva ordentligt! Haha, det ska jag göra någon dag när det spelar roll hur man skriver. Jag skriver mest för att det ska gå fort och gör (i msnkonversationer) många medvetna språkliga fel för att det är enklare och ser udda ut. Visst är jag helt ok i svenska, men säkert mäter jag mig inte i närheten av svensknördarna som finns i den här tråden Citera
Appel Postad 16 Oktober , 2008 Rapport Postad 16 Oktober , 2008 Jag vill bara påminna oss alla om trådens första inlägg! Eftersom vi har många som gillar att språkpolisa och som har lite svårt för konceptet att det är ohyfsat, skapar vi den här tråden där det är okej att klaga på folks språk. DET ÄR FORTFARANDE INTE OKEJ ATT VARA OHYFSAD! Att håna folk för deras dåliga språkbruk är inte godkänt. Håll er från personangreppen. Citera
schoolbook Postad 19 Oktober , 2008 Rapport Postad 19 Oktober , 2008 Totalt sju volymer. Okej - Ettan får välja tre böcker av dessa, tvåan får välja två böcker, och trean och fyran får vars en bok. Har Ola umgåtts för mycket med Jennez? "Vars en" är ju en rolig form av skånska (som om inte alla vore det), kommer från "Var sitt äpple" blir "vars itt äpple", kan sen generaliseras till "vars två äpplen" osv. Citera
Appel Postad 19 Oktober , 2008 Rapport Postad 19 Oktober , 2008 Om vi nu ska gå ordentligt in på dialekter kan jag varmt rekomendera följande länk http://web.telia.com/~u63501054/Jamsk-kurs.html Citera
brainslicer Postad 19 Oktober , 2008 Rapport Postad 19 Oktober , 2008 Om vi nu ska gå ordentligt in på dialekter kan jag varmt rekomendera följande länkhttp://web.telia.com/~u63501054/Jamsk-kurs.html ljud prov på 100-tal dialekter: http://swedia.ling.gu.se/ Citera
jkkman Postad 26 Oktober , 2008 Rapport Postad 26 Oktober , 2008 Är så trött på folk som inte kan skilja på orden loose och lose. Galet drygt. Citera
Matfrid Postad 26 Oktober , 2008 Rapport Postad 26 Oktober , 2008 Är så trött på folk som inte kan skilja på orden loose och lose. Galet drygt. Driv med dom. Det gör jag. 'No, that is your sister' etc Citera
Snabelguy Postad 21 November , 2008 Rapport Postad 21 November , 2008 Varför i helvete kan inte folk skilja på enda och ända? Citera
JohnH Postad 21 November , 2008 Rapport Postad 21 November , 2008 Varför i helvete kan inte folk skilja på enda och ända? Alla bor inte i Stockholm. I Dalarna, där jag kommer ifrån, så har man samma uttal för enda och ända. Dvs 70% kommer från Dalarrna... och folk därifrån skriver som de talar. "Joolåå, jag limmaa påå dän där äända bruuuden på diskot. Sjuuukt fuuulh va ho men dä änt mycke o gör ååt. Fint ää" Iof ersätts ända med något annat i detta språk. "..men ho hadde ena brett assäl, stooort som en laggårsvägg va hä." Citera
eurythmech Postad 21 November , 2008 Rapport Postad 21 November , 2008 Vadå, varför skulle man uttala "enda" och "ända" olika? Jag menar, orden uttalas ju...lika. Citera
Recommended Posts